Jump to content
Juoksufoorumi.fi

J M

COBB satulat

Recommended Posts

Onkos COBB-satuloista porukalla kokemuksia? Fizik Arione Tri2 satulan tilalle tarttis keksiä jotain vähän mukavampaa. Adamoa en halua sen leveyden vuoksi, mutta mukavampi satula tarttis saada. Satkun jälkeen alkaa perse puutua ikävästi tuolla fizikillä ja satulan joutuu pitämään aika alhaalla, ettei paine kasva liian isoksi koipien välissä. COBB ainakin mainostaa Plus mallinsa sallivan aggressiivisemman ajoasennon ollen silti "mukavampi". Tekisi mieli testata, mutta mielellään kuulisin mahdollisten käyttäjien mielipiteitäkin. Plus tai Plus2 mallit kiinnostaisivat...

http://www.cobbcycling.com/shop/triathlon-saddles

http://www.cobbcycling.com/documents/Mens_Tri-TT_Seat_Guide.pdf

Minulla oli aikoinaan testissä Cobb:n plus ja se ei ainakaan helpottanut painetta koipien välissä. Sitä edellinen Fizikin perinteinen Arionekin oli parempi. Nyt on käytössä Fizikin Tritone, joka vaikuttaa lyhyen testijakson perusteella parhaalta trisatulalta, jota olen käyttänyt.

No näihän se tietty on. Ajattelin vain kysäistä, ennen kuin painan nappulaa ja laitan reilu 200e sileäksi. Tritoneakin harkitsin, mutta en oikein tiedä. Se nokattomuus ei musta oikein palvele triathlonissa, kun ei satulan asemoinnilla ole mitään väliä sääntöjen suhteen. Mä tykkään liikkua satulassa sen mukaan, miten kovaa ajan, ja sitähän se ei samalla tavalla enää salli. Toisaalta jos siitä löytyis se "sweet spot" niin ei kai sitä tarttiskaan liikkua. On vaikeeta joo :D

Minullakin Arione Tri akaisemmin, tänä vuonna ajanut Cobb 55:lla. Sopii minulle huomattavasti paremmin. 5 tuntia/150 km meni ainakin ongelmitta. Kovahkon tuntuinen alussa, mutta ei ole haitannut pidemmän päälle. 55 mm leveä nokka, käsittääkseni kapeampi kuin Adamot. Englannistakin ostettuna pitkä vaihto-oikeus.

http://www.bike-science.com/collections/saddles/cobb-cycling

... Mä tykkään liikkua satulassa sen mukaan, miten kovaa ajan, ja sitähän se ei samalla tavalla enää salli...

Ainakin ISM Adamo Prologue satulassa voi liikkua edestakaisin ihan samalla lailla kun Cobb Pluss satulassa, molemmilla satulalla monen tuhannen kilometrin kokemus. Satuloiden ero on leveys: Prologue leveämpi ja Cobb Plus kapeampi. Satulan sopivuus on tosiaan niin yksilöllistä, että sopivuus selviää vain testaamalla.

Nyt täytyy sanoa, että en vielä tiedä, jääkö tritone pyörään.  Ainakin se on kyllä niin yhden asennon satula kun olla ja voi.  Jos ajat vähänkin persee taaempana, alkaa reunat kihnuttamaan sisäreisiin ja jos ajat yhtään liian edessä, satulan kärki hieroo välilihan vereslihalle ihan säämiskähousuillakin.  Annan nyt tuolle vielä vähän armonaikaa ja koitan saada säädettyä sitä paremmaksi/totutettua persettä tuohon, mutta ei nyt niin kovin hyvältä vaikuta.  Perus arionekin on mukava tuohon verrattuna.  Onneksi se on varalla toisessa pyörässä, niin voi sittenpalata siihen, ellei yhteiselo ala sujumaan.

Mulla oli aika lailla sama ongelma Tritonen kanssa, sitä testaillessani. Sama ongelma myös seurakaverilla, jolta sain Tritonen testattavaksi. Päädyin lopulta ostamaan Specialized Siteron, ja sillä ei ole ollut vielä mitään ongelmia. Asennon vaihtaminen onnistuu hyvin ilman että alkaa kinnata mistään.

No nyt on tritonea ajettu sen verran, että voi vähän arvioida enemmän.  Löysin hyvän asennon, jossa satula pelaa, mutta sitä ei siitä juuri muuteta.  Sentin-kaks voi liikkua edes takas, mutta sen jälkeen ollaan epämukavuusalueella. Satulan etureuna on terävän oloinen persettä vasten ja siinä ei ole kiva renkkua pitkään. Hyvin suora pinta ja leveä takaosa tekevät niin ikään taaempana ajamisesta epämukavaa.  Satulan reunat alkavat hiertää sisäreisiä.  Siitä sai kyllä ihan ajettavan, kun sen tuuppasi niin eteen kuin säätövarat sallivat.   Mä oon vaan huomannut, että sitten kun keli on otollinen ja pääsisi puskemaan kovempaa pidemillä tasaisilla osuuksilla, olis kiva jos satulan nokalla voisi istua niin, että vain istuinkyhmyt ovat satulan etureunalla (perse satulan reunalla).  Tähän taktiikkaan tuo etureuna soveltuu huonosti.  Leveydenkin puolesta se vielä onnistuisi, mutta se reuna tekee siitä tuskaa.  Hitto kun keksis mitä noista COBB satuloista koittaisi. Fifty-five kiinostaisi ehkä eniten. Olisivat nyt pyöristäneet tuon Tritonen etureunan, niin sekin ajaisi asiansa. Loistava juttu on ne pullotelineiden integroidut kiinnikkeet.  Ne on hyvät ja niihin saa tosi hyvin kiinni X-labin varustelaukun jossa kulkee tuubi ja CO2 vehkeet.  Se tuli vielä huomattua, että paksulla säämiskällä tritone on ihan kamala.  Esimerkiksi Goren contest housujen säämikä aiheutti ihan karseet hiertymät palleihin/välilihaan, vaikka ne housut ovat muilla satuloilla pelanneet ihan hyvin.  Skinsin ja PI:n pöksyt sopivat hyvin yhteen tritonen kanssa.

Muokattu

Tritonea (Tritone 5.5 K:ium tarkalleen siis) oon testaillut nyt kanssa muutaman viikon ja hyvin samat on tulokset. Tarkasti pitää asento pitää samana ellei halua hiertymiä. Mukava se on istua ja Fi'zi:k Arione Tri 2 satulan jälkeen hävisi puutumiset varmaankin tuon keskiuran myötä Tritonessa. Täytyy testailla vielä BodyGliden kanssa, jos se toisi vähän helpotusta hiertymiin. Seuran tri-shortseilla lähinnä testaillut, joista yhdet ovat säämiskällä ja kahdessa muussa on lähes samanlaiset pienet pehmusteet. Lähinnä tuntuu siltä, että tri-shortsien pehmusteen sauma on se joka hiertymät aiheuttaa. Ja testit vasta trainerilla polkien...

Olisin myös toivonut vähän fiksumpaa muotoilua tuohon tritonen kärkeen, kun nyt ne "kulmat" siinä eivät mahdollista kärjellä istumista. Pitäsi tuunata mustalla jeesuteipillä kait... Spessun jokin tri-satula oli paikallisesta pyöräliikkeestä testissä, mutta se oli aivan kivikova. Kovuus yhdistettynä siis halkion vuoksi tosi kapeisiin satulan muotoihin teki sen epämukavaksi istua. Katsotaan nyt, jos tässä vielä etsisi jonkin ehkä Tritonea kapeamman, mutta Spessua pehmeämmän halkiollisen satulan kesän koitoksiin. Cobb voisi olla ok, jos vain jossain pääsisi testaamaan.

Pikkuhiljaa tuon Tritonen kanssa on nyt oppinut elämään.  En mä siitä erityisesti tykkää, mutta kyllä se tällä haavaa asiansa ajaa.  Olisko se kärki vähän pehmentynyt, tai perse tottunut?  En jaksa enää alkaa tilaamis ja vaihtorumbaankaan niin mennään nyt tuolla.   Satkun ajelee ilman mitään erityisiä tuntemuksia, niin on se ihan ok lähtökohta.  Mäissä olis vaan kiva murjoa nokalta menemään, mutta se jää nyt tekemättä. Sinänsä vähän pölön mallinen se on, että ainakin omalla anatomialla sieltä pyrstöstä voisi sahata 10cm tavaraa pois, kun ei sitä pääse mitenkään hyödyntämään.  Lisäksi olis kiva, jos sitä saisi vielä sentin eteenpäin.

Spessun sitero kyllä vähän kiinnostaisi, mutta en mä jaksa ostaa taas uutta kokeiltavaksi. Ehkä sitten, kun jostain pompsahtaa sopiva käytetty testiin.