Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Prefontane

Kenialainenkin käryää, toivottavasti kohta norjalainenkin :)

Recommended Posts

Julkisuudeessa asti oli jo vuonna 2013 väittelyä Bengt Saltinin varmana esitetystä väitteestä, että kaikilla Thunder Bayn mitalisteilla olisi ollut hemoglobiiniarvo yli 175 g/l. Ainakin Videmanin, Lereimin ja kumppanien aineistossa (muistaakseni joka lajin neljä parasta + kaksi satunnaisesti valittua) miesten keskiarvo oli vain 156 (korkein 197) ja naisten 147 (169). Naisilla tieto ei siis voi pitää paikkaansa, ja tuskin miehilläkään, vaikka keskihajonta oli korkea (n. 15), joten väite on juuri-ja-juuri mahdollisuuksien rajoissa.

 

Voi tietenkin olla, että Saltin viittasi eri aineistoon, joka testattiin eri laitteella antaen vähän eri tulokset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tossa video pätkässä yks asiantuntija sano et -90 luvulla oli mahdotonta

 pärjätä  hiihtoa ilmeisesti tarkoitti...jos ei ottanu roinaa..tuskin muutkaan vuosi kymmenet -lajit sen puhtaampia

 ovat olleet..en jaksa uskoa ..sorry vaan...jossain oli jengi alko käyttää

 jo -30 luvulla..viimeistään -40 luvulla ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Reenaaja kirjoitti:

tossa video pätkässä yks asiantuntija sano et -90 luvulla oli mahdotonta

 pärjätä  hiihtoa ilmeisesti tarkoitti...jos ei ottanu roinaa..

Oman työnsä tärkeyttä toitottavien ja lisärahoitusta haluavien dopingtutkijoiden kommentteihin eri menetelmien tehoista kannattaa aina suhtautua pienellä varauksella. Täytyy lisäksi muistaa, että veridopingtutkijat (kuten Mørkeberg) todennäköisesti näkevät menetelmän nostavan hapenottokykyä ja muita lukuja omissa tutkimuksissaan paljonkin, mutta kansainvälisen tason huipuilla tehtyjä tutkimuksia ei ole olemassa, vaan koehenkilöt ovat yleensä hapenottolahjoiltaan alle 65 ml/kg/min tasoa.

 

Jokatapauksessa veridopingtutkijat Tapio Videman ja Jim Stray-Gundersen ainakin ovat väittäneet, että puolet Lahden 2001 kestävyyslajien mitalisteista olisi ollut puhtaita. Onko tulkinta oikea onkin toinen juttu, mutta etenkin Videmanin väitteellä on jotain painoarvoa, koska hän ei edes usko testijärjestelmän toimivan, ja toisti em. näkemyksen sen jälkeen, kun hän menetti jo uskonsa antidopingtyöhön.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Baltsu kirjoitti:

Vielä bull mentulaakin tyhmemmän näköinen jätkä. Ei tartte laittaa volyymiä päälle, kun näkee päällepäin, ettei hänellä mene hissi ihan ylös saakka.

Ei toinna antaa ulkonäön hämätä. Minä voisin hyvinkin esim sinua kuunnella vaikka tiedän miltä näytät. Ennakkoluulo on harhaluulo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noh, ulkonäkö voi olla mitä vaan, mutta Bullilla ei ole sentään ollut silareita olkapäissä tai olkavarsissa 🙂 . Jos harrastaisin yhä salireeniä pullistumismielessä, niin voisin ehkä ottaa reenivinkkejä Bullilta, mutta Tapelta ehkä en. Todellisuudessa ottaisin kyllä punttaukseen maksulliset reenineuvot Tikalta, Ellmeniltä tai Ollilta. Silloin liikutaan samassa scenessä valmentajan kanssa. Mutta ne vuodet ovat menneet, jolloin yritin hankkia lihaa, ainakaan itselleni siitä ei ollut muuta hyötyä, kuin että oli hyvä kantamaan "raskaita asioita".... nykyaikana on kuitenkin koneet, joilla voi liikutella raskaita taakkoja 🙂 .....

 

Minäkin näytän kaljulta, kuten Bull tai Tape, mutta harmaatukkaisena näyttäisin "vanhalta" tai jotain....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohessa on Arto Halosen ja Jouni K. Kemppaisen Sinivalkoinen Valhe-leffasta taustamateriaaliksi kirjoittama Helsingin Sanomien kuukausiliitteen artikkelikin.

 

http://hiff.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/06/Kuukausiliite-92012.pdf

 

Ihan kiinnostava artikkeli, vaikka etenkin Koljonvirran veritankkausjutussa lietsoo meteliä myös tyhjästä, kun joko jättää mainitsematta tai ei tiedä, että sairaalan ylilääkäri Matti Kauppisella oli ollut sairaalan tiloissa myös yksityisvastaanotto 1960-luvun puolivälistä asti, joten siinä ei ollut mitään outoa, että urheilijoita kävi sairaalassa. Kauppinen ei muutenkaan ollut Valmennuksen Asiantuntijaryhmän varsinainen jäsen, vaan kuului johonkin lääketieteen alaryhmään tai vastaavaan.

 

Lahden vuoden 1989 rHuEPO-juonikaan ei ole ihan täysin vakuuttava, ja artikkelissa ja dokumentissa ihmetellään mm. sitä, miten Jaana Savolainen voitti vuonna SM-kultaa nujertaen Marjo Matikaisen, mutta hävisi tälle kirkkaasti MM-hiihdoissa vain viikkoja myöhemmin. Helsingin Sanomat kuitenkin kirjoitti jo tuoreeltaan (20.2.1989), että kumpikin Matikaisen pöydällä "erythropoietin"-ampullin näkemiseen kytkeytyneet naiset (Jaana Savolainen ja Erja Kuivalainen) onnistuivat pilaamaan kisansa, mikä selittää ainakin Savolaisen alisuorituksen ja heittää pienen kysymysmerkin EPO-pullon näkemisen motiiveihin.

 

Sinällään kiinnostavaa, että myös marraskuun 1988 leiriltä, jossa EPO-ampulli nähtiin, kerättiin verinäytteitä, joissa analysoitiin luonnollisia epo-tasoja, joten sana "erythropoietin" on saattanut lukea jonkun purnukan kyljessä, jos verinäyte tms. on lähetetty labraan, ja siitä on ollut tarkoitus mitata EPO-taso. Yhtä outoa on sekin, että lääkkeissä ja kirjallisuudessa keinotekoinen EPO kulki etenkin taipaleensa alussa aina nimellä "recombinant human erythropoietin" tai recombinant erythropoietin", erottaen sen kehon omasta hormonista. Kuivalainen ei mainitse muista sanoista mitään muistikuvissaan, ja etenkin sana "recombinant" on ollut varmaan maallikolle yhtä puutaheinää kuin "erythropoietinkin".

 

Lahden MM-hiihtojen julkaistuissa veriarvoissahan ei ollut mitään veridopingiin viittaavaa ja satun myös tietämään, että dopingtestaukseen osallistuneista ulkomaalaisista ainakin Inggard Lereim ja James Stray-Gundersen ovat vakuuttuneita siitä, että Tapio Videman olisi ollut rehellisesti mukana testauksessa eikä suomalaisten "salaliittolainen".

Savolainen.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/2ad31ea8-c3a9-449a-a76b-c45c20e9ae89

 

Hän ottaa Johaugin esimerkiksi. Norjalaistähdellä oli huulirasvaselitys valmiina, kun käry kävi. Moni uskoi tarinan – varsinkin Norjassa.

– Minä luulen, että se oli keksitty tarina, kuten kaikilla muillakin.

Mies perustelee näkemystään.

– Norjalla on lääkäri, joka on tehnyt töitä hiihtoliitolle 30 vuotta. Sitten hän yhtäkkiä tekee sellaisen virheen rasvan kanssa? En usko sitä. Mutta en voi tietää, ei minulla ole todisteita."

 

Sen ymmärrän että oman maan intohimoiset juuhaukki fanit uskoo tuon paska puheen huulirasvasta. Itse en ole uskonut siihen missään vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Johaugin huulirasva loruun en uskonot pätkääkään kun kärys...

 vähän samaa kastia kun Vainio kärys...talon mies Nyrönen 

antoi Vainiolle b - vitamiini piikin...plan b on hyvä olla ..jos "virhe"arvionti

osuu omalle kohdalle...kaikki huiput käyttää...lähden siitä...

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/08/08/martti-vainio-talonmies-ja-steroidit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy