Jump to content
Juoksufoorumi.fi

HCM 15.8.2015


Guest Samuli Vasala

Recommended Posts

Hei juoksufoorumilaiset! Keväällä saimme teiltä erittäin kivasti osallistumisia HCM tutkimukseen ja erittäin hyviä kehityskohteita/palautteita. Juoksijoita on kuultu laajalla rintamalla ja nyt ensimmäisiä uudistuksia aletaan julkaisemaan. Ensimmäisenä on uusi reitti. http://www.helsinkicitymarathon.fi/uutiset_reitti2015

post-19272-14304186677528_thumb.jpg

Terveisin Samuli Vasala

Link to comment
Share on other sites

Hienoa, että jättiläinenkin ja "markkinajohtajakin" pystyy reagoimaan palautteeseen näinkin nopeasti ja tekemään isoja muutoksia toimintaansa. Uskon, että tulevat varmasti tuottamaan tulosta. Reitti on ollut mulle suurin este miksi en ole toista kertaa osallistunut tähän muuten niin hienoon tapahtumaan. Mulle ulkopaikkakuntalaisena tuo uusi reitti ei sano vielä mitään, mutta osaavatko muut sanoa kuinka nopeasta reitistä on oikeasti kyse?

Tämän uudistuksen myötä täytyykin vielä uudestaan miettiä syksyn 2015 kisakalenteria.

Link to comment
Share on other sites

Reitti on ehkä marginaalisesti nopeampi kuin edellinen. Se mikä on edelleen harmi että 30km jälkeen on kaksi todella pahaa nousua ja 30-35km väli on todella raskas. Moni olisi varmasti toivonut että espalta olisi jatkettu esim Sörnäisten suuntaan rantaa pitkin joka olisi tehnyt reitistä huomattavasti urbaanimman. Kuitenkin hyvä että reittiä on muutettu, baana ja Töölönlahti ovat hienoja viimeisiä kilometrejä.

Link to comment
Share on other sites

Mahtavaa Samuli, tämä on mielettömän hieno kehitys reittiin! Mielestäni tuo 30-35km ei ole niin paha kun se nyt tullaan vastapäivään, toki siellä mäkiä on mutta voisihan se olla rankempikin.

Olisi kiva kuulla tuosta reitin suunnittelusta, oliko tämä ensimmäinen vaihtoehtonne vai torppasiko kaupunki esim Sörkkä/Kallio rundin? Oliko tuollainen kantakaupunkimaraton missään vaiheessa tapetilla?

Joka tapauksessa, minä olen nyt mukana kelkassa, edellisestä on jo aikaa 3-4v.

Link to comment
Share on other sites

Näyttää hyvältä. Huomattavasti enemmän ihmisten ilmoilla juoksemista ja vähemmän karuilla korpiseuduilla taivaltamista. Jos tuota reittikarttaa oikein tihrustaa ja tulkitsee kuin piru raamattua, niin ilmeisesti Espan osuutta on lyhennetty. Harmi, sillä se puistoinen kadunpätkä oli perinteisesti reitin tunnelmallisin osuus. Toki nyt on muita potentiaalisia ihmistäyteisiä kohtia tuota kompensoimassa.

En ihan ymmärrä kartan ”juoksusuunta alamäkeen!”-juttua, jolleivät järjestäjät ole luonnonlakeja mullistamassa. :-) Tuon Meilahden alamäen joutuu maksamaan lyhyellä jyrkähköllä nousulla Nordenskiöldin kadulta Manskulle + sitä seuraavalla noin kilsan pituisella loivalla nousulla. Lehtisaaren jyrkkää alamäkeä edeltää jyrkkä ylämäki, ja Lauttasaarenkin alamäkeä ennen on Etelä-Afrikan suurlähetystön tienoilta alkava pitkähkö nousu kohti Länsiväylän ylitystä.

No, nyt alkoi mennä nillittämiseksi... Reitti on kiinnostava, ja jolleivät ensi syksyn ulkomaan suunnitelmat natsaa, niin ilmo lähtee ehdottomasti HCM:lle. Vanhalla reitillä ei olisi lähtenyt.

Link to comment
Share on other sites

Omalta osalta jäänee ensi syksy väliin, mutta erittäin hienoa, että tapahtumaa ja reittiä kehitetään. Varmasti tulevaisuudessa mukana kokeilemassa uusittua reittiä. Aika paljon olisi saanut tapahtua, että olisin kolmannen kerran ilmoittautunut HCM:lle jos tuo vanha reitti olisi pysynyt samana.

Tuosta Baana-osuudesta tuli mieleeni, että mitäköhän GPS-kellot siitä tykkäävät? Vaikka suht lähellä asunkin, niin yllättävän harvoin eksyn itse lenkille tuolle osuudelle. Sen verran olen kuitenkin huomannut, että kilometrivauhteja ei kannata kyseisellä osuudella tapittaa, tai ainakin kellon näyttämään vauhtiin tulisi suhtautua isolla varauksella. Ehkä pikkuseikka tämä, eihän se reitin todelliseen mittaan vaikuta, mutta saattaahan se sekoittaa joidenkin juoksua. Nykyään kuitenkin suuri osa tarkkailee kilometrivauhteja nimenomaan omasta kellosta.

Link to comment
Share on other sites

Minä olin tänä vuonna ensimmäistä kertaa HCM:llä juoksemassa, enkä kyllä missään nimessä suunnitellut tulevani uudelleen. Nyt kuitenkin reitti näyttää sen verran hyvältä, että olen melko varmasti ensi vuonna taas mukana. Tuo baanan hyödyntäminen on hieno yksityiskohta. Ja se juostaan vieläpä kaksi kertaa.

Link to comment
Share on other sites

Hieno uudistus! Todennäköisesti mukana. Kiva kun reittiuudistus osuu omalla kohdalla juhlamaratonille (10. HCM)!

Mallailin huvikseni parisen kuukautta sitten vaihtoehtoisia uusia reittejä HCM:lle. Luonnostelin monenlaisia vaihtoehtoja, mutta aivan tällaiseen en päätynyt. En pysty heittämään tähän parempaa vaihtoehtoa (paitsi jos voitaisiin vetää reitti liki kokonaisuudessaan ydinkeskustaan, mutta tämä ei liene realisimia). Pientä viilaamista aina voisi tehdä. Espalla juostavan osuuden lyheneminen on tosiaan harmillista, kuten Herrasmies edellä mainitsi.

HCM:n reittisuunnittelussa haasteena on se, ettei Helsingin niemelle ole mahdollista toteuttaa kovinkaan tasaista reittiä, paitsi jos reitti toteutetaan vähintään 3-4 lenkkinä. Tämä tosiasia on hyväksyttävä.

Tutkaillessani taannoin karttaa ja vaihtoehtoisia reittejä päädyin itsekin Baanalle. Sen hyödyntäminen on todella kiva juttu!

Link to comment
Share on other sites

Parempi on, onneksi ei tarvinnut nimeä vaihtaa. Ainakin Suunto on pysynyt tolkuissaan Baanalla. Toiveissa olisi vielä ollut Sörkän suunta. Jos kaupunki on se iso jarru, niin olisi varmaan helpompi sulkea katuja pyhäpäivänä kuin shoppailulauantaina (vink vink). Yksi toive olisi päästä mukulakivistä jotenkin eroon. Minun jalat ei kyllä niitä kestä.

Link to comment
Share on other sites

Vaikuttaa mukavammalta reitiltä kuin aiempi. Saatanpa jopa osallistua. Kärkijuoksijoita tosin käy sääliksi. Karkeasti arvioiden n. 2:20 -juoksijat joutuvat toisen kierroksen lopussa ohittamaan noin 300 juoksijaa, jotka ovat lähinnä juuri alle neljään tuntiin pyrkiviä. Tukholmassahan tuo hoidetaan niin, että lyhyempi kierros on ensin (on siellä toki juoksijoitakin paljon enemmän). Tosin siinä liikennejärjestelyjä tarvitaan pidempään. Mutta priorosoidaanko järjestelijöiden vai juoksijoiden etu. Joka tapauksessa HCM:ltä mielenkiintoinen uudistus.

Link to comment
Share on other sites

Mikäli kaikki juoksevat tasaisella vauhdilla, 2:20 juoksija joutuu ohittamaan 3:49-4:01 juoksijat ja 3:00 juoksija 4:55 - 5:10 juoksijat tuolla n. 3 km patkällä baana-Töölönlahti, joka ei ole hirvittävän leveä. Nopeuseroa on kuitenkin aika paljon.

Viimevuotisten tulosten perusteella välille 3:49:00 - 4:01:59 juoksi jopa 560 henkeä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy