Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
tb2

Mikä on kova hiihtovauhti?

Recommended Posts

Sori, mutta sun pointtisi ei nyt oikein aukea.

Kirjoitit ensimmäisessä viestissä että 3:00min/km on kovan hiihtäjän raja.

Eikö Jonas Buud ole kova hiihtäjä ?

Miten ihmeessä pystyt ottamaan huomioon nämä sun "itsestäänselvyydet" kun tuloksissa kerrotaan vauhdit ihan vain numeroilla ?

Sori, mutta sun pointtisi ei nyt oikein aukea.

Kirjoitit ensimmäisessä viestissä että 3:00min/km on kovan hiihtäjän raja.

Eikö Jonas Buud ole kova hiihtäjä ?

Miten ihmeessä pystyt ottamaan huomioon nämä sun "itsestäänselvyydet" kun tuloksissa kerrotaan vauhdit ihan vain numeroilla ?

Pahoittelen viestieni sekavuutta. Olen vaan niin laiska, että laistan usein ns. leipätekstin kirjoittamisesta. Löysin Jonas Buudin parhaan Vasaloppet-ajan: 4:14:24 (2:51/km), sijoitus 271. Se on vuodelta 1998 ja silloin oli myös lentokeli. Kilpailun voitti Peter Göransson ajalla 3:38:57 (2:26/km). Göranssonin ennätys kesti aina vuoteen 2012.

Vasaloppet on se tunnetuin tuolla reitillä käytävä kilpailu. Se on siis perinteisen tyylin hiihtokilpailu. UltraVasan 90 on juoksukilpailu ja CyckelVasan 90 on polkupyöräkilpailu. Laitoin kahden jälkimmäisen kilpailun ajat näkyville, koska mielestäni on kiinnostavaa vertailla myös eri lajien aikoja samalla reitillä.

Sori, en enää huomannut milloin vaihdoit lajia :)

Sinänsä ihan mielenkiintoista tosiaan verrata eri lajien vauhteja samalla reitillä.

Esimerkeilläni ( kuin myös omilla esimerkeilläsi ) olen yrittänyt osoittaa että on hyvin uskaliasta/kyseenalaista verrata eri reiteillä erilaisissa olosuhteissa tehtyjä hiihtosuorituksia keskenään. Varsinkin kun/jos verrattavat henkilöt vaihtuvat.

Kovan hiihtäjän mittariksi ei mielestäni voi ottaa tiettyä kilometrivauhtia.

Kova hiihtäjä tulee maaliin ennen muita oli kilometrivauhti ihan mitä vaan.

Kovan hiihtäjän mittariksi ei mielestäni voi ottaa tiettyä kilometrivauhtia.

Minun mielestäni voi. Ja se vauhti mielestäni on alle 3:00/km.

Konkreettinen testi. Paloheinän 7,5 km:n latu (= täydellinen aktiivikuntoilijan ns. kilpalatu). Kuka tuon kiertää alle kolmosen keskaria, niin pidän häntä kovana hiihtäjänä, näin aktiivikuntoilijan näkökulmasta. Minulta tuo ei tule koskaan onnistumaan. Tänä talvena (viime talvi jäi väliin, kun ei ollut lunta) hyökkään taas kuitenkin ko. rajan kimppuun ko. ladulla.

Konkreettinen testi. Paloheinän 7,5 km:n latu (= täydellinen aktiivikuntoilijan ns. kilpalatu). Kuka tuon kiertää alle kolmosen keskaria, niin pidän häntä kovana hiihtäjänä, näin aktiivikuntoilijan näkökulmasta. .

Ymmärrän kyllä tämän, mutta mitäpä jos vetäisen saman baanan 3:10 keskarilla älyttömän hitaassa pehmeässä puurossa ?

Olenko huono hiihtäjä ?

Kelejä en osaa säätää enkä toisaalta kisapäiviäkään määrätä. Kisoissahan miehen kunto vasta punnitaan, ei treeniladulla.

Näkisin että rajasi ei ole kovin oikeudenmukainen ja testisi varsin rajoittunut.

Kello on lahjomaton. Sijoitus riippuu muista kilpailijoista. Minulle tuo raja on alle 3:00/km nyt ja aina.

Tämähän tulikin sitten harvinaisen selväksi.

Toivon sulle lentokelejä ja näinollen mukavia vauhteja hiihtolenkeillesi.

Toivottavasti osaat kuitenkin jotenkin arvostaa myös heikommissa keleissä ja raskaammalla radalla, ehkä myös heikommalla kalustolla, hitaammin hiihtäviä ihan oikeasti varsin kovakuntoisia äijiä :)

Konkreettinen testi. Paloheinän 7,5 km:n latu (= täydellinen aktiivikuntoilijan ns. kilpalatu). Kuka tuon kiertää alle kolmosen keskaria, niin pidän häntä kovana hiihtäjänä, näin aktiivikuntoilijan näkökulmasta. Minulta tuo ei tule koskaan onnistumaan. Tänä talvena (viime talvi jäi väliin, kun ei ollut lunta) hyökkään taas kuitenkin ko. rajan kimppuun ko. ladulla.

Tää haaste pitää melkein ottaa vastaan, jos latu pysyy hiihtokuntoisena tänä vuonna ja sattuu sopivaan aikaan Hesaan työreissu. Sen verran siinä on kyllä nousua, että aika tiukille menee pääseekö alle kolmosen keskariin. Vaatinee aika liukkaan kelin =) On muuten eräs parhaista lenkuroista mikä on tullut vastaan Suomessa kuten totesitkin...

Ei se alitus kyllä minusta silti kovaa hiihtäjää tee. Jos jossain isossa massahiihdossa (Finlandia, Pirkka, Pogosta, Vuokatti, Terva, Lapponia) olisi top-50 kaikista maaliintulijoista niin sitten ehkä voisi kutsua itseään hiihtäjäksi. Ei tosin tule tapahtumaan =)

Toivottavasti osaat kuitenkin jotenkin arvostaa myös heikommissa keleissä ja raskaammalla radalla, ehkä myös heikommalla kalustolla, hitaammin hiihtäviä ihan oikeasti varsin kovakuntoisia äijiä :)

Arvostan ihan kaikkia hiihtäjiä, vauhdista riippumatta, tietenkin. Jopa itseäni, vaikka en tuohon vauhtiin pystykään. Ei hiihto-, juoksu- tai jonkun muun lajin vauhti ole arvostuskysymys. Mutta jos minulta kysytään, että mikä on kova hiihtovauhti, niin se on tuo.

Konkreettinen testi. Paloheinän 7,5 km:n latu (= täydellinen aktiivikuntoilijan ns. kilpalatu). Kuka tuon kiertää alle kolmosen keskaria, niin pidän häntä kovana hiihtäjänä,.

No, kun kerran olet mennyt kulkusia asti vetelään suohon, ihan itse, niin pyöritelläänpä asiaa vielä hieman.

Testihän on kerrassaan mainio. Tarvitsee vain mennä Paloheinään kohtuu luistavalla kelillä ja jos kuntoa piisaa vetäistä rinksa alle kolmosen vauhtia niin kriteerit kovasta hiihtäjästä täyttyvät.

Taitaa vain nämä sun kriteerit täyttäviä jamppoja olla maailmassa aika vähän ????!!!!

Jos kolmosen vauhtia voi hiihtää muuallakin kuin Paloheinässä täyttääkseen sun kovan hiihtäjän kriteerit lähdenpä kokeilemaan onneani vaikkapa Alpeille.

Jos osoittaudut peeloksi ja kirjoituksesi on jouluglögissä repäisty provo, onnittelen.

Itse hiihtelin tuollaista alle 3min/km vauhtia muutama vuosi sitten Tuolla oittaan tykkiladulla kympin verran lämmittelyasussa, painoindeksin ollessa 28, toki melko tosissaan. Ja kunto oli tuolloin sellainen että joku 2800m olisi varmaan mennyt coopperissa juosten, joten en osaa tuota kolmosen vauhtia pitää kovin kaksisena, ellei sitä mennä joku 50-100km yksin. Riippuu kyllä tosi paljon kelistä, suksesta ja radasta. Paloheinässä tuo olisi jo hyvä vauhti, eikös siellä tule se pitkä nousu siellä pellolla? Vaatisi alkuun jotakin 2.30 min/km vauhtia ja tuo on jo teknisestikin vaikeaa.

^ Sinähän tätä ketjua provoat. Kerro sinäkin, että mikä on mielestäsi kova hiihtovauhti. Minä olen oman mielipiteeni kertonut jo miljoonaan kertaan.

Olenpa minäkin yrittänyt kertoa kantani asiaan. Mielestäni kova hiihtovauhti on niin kovin suhteellista eikä missään tapauksessa korreloi hiihtäjän kunnon kanssa. Voittaja on hiihtänyt kovaa, ainakin riittävän kovaa.

Otetaanpa pieni ajatusleikki ;

Hiihdän Pirkkolan kolmosen pehmeällä latupohjalla 3:30 min/km. Seuraavana päivänä otan sun kanssa skaban Paloheinän 7,5 kilsan rinksalla lentokelillä ja voitan 2:55 min/km keskarilla. Pidät mua tällöin kovana hiihtäjänä, ainakin luulen täyttäväni sun kovan hiihtäjän kriteerit.

Rinnakkaistodellisuudessa hiihdän vain Pirkkolan kolmosen pehmeällä latupohjalla 3:30 min/km aivan samassa kunnossa kuin aikaisemmin, mutta jätän Paloheinän rinksan hiihtämättä.

Pidät mua huonona hiihtäjänä. Et voisi olla enemmän väärässä.

Itseisarvona hiihtovauhtien vertailu kunnon mittarina ei ole kovin mielekästä puuhaa.

Olisihan se selkeää jos hiihtäjiä voisi verrata hiihtovauhtien mukaan kuten ratajuoksijoita juoksutulosten mukaan. Aikuisten maailmassa näin ei voi kuitenkaan tehdä. Hiihdossa tuntemattomat muuttujat vääristävät verrattavia tuloksia.

Korrelaatiota hiihtovauhdin ja fyysisen kunnon suhteen ei löydy. Kovempi vauhti ei automaattisesti selity kovemmalla kunnolla eikä hitaampi vauhti tarkoita että ollaan huonommassa kunnossa.

Kun hiihtää samaa rinksaa, vaikkapa Paloheinän 7,5 km:n latua, erilaisissa olosuhteissa ja erilaisessa kunnossa, niin välineiden kuin miehenkin osalta, osaa varmasti kertoa milloin itse on hyvässä hapessa. Vertailuaineistoa tarvitaan paljon, jotta saadaan tietoa erilaisista vauhtiin vaikuttavista muuttujista. Samalla rinksalla hiihdettäessä suurin tuntematon muuttuja, rataprofiili, voidaan sulkea pois. Kun tiedetään tarkasti kelin ja kaluston vaikutus suoritukseen voidaan melko turvallisesti päätellä missä kunnossa mies on. Näin olet itse varmaan päätynyt hyvän kunnon rajaan 3:00 min/km. Se on varsin looginen ja varmasti perusteltukin valinta, mutta toteutuu vain hyvin rajallisissa olosuhteissa.

Vastaavia olosuhteita ei juurikaan muilla hiihtäjillä ole, ainoastaan Paloheinässä säännöllisesti hiihtävillä.

Keskustelun aloitusviestissäsi kerroit että hyvän hiihtäjän raja on 3:00 min/km. Et rajannut sitä mitenkään.

Mielestäni tällainen "rajaamaton" edellytys on täysin mielivaltainen, perusteeton ja vailla järkevää logiikkaa.

Jos keskustelunavauksesi synnyttää testilenkkejä Paloheinässä tai muuallakin, hyöty on ilmeinen.

Onhan mielenkiintoista vertailla kongreettisia kilometrivauhteja ja suorituksia mahdollisimman vertailukelpoisissa olosuhteissa myös hiihdossa. Juoksussahan sitä tehdään paljonkin.

Joten ei muuta kuin kaikki hiihtäjät kokeilemaan kuntoa Paloheinään ja kertomaan miten suksi liikkui.