Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Suurin ongelmasi maratonilla?


Sani
 Share

Recommended Posts

  • Replies 48
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ekalla maratonilla ei ollut mitään ongelmia, mutta noin yleisesti ottaen juomapisteitä ja vessoja on mulle liian harvassa (HCM:llä oli kyllä tarpeeksi). No, pitäis vaan opetella juomaan vähemmän, niin pääsis molemmista ongelmista. Tänäänkin pääkaupunkijuoksu, juomapisteita 3 reitin varrella, vessoja ei ole ilmoitettu lainkaan. No juostaan metsässä, niin se ei ole niin ongelma. Mutta on tulossa kuuma keli, eli omia juomia pitää olla mukana.

Link to comment
Share on other sites

Suurin ongelma taitaa olla se, että kunto ei ole vielä hyvä ja kilometrejä ei ole tarpeeksi alla. Huono lihaskunto lisäksi niin ei kait siinä sen kummempaa.

Kun ei jaksa ja pysty lujempaa niin se kait lie johtuu vain siitä, että ei ole vielä juossut tarpeeksi ja kunto on surkea.

Näin mie ajattelen omalla kohdalla.

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäisellä maratonilla kesällä suurin ongelma oli jalkojen kestävyys - tarkemmin ottaen jalkapohjat.

Yllätys oli se, että henkisellä puolella ongelmia ei ollut: Vaikka kuinka teki kipeää, ei se mitään, mentävä on. Toisin sanoen siis keskeyttäminen käynyt missään vaiheessa mielessä.

Link to comment
Share on other sites

Psyyke petti aina ennen. Kun sen sain kuntoon niin alkoi tulla vammoja, juoksijan polvi viimeisin. Aina on ongelmana helteessä liiallinen lämmöntuotto ja nesteen imeytyminen. Sen olen ratkaissut nyt ulkoisella vesijäähdytyksellä eli vaatteet märiksi ja nesteytyksessä olen alkanut käyttää suolaa lisänä.

Link to comment
Share on other sites

Ehdottomasti krampit, sen sain kokea taas eilen Tallinnassa. Olin vielä tavoitevauhdissani (5:40) 32 km kohdalla, jonka jälkeen matkanteko tyssäsi juuri siihen, mihin olin pelännytkin - reidet aloittivat kivuliaan kouristelun ja loppumatka oli lähinnä kävelyä. Aina kun yritin aloittaa uudestaan juoksun, iskivät krampit armottomina ja pakottivat pysähtymään, välillä jopa kyykistymään. Siinä vaiheessa ajattelin, että tämä on toka ja vika maratonini, kun näköjään 42 km on liian pitkä matka kramppiherkille lihaksilleni. Aika oli n. 4:21, joka on toki parempi kuin ensimmäisen maratonini aika, mutta silti ihan surkea suhteessa puolimaratonin tulokseeni (1:46:46).

Huoh. Väheneekö kramppailu vuosien myötä, eli onko tällainen 32 kilsan "kramppimuuri" vain aloittelijan ongelma? Jos en nimittäin koskaan pysty juoksemaan maratonia ilman, että krampit pilaavat viimeisen neljänneksen, niin ei kyllä kiinnosta enää juostakaan maratoneja... Koko maratonfiilis menee pilalle, kun voimia vielä olisi, mutta lihakset kieltäytyvät toimimasta normaalisti ja täytyy kävellä kilometrikaupalla.

Enää en usko suolaan, jota joka paikassa mainostetaan. Nytkin söin kolmen viikon magneesiumkuurin ennen kisaa. Jokaisella juoma-asemalla imeskelin suolakurkkuja ja lisäksi söin omaa merisuolaa. Ei ollut mitään apua. Voisiko reisien voimaharjoittelu auttaa asiaa? Huvittavaa on, että pelkästään työskentelevät lihakset eivät krampanneet, vaan kramppeja oli myös mm. hauiksissa. :P

Link to comment
Share on other sites

Hitaus, eli juoksu kestää niin kauan, että kaverit joutuvat odottelemaan. Siis jos ollaan kimppakyydillä.

Ja etureidet tietysti "tönkkööntyvät", mutta kyllä niillä aina maaliin on päässyt, eikä sitä edes tuskaksi voi sanoa. Ei oikein kivuksikaan. Ne vaan eivät toimi enää loppupelissä niin sulavasti, kuin toivoisi. :hali_knuffl_rein:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy