Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Falkkon

Helsinki City Run 2015, 16.5.2015

Recommended Posts

Niin ykkösryhmään pystyi hakemaan suoraan tilastoajalla (itse hain 1/2015 1.27 ajallani ekaan ryhmään) ja tällöin tavoiteaikaa ei voinut asettaa. Mutta entä tavoiteajan ilmoittaneet, esim. kuka tahansa voi ilmoittaa 1.28 tavoiteajaksi, kuinka nuo validoidaan kun tavoiteajan ilmoittaneilta ei kysytä tilastoaikaa? Ts. jos ekaan ryhmään tilastoajalla hakee 50 juoksijaa, teoriassa muut voivat olla minkätasoisia tahansa. Mutta tänä vuonna taso oli parempi kuin viimevuonna, siis top 100taan riittänyt aika joka itseäni kiinnosti.

Mulla oli tavoiteaikana 1:40 ja mut oli paiskattu ekaan lähtöön, ilmeisesti syystä että saman seuran tyyppejä oli kovemmilla ajoilla ykköslähdössä(meillä oli peräkkäiset numerot), muuta selitystä en keksi. Mä lähdin suosiolla sieltä lähtöryhmän perältä, etten oo muitten tiellä :)

Tapahtuma jees ja oma enkka..

Muokattu

Lähdin itse kakkosryhmässä. Kiinnitti huomiota, että 5-8 km välillä tuli selkä edellä vastaan monta ykkösryhmässä startannutta intialaisen oloista kaveria, jotka olivat vissiin porukalla arvioineet kykynsä vähän yläkanttiin... Toki muutama perushärmäläinen partasuukin oli jaksanut juosta 4 min vauhtia kilsan verran ja loppu sitten purtiin hammasta.

Mutta ottaisin nämä massatapahtumaan kuuluvana loppukevennyksenä :)

Alku oli tutun ahdasta, mutta aika nopiasti sitä olisi voinut juosta aivan niin kovin kuin haluaisi. Ainoa ongelma oli, ettei vain päässyt kovemmin. Mukavat kannustukset ja aina se enkka piristää ja varsinkin reitillä, joka ei ole aivan nopeimmasta päästä. Hyvä tapahtuma muuten :)

Minun kisani meni ihan suunnitelman mukaisesti ja enkka parani runsaat kymmenen minuuttia. Se tuli kevyesti negatiivisella splitillä ja sehän jättää hyvän mielen. Oikein kiva sää; vaatetukseni osoittautui juuri sopivaksi, joskin maalialueella sitten tuilikin aika kylmä.

Joo, intialaisten näköisiä juoksijoita tuli selkä edellä vastaan aina silloin tällöin minullekin. Toki aika paljon muitakin, koska onnistuin nostamaan vauhtia 17 km paikkeilla jonka jälkeen taitaa olla hieman nousua.

Vieras

Ekaa kertaa mukana 2:20 tavoteajalla tokavikassa lähtöryhmässä. Töölönlahden ympäryksen ruuhka oli ihan kaaos ja senkin jälkeen muutama paha pullonkaula. Paljon tuli keskellä tietä rivissä kävelijöitä jne vastaan. Oma loppuaika 2:18:48 eli itselleni olin ihan oikeassa lähtöryhmässä, aika moni muu vaan ei vissiin ollut. Omaan suoritukseen silti tyytyväinen, en uskonut 2:20 alitukseen. Ensikerralla kyllä laitan suosiolla vaikka 10min todellista kovemman tavotteen, jos se yhtään auttais. Tuostakin ajasta olisi nimittäin voinut varmasti pari minuuttia nipistää jopa jos ei olisi pahimmissa paikoissa joutunu miltein kävelemään...

Itse tapahtumasta kuitenkin jäi hyvä maku. Porukassa juokseminen buustas kivasti ja tykkäsin tollasesta karnevaalihypetysmeiningistä, loi ihan erilaista fiilistä. En siis todellakaan juokse noinkaan kovaa yksinäni pitkiksillä. Tämä siis elämän ensimmäinen juoksutapahtuma ylipäänsä, mutta ei varmasti viimeinen. Loppukesälle ainakin kympin tapahtuma, ehkä syksymmälle myös toinen puolikas jo mielessä. Ja enköhän osallistu HCR:lle ensivuonnakin.

Ekaa kertaa mukana 2:20 tavoteajalla tokavikassa lähtöryhmässä. Töölönlahden ympäryksen ruuhka oli ihan kaaos ja senkin jälkeen muutama paha pullonkaula. Paljon tuli keskellä tietä rivissä kävelijöitä jne vastaan. Oma loppuaika 2:18:48 eli itselleni olin ihan oikeassa lähtöryhmässä, aika moni muu vaan ei vissiin ollut. Omaan suoritukseen silti tyytyväinen, en uskonut 2:20 alitukseen. Ensikerralla kyllä laitan suosiolla vaikka 10min todellista kovemman tavotteen, jos se yhtään auttais. Tuostakin ajasta olisi nimittäin voinut varmasti pari minuuttia nipistää jopa jos ei olisi pahimmissa paikoissa joutunu miltein kävelemään...

Itse tapahtumasta kuitenkin jäi hyvä maku. Porukassa juokseminen buustas kivasti ja tykkäsin tollasesta karnevaalihypetysmeiningistä, loi ihan erilaista fiilistä. En siis todellakaan juokse noinkaan kovaa yksinäni pitkiksillä. Tämä siis elämän ensimmäinen juoksutapahtuma ylipäänsä, mutta ei varmasti viimeinen. Loppukesälle ainakin kympin tapahtuma, ehkä syksymmälle myös toinen puolikas jo mielessä. Ja enköhän osallistu HCR:lle ensivuonnakin.

Vaatetuksena oli ohut pitkähihanen, sen päällä tapahtuman paita, pitkät trikoot ja hanskat koska sormet tuppaa jäätymään mulla aina. Hihoja jouduin vähän rullailemaan, mutta muuten oikein sopiva. Pelkkä t-paita olisi voinut olla vielä hitusen liian kylmä, varsinkin kun välillä vähän tuuli ja muutama vesipisarakin tuli yhdessä kohtaa (jolloin rullailin sitten hihoja alas).

Muokattu

Elämäni toinen puolimaraton takana, ja ennätykseni parani viime syyskuusta yli 10 minuuttia! Maalissa aika 1:31:36. Tavoiteaika oli 1:40 eli olin toisessa lähtöryhmässä, ja sielläkin lähdin aika kaukana kärjestä. Monet juoksivat n. 5min/km vauhtia kun itselläni paras kilometri taittui aikaan 4:04.

Ensimmäiset 3-4 kilometriä oli aika hitaita ja kisan aikana tulikin ohiteltua _satoja_ juoksijoita. Esim. kaisaniemenrannassa juoksin siinä n. 40cm leveän reunakiveyksen päällä, vähän pelotti että tästähän voi tippua tuonne lahteen jos joku tekee yllättävän liikkeen :D Elämää ohituskaistalla...

1:30 olisi voinut olla mahdollinen jos olisi tiennyt, että on näinkin kovassa kunnossa, startissa pelkäsin pystynkö juoksemaan edes 1:35. Keskisyke oli vain 173 (startissa taisi vähän jännittää kun syke 138 lähtöviivan kohdassa), maksimi 183. Maalissa tuntuikin että olisi ehkä voinut vähän kovempaa vielä juosta, sellaista todellista tuskaa ei ollut juoksun aikana. Tai sitten se mahtava fiilis auttoi unohtamaan kaiken muun kun kello kertoi, että olin juossut juuri 10km ennätykseni (42:07)! 

Jännä nähdä mihin aikaan taittuu kesällä ensimmäinen maraton! 

• Like 1

Olipas mielenkiintoinen HCR. Lähtöryhmän tarkistuksesta muistuttavan sähköpostin kyllä huomasin, mutta ajattelin että varmaankin olen jonkin järkevän tavoiteajan syksyllä ilmoittautuessani laittanut. No, starttasin sitten 7. ryhmästä. :)

Minulla oli kolme ennakkotavoitetta: oma HCR-ennätys, jonka toteutumisesta olin lähes varma (aiempi 1:38 ja risat alimittaisella reitillä), oma puolimaraton-ennätys, jonka toteutumisesta olin melko varma (aiempi 1:34:35 viime vuodelta) ja unelmana vielä 1:30 alitus (tämän tiesin nykykunnollani vaativan jo täydellistä päivää).

Menin lähdössä lähelle keulaa, ja ajattelin juosta aluksi kärkiporukan takana. Ensimmäisten 200 metrin aikana kävi kuitenkin selväksi, että vauhti oli sen verran hidasta, että päätin lähteä omaa vauhtiani muiden ohi. Reilun kilometrin kohdalla kuulin kun joku katsojista kysyi, missäs muut tulevat, ja toinen sanoi että tuolla mutkassa. Hämmentävää, mutta saipa edes hetken maistaa miltä kärkijuoksijasta tuntuu, vaikka olinkin vain oman lähtöryhmäni kärki. :)

Ensimmäiset selät (muutama kävelevä intialainen) tulivat vastaan jo ennen kahden kilometrin merkkiä! Siitä alkoikin sitten ohittelu ja vähän myöhemmin varsinainen pujottelu. En tiedä montako tuhatta juoksijaa ohitin matkan aikana, mutta ihan riittävästi kuitenkin. Aika paljon jouduin juoksemaan reunoilla varsinaisen tien ulkopuolella, mutta yllättävän hyvin koin silti ohitsekin pääseväni.

Alkukilometrit menivät tavoitevauhtia (4:15 min/km), mutta sitten syke alkoi nousta sen verran että katsoin järkeväksi vähän hidastaa. Viiden kilometrin kohdalla olinkin puolentoistatunnin tavoitteesta minuutin verran jäljessä, ja tiesin että käytännössä siihen ei enää olisi mahdollisuutta. Laskettelin sitten enempiä repimättä loppumatkan, koska ajattelin että oma ennätys ainakin syntyy helposti. No, lopun nousuissa tuli vielä höllättyä sen verran, että eipä siihen jäänytkään kuin reilu puoli minuuttia marginaalia. Loppuaika 1:34:02. Vähän harmittaa kun en päässyt edes uudelle minuuttiluvulle. :)

Koko matkan aikana minua ei muuten ohitettu kertaakaan, vaikka vähän odottelin että vähintään joku ottaisi raivokkaan loppukirin! :D

Summa summarum: kaksi kolmesta tavoitteestani täyttyi, eli näin jälkikäteen olen ihan tyytyväinen vaikka maalissa ei niin hyvä fiilis omasta suorituksesta ollutkaan. Tykkään kyllä HCR:stä tapahtumana, ja tänäkin vuonna järjestelyt olivat mielestäni massatapahtumaksi oikein sujuvat. Sääkin oli todella hyvä juoksemiseen, vaikka ennen lähtöä ja maalissa meinasikin lyhythihaisella ja shortseilla tulla vähän kylmä.

Muokattu

Olipas oikein kiva HCR-keikka. Tarkoitus oli juosta siihen malliin, että varmasti palautuu Tukholman maralle, eli ei ihan kaikkea irti repien. Menin sellaista vauhtia, että koko ajan tuntui helpolta. Etenkin viimeisillä kilometreillä otin ihan suosiolla iisisti. Sen verran olin kelloa katsonut, että tiesin ajan olevan ihan ok, vaikka kävelisin viimeisen pahan nousun ( no en sentään kävellyt). Lopputulos 1.36,54 toi vajaan parin minuutin parannuksen kuukausi sitten Maskussa juostuun ennätykseen, joten olen todella tyytyväinen. 

Olin ilmoittanut tavoiteajakseni 1.40 ja yllätyksekseni sillä päätyi ykkösryhmään. Lähdin ryhmän keskivaiheilta, ja sekin yllätti, että siinäkin porukassa syntyi vähän ruuhkan tynkää, ja alkukilsat meni ehkä aavistuksen omia menohaluja hitaammin. Tuskinpa kuitenkaan oli loppuaikaan vaikutusta. Se kyllä ärsytti, kun Linnunlaulun alamäissä suurin osa juoksijoista jarrutteli, eikä ohi meinannut päästä, vaikka itse tykkään napsia alamäissä kaikki liikenevät "helpot sekunnit"! 

Varustuksena caprit, teepaita ja hanskat. Ihan just passeli. Hanskat oli poisheittokelpoiset puutarhahanskat, mutta eipä tullut tarvetta riisua. Järjestelyt toimivat tosi hyvin, siitä kiitos! Ja maalihuoltoeväät olivat ihan huippuluokkaa! 

1:40 oli tavoite ja maalissa kello näytti 1:42. Ensimmäiseen lähtöryhmään sijoitettiin tavoiteajan perusteella, pahoittelut jos joku koki että olin tien tukkeena. 

Järjestelyistä ei mitään pahaa sanottavaa. Mielestäni maalista huollon kautta poistuminen sujui ripeästi ja tarjotut eväät olivat juuri sopivat. Hyvä fiilis ja paljon tuttuja paikalla, kaiken kaikkiaan kiva päivä. 

1:40 oli tavoitteena ja maalissa aika 1:39 ja sekunnit päälle. Juoksu täysin suunnitelmien mukaan, negatiivinen splitti ja kaikkee. Polarin mielestä olisi tosin saumoja ollut kovempaankin, running index 62, mikä polarin taulukon mukaan tarkoittaisi 1:29 aikaa.... Pitänee tulkita siten, että pumpusta olisi löytynyt tehoja, mutta jalat löi vastaan.

Ensi vuonna sitten ykkösryhmään, sen verran ohiteltavia oli vieläkin. Maalin tarjoilut ok, olisi ollut kiva jos keräilyalueelta olisi saanut muutakin juotavaa kuin Elovenan vispipuuroa.

1:40 oli tavoitteena ja maalissa aika 1:39 ja sekunnit päälle. Juoksu täysin suunnitelmien mukaan, negatiivinen splitti ja kaikkee. Polarin mielestä olisi tosin saumoja ollut kovempaankin, running index 62, mikä polarin taulukon mukaan tarkoittaisi 1:29 aikaa.... Pitänee tulkita siten, että pumpusta olisi löytynyt tehoja, mutta jalat löi vastaan.

Ensi vuonna sitten ykkösryhmään, sen verran ohiteltavia oli vieläkin. Maalin tarjoilut ok, olisi ollut kiva jos keräilyalueelta olisi saanut muutakin juotavaa kuin Elovenan vispipuuroa.

​Viime vuonna HCM:n jälkeen ei saanut muistaakseni oikein mitään juotavaa sen stadikalla olleen vesipisteen jälkeen. Oli pakko mennä kauppaan ostamaan vettä. Se tuntui vähän hassulta.