Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hyvin tuulta/(vettä) pitävä takki syksyyn?

Recommended Posts

Onko suosituksia? Vai toimivatko noi lainkaan, esim. Salomonin S-lab tms takki? Eli pistänkö vaan enemmän alle niin ei tuuli ja pieni sade haittaa :) ?

Nopeasti katsottuna myös joku Adidas Response-takki menisi tuohon, mainostavat "CLIMAPROOF WIND suojaa tuulelta ja kevyeltä sateelta.". Stadiumista siis katselin kun siellä on huomenna jäsenille tai liittyville -25%

• Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sellaista vaatettahan ei oikeastaan ole, joka hengittää tarpeeksi. Niin ne kastuu ohuet teknisetkin paidat, kun hiki ei tarpeeksi nopeasti haihdu. Softshelliäkin on monentyyppistä. Lähes fleecen pehmy

Muistaakseni Antiko hehkutti jossain ketjussa tuota takkia kovastikin. Itse olen myös etsiskellyt sitä. Käyn viikonlopulla Lauttasaaressa Haltin outletissa, josko sieltä löytyisi.

Tuli viikolla käytyä siellä. Oli ainakin Karhun tavaraa tarjolla reilusti. Housuja, takkeja, shortseja. Hinnat olivat luokkaa jotain 25,-   Siitä laittelinkin jo aiemmin alelaariin infoa. 

Posted Images

Mulla on kokemusta vain Haglöfsin Shield-takista. Alerekistä ostettu jollain 60 eurolla ja olen ollut todella tyytyväinen. Hyvin kevyt ja huomaamaton, mutta pitää kyllä tuulen hyvin ja ihan hyvin myös kevyen sateen.

Suosittelisin siis panostamaan pukeutumiseen. On paljon mukavampi juosta laadukkaissa hengittävissä ja suojaavissa vermeissä, joita tarvitsee vähemmän kuin hengittämättömissä ja kosteutta imevissä vaatteissa, joita on joutunut laittamaan päälleen vielä kaiken lisäksi useita kerroksia.

Itse ostin heinäkuussa Stokkan lisäaleesta Wolfskinin flyweight takin. Vain 135 gr. Paino on tärkeä juttu :)

kevyt takki lisäkerrosten kanssa on sinänsä monipuolisempi. Tuollakin on ainakin vielä hyvin pärjännyt.

http://www.runningandstuff.com/blog/2013/5/1/jack-wolfskin-flyweight-running-jacket-product-review.html

Muokattu
  • 2 weeks later...

Mulla on tämmönen addun fast gradient jacket:

http://www.prodirectrunning.com/products/adidas-fast-gradient-jacket-mens-running-clothing-whiteinfrared-61892.aspx

On just hyvä pikku pakkasille ja syksyn sadekeleihin. Eilen juuri juoksin 15km tihkusateessa tuon kanssa. Tuulen pitää poissa, vedenkin aika hyvin ja hiki pääsee kankaasta läpi pinnalle. Syksyn olen juossut craftin layer 1 kerraston paidalla ja tuolla takilla. Snowfakelle vinkiksi, että Myllyn sportiassa oli muutama -60% hintaan.

• 2 weeks later...

Tuulen- ja vedenpitävät takit kannattaa olla erikseen. Vaikka olisi mitä taikamateriaalia, niin sateenpitävä takki hengittää AINA huonosti verrattuna kalvottomaan. Itselläni on joku Nike Vapor (tjms) tuulitakki, jolla pärjää aina muulloin kuin kovassa vesisateessa. Sateelle sitten Salomonin Bonatti, joka on kyllä hyvä, kevyt ja oikeasti vedenpitävä, mutta kyllä sillä kovempi hiki tulee kuin tuolla Nikella.

Joo kai se aika turha siihen sateeseen on varautua. Onhan silloin kuitenkin aina plussakeli ja kun tulee hiki niin jos ei ihan läpi tuule niin en ainakana itse ole kauheasti paleltunut. Taidan nyt laittaa tuota Gore Essential Partial Windstopperia kokeeksi tilaukseen, XXL:stä saa tuota 81,75 euroon posteineen mukavan pirteän keltaisena.

• 9 months later...

Googlailun ja ihmettelyn jälkeen menin tänään xxl:n ja Intersporttiin kattomaan vaihtoehtoja. Ja vähissä kyllä olivat. Xxl Kluuvi oli karsinu rankalla kädellä juoksupuolta ja ei ollu hääppöstä Intersportissakaan. Etsintä jatkuu.

Itsellä syys/talvikeleille (talvella tarkenee yllättävän vähillä vaatteilla juosta) etsinnässä myös takkia ollut jo vuoden päivät, ja vastaan ei sopivaa ole tullut. Aina ihan älyttömät värivaihtoehdot miehille, ja jos väriä olisi, niin se on sitten ihmeellinen muovimainen fiilis ja olevinaan niin ohutta, että jos reppu olisi selässä yhdenkin kerran, se menisi tod. näk. puhki. Ja usein taskuja ei ole ollenkaan mietitty, myös hihansuut monesti epäsopivat. Ja pahin kaikista on, jos sopiva muuten löytyy, koko on jotain keski-ikäisen sohvaperunan kokoa koossa XS-S, eli kirjain on sopiva, mutta ihme pussi koko takki, ja mitään mahdollisuutta istuvuuteen ei ole (monesti kiristysnauhat yms. puuttuu tai on vain sitten helmassa).. PLAH! 

Netistä voisi yrittää tilata, mutta silloin jää sovittaminen ja varmuus materiaalin sopivuudesta näkemättä.

Tarkennetaanpas vähän noita aikaisempia viestejä. Eli tämä Salomonin s-lab hybrid kiinnostais eniten koska se on edestä vedenpitävä ja takaa hengittävä. Pohdituttaa toki tuo lantion seudulla oleva resori, että entäs kun se kastuu. Toki erittäin iso mutta on toki tuo hinta 250e. 

salomon.thumb.JPG.4f48a41e19a4c8c7519b5bsalomon2.thumb.JPG.69e8a5a3abb051cdddc5b

Tässä vielä linkki Salomonin sivuille.

Toinen mikä kiinnostaa on Haltin Pisara (linkki).

pisara.thumb.JPG.165947ffcbc8d9ba7b1bc92

Haltissa vesipilariarvo on 10 000mm ja hengittävyys 25 000 g/m2/24h. Tuo hengittävyysarvo on käsittääkseni hyvä, mutta ei mitään ymmärrystä kuinka se toimii juostessa. Haussa olisi takki pitkälle lenkille ja kevyille pk-lenkeille. Että jos takki on vähän kuuma niin sen kanssa on vaan elettävä jos vaihtoehtona on palella 1,5h pitkällä lenkillä. Ajattelin kävästä tuolla Scandinavian outdoor storessa huomenna elätellen pientä toivetta että takkia pääsis hypistelemään. 

Asicselta kiinnosti Woven jacket, mutta ei enää kun näin sen liikkeessä. Toinen olis Windstopper jacket, mutta kun siitä ei ollu lukuja tarjolla niin empä tiedä siitäkään. 

Tää ei oo kyllä helppo rasti ollenkaan :suspicion:

Muokattu

Näissä takaa hengittävissä takeissa on se pulma, kun sitten takaa tuulee ja/tai sataa kunnolla, niin iholle asti ne kylmät ilmat tulevat. Käytännössä se on minulle merkinnyt, että kaapissa on puolenkymmentä erilaista takkia erilaisille keleille, myös takaa tuulta ja/tai sadetta pitäviä. Mitään yleistakkia ei ole olemassa, ja jokaisen takin sopiva sääalue on aika pieni. Sitten riippuu tietenkin siitä, miten epämiellyttäväksi kukin kokee tuulen/kastumisen/kuumuuden/kylmyyden/hikoilun. Mulle ykkösinhokki on iholle pääsevä tuuli, kastuminen ei pahemmin haittaa eikä hikoilu, kuumuutta taas kestän ihan hyvin.