Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Uintiketjuissa on aina välillä vilahdellut Total Immersion -tekniikka, mutta ajattelin nyt avata ihan oman ketjun aiheelle.

Eli onko kokemuksia, suosituksia tai vinkkejä Total Immersion harjoitteluun? Onko niin hyvä triathlonisteille, kun mainostetaan?

Olen nettivideoiden, kirjastosta lainaamani kirjan ja muutaman allasharjoituksen jälkeen vielä toistaiseksi varsin innostunut ja voin jatkossa ehkä raportoida, miten harjoitukset etenevät. Samaan aikaan käyn kyllä myös kerran viikkoon ohjatulla "normaalilla" vaparitekniikan kurssilla, joten ihan puhdasoppinen TI-harjoitusrupeamani ei ole.

Taustani, että tähtäilen ensimmäiselle puolimatkan Triathlonille noin vuoden päähän, uinti kulkee perinteisellä vapaatyylillä jotain 25 min/km tahtia.

Guest Rekisteröimätön

Mä oon vetäny TItä nyt aika tarkkaan 4 vuotta. Yksi kirja, pari DVDtä, lukematon määrä YouTubea, kaksi workshoppia (m m Terry Laughlin) ja muutama tunti yksityisopetusta Ruotsin ensimmäisen TI Coachin, Anna-Karin Lundinin, opissa takana. Viime toukokuussa Anna-Karin oli sitä mieltä, että haluaisi saada minut "talliinsa" opettamaan muita. Syksyn aikan on tullut valmennettua sekä ryhmiä, että yksityisoppilaita. Nyt maaliskuussa käyn certifiointikurssin, jotta voin ihan oikeesti tituleerata itteäni TI Coachiksi. Asun Ruotsissa, mutta koko suku on ja pysyy Helsingissä, joten tulee siellä kohtuu usein käytyä. Olen ajatellut vetää jotain kurssia myös Suomen puolella.

Juuri triathlon itsenikin TIn pariin ajoi. Triathloni jäi, mutta uinti (ja juoksu) vaan jaksaa edelleenkin viehättää. Itselläni ainakin kun ei ole mitään uintitaustaa, oli TIn pariin saapuminen erittäin silmiä avaava kokemus. Kuinka tajuttomasta veden kanssa tappelusta tuli rento nautinto vaikka vauhti lisääntyi. Vaikka en triathlonia enää harrastakaan, on juuri avovesiuinti se mun juttu. V-ttaa aivan sikana höylätä jotain 25m:n allasta edestakaisin, mutta mieluummin sitäkin talvisin kuin olla kokonaan uimatta. Voi käyttää sen ajan tekniikan ja vauhdin hiomiseen, jotta sitten kesällä voi vaan naatiskella järvessä/meressä. ;-) Ennen TItä jaksoin noin 1km tunnissa, nyt cruisailuvauhti on about 3km/h. Uskoisin voivani pienellä harjoittelulla saada 3,8km noin tuntiin. Mutta kun olen lopettanut kilpailemisen, niin en koe mitään tarvetta. Uiskentelen vaan nauttiakseni. :-)

Jos haluat oppia TItä, niin kaiken A ja O on palaute. Jos et tiedä että teet jotain väärin, tai et tiedä väärin tehdessäsi kuinka korjata se, niin on aika vaikeaa edistyä. Palautetta voi hankkia monin tavoin. Jos ei ole yhteyksiä kehenkään TI-taitoiseen, paras korvike on pyytää joku kaveri filmaamaan itseäsi kun uit. Olisi erittäin tärkeää saada myös kuvaa pinnan alta. Jos olet hankkinut edes perustavia taitoja kirjoista ja videoista, niin omaa uimista katsellessa voit parhaassa tapauksessa nähdä parantamisen kohteita. Voit myös lähettää videon TI Coachille videoanalyysia varten ja saada siten hyvää palautetta ja harjoite-ehdotuksia.

Mun työnantajaan voit tutustua sivuilta www.simcoachen.se jos toinen kotimainen sujuu, vaihtoehtoisesti meilata suoraan mulle christian@simcoachen.se

Tsemppiä ja nautintoa!

Juuri triathlon itsenikin TIn pariin ajoi. Triathloni jäi, mutta uinti (ja juoksu) vaan jaksaa edelleenkin viehättää. Itselläni ainakin kun ei ole mitään uintitaustaa, oli TIn pariin saapuminen erittäin silmiä avaava kokemus. Kuinka tajuttomasta veden kanssa tappelusta tuli rento nautinto vaikka vauhti lisääntyi. Vaikka en triathlonia enää harrastakaan, on juuri avovesiuinti se mun juttu. V-ttaa aivan sikana höylätä jotain 25m:n allasta edestakaisin, mutta mieluummin sitäkin talvisin kuin olla kokonaan uimatta. Voi käyttää sen ajan tekniikan ja vauhdin hiomiseen, jotta sitten kesällä voi vaan naatiskella järvessä/meressä. ;-) Ennen TItä jaksoin noin 1km tunnissa, nyt cruisailuvauhti on about 3km/h. Uskoisin voivani pienellä harjoittelulla saada 3,8km noin tuntiin. Mutta kun olen lopettanut kilpailemisen, niin en koe mitään tarvetta. Uiskentelen vaan nauttiakseni. :-)

Olen katsonut Youtubesta TI videoita useita kertoja ja peilannut esim. Terryn uintia omaani. Ideologia vaivattomasta uinnista kiehtoo suunnattomasti. En tiennyt että TI valmennusta on näinkin lähellä! Olen uinut 3.8km IM:ssa aikaan 1:11. En tosin usko että saan tuosta enää paljoa tiputettua aikaa vaikka lisäisin treenimääriä. Ylävartalon ja olkapäiden liikkuvuus rajoittaa käsien voimantuottoa ja jäykät nilkat hidastaa vauhtia. Kiinnostaisi kuulla mitä asioita treenaamalla/kehittämällä saisit matkavauhtia nostettua 100m/2min:sta 100m/1:35min:iin? Tosin 3.8km kisavauhtisi taitaa jo nyt olla lähempänä 1:35 kuin 2min/100m?

Olen tänä syksynä aloittanut uimatreenit, koskaan ennen en ole vaparia uinut. En ole ylipäätään uinnista tykännyt aiemmin, kun en sitä osannut. Harjoittelin tunnollisesti ja kävin aikuisten uimakoulua ja hain netistä lisäoppia. Silloin törmäsin Total Immersion freestyle tyyliin ja se nappasi heti. Nyt olen itseoppimassa tyyliä ja kiinnostaisi workshopit myös. Saatan jopa lähteä Britteihin, jos ei lähempänä ole mahdollisuutta. 

Tämä ketju on vanha mutta millainen on tilanne Suomessa nykyään? En googlaamalla ainakaan löytänyt mitään läheltä. Asun Etelä-Suomessa.