Jump to content
Juoksufoorumi.fi










heguli_80

1000 metrin juoksu

Recommended Posts

Kymppiä lyhyemmät matkat on täällä vähän paitsiossa, joten avataan tämmöinen ketju. Tänne voi avautua tonnin tai kilometrin juoksuharjoittelusta ja kilpailuista jos tämmöinen matka kiinnostaa. Nämä maratonin tavoiteketjuthan sopii kivasti tonnillekin:

Alle 2:30

Alle 2:50

Alle 3:00

Alle 3:15

Alle 3:30

Alle 3:45

Alle 4:00

Alle 4:30

Sunnuntaina kävin tempasemassa 2½ kierrosta Hervannan kansainvälisellä yleisurheilustadionilla ~3:51, kovin tarkkaa aikaa en saanut, kun sohlosin kellon nappuloiden kanssa maalissa. 400 metriä 1:28? ja 800 m 3:04 eli turhan kova avauskierros. Seuraava tavoite siis alle 3:45, ei pitäis olla paha kun oli jonkun verran tuulinen tuo sunnuntainen päivä. Kaikesta huolimatta Reeni-intoa kaikille syksyyn!!!

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä onkin hyvä aihe! Pitäisi tätä sorttia paljon enemmän harjoitella, etteivät nuo vähäiset nopeat lihassolut täysin näivety... Kolmosen alitus tuntuu luonnollisesti sopivalta tavoitteelta. :smiley: Lähtötaso täysin vain mittaamatta. Viime viikolla rallattelin maratoniin valmistavalla lenkillä kilometrit aikaan 3:23 ja 3:28, en tiedä sitten paljon noissa olisi ollut vielä kiristämisen varaa.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heinäkuussa kokeilin extempore radalla, meni 3:16. Kuvittelin, että pääsen vielä 3:10 alle, mutta ikä on näköjään tehnyt tehtävänsä. Nimittäin joskus yli 20v sitten kokeilin edellisen kerran ja silloin meni 3:03. Uskoisin tuon 3:10 vielä alittuvan aika helposti jos tekisi noita 200-400m vetoja. Katsotaan ensi kesänä jaksaako. Nyt jotenkin kiinnostaa nuo pidemmät matkat enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vetelin viime viikolla Myrskylän kentällä rennosti? 6*100 m 21,8 s - 19,4 s (ka. 20,9), palautus 60 s. Kyllä nämä yläpään vauhdit näköjään kehittyy, kun niitä enempi reenailee. Tosin toi satanen on ehkä vähän lyhyt matka tonnin treeniin, pitänee varmaan alottaa kakkosilla tai kolmosilla ja sitten lopuksi vetää muutama ylivauhtinen satku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma täsmätreeni 800-1000m:lle on ollut 200m 30s /30s palautuksella näitä esim. 8x200m ennustaa aika hyvin loppuaikaa 800m:lle tai tonnille.

Tämä treeni voisi toki olla vaikka 200m 40s/ 30s palautuksella. Riippuen omista tavoitteista. Ideana on vain juosta tavoitevauhtia 200m pätkissä ja palautella 30s. Näillä saa hyvin viritettyä kisakuntoa.

Peruskuntokaudella olen tehnyt kevyiden lenkkien lisäksi pääasiassa mäkivetoja, voimaa ja 300-600m vetoja, sekä nopeusharjoittelua.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus 80-luvulla, jolloin harrastuksiin kuului myös satunnainen lenkkeily, kokeilin kerran omin päin tonnia: aika 3.10. Neljä vuotta sitten, kun olin treenannut 1. maratonilleni holmenin ohjelmalla, kokeilin jälleen omin päin radalla tonnia: aika 3.17. Tänä syksynä, selvästi huonommassa kunnossa ja 4v vanhempana ja 4kg painavampana, kokeilin kympin juoksuun tähtäävien vetoharjoituksen alkajaisiksi kovennettua tonnia: aika 3.26, jossa jonkin verran pelivaraa, koska vetoja piti jatkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä ketju! Tälle kesälle pitkästä aikaa pari kellotusta ja parhaaksi jäi 4.08. Ennätyksestä jäi reilusti toista minuuttia, mutta hyvältä tuntui. Tuli tunne että mitä v***** sitä enää yrittää rämpiä noita pitempiä matkoja, kun motivaatio ei riitä eikä pää kestä.

Muutama minuutti raastoa niin että keuhkot irtoaa ja avot!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lauantaina oli vielä hyvää plussakeliä, joten kiipesin aidan yli kentällä ja vedin ensin pari kilometrin vetoa. Sen jälkeen 5*200 m aika pitkällä palautuksella (60 - 70 s). Neljä ekaa keskarilla 45,5 s ja vika ylivauhtinen 41,6 s. Täytyy varmaan talvella koittaa hallissa tuota 3:45 -alitusta, ulkona ei taida ennen kevättä olla mahiksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä ennemmän vetojarjoittelua tehneet ovat seuraavasta? Jos tehdään esim. Tällaiset reenit: 10x200 m/ 1' hölkkäpalautus tai 5x400 m/ 2' hölkkäpalautus, vauhtien ollessa samat. Itse epäilisin, että ensimmäinen on selvästi helpompi suorittaa. Eilen tein matolla 13x200 m / 200 m hölkkäpalautus. Ihmettelin, kun en edes kunnolla hengästynyt? Vauhti ei tosin ollut kummoinen eli 20 km/h / 8 km/h. Tuon 200 m nopeamman juoksun päälle tulee vielä jarrutus 20 km/h:sta, jota matto ei laske matkaan mukaan, koska teen jarrutuksen stop-napista (pysäyttää kellon ja matkan mittaamisen) ja vasta 1,5 km/h:ssa vauhdista pääsee kiihdyttämään (kello ja matkalaskuri käynnistyy) takas 8 km/ h vauhtiin. Maksimihapenotto vauhti on mulla matolla noin 15 km/h eli tuo 20 km/h on selkeesti nopeuskestävyyttä vauhdin puolesta. No eiköhän tuosta löydy riittävän kova reeni, kun pistetään vauhtia lisää. Matolla pääsee 24km/h:ssa, jolla mun tuskin tarvii tehä 13 vetoa.. Rasitusta saisi lisää myös lyhentämällä palautusaikaa tai palautusvauhtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy