Jump to content
Juoksufoorumi.fi


-James-

Transpyrenea 895km +55000m xx.07.2016

Recommended Posts

http://www.transpyrenea.fr/

Kun kuulin kisasta niin pakkohan se oli laittaa heti paikka varaukseen.

Tosiaan koko Pyreneiden vuorijonon käsittävä kisa. Lähdetään Välimereltä ja vaelletaan/juostaan ilmeisesti aika isoa baanaa GR10:ia pitkin aina Atlantille asti. Maksimaika 400h on about 16,5 päivää ja kisa mennään nonstoppina. Omien kokemusten mukaan tuo ei ole ihan helppo vetää läpi, vaikka keskitahti on "vain" 2,25km/h. 3 life basea ja 23 muuta huoltopistettä varmistaa sen, että iso reppu on koko kisan selässä. 300 kisaajaa otetaan mukaan ja kaikki paikat ovat jo menneet. Suomesta meitä lähtee omien tietojeni mukaan kaksi.

Luulin jo, että TOR oli pisin mutta onneksi hullut järjestää aina vain pidempiä kisoja...

Ensi kesä otetaan rennosti ja katse on jo kohti vuotta 2016.

Blogiin yritän tasaisen harvoin laittaa ajatuksia miten valmistautuminen menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy kyllä hattua nostaa kaikille yrittäjille ja vielä enemmän läpäisijöille.

Valmistautumisesta tuli mieleen, että tähän voisi rinkkavaellus toimia valmistavana harjoituksena aika hyvin. Suomessa vaeltaessa ei nousua tule samalla lailla, mutta tarpeeksi painava rinkka kompensoi nousumetrejä aika hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy kyllä hattua nostaa kaikille yrittäjille ja vielä enemmän läpäisijöille.

Valmistautumisesta tuli mieleen, että tähän voisi rinkkavaellus toimia valmistavana harjoituksena aika hyvin. Suomessa vaeltaessa ei nousua tule samalla lailla, mutta tarpeeksi painava rinkka kompensoi nousumetrejä aika hyvin.

Vaellustyylinen treeni voisi olla hyvä ihan kotimaassakin. Treenien vauhti on hidastunut jo PTL ja TOR:iin jonkin verran. Tässä kisassa pitää käytännössä pystyä vetämään samaa tahtia, ehkä vähän pidemmillä tauoilla. Nukkuminen tuleekin olemaan varmasti se iso asia. Paljon pitää nukkua, että pystyy palautumaan? Lyhyet tunnin-kolmen unet / yö tuskin riittää noin pitkässä kisassa. Jalkojen pitää myös pysyä toimintakykyisenä. GTA:lla: http://jannenpolut.blogspot.fi/2012/07/top-8-gta-2012.html, tuli muutama vuosi sitten pisteltyä 16 päivässä 646km ja +48100m. Ihan tietämättään sitä on alkanut jo aiemmin totuttautumaan tämän tyyliseen kisaan. Tuolloin nukuttiin kuitenkin hyvät unet joka yö ja ehdittiin notkua majoillakin. Jalat oli mulla jonkin verran paskana mutta sen verran palautui aina yön aikana, että selvisi kohtuudella aina seuraavan päivän ja pystyi juoksemaankin mukavasti lopussakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaellustyylinen treeni voisi olla hyvä ihan kotimaassakin. Treenien vauhti on hidastunut jo PTL ja TOR:iin jonkin verran. Tässä kisassa pitää käytännössä pystyä vetämään samaa tahtia, ehkä vähän pidemmillä tauoilla. Nukkuminen tuleekin olemaan varmasti se iso asia. Paljon pitää nukkua, että pystyy palautumaan? Lyhyet tunnin-kolmen unet / yö tuskin riittää noin pitkässä kisassa. Jalkojen pitää myös pysyä toimintakykyisenä. GTA:lla: http://jannenpolut.blogspot.fi/2012/07/top-8-gta-2012.html, tuli muutama vuosi sitten pisteltyä 16 päivässä 646km ja +48100m. Ihan tietämättään sitä on alkanut jo aiemmin totuttautumaan tämän tyyliseen kisaan. Tuolloin nukuttiin kuitenkin hyvät unet joka yö ja ehdittiin notkua majoillakin. Jalat oli mulla jonkin verran paskana mutta sen verran palautui aina yön aikana, että selvisi kohtuudella aina seuraavan päivän ja pystyi juoksemaankin mukavasti lopussakin.

Varmaan ainakin eka viikko kannattaa mennä noin kuuden tunnin unilla. Ehkä seitsemänkin. Riippuu tietenkin ihmisestäkin. Toisella viikolla voi sitten alkaa tiputtamaan unen määrää jos vielä on paukkuja. Ei ole juuri iloa vaikka ekan viikon menisi kuinka kovaa tahansa, jos toisesta viikosta ei selviä.

Sulla on enemmän kokemusta pitkistä kisoista, mutta mietin, että pitkät unet & parempi toimintakyky - lyhyempi aika jalkeilla johtaa pidemmän päälle kuitenkin parempaan lopputulokseen kuin lyhyet unet & pidempi aika jalkeilla - heikompi toimintakyky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan ainakin eka viikko kannattaa mennä noin kuuden tunnin unilla. Ehkä seitsemänkin. Riippuu tietenkin ihmisestäkin. Toisella viikolla voi sitten alkaa tiputtamaan unen määrää jos vielä on paukkuja. Ei ole juuri iloa vaikka ekan viikon menisi kuinka kovaa tahansa, jos toisesta viikosta ei selviä.

Sulla on enemmän kokemusta pitkistä kisoista, mutta mietin, että pitkät unet & parempi toimintakyky - lyhyempi aika jalkeilla johtaa pidemmän päälle kuitenkin parempaan lopputulokseen kuin lyhyet unet & pidempi aika jalkeilla - heikompi toimintakyky.

Aika samoilla fiiliksillä.

Mitä enemmän tuota kotisohvalla ja excelissä pähkii, alkaa todennäköisin aloitustaktiikka olla 18h liikkeessä ja 6h unta. Noin karkeasti. Sitten loppua kohti kondiksen mukaan säätäen. Tuo joustanee mahdollisten majoituspaikkojen mukaan. Eka yö voisi ehkä mennä riskillä ilman untakin niin varmasti nukuttaa seuraavana yönä. Toki vielä olisi mahdollista testailla muutamia erilaisia taktiikoita ihan kunnon suorituksessakin. Katsotaa miten jaksaa, kehtaa ja on aikaa.

Vielä kun konsepti elää ja lähtöajat yms. ei ole ihan selvillä, taktiikkaa ei voi hioa täysin kuntoon. Aika se sitten suorituksen aikana sään ja muun mukaan säätyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloin laskemaan, että jos vuorokaudessa nukkuu 6 h ja käyttää lepotaukoihin, syömiseen, yms. 3 h, liikkumiseen käytettäväksi ajaksi jää 15 h. 16,5 vrk:n aikana se tarkoittaa 247,5 h, jolloin keskinopeuden pitäisi olla pelkkään läpäisyyn 3,6 km/h. Vuorokaudessa pitäisi mennä tasaisesti vähintään 54 km / +3300 m.

Ottaen huomioon kisan pituuden, ei todellakaan mikään helppo homma. Pelkästään läpäisemisessä on tekemistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nukkumisesta. Haluatko Juha nukkua siis välttämättä vain yhden, pitkän unijakson vuorokaudessa?

Tämä kertanukkuminenhan on varsin tuore muotivillitys. Vielä muutama vuosisata sitten nukuttiin yleensä kahdessa lyhyemmässä jaksossa. Monien univaikeudetkin voi liittyyä tähän hullutukseen.

Aikalailla on ihmisiä jotka on harjoitelleet vaikkapa neljän lyhyen unijakson käyttöä vuorokausittain. 3-4 tunnin unien kokonaismäärän pitäisi riittää. Tärkeätä nukkua ehyitä syklejä eli kaikki vaiheet ja sitten reippaana liikkeelle.voisin laittaa sulle linkkejä tai aineistoa jos kiinnostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Talviale!

    Alennukset jopa -60%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy