Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko juoksu-vakuutuksesi kunnossa ?

KooPee
 Share

Recommended Posts

Aloitin keskustelun hiukan provosoivasti, mutta jouduin omakohtaisesti käymään prossin läpi (nivelkierukka vamma, joka hoidettiin leikkauksella). http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=2740

Todettakoon heti alkuun, ettei minulla eikä perheelläni ei ole mitään taloudellisia siteitä/sidoksia vakuutusyhtiöön (pl. normaali asiakkuus) ;=))

Rikoin siis polveni ja määrättiin leikkaukseen. Lekurin kysymys onko sulla vakuutus sai minut mietteliääksi ja selvitin asian ASAP. Mulla oli henkivakuutukseen kytketty tapaturmavakuutus. Nooh vanha akt. urheilja oli tottunut 90-luvun meininkiin, jolloin lisessit kattoivat melkein kaikki kertyneet kustannukset ( tohtorin visiitit/ fysikaaliset hoidot/ matkat/ sairayöpymiset etc.). Pyysin lekurilta E-lomakkeen ja vakuutusyhtiölle maksusittomuksen oman riskin minimoimiseksi. Leikkauksen kustannusarvioksi tuli 3,5-4 kEUR.

Olin aktiivinen vakuutusyhtiön suuntaan ja sain tuon maksusitoomuksen välittömästi kun paperit saapuivat puljuun. Käsittelijä teki nopeasti myöteisen päätöksen - JEEES ! Mutta mutta: sairaalapäiviltä ei kovata kuin n. 27 EUR, ei matkakustannuksia, ei mahd. fysikaalista hoitoa ;=(

Mitä hemmettiä ?? Määhän olin ostanut vakuutuksen tapaturman varalle ? Nyt kasvo sarvet päähän, kun kerran pohojaalaista on höynäytetty ...

Pyysin vakuutusyhtiön edustajalta yhteydenottoa, ja esitin kiperiä kysymyksiä:

- Haluan vakuutuksen, joka korvaa itse hoidon (mahd. leikkaukset/ sairaala yöpymiset/ matkakustannukset/ sairapäiväkorvaukset etc.) ?

esim. rikon Vantaan maratoonilla nilkan ja joudun Vantaalla sairaalaan ja siltä siirto ensin kotiin -> leikkaukseen jonnekkin -> leikauksesta takas kotiin saattajan kanssa

- Haluan että vakuutus kattaa kaikki harratamani lajit (Ilmailuharrastus: purjelento, laskuvarjourheilu, kuntourheilu ) ?

Tuliko heti vastauksia: no ei ! Jatkan tätä kunhan sieltä tippuu vastauksia !

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia korvausasioissa kun onpi joutunut käymään tohtorin vastaanotolla ja joutunut jatkohoitoon ?

En ole joutunut juoksun takia vakuutusta käyttämään, mutta yrittäjänä olen aina töissä...

Myös siis lenkillä...

Eli minulle sanottiin, etten tarvitse erikseen mitään vapaa-ajan tapaturmavakuutuksia, koska yrittäjällä ei ole mitään tiettyjä 8-tunnin työaikoja...

Eli olen siis käsittääkseni parhaillanikin ahkeroimassa (kylläpäs on raskasta)... :hali_hehe:

Hei!

Mä otin nuorena tyttönä ns sairaanhoitokuluvakuutuksen. Tosin olen maksanut siitä itseni kipeäksi, mutta se on kuitenkin kiinteä kulu johon osaa varautua. Se on sikäli ollut hyvä, että jos on tullut mitä hyvänsä vaivaa räkätaudista leikkauksiin, kaikki maksetaan lääkkeitä myöten (ei kuitenkaan fysikaalista eikä matkoja, matkakorvauksenhan saa kelasta omavastuun jälkeen). Eli ei tarvi pahemmin jonotella, yksityislääkäriin vaan aina kun on tarvis.

Vaati silloin tarkan terveysselityksen ja jos oli vanhoja sairauksia/vikoja, niistä tulee ehto, ettei niistä aiheutuviakuluja/uusia vaivoja korvata. En tiedä saako nykyään moista vakuutusta, mutta kannattaa kysyä eri yhtiöistä. :102:

Itselläni on Insinööriliiton puolesta Pohjolasta Vapaa-ajan tapaturmavakuutus. Siellä on maininta: "Vakuutuksesta ei korvata vamman hoitokuluja eikä työkyvyttömyyttä, jos tapaturma on sattunut kilpaurheilussa tai sen harjoittelussa".

Tietääkö kukaan miten tulkitaan sana kilpaurheilu ?. Jos osallistuu esim. massaurheilutapahtumiin, niin ei se vielä mielestäni ole kilpaurheilua, eihän ?.

Itselläni on Insinööriliiton puolesta Pohjolasta Vapaa-ajan tapaturmavakuutus. Siellä on maininta: "Vakuutuksesta ei korvata vamman hoitokuluja eikä työkyvyttömyyttä, jos tapaturma on sattunut kilpaurheilussa tai sen harjoittelussa".

Tietääkö kukaan miten tulkitaan sana kilpaurheilu ?. Jos osallistuu esim. massaurheilutapahtumiin, niin ei se vielä mielestäni ole kilpaurheilua, eihän ?.

En nyt ole ihan varma asiasta, itselläni kun on tapaturmavakuutuksessa vielä lisänä kilpaurheilulisä salibandyn/koriksen vuoksi. Omassa vakuutuksessani (siis ilman sitä kilpaurheilulisää) on kuitenkin lueteltu ne lajit, joissa tuo perustapaturmavakuutus ei ole voimassa. Muistaakseni tarkistin asian joskus ihan yhtiöstäja maratonilla juokseminen ei ollut noissa mukana, eli sen vuoksi en tuota kilpaurheilulisää tarvitsisi. Asiahan on kuitenkin varman vakuutusyhtiökohtainen, joten ei nyt kannata ehkä tähän luottaa vaan kysäistä tarkemmin sieltä yhtiöstä. Monissa tapahtumissahan juoksijat on vakuutettu (Pirkan hölkästä hain viime vuonna korvauksiakin) ja jos käyt lenkillä niin yleensä tuota ei lasketa varsinaiseksi kilpaurheiluun harjoitteluksi vaan oman kunnon ylläpitämiseksi.

Vakuutusehdot muuten huononee koko ajan, itse en voi irtisanoa omaa vakuutustani juuri tuon kilpaurheilupykälän vuoksi, koska en saisi enää mistään yhtä hyviä ehtoja.

Oma lisänsähän ovat sitten rasitusvammat, niitä ei tapaturmavakuutus korvaa, sairaskuluvakuutuksesta en tiedä.

Siksipä kannattaakin pitää vakuutukset yhtiössä, jonka omistavat sen asiakkaat eli vakutuksenottajat.

Ei ko. yhtiö poikkea mitenkään muista vakuutusyhtiöistä. Vai voitko ylpeillä omistavasi niitä keskustan kivitaloja. Minä en ainakaan vaikka omistan pankin sekä vakuutusyhtiön tällä logiikalla.

Erästä vakuutusyhtiöstä asiaa tiedustellessani sain vastauksen:

"Tapahtuma on kilpaurheilua jos sen järjestää jokin urheiluseura tai urheiluliitto."

Taitaa aika moni tapahtuma joka ei ole oikeasti luonteeltaan kilpailua, mennä kuitenkin vakuutusyhtiön tulkinnan mukaan kilpailuksi (ei korvattavaksi, mikä sopii mainiosti vakuutusyhtiölle).

Mulla on kyllä vakuutusasiat urheilun suhteen hyvässä mallissa. Aikoinaan kun tämä ko vakuutus on otettu, niin poistettiin tämä "urheiluehto -juttu", eli kaikki urheiluvammatkin menevät tuon piikkiin (on jo nilkka- ja polvileikkaus suoritettu, täydellinen terveystarkastus: keuhkot, veriarvot...).

Omavastuuta ei ole lainkaan, joten ainakin tulee suht herkästi sitten mentyä näyttämään jalkaa, polvea tai mitä vaan ihan urheilulääkärille.

Fysiatrisen hoidonkin tuo korvaa jos sen lähetteen saa leikkauksen yhteyssä. Matkakulut maksettiin viimeksi (vatsatausi, taksilla päivystykseen ja takaisin) ilman että lähetin edes kuitteja koko vakuutusyhtiöön.

Kallishan tuo vakuutus on, mutta kyllä se itsensä on joka vuosi takaisin maksanut.

Mulla on kyllä vakuutusasiat urheilun suhteen hyvässä mallissa. Aikoinaan kun tämä ko vakuutus on otettu, niin poistettiin tämä "urheiluehto -juttu", eli kaikki urheiluvammatkin menevät tuon piikkiin (on jo nilkka- ja polvileikkaus suoritettu, täydellinen terveystarkastus: keuhkot, veriarvot...).

Omavastuuta ei ole lainkaan, joten ainakin tulee suht herkästi sitten mentyä näyttämään jalkaa, polvea tai mitä vaan ihan urheilulääkärille.

Fysiatrisen hoidonkin tuo korvaa jos sen lähetteen saa leikkauksen yhteyssä. Matkakulut maksettiin viimeksi (vatsatausi, taksilla päivystykseen ja takaisin) ilman että lähetin edes kuitteja koko vakuutusyhtiöön.

Kallishan tuo vakuutus on, mutta kyllä se itsensä on joka vuosi takaisin maksanut.

Ja mikähän mahtaa olla vakuutusyhtiö ja vakuutuksen nimi?

Mulla on työnantajan puolesta tapaturmavakuutus, joka kattaa myös urheiluvammat. Nyt ei muuta kuin hankkimaan niitä!

Edit: Pitikin oikein tarkistaa että miten on, ja näyttää siltä, että juosta saapi ihan vapaasti. Vakuutus ei kata, jos vamma aiheutuu mm.:

"f) seuraavien vaarallisina pidettyjen urheilulajien harjoittamisesta: nyrkkeily, karate,

laskuvarjohyppy, liitovarjohyppy, benjihyppy, luolantutkimus, vedenalainen kalastus ja

tutkimus ilma- ja happisäiliöillä varustettuja hengityslaitteita käyttäen, kallio- tai vuorikiipeily

muutoin kuin tutuilla reiteillä paitsi hätätilanteissa, ja jollei 2 kohdan soveltamisesta muuta

johdu"