Jump to content
Juoksufoorumi.fi










heguli_80

1000 metrin juoksu

Recommended Posts

Lisäksi onhan 3 minuutin alitus tonnilla paljon komeamman kuuloinen kuin 2.20 pintaan vedetty kasisatanen. Nykyään vain on 4 minuuttiakin tiukassa... Omalla kohdalla lenkit ovat alkaneet kulkea paljon paremmin ympäri vuoden, kun kesän tekee tonnille tähtääviä treenejä ja muulloin pidempien matkojen perusharjoittelua. Tälle kesälle ei tullut testattua kertaakaan. Pitää kokeilla saisiko sitä taas ensi kesänä aikaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeisiä herkisteleviä?? harjoituksia ennen lauantaita eli VR 4,2 km + 1000 m max. 3:36,3h + VR 2 km! Tosi hyvin meni, ensimmäistä kertaa onnistuin vetämään tasaisella vauhdilla 200 m/0:44 ja 600 m/2:10, ennen olen aina vetänyt alussa ihan hulluna ja sitten hyytynyt voimakkaasti lopussa, mutta varmaan näissä tonnin ajoissa tasainen vauhti tuo vielä parhaan tuloksen. Miten sattuikin kello pysähtymään juuri noihin niin tuttuihin lukemiin 1,5 kertaa pidemmältä matkalta... Yleisöäkin oli kentällä pilvin pimein, joten pitihän se yrittää esiintyä edukseen. Kyllä itseluottamus kasvoi nyt roppakaupalla lauantaita ajatellen, koska 1000 m tulos on aina ollut hieman vaisu suhteessa pidempiin nylkytyksiin.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herätellään vähän tonniketjuakin, kun nämä lyhyemmät matkat on ruennu kiinnostamaan enemmän ja enemmän.

Eilen vedin kovimmat tonnit evö! 6x1k 3:35-3:26 (avg 3:32) 2min hölkkäpalautuksella.

Pari vikaa tuntu kyl jo raskaille, mut muut meni aika rennosti. Keli lähes täydellinen ja vedot ylämäkiä vältellen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole nyt oikein pitempiä kisoja kiikarissa, 6,5 kilometrin kisa vain syyskuun alkupuolella, joten ole hakenut vähän vauhteja ja rentoutta kovempi vauhtiseen juoksuun jo tulevia kesiäkin varten. Viime viikolla vedin 10*200m 43,42,40,4*38,4*36 sek kunnollisella palautuksella, ettei happojen kanssa pelattu ollenkaan, olisiko harjoituspäiväkirjassa juoksutekniikka vedot. Tavoitteena oli pistellä rennosti vähän kovempia vauhteja, noissa 36 sekunnin vedoissa oli kyllä puristamista, paitsi viimeisellä pääsin jonkinlaiseen liitoon ja siihen olikin hyvä lopettaa.

 

Eilen vedin sitten 5*200m 43,42,41,40,40 sek taas parin minuutin palautuksella ja päälle 4*1000m 3,50 3,48 3,42 3,40 reilun kahden minuutin palautuksella. Eka vedon jälkeen oli fiilis että taas tuli lähdettyä liian kovaa, mutta sykkeet eivät kuitenkaan ihan punaiselle nousseet, kolmannessa vedossa pääsinkin uudelle levelille ja viimeiseen puristin vielä lopussa happoa vastaan, ettei aika huonone. Eihän nämä nyt ihme aikoja ole, mutta kesäkuussa tonnin vedot kulkivat keskimäärin 10 sek. hitaammin, eli kehitystä on tapahtunut näissä vedoissa oikeaan suuntaan. En usko että peruskunto olisi parantunut kesäkuusta, jokaviikkoinen tehoharjoitus tai kaksi tuottaa tällaista tulosta.

 

Varsinaisesti en tonnin kisoja tai ihan lyhyitä kisoja ylipäätään aio vedellä, mutta kun tässä on peruskestävyyttä tehty 46 vuotta, niin kylä sitä on varaa rassata esiin hieman kovempia vauhtejakin. Talvella sitten urheiluhallissa 40 - 60 metrin vetoja ja hyppelyitä. Täytyy ensikesänä jossain vetoharjoituksessa vetää 1000 metrin testi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen juostiin timanttiliigassa tämä kestävyysurheilun päämittayksikkö eli min/km. Voittajan aika oli 2:13,49. Norjan F. Ingebrigtsen juoksi ajan 2:16,95.

 

Huikeita aikoja, mutta kyllä minusta jo 3 minuutin alitus ko. matkalla on huikea suoritus. Ko. ajan alittanut voi sanoa ns. osaavansa juosta eli pelkällä kunnolla 3 minuuttia ei alitu, vaan juoksutekniikankin pitää olla jonkinlaisessa kuosissa.

 

https://www.iaaf.org/results/diamond-league-meetings/2016/athletissima-5844/men/1000-metres/final/result#resultheader

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika viileetä alkaa jo olemaan, mutta pitihän se vielä kerran laittaa piikkarit jalkaan ja mitäs muuta kuin maksimitonnia kokeilemaan! Kyllä kannatti lähteä, alitin sittenkin vielä tänä vuonna tuon maagisen 3,5 minuutin rajan, kun kello pysähtyi lukemiin 3:29,3! :voitto:Pitkä on matka siihen, että ensimmäinen numero muuttuisi, mutta ensi vuonna voisi tähdätä tällä matkalla <3:20 -tulokseen. Päätähtäin ensi vuonna kuitenkin edelleen vitosella. Joko saa ilmoittautua Lohjan SM-kisoihin?

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuuttia sitten, NORDMAN kirjoitti:

Kokeilin harjoituskauden aluksi lähtötason. Kuukausi peruskuntoharjoittelua takana. 1000 metriä 2.57 yksin juostuna, ajanottaja radan vieressä. Tavoite olisi ensi kesänä olla kunnossa. Mies 45 vuotta.

On kyllä kova! Mikä on sellainen kunto, johon tähdätään, kun nyt ollaan "lähtötasolla"? :) Mikä on päämatka ensi kesänä, keskimatkat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse koitin eilen 5x1000m vikalla vedolla soolojuoksun maksimeita. 3.15 oli loppuaika, joten 4 sekuntia aiempaa ennätystä paransin. Tosin aiempi ennätys tehtiin puistotiellä jossa oli kaksi todella tiukkaa kurvia jotka hidastivat. Tänä kesänä/syksynä en ole tehnyt yhtään nopeutta kehittäviä harjoituksia.   Minkälaisia harjoitteita te olette tehneet tonnin tai tonnivitosen tuloksen parantamiseen? Olisiko joku 10x200m tai 400m vedot otollisia? :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Riippuu mitä haetaan. Jos perushelppoutta kovempaan vauhtiin niin palautukset voi hyvin olla pitkiä (esim. 2min vaikka kävelyä 200m vetojen välissä). Happokestävyyttä hakiessa sitten huomattavasti lyhyemmät palautukset, mutta noita ei kuntoilijan ainakaan kannata ympäri vuoden tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy