Jump to content
Juoksufoorumi.fi










heguli_80

1000 metrin juoksu

Recommended Posts

Mitä mieltä ennemmän vetojarjoittelua tehneet ovat seuraavasta? Jos tehdään esim. Tällaiset reenit: 10x200 m/ 1' hölkkäpalautus tai 5x400 m/ 2' hölkkäpalautus, vauhtien ollessa samat. Itse epäilisin, että ensimmäinen on selvästi helpompi suorittaa.

Kyllä noista toki ensimmäinen on helpompi suorittaa, jos vauhdit on samat. Siinä on saman verran volyymiä pätkittynä lyhyempiin osiin (ja lisäksi 1 min enemmän kokonaispalautusta).

Eilen tein matolla 13x200 m / 200 m hölkkäpalautus. Ihmettelin, kun en edes kunnolla hengästynyt? Vauhti ei tosin ollut kummoinen eli 20 km/h / 8 km/h.

Laskitko kiihdytykseen kuluvan matkan palautukseen vai itse vetoon? Jos itse vetoon, niin sehän hieman keventyy, kun matolla yleensä tuollainen 8->20 km/h kiihdytys kestää jotain 5-8 s. Ja maton kulmanhan pitäisi noilla nopeuksilla olla ainakin 1,5 astetta, jotta vastaa ilmanvastusta ulkona.

Jos radalla tekee 13x200 m / 200 hp keskimäärin 36 sekuntiin, niin se ennustaa ehkä 3:05-3:10 tonnia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiihdytysmatka sisältyi vetoon. Maton kulmana 1,0 %. Oli kovin kevyt tunne, happoja ei kertyny ja hengästyminen lievää. Päättyi vaan sopivasti tasalukuun eli 5 km kokonaismatka. Vois kokeilla siten, että 200 m koko matka menis vauhdilla 20 km/h ja palautusmatka sisältyisi kiihdytykseen. Alkukiihdytyksen ja loppujarrutuksen aikana kertyy matolla vaan matkaa tosi paljon. Ulkona tuon vauhdin ottaa muutamalla askeleella, mutta matolla saa kelata yli 40 m, jotta 8...20 km/ h kiihtyy ja käsi on napilla koko ajan, loppujarrutus sujuu kai hieman nopeammin, vaikka mennään 1,5 km/h vaihtiin saakka. Em. Syistä johtuen en ole juuri näitä lyhyimpiä vetoja tehnyt, kun on liikaa värkkäämistä juoksumaton nappuloiden kanssa. Langaton kaukosäädin olis hyvä vetoreenissä juoksumatolla. Mites Scylla teet yleensä vedot eli jos on esim. 5x300 m / 3', niin alkaako palautusaika juoksemaan siitä, kun ylität "maaliviivan". Mitenkä palautukset vedoissa eli hölkkäiletkö hiljakseen vai käveletkö ympäriinsä, vai riippuuko siitä millaisia vetoja teet? Itse olen viime aikoina hölkkäillyt tai jopa "juossut" kaikki palautukset, koska kestävyyttä perus...maksimi tarvis parantaa joka osa-alueella, johtuen lyhyehköstä ( reilu 1000 km) lenkkeilyhistoriasta, jos ei lasketa ennen vuotta 1985 tehtyä kestävyysreeniä. Happovetoja tein kesällä jonkin aikaa, mutta nyt olen tehnyt vetoja niin lyhyinä/kevyesti ettei mennä "hapoille".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites Scylla teet yleensä vedot eli jos on esim. 5x300 m / 3', niin alkaako palautusaika juoksemaan siitä, kun ylität "maaliviivan". Mitenkä palautukset vedoissa eli hölkkäiletkö hiljakseen vai käveletkö ympäriinsä, vai riippuuko siitä millaisia vetoja teet?

Palautusaika alkaa heti maaliintulosta joo. Ja palautus riippuu tosiaan ihan vedoista, esim. peruskuntokaudella kun teen enemmän tai pitempiä vetoja hitaammilla vauhdeilla niin palautus on useimmiten hölkkää. Mutta yleensä kilpailuun valmistavat ratavedot menee ihan hengailu-/kävelypalautuksella. Esim. tuollaisessa 5x300 /3' kasin vauhdilla palautus tarkoittaa hidasta kävelyä takaisin lähtöpaikalle ja jalkojen ravistelua. Jos on pitempi sarjapalautus niin saatan vähän hölkätäkin sen aikana.

200 metrin vedot juoksumatolla on kyllä jäänyt kokeilematta, sen verran rasittavaa se nappuloiden vekslaaminen on 1-3 minuutin vedoissakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

30 s palautuksilla mäkin vedelly 200 m !!! mun mielestä ehkä liian pitkä palautus tuo 1m 200 m vedoille ..Olipa sitten se 200m aika mikä tahansa !? yks kaveri kerto aikoinaan tehneensä 20x400m 40s palautuksella. Kuullosti aika hurjalta ... mä vedin aikoinaan 10/12 x 400m 1 m palautuksella. Tossakin oli TEKEMISTÄ ..SAI KIPITÄÄ ihan TOSISSAAN ...:Bolt: MUTTA JAKSOIN ja vika oli SE NOPEIN !!! KAIKKI AJAT MÄ OTAN HUOMIOON VAIKKA 40v TAKAA !!! :vrolijk_26:

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt ollaan mun mielimatkalla elikkä 1000m enkka on mulla siis muinaisuudessa 2:46.

ja syksyllä meni 10km treenissä 1km tempovedoissa maantiellä 4:18 /km jotenka alle neljän uskoakseni menisi radalla koska Cooperissa menee n 3km. Täytyy piruuttaan testata ja hiukan alkaa treenata tonnia ainaisten mettälenkkien sijaan, jos aikoo viime kesän kympin enkaa rikkoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Talvella pk:ta ja nopeuden valmiuksia eli voimaa ja kimmoisuutta lyhkästen pikavetojen lisäksi. Talvella turha tehdä hapotuksia. Keväällä anakynnystä. Vapusta tai alkukesästä progressiivisesti arvioidulla kisavauhdilla nylkkäämään ja itseään kituuttamaan niin kyllä se siitä. Mutta vauhtiominaisuuksiakin siis tarvitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Talvella pk:ta ja nopeuden valmiuksia eli voimaa ja kimmoisuutta lyhkästen pikavetojen lisäksi. Talvella turha tehdä hapotuksia. Keväällä anakynnystä. Vapusta tai alkukesästä progressiivisesti arvioidulla kisavauhdilla nylkkäämään ja itseään kituuttamaan niin kyllä se siitä. Mutta vauhtiominaisuuksiakin siis tarvitaan.

Minulla on talvella tähtäin saada itsensä johkin kuntoon +50km hiihtoon. Hiukan ristiriitaista tietysti koska olen geenistöltäni keskimatkuri joo.

Juosta aion kun toi Pf paranee jalkapöydässä. Uskon että muillakin ei aktiivikauden taaksejättäneillä koskejo antama ohje koettaa pitää vauhteja ja vauhtiominaisuuksien edesauttaminen on avain. Vauhtiharjoitukset ovat se joka tässä tuppaa oleen heikkona lenkkinä kun ikää on jonkinverran ja pelkää hiukan treenien vammariskiä. On helppo tahkota Pk alueella ja vk1 sta. Kehittävät treenit vaatii että paikat on kunnossa.

Yksi tuttukin sanoi että pk on aina hyvä aikaajoin katkaista 10s vedoilla ne kehittävät.

Koetan tonnia maantiellä kun kevät treenit koittaa ja tiedän että menee alle 4 kuinka paljon, vaikee sanoa .... Kiitoksia kommentista koitan pittää mielesä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska odotan jo malttamattomana kesän tuloa, niin kävin kokeilemassa kakkosia lyhyellä palautuksella. 6*200 m/pal 30 sek. meni keskiarvolla 44,2 s, joten jonnekin 3:40-aikaan lienee mahdollisuuksia jahka kenttä sulaa kokonaan ja sää on vieläkin parempi kuin +2 vesisadetta. Tuossa oli vielä pitkiä vetojakin alla 4*~0,7km maantiellä. Vedin vielä yhden kakkosen 3 minuutin palautuksella 37,2 s, joten 36 sekuntia jäi vielä alittamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

VR 4,2 km + 1000 m @3:44,2 + VR 1,7 km oli päivän lenkki, verryttely sisälsi muutamia lyhyitä vetoja tavoitevauhtia kovemmalla vauhdilla. Väliajat olivat 400 metriä ~1.26 ja 800 m ~2.59. Ihan ei kulkenut niin kovaa kuin ajattelin, mutta 7 sekuntia kuitenkin sain viilattua viime syksyn ajasta. Ehkä mulla on vaan aina liian suuret odotukset, kun en ikinä tunnu pääsevän tulostavoitteeseeni. Kilpailussa voisi tietysti vähän aika parantua, mutta sopivan tasoisia kisoja on vaikea löytää. Kesäkaudelta on sattunut silmään tällä hetkellä vain tuo Porvoon urheilijoiden energiatonni 30.7, jossa olisi viime vuoden tulosten perusteella sopivan tasoisia jäniksiä. Voi olla vain vaikea irtautua torstaina Tampereelta Porvooseen, mutta mitäpä mies ei tekisi intohimonsa tähden... Joka tapauksessa 3.45 alitettu ja siirryn tavoittelemaan maagista 3.30 -alitusta. Välitavoitteeksi sopii hyvin tuo tonnivitosen Suomen ennätys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten käytännössä testaatte tuon tonnin? Tarkoitan noin niin kuin veryttelyiden ja 'lähestymisen' suhteen. Itsehän tein sen kuntotestissä ja koko testiin 'ei tarvinnut verytellä' vaan veryttely tuli vedoista. Onneksi sentään tulin pyörällä testipaikalle. Kovinta tonnia 3:58 aiempi veto oli 1,2 km @ 5:08.

Itse ajattelin testata yssiksein miten tonni kulkee ja ainakin 20 min meinasin verytellä kevyellä PK:lla, mutta sitten en tiedä kuinka tonnia kannattaisi lähestyä. Kannattaisiko lähestyä tonnin / 800 m vedoin, josta viimeisin olisi n. 45 s/min hitaampaa kuin odotettu tulos. Toisaalta ei ole hajuakaan mitä voisi odottaa. Toisaalta jos max. vauhdin ja anakynnysvauhdin (testin mukaan siis 5'10.. itse vähän kovemmaksi sen jo silloin olisin arvellut, testissä jalat ei kunnolla palautuneet...) välillä on edelleen noin suuri ero, periaatteessa saattaisi tulla happoja, jos ero on noin pieni. Toinen vaihtoehto olisi lyhyemmät vedot.

Vai katsooko porukka vain X * 1000 m vetotreenissä miten tonni kulkee kovimmillaan?

 

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy