Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
BorntoRun

Onko tämä vamma yleinen hiihtäjien keskuudessa?

Recommended Posts

Hei,

Olen vasta vanhemmalla iällä ruvennut hiihtämään ja viime vuosina, lukuunottamatta edellistä paskatalvea on ihan oikeasti hiihdetty, eli meinaa viikkotasolla 4-7 kertaa ja keskimäärin reilu 100km per viikko. Viime talvena ongelmaa ei ollut kun ei päässyt hiihtämään, mutta edellistalvena tuli veemäinen vamma ilmi joka kerta kun oli ladulla.

Vamma on tuossa kyynärtaipeen alueella. Päättelisin itse, että siellä on jokin rusto tai jänne valmista kamaa, eli leikkauspöydälle pitäisi varmaan mennä. Vamma ilmenee itsellä pelkästään oikeassa kyynärpäässä. Varsinkin tasatyönnössä kipu on aika suuri.

Muutamalla kaverilla on ollut samanlaista vaivaa siksi halusin tiedustella, että onko tämän tyyppinen vamma yleistä hiihdon harrastajilla?

Pitää tässä syksyn aikana käydä kyllä lääkärilläkin tuota näyttämässä, koska ei ole kiva hiihtää kipujen kanssa.

Guest Rekisteröimätön

Lyhensin sauvoja n.3cm niin ko.vaiva hävisi

Hei,

Olen vasta vanhemmalla iällä ruvennut hiihtämään ja viime vuosina, lukuunottamatta edellistä paskatalvea on ihan oikeasti hiihdetty, eli meinaa viikkotasolla 4-7 kertaa ja keskimäärin reilu 100km per viikko. Viime talvena ongelmaa ei ollut kun ei päässyt hiihtämään, mutta edellistalvena tuli veemäinen vamma ilmi joka kerta kun oli ladulla.

Vamma on tuossa kyynärtaipeen alueella. Päättelisin itse, että siellä on jokin rusto tai jänne valmista kamaa, eli leikkauspöydälle pitäisi varmaan mennä. Vamma ilmenee itsellä pelkästään oikeassa kyynärpäässä. Varsinkin tasatyönnössä kipu on aika suuri.

Muutamalla kaverilla on ollut samanlaista vaivaa siksi halusin tiedustella, että onko tämän tyyppinen vamma yleistä hiihdon harrastajilla?

Pitää tässä syksyn aikana käydä kyllä lääkärilläkin tuota näyttämässä, koska ei ole kiva hiihtää kipujen kanssa.

Moi, olen hiihdellyt viimeisen kolmen talven aikana n. 900, 1500 ja 900 km, tuosta tämän vuoden lukemasta 500 lumella ja 400 rullilla. Varsinkin rullilla tullut vedettyä paljon tasatyöntöä, mutta mitään tuollaista kipua ei ole (toistaiseksi...) ilmaantunut. Mun hiihtotutuista (noin 5 henkilön otos keitä nyt tässä tuli mieleen) ei kukaan muukaan ole valittanut moisesta. Ehkäpä kannattaa tosiaan käydä lääkärin pakeilla.

Itsellä ei ole moista vaivaa ollut vaikka aika pitkällä sauvalla hiihdänkin (172,5 cm / 190 cm). Pyrin kyllä tasatönässä aina aktivoimaan olkapäät ensin ja työntö on aika nopea, lyhyt ja niin läheltä kroppaa kuin mahdollista. Jos junttaa ihan loppuun saakka niin varmaan momentti antaa painetta myös kyynärpäille mikä altistaa ko. vaivalle.

Kiitos kommenteista! Seurailen tilannetta, ja katson miten homma etenee. En mielestäni työntele loppuun asti, vaan liike on enemmänkin sellainen tiheän pumppaava, jossa keskivartalo tekee työn. Tekniikassa on varmasti kuitenkin parantamisen varaa. Tuota sauvahommaa voisi miettiä, vaikka jotenkin sitä hieman epäilen. Hiihtelen pitkät tasatyöntömatkat 150 tai 155cm sauvoilla. 155cm oikeastaan silloin, jos reitti on suhteellisen tasainen. Oma pituus n.175cm. Välillä on tullut kyllä vedettyä tasatyöntöä myös vapaan sauvoilla (158,5cm).

Mulla on sama vaiva syksyisin kun treenaan hiihtoergolla (skierg), jossa työntö on lyhyt ja terävä. Paljon tulee tehtyä intervallityyppistä treeniä. Talvella vaiva sitten katoaa, joko siksi että kädet ovat kunnossa syksyn ergohiihtelyn jäljiltä tai pidemmän sauvatyönnön ansiosta. Hiihdän paljon tasatyöntöä, pertsan sauva 156, oma pituus 178. Koko vian taustalla on minulla vanha kyynärpäävamma, ojentajalihaksen osittainen repeämä 25 vuotta sitten. Aika monella on kädet vähän eri paria, esim ojennusvajaus toisella puolen altistamassa rasitusvammoille. Ehkä fysioterapeutin puheilta kannattaa aloittaa hoitoa.

Kyllä tuon suhteellisen helposti justiinsa tasurista saa. Kova pinta ja hakkaava iskevä tasuri saattaa kuormittaa ja tulla tenniskyynerpää hiihdosta. Itsellä tullut kerran aiemmin ja wassusta oireili syksyllä ei enää.

Kehittää pitää tasatyöntöään siten että vamma paranee tai kipeenä vuorohiihtoa tai luistelua suosien.

Voisin sanoa että kytkeytyy tyyppihiihtorasituksiin, samoin kuin perinteisen hiihdon kantapään iskunvaimenninvammat, sekä ison varpaan nivusvammakin... Kyllä noi valveutuneet lekurit siihe jotain apuja antaa ja tuohan ei estä hiihtoa kokonaan.

En tiedä yleisyydestä mutta joka vuosi alkaa itsellä nuo kyynerpäät kipuilemaan jos liian nopeasti nostan vapaan hiihtomääriä. Rullaluistelun sauvoilla asfaltilla jouduin jättämään muutamia kokonaan kun kyynerpäät eivät enää kestäneet kovasta alustasta tulevia iskuja. Sauvojen mitalla ei omalla kohdalla ole juuri merkitystä, alkukaudesta olen viimevuosina käyttänyt 2.5 cm lyhyempää sauvaa kuin sitten loppukaudesta mutta mitään eroa ko. rasitusvamman saamisen suhteen en ole huomannut.