Jump to content
Juoksufoorumi.fi

TiinaR-L (Joulukuussa juoksen 10 km!!!)


TMRL
 Share

Recommended Posts

Moi,

enpä olisi ikinä uskonut, että a) alan pitää harjoituspäiväkirjaa Juoksufoorumilla, b) ylipäänsä käyn juoksulenkillä viikoittain ja c) ihan tosissaan tykkään juoksemisesta!

Tässä nyt sitten vähän taustaa:

Ikä 36 vuotta, paino normaalin rajoissa, mutta istumatyön ja työmatka-autoilun kasvattama pelastusrengas työn alla.

Aiempi urheilu ollut lähinnä kävelyä jokunen kerta viikossa ja nykytanssia 1h/vk viime keväästä lähtien.

Kesälomalla tapahtui jotain kummallista ja ryhdyimme mieheni kanssa perinteisen grillailun ja oluen hörppimisen sijaan käymään joka päivä pitkällä kävelylenkillä. Sen seurauksena lököttämään alkaneet vaatteet innostivat lähtemään myös yksin ihan jopa juoksulenkille. Lopullinen retkahtaminen sattui, kun juuri oikeaan aikaan oli myynnissä huippuhieno Garminin Forerunner (kaiken muun lisäksi olen siis nippelifriikki).

Nykytilanne siis tämä:

Garminin 10 km harjoitusohjelma aloitettu viime viikolla. Tavoitteena juosta 10 km putkeen joulukuussa. Salainen tavoite juosta puolimaraton ensi keväänä, mutta saattaa olla hullu ajatus tällä kunnolla ja aikataululla.

Tänään ollut ohjelmassa intervallijuoksua • Warm up, 10 minutes. • Run in Z4, threshold pace, 6 minutes. Recovery jog, 2 minutes. Repeat 4 times. • Cool down, 5 to 10 minutes. • Stretch

Aika 54min 40s, matka 6,7 km josta viimeiset 1,3 km kävelyä. Venyttely unohtui.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Juokset siis jo reilut 5 km. Siitä kymppiin ei ole pitkä matka ja kympistä puolikkaalle matka on vielä lyhyempi. Niin kummallinen on juoksun maailma, että ne ekat kilometrit ovat tuskallisimpia saavuttaa. Matkan pitenee kyllä, kun malttaa pitää vauhdin kurissa. Välillä voi toki ottaa reippaampaakin juoksua vaikkapa intervalleina.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kiitos. ☺ Sellaiset tuntemukset on, että ehkäpä tuon kympin saisi jo nyt rypisteltyä jotenkin kasaan, mutta sen verran kai heti alkuun haluan tehdä asiat kunnolla, että mieluummin menen rauhassa harjoitusohjelman mukaisesti ja h-hetkellä sitten rypistelyn sijaan ihan oikeasti juoksen. Tämän päivän intervalli meni ihan ok, tosin viimeinen 6 min pätkä alkoi jo aika lailla painaa... Mutta eiköhän se askel siitä ala keventyä. Vielä kun muistaisi sen venyttelyn. ☺ Unohtui mainita noissa taustoissa, että nykytanssin lisäksi nyt syksyllä viikko-ohjelmassa myös joogaa ja lattaria. Eiköhän se pelastusrengas ala kohta kadota... ☺

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa myös minun puolestani!

Komppaan muita ja sanon, että se kymppi on jo nurkan takana ;)

Tuohon puolikkaalle ryntäilyyn.. Sinnekin toki voi mennä jo nyt, mutta ehkä kuitenkin kannattaisi siirtää syksyyn sitä innostusta, niin saisi rauhassa kerättyä kilometrejä ja jalkoja totutettua juoksuun! Se puolikas on kuitenkin jo kunnioituksen arvoinen matka, eikä sinne ihan kylmiltään kannata mielestäni lähteä.

Toki jokainen tekee omalla tavallaan :) tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kovasti kannustuksesta! :)

Jaa-a mitenkähän sitä malttaisi syksyyn asti odotella... :) Sen takia tuo ensi kevät tuli mieleen, kun tässä meidän nurkilla juostaan yksi maratooni siinä jossain toukokuun korvilla ja ajattelin, että voisin kotomaisemissa ja tutulla reitillä ensimmäisen kerran kokeilla, miten onnistuu. Ja ilman aikatavoitetta toki. Mutta pitänee laittaa mietintämyssyn alle. :)

Tänään lepopäivä.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Heippa Tiina,

onnittelut minunkin puolestani hyvän harrastuksen aloittamisesta.

Minä olen nyt 41v nainen, persjalkainen eli tosi lyhyt, normipainossa mutta enempi pyöreän kuin hoikan sorttinen. Aloitin juoksun aktiivisemmin vuosi sitten kun kaverini oli osallistunut 16,5km maastojuoksukilpailuun ja jotenkin se "maastojuoksu" ajatus sitten kolahti niin että aloin itsekin juoksemaan.

Olen aina harrastanut liikuntaa, lähinnä erilaisia jumppia, pumpia ja aerobiciä, lapsuuden urheilutausta on telinevoimistelun puolelta, eli ei todellakaan mitään juoksuun tai kestävyysurheiluun viittaavaa. Mutta nyt vuoden verran lenkkeillyt 1-3 kertaa viikossa vähän viikosta riippuen (eli joo, zumba ja pump on edelleen ohjelmassa).

Syyskuussa 2013 aloitetun lenkkeilyn jälkeen on juoksutapahtumia kertynyt jo useampiakin:

- 10 km asfalttikisa huhtikuussa, aika 55 min, tuntui ihan kauhealta lähes koko matkan

- 21,2 km puolimaraton toukokuussa hiekkatie-asfaltti, lämpötila 29C ja kuten arvata saaattaa, tuntui IHAN KAUHEALTA (ensimmäistä seitsemää kilometriä lukuunottamatta), kaksi kertaa meinasin heittää leikin kesken, mutta ihanat järjestäjänaiset ajelivat autolla minun perässä, joo olin siis viimeisenä koko matkan :), ja tarjosivat juomaa aina kun meinasin antaa periksi. Lisäksi mies ja pojat odotti maalissa niin olihan se juostava koko matka. Aikaa kulu 2h 13 min. Maalissa oli vähän kuin olisi lotossa voittanut!!

- 10,5 km hiekkatiekisa kesäkuussa, iltakisa ja fiilis aivan mahtava! Juoksu kulki ja aikaa kului 57 min. Sain jopa pokaalin :)

- 10,8km maastokisa elokuussa Kalajoella pururadalla, joka meni pieleen kun juoksin yhdestä käänytmiskohdasta ohi... maaliin tullessa mittarissa oli 11,8km ja aikaa kulunut 1h 13 min. Juoksu tuntui hyvälle, vain eksyminen veetutti.

- 16,5km maastokisa syyskuussa (eli tavoitekisa) jossa aikaa kului 1h 35 min. Sykkeet ihan tapissa avg 182 ja max 205. Maailman pisimmät viimeiset 3km! Maaliin päästyä pyörrytti oikein urakalla. Mutta kun siitä tokeni niin taas oli fiilikset ihan tapissa!! Suihku, uinti, sauna ja hyvä ruoka siihen vielä päälle niin eipä voi parempaa fiilistä olla.

Eli joo, ilman muuta jouluna jo 10km ja keväällä puolikas. Menee kuten menee, siitähän sitä saa uutta intoa treeniin. Itsellä ainakin nuo tapahtumat / kisat on aina kohokohtia, näkee onko treeni parantanut kuntoa, voittaa itsensä, ihan joka kerta. Vielä jos kaveriporukassa tai vaikka miehen kanssa mennään niin elämykset on kokonaisvaltaisia. Suosittelen! Ikänä ei ole tapahtuman jälkeen (vielä ainakaan) kaduttanut että tuli lähdettyä, päinvastoin. Ja vaikka puolikkaalla raahustin viimeisenä maaliin, olin kuitenkin tuossa kisassa kolmas (osallistujia oli N40 sarjassa vain kolme), ja palkintojenajossa tuuletin kuin maailmanmestari, olin omaan suoritukseen niin tyytyväinen!

Seuraavan kuluvan vuoden aikana osallistun ehkä näihin samoihin kisoihin uudelleen, niin mukavia fiiliksiä näistä on saanut. Vähän mietin myös talvelle hiihtotapahtumaan osallistumista vaikka hiihto ei kyllä ole minun juttu... :)

*Log off, shut down, go run*

Link to comment
Share on other sites

Puolikas keväällä on täysin realistinen tavoite. Kevääseen on pitkä aika. Mielestäni selkeä tavoite keväällä on loistava tapa sitouttaa itsensä treenaamaan talven loskien ja pakkasten seassa.

Oma urani alkoi näin:

Menin kesäkuussa juoksukouluun tavoitteena oppia pitämään juoksusta. Takana oli muutama vuosi astman ja pitkittyneen mykoplasman kanssa sohvalle uuvahtaneena. Kunto ei ollut nolla mutta juosta en kyllä jaksanut.

Juosukoulun vetäjä sanoi: "Syyskuussa jokainen teistä jaksaa juosta puolimaratonin". Ja minä hullu uskoin. Ja minä hullu juoksin. Olihan se aika kova rääkki ja aikaa taisi mennä yli 2.40. Olen pyyhkinyt tuon surkean tuloksen muististani :)

Ohjaaja kehui, että puolen vuoden lisätreenillä menee maratonkin. Ja minä uskoin. Ja minä juoksin - tai no... Nautin Tukholman maratonista koko rahan edestä eli lähes sen sallitun kuusi tuntia. Kova urakka oli mutta itse asiassa se ensimmäinen puolikas oli kovempi.

Minä en ole hävennyt olla hidas. Olen nauttinut kunnon kehittymisestä. Kun aloittaa pohjalta, riittää pitkäksi aikaa parannettavaa. Nyt alkaa olla lähellä kahden tunnin parannus siihen ensimmäiseen maratoniin.

Link to comment
Share on other sites

Onpas täällä mukavaa porukkaa! 😊 Nyt on tullut kommenttia sekä puolesta että vastaan puolikkaan juoksemisesta keväällä, eli kyllä varmaan pitää koettaa. Ja uskoisin, että hiukan tuo helpotusta se, että reitti on tosiaan erittäin tuttu eli ei tule lähdettyä liian aikaisin loppukiriin. Heh tai ehkä kannattaa loppukirit unohtaa jo tässä vaiheessa... ☺ Tuosta hiihtämisestä muuten sen verran, että olen pari kertaa osallistunut Finlandia-hiihtoon (lyhyt matka toki vaan) huonolla harjoittelulla ja vaikka oikeastaan vähän jopa inhoan hiihtämistä, ja se vasta raskasta onkin. Viime keväänä jättäydyin huoltojoukkoihin, koska en enää jaksanut sitä jännitystä, mikä aina tuli ilmoittautumisen jälkeen. Taidan siis keskittyä tähän juoksu-uraan. :D

Link to comment
Share on other sites

Luulin kirjoittaneeni tänne jotain uutta, mutta katosi näköjään jonnekin intterneetin syövereihin.

Niin. Katsoinpa tuossa, että joulukuussa on täällä suunnalla ihan jopa juoksukisa, jossa voin tuon ensimmäisen tavoitteeni eli 10 km suorittaa. Eksyin samalla kaivelemaan tietoa paikallisista urheiluseuroista (Kerava, Järvenpää, Tuusula) ja ihmetyttää, miten vähän löysin yhtään mitään. Toki lapsille on tarjontaa, mutta mites me aikuiset. Oli mukamas linkkiä esim Tuusulanjärvi maraton -juoksukouluun, mutta ei se johtanut mihinkään. Muutenkin nämä aikuisten jutut olivat täynnä vanhaa tietoa. Pitääköhän ottaa paikallislehteen yhteyttä... :wife:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy