Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
TeTi

Samoilla liistereillä monta kertaa?

Recommended Posts

Voi olla vähän idiootti kysymys, mutta eipä hirveesti kiinnosta joka kerta miettiä montaa tuntia jotain voitelua eli kysynpä täältä, jos joku ehtisi vastaamaan. Voiko samoilla liistereillä hiihtää monta kertaa? Olen vaan lyhyitä pätkiä ehtinyt hiihtämään, olisiko noin 30 km noilla voiteilla hiihdetty.

Nyt täällä näyttää olevan kelit liisterikelit. Latu (viime vuotista lunta) joko jäässä, sohjossa tai märässä lumessa.

No tietenkin voi samoilla liistereillä hiihtää vaikka miten monta kertaa. Sitten jos liisteriin tarttuu kovasti likaa, ja sukset alkavat sitä kautta tökkimään tai lipsumaan, ei niillä enää kannata hiihtää.

Eli jos liisteri pysyy pohjassa eikä siihen kerry merkittävästi möhnää, sillä voi hiihtää monta kertaa. Roskia voi toki poistaakin liisteristä. Jos liisteri jäätyy, kannattaa sukset ottaa välillä sisälle sulamaan. Lisäksi vanhan liisterin päälle voi lisätä uutta liisteriä jos sitä on kulunut pois.

Kuinka usein pertsan suksiin sitten kannattaisi laittaa luistovoitelua? 150 km olen noilla mennyt pohjustuksen + voitelun jälkeen. Pitovoidetta/liisteriä kyllä välissä olen laittanut. Ei kyllä luistakaan. Laitanko parafiinia nyt vai pohjustusvoidetta + parafiinia.

Luistelusuksilla olen mennyt 116 km pohjustuksen ja voitelun jälkeen, pitäisikö voidella?

Kuinka usein pertsan suksiin sitten kannattaisi laittaa luistovoitelua? 150 km olen noilla mennyt pohjustuksen + voitelun jälkeen. Pitovoidetta/liisteriä kyllä välissä olen laittanut. Ei kyllä luistakaan. Laitanko parafiinia nyt vai pohjustusvoidetta + parafiinia.

Luistelusuksilla olen mennyt 116 km pohjustuksen ja voitelun jälkeen, pitäisikö voidella?

Nämähän ovat näitä henkimaailman juttuja ja riippuu varmaan paljon kelistäkin, että kuinka nopeasti se sieltä pohjasta pois lähtee. Mutta jos nyt laitat parafiinia, niin tod.näk. sillä on AINAKIN psykologinen vaikutus. Eli tuntuu luistavan paremmin ja voi oikeasti luistaakin :)

Yleensäkin luistovoitelulla on lähinnä psykologinen vaikutus. Ei kukaan voi sanoa, miten usein kuntoilijan sukset pitäisi luistovoidella. Keli ja suksien sopivuus keliin vaikuttavat niin paljon enemmän kuin luistovoitelu, ettei perushiihtäjä välttämättä edes huomaa uuden parafiinivoitelun tuomaa lisäluistoa.

Jos ajatellaan perinteisen suksien luistovoitelua, pitovoide ja sen määrä vaikuttavat luistoon selkeästi enemmän kuin luistovoitelu. Jos esim. on kovin paksu kerros pitoa tai liian pehmeää pitovoidetta, joka jarruttaa menoa, ei asiaa voi mitenkään kompensoida, vaikka olisi miten hyvä luistovoitelu.