Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Uintiketjuissa on aina välillä vilahdellut Total Immersion -tekniikka, mutta ajattelin nyt avata ihan oman ketjun aiheelle.

Eli onko kokemuksia, suosituksia tai vinkkejä Total Immersion harjoitteluun? Onko niin hyvä triathlonisteille, kun mainostetaan?

Olen nettivideoiden, kirjastosta lainaamani kirjan ja muutaman allasharjoituksen jälkeen vielä toistaiseksi varsin innostunut ja voin jatkossa ehkä raportoida, miten harjoitukset etenevät. Samaan aikaan käyn kyllä myös kerran viikkoon ohjatulla "normaalilla" vaparitekniikan kurssilla, joten ihan puhdasoppinen TI-harjoitusrupeamani ei ole.

Taustani, että tähtäilen ensimmäiselle puolimatkan Triathlonille noin vuoden päähän, uinti kulkee perinteisellä vapaatyylillä jotain 25 min/km tahtia.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
Guest Rekisteröimätön

Mä oon vetäny TItä nyt aika tarkkaan 4 vuotta. Yksi kirja, pari DVDtä, lukematon määrä YouTubea, kaksi workshoppia (m m Terry Laughlin) ja muutama tunti yksityisopetusta Ruotsin ensimmäisen TI Coachin, Anna-Karin Lundinin, opissa takana. Viime toukokuussa Anna-Karin oli sitä mieltä, että haluaisi saada minut "talliinsa" opettamaan muita. Syksyn aikan on tullut valmennettua sekä ryhmiä, että yksityisoppilaita. Nyt maaliskuussa käyn certifiointikurssin, jotta voin ihan oikeesti tituleerata itteäni TI Coachiksi. Asun Ruotsissa, mutta koko suku on ja pysyy Helsingissä, joten tulee siellä kohtuu usein käytyä. Olen ajatellut vetää jotain kurssia myös Suomen puolella.

Juuri triathlon itsenikin TIn pariin ajoi. Triathloni jäi, mutta uinti (ja juoksu) vaan jaksaa edelleenkin viehättää. Itselläni ainakin kun ei ole mitään uintitaustaa, oli TIn pariin saapuminen erittäin silmiä avaava kokemus. Kuinka tajuttomasta veden kanssa tappelusta tuli rento nautinto vaikka vauhti lisääntyi. Vaikka en triathlonia enää harrastakaan, on juuri avovesiuinti se mun juttu. V-ttaa aivan sikana höylätä jotain 25m:n allasta edestakaisin, mutta mieluummin sitäkin talvisin kuin olla kokonaan uimatta. Voi käyttää sen ajan tekniikan ja vauhdin hiomiseen, jotta sitten kesällä voi vaan naatiskella järvessä/meressä. ;-) Ennen TItä jaksoin noin 1km tunnissa, nyt cruisailuvauhti on about 3km/h. Uskoisin voivani pienellä harjoittelulla saada 3,8km noin tuntiin. Mutta kun olen lopettanut kilpailemisen, niin en koe mitään tarvetta. Uiskentelen vaan nauttiakseni. :-)

Jos haluat oppia TItä, niin kaiken A ja O on palaute. Jos et tiedä että teet jotain väärin, tai et tiedä väärin tehdessäsi kuinka korjata se, niin on aika vaikeaa edistyä. Palautetta voi hankkia monin tavoin. Jos ei ole yhteyksiä kehenkään TI-taitoiseen, paras korvike on pyytää joku kaveri filmaamaan itseäsi kun uit. Olisi erittäin tärkeää saada myös kuvaa pinnan alta. Jos olet hankkinut edes perustavia taitoja kirjoista ja videoista, niin omaa uimista katsellessa voit parhaassa tapauksessa nähdä parantamisen kohteita. Voit myös lähettää videon TI Coachille videoanalyysia varten ja saada siten hyvää palautetta ja harjoite-ehdotuksia.

Mun työnantajaan voit tutustua sivuilta www.simcoachen.se jos toinen kotimainen sujuu, vaihtoehtoisesti meilata suoraan mulle christian@simcoachen.se

Tsemppiä ja nautintoa!

