Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
stonemike

Aloittelijan vaivat, kenkäongelmat ja penikat

Recommended Posts

Moikka,

Tämä vuosi on ollut lenkkeilyn kannalta, niin ongelmallinen että päätin kysyä täältä neuvoa.

Huomion arvoinen seikka on, että en juokse pätkääkään asfaltilla, vain ainoastaan hiekkateillä ja pääosin hiihtokeskuksissa.

2014 keväästä asti on tullut käytyä aktiivisemmin lenkillä ja lähinnä pk- harjoittelua on tullut tehtyä juoksukävelyn muodossa. Kesän lopulla tuli mahdollisuus osallistua Cooperin testiin ja siihen tein intevallityyppistä harjoittelua pk-lenkkien lisäksi ja tulokseksi tuli 3000 metriä. Elopainoa minulla on 85kg ja pituutta 181cm.

Ongelmana on ollut keväästä lähtien penikat. Vaikka kunto on coopperin mukaan kova, en pysty juoksemaan yhtäsoittoa 5km enempää tuskien vuoksi. Kokeneempi juoksia katsoi coopperissa minun juoksutyyliä ja sanoi, että askel on liian korkea ja jalat ovat liian kaukana toisistaan. Näihin olen kiinnittänyt huomiota, mutta silti 5km juoksu lenkin jälkeen penikat vaivaa ainakin viikon.

No sitten tämä kenkäasia. Olen juossut Asicsen Cumuluksilla, kun tuolta askelklinikalta katsoin niiden sopivan raskastekoiselle juoksijalle. Keväällä paino oli vielä reilut 90kg. Niillä pystyn juoksukävelyä tekemään semmoisen rapian 10km lenkin ja penikat särkevät vain lievästi ja pystyn harjoittelemaan 3-4krt viikossa, mutta harjoittelu ei ole mitenkään kivaa näiden kipujen kanssa.

Tuossa kesän lopulla meni hermot totaalisesti ja marssin tourulan intersporttiin kenkäostoksille. Siellä myyjän kanssa tutkittiin askelta siinä kaupan lattialla ja footbalance koneella. Tultiin siihen tulokseen, että on ylipronaatiota. Ostin Niken Structure 17 kengät, myyjä sanoi että vaimennus on yhtä hyvä kun cumuluksissa ja kengissä on tarvittavat tuet. Näillä juoksin tuon 3000metriä 12 minuutissa ja jalat meni niin paskaksi, että olin viikon siinä kunnossa että hädin tuskin pystyin töissä kävelemään.

Olen tämän jälkeen käynyt samassa liikeessä kolmella eri myyjällä tutkituttamassa askeltani ja jokainen sanoo, että minulla on ylipronaatiota. Viimeisin tulkinta oli, että juoksen väärin noilla structureilla. Niille jotka eivät kenkää tunne, niin niissä on semmoinen pohja että ulkosyrjällä on pehmeämpää materiaalia kuin sisäsyrjällä. Ja myyjä tulkitsi että olen juossut niin että askel on tippunut kantapääna sisäsyrjälle kengän kovemalle puolelle ja irronnut isonvarpaan kohdillta. Katottiin myyjän kanssa askel kohdilleen, eli astun kantapään ulkosyrjälle ja askel lähtee päkiän keskeltä.

No olen näin toiminut näiden structureiden kanssa pari viikkoa ja on tuntunut että reenit on ottanut paljon takapakkia kipujen takia. Jos juoksen näillä kengillä 5km saan pitää viikon taukoa. Tahtoisin pikkuhiljaa muuttua juoksukäveliästä kokoaikaiseksi juoksijaksi. Mutta tällämenolla se ei tule tapahtumaan.

Nyt tahtoisin kuulla raadin mielipiteitä tähän sekavaan selostukseen.

Mitä mietteitä teillä on tuosta Niken Structure 17 kengästä? Onko se liian omituinen valinta minulle, toimisikohan joku perus pronaatiotuettu Asics tai muu vastaava paremmin? Varsinkin tuo pohjan rakenne ihmetyttää minua, kun vaimennetumpi puoli on vain ulkosyrjällä.

Miten tätä harjoittelua kannattaisi muuttaa, että pystyisin muuttamaan tämän juoksukävelyn, kokoaikaiseksi juoksuksi? Lähdenkö vaan juoksemaan vaikka eka 3km lenkin ja sitten lisään siihen kilometrin vaikka viikoittain lisää?

Kysykää lisää jos tahdotte johonkin selvitystä.

Ongemat on siis penikat ja tarkemmin vielä tuo sisäsyrjä pohkeesta, ja nilkat naksuu sikana ja on arat.

Hierojalla olen käynyt ja siitä en ole kokenut saavani apua, vaivat palaavat heti takaisin. Ainoastaan pohkeen ulkosyrjätä hieroja sai jonkun pahkan hierottua poies.

Tukipohjallisia on koitettu, kylmäkuumahoidot, venyttelyt, kompressiosäärystimet ovat joka treenissä jalassa.

Yksi vaikuttava tekiä voi olla se, että olen raksalla töissä ja teen keskimäärin 10-12 tunnin päiviä turvakengät jalassa ja ne vissiin tappaa jalat aika hyvin. Turvakenkiin ostin nyt viimeviikolla ne footbalancen intersportissa tehdyt tukipohjalliset.

Harjoittelu periaatteena minulla on ollut, että jokatoinen treeni on kovempi ja joka toinen palauttava. Kovat pisemmät harjoittelut koitan ajoittaa viikonlopulle, kun silloin ei oo tuota työ rasitusta niin paljon. Ja viikolla teen noin tunnin reenejä pk-sykkeillä ja välillä vain palauttavia kävelytreenejä.

Miten kannattaisi toimia? Haaveissa olisi juosta kymppi läpi. Potentiaalia olisi kehittyä mutta paikat ei kestä ja hermot menee koko lajiin.

Toivottavasti joku jaksaa lukea tämän läpi ja antaa jonkun näköistä vinkkiä mitä tekisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli mieleen että mitäs jos kokeilisit mahdollismman löysää, matalahkoa ja neutraalia kenkää noiden kovasti tuettujen sijaan? Ja tosiaan, joku juoksuvalmentaja tai kokenut fyssari osaisi varmaan antaa paremman analyysin kuin tossumyyjät.

Olin lukevinani että olet koittanut korjata askeltasi kengän mukaiseksi eri myyjien ohjeiden perusteella? Eli todennäköisesti juokset kengällä joka ei sovi jalallesi ollenkaan, lisäksi koitat tietoisesti askeltaa jollain itsellesi vieraalla tyylillä. Seurauksena erilaisia jännityksiä ja kipuja mm. penikoissa. Juoksun pitäisi kumminkin olla mahdollisimman rentoa ja luontevaa ja kenkä pitäisi olla jalassa antamassa vain sen verran suojaa kuin on tarvis, ei vääntämässä jalkaa kummallisiin asentoihin tai pakottamalla keinotekoisesti muuttamaan juoksutyyliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli mieleen että mitäs jos kokeilisit mahdollismman löysää, matalahkoa ja neutraalia kenkää noiden kovasti tuettujen sijaan? Ja tosiaan, joku juoksuvalmentaja tai kokenut fyssari osaisi varmaan antaa paremman analyysin kuin tossumyyjät.

Olin lukevinani että olet koittanut korjata askeltasi kengän mukaiseksi eri myyjien ohjeiden perusteella? Eli todennäköisesti juokset kengällä joka ei sovi jalallesi ollenkaan, lisäksi koitat tietoisesti askeltaa jollain itsellesi vieraalla tyylillä. Seurauksena erilaisia jännityksiä ja kipuja mm. penikoissa. Juoksun pitäisi kumminkin olla mahdollisimman rentoa ja luontevaa ja kenkä pitäisi olla jalassa antamassa vain sen verran suojaa kuin on tarvis, ei vääntämässä jalkaa kummallisiin asentoihin tai pakottamalla keinotekoisesti muuttamaan juoksutyyliä.

Kiitos vastauksesta.

Noilla Asicsen Cumuluksilla pystyn kohtalaisen rennosti juoksemaan ja penikat ei oo niin pahat kuin tuolla Niken äärimmäisen tuetulla kengällä. Sitä se myyjä sanoi, että nilkat antaa periksi ja askelta pitäisi muuttaa niin että kenkä osuu kantapään ulkosyrjällä maahan ja askel lähtee päkiän keskeltä maasta.

Oisko sulla antaa suositusta neutraalille kiertolöysälle kengälle? Merrelin Bare Accessilla koitin juosta, mutta siitä vasta varsinaiset tuskat tulikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta.

Noilla Asicsen Cumuluksilla pystyn kohtalaisen rennosti juoksemaan ja penikat ei oo niin pahat kuin tuolla Niken äärimmäisen tuetulla kengällä. Sitä se myyjä sanoi, että nilkat antaa periksi ja askelta pitäisi muuttaa niin että kenkä osuu kantapään ulkosyrjällä maahan ja askel lähtee päkiän keskeltä maasta.

Oisko sulla antaa suositusta neutraalille kiertolöysälle kengälle? Merrelin Bare Accessilla koitin juosta, mutta siitä vasta varsinaiset tuskat tulikin.

Bare Access olisi kyllä juurikin kuvauksen mukainen kenkä. Kantajuoksijalle se tuskin kuitenkaan sopii, sen verran vähän on vaimennusta että varmasti tulee paikat kipeäksi. Jos BA:lla haluat juosta niin päkiä-midfoot askellus olisi varmaan se "oikeaoppinen" juoksutyyli. Ja riittävän lyhyellä askeleella, itselläni ainakin alkaa penikat kipeytyä heti kun alkaa harppoa liian pitkällä loikalla.

Kenkäsuosituksia löytyy varmaan palstalaisilta vaikka kuinka? Itse juoksen aina minimaalisilla kengillä joten omat suositukseni tuskin sinulle istuvat, saati että olisin minkään sortin asiantuntija kengissä. Kaikkein pahinta myrkkyä mun jaloille olivat tuhdit Kayanot jotka ovat varmaan suomen myydyimpiä lenkkareita...

Ehkä voisit antaa nille Bare Access:eillekin vielä mahdollisuuden, mutta koita päkiäpainotteista lyhyttä askelta, pidä juoksulenkit lyhyinä ja ihan vain kävele niillä alkuun paljon että jalat tottuvat tuollaiseen "sukkamaiseen" kenkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa hankala tilanne! Aloitin itse juoksemisen noin 3 kk sitten, ja on ollut oma osuus vaivoja myös. Penikat ei ole vaivannut vaan minulla kipeyty noin kuukauden säännöllisen juoksun jälkeen polvet tosi pahasti. Tein niin kuin sinä ja menin tossukauppaan. Kaupan myyjä totesi että ylipronaatiota on ja myi minulle New Balance kengät pronaatiotuella. Yritin juosta näillä par lenkkiä ja jalat aivan paskana aina lenkin jälkeen.

Nyt olen konsultoinut muitakin ja todennut että toinen jalka on aivan neutraali ja toinen hiukan supinoiva. Polvivaivat johtui polvien tottumattomuudesta näin kovaan rasitukseen. Nyt polvet kestävät jo noin 30 km/viikko ilman ongelmia. Eli tossumyyjä halusi pääasiallisesti tehdä kauppaa. Minun jalat on erilaisia sen takia että vasen kantapää vaurioitui pahasti monta vuotta sitten ja on ruuvattu kasaan.

Olen siis todennut että ne kengät jotka ostin alunperin sokkona oli minulle ihan oikeat, ne on Adidas Response Boost, neutraalit. Ne on hyvin vaimennettu ja tosi pehmeät. Tuntuvat antavan aika paljon anteeksi huonoa askellusta ja mun haasteellinen vasen nilkka pärjää niiden kanssa tosi hyvin. Olen ymmärtänyt että Adidaksen Energy Boost kengät on aika samantyyppiset.

En tiedä toimiiko nämä kengät sinulla ja auttaako sinun ongelmiin, tossut on sen verran kallis investointi että aika vaikea kokeilla joka viikko uusia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa hankala tilanne! Aloitin itse juoksemisen noin 3 kk sitten, ja on ollut oma osuus vaivoja myös. Penikat ei ole vaivannut vaan minulla kipeyty noin kuukauden säännöllisen juoksun jälkeen polvet tosi pahasti. Tein niin kuin sinä ja menin tossukauppaan. Kaupan myyjä totesi että ylipronaatiota on ja myi minulle New Balance kengät pronaatiotuella. Yritin juosta näillä par lenkkiä ja jalat aivan paskana aina lenkin jälkeen.

Nyt olen konsultoinut muitakin ja todennut että toinen jalka on aivan neutraali ja toinen hiukan supinoiva. Polvivaivat johtui polvien tottumattomuudesta näin kovaan rasitukseen. Nyt polvet kestävät jo noin 30 km/viikko ilman ongelmia. Eli tossumyyjä halusi pääasiallisesti tehdä kauppaa. Minun jalat on erilaisia sen takia että vasen kantapää vaurioitui pahasti monta vuotta sitten ja on ruuvattu kasaan.

Olen siis todennut että ne kengät jotka ostin alunperin sokkona oli minulle ihan oikeat, ne on Adidas Response Boost, neutraalit. Ne on hyvin vaimennettu ja tosi pehmeät. Tuntuvat antavan aika paljon anteeksi huonoa askellusta ja mun haasteellinen vasen nilkka pärjää niiden kanssa tosi hyvin. Olen ymmärtänyt että Adidaksen Energy Boost kengät on aika samantyyppiset.

En tiedä toimiiko nämä kengät sinulla ja auttaako sinun ongelmiin, tossut on sen verran kallis investointi että aika vaikea kokeilla joka viikko uusia :)

Loistavaa, että oot saanut homman pelaamaan. En tässä vaiheessa enään ostaa uusia tossuja ennenkun oon käynyt siellä fysioterapeutilla.

Käväsin tänään Stadiumilla keskustelemassa noista ongelmista ja kysyin myyjän mielipidettä mitkä kengät tän historian perusteella sopis. Katottiin jalat läpi ja hänen mielestään on lievä ylipronaatio, että kävisi kumpikin tossu neutraali sekä pronaatiotuettu.

Pohdittiin siinä sitä mun askelta ja tultiin siihen tulokseen, että se tömpsähtää liian kovassa kulmassa kantapää edellä maahan ja täten mä pärjään sen Asicsen geeli vaimennuksen kanssa paremmin, kuin Niken vähän kovemman vaimennuksen.

Pitää kiinnittää huomiota tuohon askellukseen, en vääntele enään sitä väkiste ulkosyrjälle, mutta voisin koittaa muuttaa sitä niin päin että kantapää ei osuisi niin terävästi maahan. Ehkä se täräys on se mikä aiheuttaa mulle sen pahan penikka vaivan. Mitäs ootte mieltä tästä teoriasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erittäin halpa ja helppo testi: lyhennä askelta. Jos viitsit, laske askeltiheys. Sen pitäisi olla n. 170-180 / minuutti. Jos se on pienempi, todennäköisesti harpot liian pitkällä askelella, ja jalkoihin kohdistuu tarpeettoman kova rasitus.

Mutta älä silti skippaa sitä fyssaria :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin myös polviongelmien jälkeen vauhita alas. Olen viiemisen kuukauden juossut vain 6,5 - 7 min/km lenkkejä. Eli nyt vain rauhallisia pk lennkkejä kunnes jalat tottuu tähän uuteen rasitukseen. Tavoite on juosta eka puolikas kesällä, ei ole aikatavoitetta, vaihtikestävyttää ehtii kyllä lisätä myöhemmin. Nyt aamulenkille ennekuin lapset herää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin tässä oli aluks muutaman päivän tauko kovan flunssan takia ja tuli pidettyä juoksu taukoa viitisen päivää.

Aloitin rauhakseltaan juoksemaan ja kiinnitin huomiota tuohon askelen pituuteen. Muutin myös tuota kulmaa missä jalka osuu maahan, vähemmän teräväksi. Ja kas kummaa nyt on kolme lenkkiä juostu noilla ongelmallisilla Nikeillä ilman mitään tietoa penikoista. Tein pari pk vauhtista just tuommosta 6,5-7 min/km lenkkiä ja yhden 5km lenkin 10 min/km vauhtia.

Nyt on taas vähän flunssan oireita, niin ei pääse harjoittelemaan, mutta epäilen vahvasti että nyt on ongelma löydetty. Luulen, että olen oppinut vääränlaisen askeleen noilla asicsen kengillä mitä mulla on ollut melkein aina, niissä kun on varmaan kengistä parhain kantapää geeli vaimennus. Vaihto noihin nikeihin toi ylimäärästä rasitusta, vaikka noissa onkin hyvät vaimennukset, niin ei kantapää ole kuitenkaan niin pehmeä kuin asicsen kengissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy