Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
zoxe

Juoksuvaatteet syksyyn

Recommended Posts

Käytin lasketteluhanskoja työmatkapyöräilyssä talvella ja vieläkin saatan pakkasella juostessakin käytää. Isohkothan ne on, mutta kun laittaa ohkaset hanskat alle, niin tarkenee kovillakin pakkasilla. Myöskin yksi vaihtoehto kovilla pakkasilla on rukkaset ja sitten läpaset alle. Pari kertaa kokeilin työmatkapyöräilyä (7 km) yli kolmenkymmenen asteen pakkasessakin. Silloin täytyy olla jo päänsuoja(kommando), jonka läpi hengittää ja silmien suojana suojalasit, joista otin etumuovin pois, ettei huurru. Toimi kuin ennenvanhaan motoristien kasvosuojustötteröt. Jalkaterät täytyy suojata myös hyvin. Jos hikoo, niin pysähtyä ei saa pidemmäksi aikaa. Muutoin pyörässä on automaattitermostaatti, mitä pakkasempi, sitä raskaampi polkea ja lämmöntuotto on taattu.

Muokattu

Vaikka tuollaiset, kolmisormet, lobsterit:

http://www.ulkoilukauppa.com/miesten-vaatteet/kasineet/lobster/

Lobstereita on montaa eri merkkiä ja saatavuus on erinomainen.

Itselläni on vähän tuontyyliset, jossa on myös "viisisormihanska" integroituna fleece-lapaseen. Vielä ei ole niin kylmä ollut, etteikö noissa olisi pystynyt ulkona liikkumaan. Ja minun näppini sentään paleltuvat jo +5 asteessa...

Mulla oli tuo sormien jäätymis/hanskaongelma aktiivisena ratsastusaikanani.

Sain kerran kullanarvoisen neuvon...Heiluta voimakkaasti käsivarsia ja tee niillä kaikennäköistä kevätjuhlaliikettä ennen suoritusta,niin verenkierto elpyy kropassa.Ei siis pelkkää sormien liikuttelua.

Kuin juoksussa,niin ratsastuksessa koko muu kroppa lämpenee vaikka olisi kuinka pakkanen,mutta kädet ovat sivuilla suht liikkumatta.Tuo hyvä neuvo tosiaan auttaa ja toki mahdollisimman hyvät talvihanskat tarvii tietty olla.:tyrannosaurus:

Minulle fleece on ollut aina liian kuuma. Finnsvalan verkkoalus asu on hyvä lisälämmön antaja.

Jää mukavasti ilmaa noiden verkkojen sisälle, ja hengittää hyvin. Käyttävät joustavaa materiaalia, joten on ihon myötäinen ja mukava päällä.

Olen käyttänyt kotimaisen Finsvalan tuotteita. Ei halvimmista päästä, mutta laadukkaat ja toimivat.

Extreme merinoalus asu toimii myös loistavasti hikiliikunnassa. Tasaa yllättävän hyvin lämpöä.

Uskallan suositella !

http://www.finnsvala.fi/kauppa/

Kokeilin nollabudjetti ratkaisua ja pistin alimmaiseksi vanhan verkkopaidan mallia uuno turhapuro. Toimi yllättävänkin hyvin, ei palellut yhtään, mutta juoksu tökki ihan muista syistä.

Tällaiset http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HESTRARUNNERSALLWEATHER

Viime talvena testasin näitä. Toimii, kunhan pysyy liikkeessä. Liki -20 pakkasta ja tuuli päälle.

Ei sormet palellut. Kevyet ja simmpelit, mukavat.

Syksyn viileille keleille olen kaivannut nyt hengittävää, mutta lämmitävää sormikasta.

yli 20 v vanhat akryylisormikkaat alkaa väkisin jo loppua.

Tilalle olen miettinyt ohuita merinovillaisia tai muutamalla merkillä (Häglöfs, Hestra , Black Diamond) on Polartecin power dry materiaalista tehdyt sormikkaita. Onko kellään kokemusta ?

Noissa sormikasjutuissa on niitä, joilla sormet palelee aina (ns. valkosormisuus), tuo lienee joku virallinen tautikin, ja sitten on niitä kuten minä, joilla kädet hikoavat aina.

Liian ohuilla hanskoilla ei voi juosta kuitenkaan. Nyt pakkasella hyviksi havaittu Craftin multisport-hansikas, harjattua polyesteriä, ja Niken Thermal, fleeceä. Kaikki tuulisuojatut hanskat olen todennut vaarallisiksi: hiki tiivistyy lopulta laminaattiin, joka jäätyy koppuraksi käden ympärille. On kiva huomata käsiensä ympärille jäätyneen sellaiset kääröt, kun pakkasta -15 ja matkaa kotiin yli 10 km. (Koettu.)

Toki pikkupakkasilla oikein kovalla tuulella tuulisuojattuhanska toimii hyvin, ja vesisateessa, mutta oikein kylmässä tarvitaan hengittävyyttä ja eristettä. Seuraavaksi testaan, jonkun merinovillaisen hanskan.

Kävin eilen Töysän Tuurin kyläkaupassa. Kokeilin erilaisia hanskoja, iso määrä oli kaikenlaista. Kun tota tavaraa on siellä sun täällä, niin katsahdin vielä halpaan koriin, jossa kaikenlaista halvempaa. Ja kas, olihan siellä nahkarukkaset. Ne ovat toimineet pakkasilla aika mukavasti. Mulla kun tahtoo sormet palella, ja hikoillakin. Nuo, vain 4 € ja sellaset tavallisen paksut, ei möhkäleet, ja senverran tilaa, että pääsee ilma hiukan kiertään. Nää oon havainnu kaiken muun ohella melko mukaviksi talvikeleillä.

Minä olen käyttänyt vuoden verran Craft Hybrid Weather Glove -hanskoja. Ne hengittävät kohtuullisen mukavasti, ja niissä on lisäksi erillinen tuulisuoja, jonka voi vetää esiin tuulessa tai sateessa. Tuulisuojaa varten hanskan selkämyksessä on tasku, johon sen voi työntää silloin, kun se ei ole käytössä. Usein kylmemmällä kelillä lenkin alussa käytän tuulisuojaa lisälämpönä, ja sitten käsien lämmetessä työnnän sen säilytystaskuunsa. Itse pärjään noilla noin 10-12 pakkasasteeseen saakka, sitä kylmemmässä tarvitsen lämpimämmän vaihtoehdon.

Tästä videosta hanskojen idea selviää hyvin:

Itsellä samantapaiset kuin JuhaHe:llä, mutta ohuemmat. Normaalisti ulkoillessa tarvitsen kyllä lämpimät käsineet, mutta juostessa jotenkin pärjään todella pitkään ohuemmilla juoksuhanskoilla, kunhan niissä on tuon tyyppinen tuulensuojus, jonka saa tarvittaessa jossain vaiheessa pois, jos tulee riittävän lämmin. On tainnut kestää ainakin hyvin -10C, kylmempää en edes tahdo muistaa, kun täällä etelässä asuu... :)

http://www.sportsshoes.com/product/cra96/craft-running-hybrid-glove/

tällaiset ostin itselleni pukinkonttiin.

Nyt käytössä olevat on samasta paikasta joku sale alle 10 euroa Asics Fleecesormikkaat. Hanskoissa tärkeintä on halpuus, jopa lidl melkein kelpaa, siis melkein .

Takin alla tämä , ehdin hiljan 2 kpl saada kokoa M. Loistava väri myös ihan olopaitana. En tykkää yksivärisistä.... alupaita pitää mielestäni olla vetoketjullinen ja kauluksella. http://www.sportsshoes.com/product/nik10800/nike-element-half-zip-long-sleeve-running-top/ Löytyy myös hieman lämpimämpi malli villasekoituksella.

Muokattu

Minullakin hikoo. Nuorempana en juuri sormikkaita tarvinnut kuin pakkaskeleillä.

Nyt iän myötä veri enää kierrä yhtä hyvin ja sormet / varpaat varsinkin palelevat helposti.

Minullakin on New linen sormikkaat, josta saa taskusta tuulisuojan.

Sormikkaat ei juuri itsessään lämmitä. Tuulisuoja tuo kyllä lisää lämpöä, mutta sen alle ei tahdo peukku mahtua.

Tuo linkkaamani Hestran all weather toimii kyllä kunnon pakkasilla, vaikka on tosi ohut ja mukava kädessä.

Kunhan pysyi liikkeellä sormet ei palellut, ja hengitti ihan hyvin.

Syksyn kostean kalsean plussa keli sormikkaita, jotka antavat hieman lämpöä, ja hengittävät kuitenkin on nyt hakusessa.