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Juuri triathlon itsenikin TIn pariin ajoi. Triathloni jäi, mutta uinti (ja juoksu) vaan jaksaa edelleenkin viehättää. Itselläni ainakin kun ei ole mitään uintitaustaa, oli TIn pariin saapuminen erittäin silmiä avaava kokemus. Kuinka tajuttomasta veden kanssa tappelusta tuli rento nautinto vaikka vauhti lisääntyi. Vaikka en triathlonia enää harrastakaan, on juuri avovesiuinti se mun juttu. V-ttaa aivan sikana höylätä jotain 25m:n allasta edestakaisin, mutta mieluummin sitäkin talvisin kuin olla kokonaan uimatta. Voi käyttää sen ajan tekniikan ja vauhdin hiomiseen, jotta sitten kesällä voi vaan naatiskella järvessä/meressä. ;-) Ennen TItä jaksoin noin 1km tunnissa, nyt cruisailuvauhti on about 3km/h. Uskoisin voivani pienellä harjoittelulla saada 3,8km noin tuntiin. Mutta kun olen lopettanut kilpailemisen, niin en koe mitään tarvetta. Uiskentelen vaan nauttiakseni. :-)

Olen katsonut Youtubesta TI videoita useita kertoja ja peilannut esim. Terryn uintia omaani. Ideologia vaivattomasta uinnista kiehtoo suunnattomasti. En tiennyt että TI valmennusta on näinkin lähellä! Olen uinut 3.8km IM:ssa aikaan 1:11. En tosin usko että saan tuosta enää paljoa tiputettua aikaa vaikka lisäisin treenimääriä. Ylävartalon ja olkapäiden liikkuvuus rajoittaa käsien voimantuottoa ja jäykät nilkat hidastaa vauhtia. Kiinnostaisi kuulla mitä asioita treenaamalla/kehittämällä saisit matkavauhtia nostettua 100m/2min:sta 100m/1:35min:iin? Tosin 3.8km kisavauhtisi taitaa jo nyt olla lähempänä 1:35 kuin 2min/100m?

Link to post
Share on other sites
  • 2 years later...

Olen tänä syksynä aloittanut uimatreenit, koskaan ennen en ole vaparia uinut. En ole ylipäätään uinnista tykännyt aiemmin, kun en sitä osannut. Harjoittelin tunnollisesti ja kävin aikuisten uimakoulua ja hain netistä lisäoppia. Silloin törmäsin Total Immersion freestyle tyyliin ja se nappasi heti. Nyt olen itseoppimassa tyyliä ja kiinnostaisi workshopit myös. Saatan jopa lähteä Britteihin, jos ei lähempänä ole mahdollisuutta. 

 

Tämä ketju on vanha mutta millainen on tilanne Suomessa nykyään? En googlaamalla ainakaan löytänyt mitään läheltä. Asun Etelä-Suomessa. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Samanlaisia ketjuja

    • Vogon
      Aloitetaanpa taas uusi päivyri. 
      Vanhan päivyrin löytää täältä mikäli tahtoo tutkailla juttuja. --> Vanha Vogonin Päivyri
      Vuoden 2015 elämäni ensimmäiset tri-kisat meni mainiosti.  Näistä jäi niin mahdottoman hyvä mieli etten malta lopettaa. Lisäksi sain vanhimman poikani innostumaan tästä lajista joka on luonnollisesti tuntunut hienolta. Hänen osaltaan on jo päätös tehty. Vantaalla olisi siis hänen ensimmäiset avovesikisat. 
      Viime päivyrissä pohdin pyörää. Tämän seurauksena hommasinkin kesän aikana maantiepyörän. Maantiepyörä on ihan hieno peli, mutta oon jo huomannut miettiväni uutta pyörää. Hullua hommaa tämä.
      Uinti alkoi kesää kohden sujumaan paremmin ja paremmin. Nyt oon pitänyt taukoa uinnista ajanpuutteen takia. Lisäksi uimahalli jossa aiemmin kävin on enää yhtenä aamuna viikossa auki. Tämä on aika ratkaiseva tekijä oman uimisen suhteen. Pakkohan se on kuitenkin jossain vaiheessa taas aloittaa jos meinaa uida.
      Pyöräily on ilmeisesti kompastuskiveni. Joroisissa meni kisa hieman pieleen tankkauksen suhteen sekä kisaa ennen, että kisoissa(geelit tippuivat matkalle). Tämän sekä pyöräilykunnon kohottamiseksi olenkin hommannut kotiin trainerin jotta voi polkea talven aikana vähän enemmän. Ehkäpä se auttaisi.
      Juoksu on aina sujunut suhteellisen kivuttomasti. Loppu kesää varjosti kuitenkin vasemman pohkeen/selän ongelmat jotka esti juoksemisen. Nyt vuoden loppua kohden mentäessä sekä pohje, että selkäkin jo huomattavasti parempi.  Tänä vuonna on jo muutamia juoksukoulu tunteja takana josta onkin saanut uusia vinkkejä treenaamiseen ja juoksuun yleensä. 
      Syksy 2015 yleisestikkin menee vähän enemmän lihaskuntoa parantaessa. Olen ajatellut tekeväni niitä asioita joita koen tarpeelliseksi tehdä. 
      Ensi vuodeksi suunnitelmissa taas 2. Vantaan perusmatka(Uinti 1500m, pyörä 40km juoksu 10km)   2. Joroisten Puolimatka(Uinti1900, Pyörä 90km, Juoksu 21.1km) 1. Maraton Sen tarkemmin en vielä osaa sanoa, että missä mutta takuulla jossain. Tukholmaa kuitenkin on jo pohdittu. 1. Puolimara Tästäkään ei sen tarkempia suunnitelmia.  1. Polkujuoksua Jossain sitten kun keksin missä. 1. Swimrun Johonkin oon jo(vahingossa) lupautunut menemään seurakaverin kanssa.  
      EDIT:  18.8.2017
      Vuonna 2016 tuli tehtyä ne Joroisten kisat ja muutamat muutkin kisat. Yleisesti kaikki meni paremmin vähemmällä treenillä. Se oli pienoinen yllätys.  Vuosi 2017 oli lepovuosi. Loppysyksy menee lihastreenien ja aerobisen kanssa vuorotellen.  Vuoden 2017 Plantaarifaskiitti pilasi syyskuun kisat(Solvalla Endurance swimrun, Nuuksio Classic) 2018
      Vuoden 2018  päätavoitteeksi muodostuu Tallinn IM140.6 Tallinn [4.8.2018] Vuoden 2018 eka maraton HCM:ssa  [19.5.2018]  Kesäksi 2018 muutama TRI-kisa 2019
      1 Tri puolikas + 1 perusmatka sekä sprintti.  2018 oli taas nk.lepovuosi monien vaivojen takia.  Muutama juoksukisa matkat ym täysin avoinna.  HCM 2019 19.5.2019 Bodom Night Trail 10km  3.5.2019
    • Ffflamingo
      Heippis!
      Aika paljon jännittää julkinen harjoituspäiväkirja - mutta on varmasti myös hyvä tsemppari. Tänään ilmoitauduin Lohjan triatlon sprinttiin, enkä vielä ainakaan aseta aika tavoitetta, mutta se saattaa muovautua kun pääsee treenailemaan..
       
      Saa neuvoa ja kommentoida ja kritisoidakin jos näyttää että hommassa ei ole järkeä, hah!
       
      Edit: vähän taustoista.
      -88 syntynyt nainen, aikuisiällä harrastanut pitkään kamppailulajeja ja salilla "hutkinut". Lenkkeily satunnaista ja vihasin joka askelta vuosikaudet.
      Lapset syntyi -15 ja -16 ja näiden myötä kamppailulajit jäi ja lenkkeily oli ainut mihin löytyi aikaa, koska ajan saa kuitenkin itse päättää.. siitä se hiljalleen lähti ja ajoittain löytyy jopa se flow, vaikka koen että olen edelleen huono juoksija eikä kunto ole samaa luokkaa mitä on joskus ollut.. 5km menee vähän alta 40min.
       
      tänään treenattu kuntosalilla:
       
      cxworx 30min
      spinning 45min
    • X-Caliber
      Monipuolisuusurheilija Tero Hyppölä täyttää tänään 50 vuotta ja esittää sen kunniaksi oheisen haasteen, jonka ensimmäisenä läpäisevälle on luvassa rahaa:  
       
      http://ultrajuoksu.fi/tero-hyppola-50-v-haaste-kestavyysurheilijoille/
    • Guest Heikki
      Guest Heikki
      Myytävänä

      Märkäpuku Aqua Sphere Pursuit M vuosimalli 2015 koko ML

      ML 165-198 lbs |75-90 kg 70-75 in | 178-190 cm

      Puvulla uitu 8krt järvessä ja kunto uudenveroinen. Myyn puvun, koska minulle hieman liian pieni hartioiden kohdalta.

      Hinta: 100e ovh 179    Puku kokeiltavissa Turun Vasaramäessä. Puvun postittaminen myös mahdollista.    heikki.parisod (at) gmail.com
    • rinieme
      Löytyisikö neuvoja astmaatikon avovesiuintiin?
      Olen ehtinyt vasta muutaman kerran kokeilla uintia viileässä vedessä märkäpuku päällä. Eilen olin porukan kanssa leikkimieleisessä kisassa. Muut tekivät pikamatkan omatoimikisan. Itse olin ajatellutkin lähinnä uida sen kisamatkan ja mahdollisesti juosta vähän päälle.
      No, eihän siitä mitään tullut. Ehdin uida ehkä parikymmentä metriä, kun henkeä alkoi ahdistaa. Ensin tajusin, että jalat olivat aivan hapoilla. Vasta hetken päästä älysin, että hengittäminen oli todella raskasta. Tuntui kuin märkäpuku olisi rutistanut koko kropan kasaan eivätkä keujkot päässeet laajenemaan. Astmakohtaushan se! Uin kyllä vielä muutaman sata metriä mutta lopulta katsoin viisaimmaksi jättää leikin kesken ja uida aivan hissukseen koiraa rantaan. Kuivalle maalle päästyäni kesti puoli tuntia, ennen kuin syke asettui edes kuta kuinkin normaaleihin lukemiin. Aluksi haukoin henkeä kuin kala kuivalla maalla ja syke oli seisoskellessa 110. Kotiin päästyäni otin avaavaa lääkettä mutta köhiminen ja vaikea hengittäminen vaivasivat vielä useita tunteja eikä olo vielä aamullakaan ole täysin normaali. En ollut kuitenkaan missään vaiheessa vetänyt vettä henkeen.
      Minulla on lievä astma, joka ei edes täytä Kelan astmakriteerejä. Käytän kuitenkin säännöllisest astmalääkitystä, koska se parantaa pef-arvoja ja on urheilu- ja työpaikkalääkärien mielestä aiheellista. Varsinaisia astmakohtauksia olen mielestäni saanut vain kerran aikaisemmin. Sen lisäksi urheilulääkäriaseman rasitusastmatestissä sain itseni niin kipeäksi, että hengityksen normalisoituminen kesti reilusti yli vuorokauden. Ainoa tunnistamani astmakohtaus tapahtui kymmenisen vuotta sitten mennessäni saunasta uimaan kylmään järveen. Silloin astmalääkityskään ei ollut vielä kohdallaan ja olo yleisesti surkea.
      Uimahallissa hengitysongelmia ei ole ollut eikä parilla edellisellä avovesiuintikerrallakaan. Olin siis täysin valmistautumaton tilanteeseen. Ei ollut avaavaa lääkettä mukana. Enhän sitä vuosiin ole akuutisti tarvinnut.
      Mitä pitäisi tehdä, jottei astmakohtaus toistuisi?
      Lämmittely (jäähdyttely?) oli ainakin olematonta. Enhän ollut mitenkään tosimielellä lähdössä uimaan. Ajattelin vain pulikoida matkan leppoisasti porukan hännillä. Millainen verryttely auttaisi? Auttaako kuivalla maalla juoksentelu ja viuhtominen vai pitäisikö uida kevyesti? Vai ehkä uida lyhyitä kovia vetoja?
      Pitäisikö ruveta piiputtelemaan avaavaa varan vuoksi aina ennen veteen pulahtamista?


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy