Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maastokisa ja sykkeet, mietintää


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Hei,

olen 41 vuotias nainen, jumppataustaa löytyy koko matkan varrelta, juoksua olen nyt harrastanut noin vuoden verran. Tuli vuosi sitten innostuttua asiasta kun kaveri oli 16,5km maastojuoksukisassa.

Vuoden mittaan kävin treenien lisäksi muutamissa noin 10km kisoissa (maantie ja maasto) sekä yhden puolimaratonin juoksin keväällä. Puolimaratonilla aikaa kului helteisessä toukokuun lauantaissa peräti 2h 13 min mutta työvoitto se minulle oli. Viimeiset viikot (noin 16 viikkoa) ennen maastojuoksu tapahtumaa treenasin Sepon puolimaraton läpi -ohjelmaa soveltaen.

Kisa meni mielestäni hyvin, jaksoin maaliin ja olen tyytväinen myös aikaani 1h 35 min. Rajoitinta vasten kuitenkin kisa tuli vedettyä, heti kisan alussa sykkeet ponnahti 160 paikkeille ja sen jälkeen en uskaltanut sykkeitä vilkaistakaan. Viimeiset 2 km oli todellista henkien taistoa, koville otti! Ennen maaliintuloa pääsin vielä ohi kahdesta miesjuoksijasta, se oli vallan mahtavaa :) Miehet oli kuitenkin sellaisia juoksijan näköisiä, pitkiä, jänteikkäitä ja hoikkia, minä olen tällainen persjalkainen ja enempi pyöreä kuin hoikka.

Sykkeitä katsoin juoksusta toivuttuani... keskisyke 182 ja max syke 205. Oh my god. Eli peruskuntotreeniä lisää ja paljon, eikös vaan? Sitä jäin miettimään että miten tuollaisilla sykkeillä voi jaksaa juosta tuollaisenkin matkan? Ajatelisi että pumppuparka sanoo poks. Sykemittari on uusi ja patterit kunnossa, joten uskon että lukemat on oikeita.

Nyt sitten miettimään uusia tavoitteita, olisiko talvella joku hiihtotapahtuma vaikka sopiva "haaste". Tämä tauti on tullut minulle jäädäkseen.

Link to comment
Share on other sites

Jos siellä on ollut vaikka kontaktihäiriö, niin tuo 205 on ihan helposti saattanut tulla, kun syke on häiriön takia hetkeksi pompannut ylös. Voihan se olla, muttei purematta kannata uskoa. Olisi helpompi arvioida, jos pystyt tarkastelemaan mittarin mittaamaa dataa jossakin ohjelmassa. Niin, ja jokaisen sydän ja sykkeet ovat yksilölliset. Toisin sanoen jonkun maksimisyke on 170 ja toisen 210. Sitten kun kunto kohoaa, tietyillä sykkeillä pystyy juoksemaan kovempaa, mutteivät korkeat sykkeet huonon kunnon osoitus ole.

Link to comment
Share on other sites

Sitä parempihan se on mitä kovemmilla sykkeillä pystyy kisan läpi juoksemaan. Kertoo hyvistä vauhtikestävyysominaisuuksista. Rajat tulevat kyllä jokaisella joskus vastaan =) Oikealla harjoittelulla voi sitten lisätä huomattavasti tehoja syketasoon, että se maali tulee aiemmin vastaan. Mutta ei korkeilla sykkeillä juokseminen kisassa todellakaan väärin tai vaarallista ole. Kyllä pitkätkin maastokisat (~5h ) voi vielä hurjastella reilusti VK2-alueella.

Talvella vaan mukaan massahiihtoihin. Finlandia 50 km, Pirkan Hiihto (puolikas 45 km) ja Pogostan Hiihto (53km P tai 58 km V) esim. suositeltavia tapahtumia.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Tutkitko sykekäyrää? Entä oliko mittari varmasti tarpeeksi ylhäällä - antavat liian kovia sykkeitä, jos vyö on tippunut nimim. kokemusta on.

Hei, kiitos vastauksesta. Latasin eilen tiedostot koneelle, minulla on siis Suunto Ambit -sykemittari (joulupukki toi viime jouluna) ja sieltähän saa tietoa enemmän kuin mitä tällainen aloittelija voi edes ymmärtää. Vyö oli hyvin paikallaan, sen verran mukavasti sporttiliivien reunaa vasten että selässä oli hirmuiset nirhaumat juoksun jälkeen.

Sykekäyrä oli keskisykkeen mukainen, alussa reippaat 160, siitä pikkuhiljaa yli 170, sitten pitkät matkat noin 180 tuntumassa ja loppumatkalla sen yli. Viimeinen kilometri piikitti tuon maksimisykkeen. Käyrällä näkyy hauskasti myös juomatauot :) Nousuja ja laskuja oli noin 80 metriä.

Jotenkin olen taipuvainen uskomaan että lukemat on about oikeat, sen verran pahalle juoksu tuntui ensimmäistä 6 km lukuunottamatta. Lopussa puristin kaikki mitä naisesta lähtee ja maalissa olin aivan hoippuunnuksissa, huimasi heti kunnolla. Mutta pysyin pystyssä ja tokenin aika nopeaan.

Ensi vuonna uudestaan :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sitä parempihan se on mitä kovemmilla sykkeillä pystyy kisan läpi juoksemaan. Kertoo hyvistä vauhtikestävyysominaisuuksista. Rajat tulevat kyllä jokaisella joskus vastaan =) Oikealla harjoittelulla voi sitten lisätä huomattavasti tehoja syketasoon, että se maali tulee aiemmin vastaan.

Niin mikäs se tälläisessä tapauksessa on oikea harjoittelu? Onko "ongelma" peruskunnon riittämätön pohja vai voiman puute? Vai molemmat?

Link to comment
Share on other sites

Tähän toimii ihan normaali esim. maratonille tähtäävä VK-treeni eli vähintään kympin tasavauhtisia lenkkejä VK-sykkeillä. Lyhyiden kisojen ollessa tähtäimessä kannattaa sitten tehdä myös MK-treeniä esim. vetoina tai lyhyinä kisoina. Nämä voidaan tehdä ihan hyvin sileällä alustalla, vaikka ohjelmassa kannattaa olla mukana myös maasto-VK:ta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 14.10.2015 at 11.39, Mikko Myy kirjoitti:

Hyvät on sykkeet.

Itsellä (M 36v) huitelee keskisykkeet maastopuolikkailla (n. 20 km) 180-186 välissä (max n. 210) ja lyhemillä matkoilla lähempänä 190. Mm. syyskuussa tunnin sileellä oli keskisyke 194.

Monipuolinen harjoittelu on varmasti parasta, mitä kannattaa suosia.

µ

Sullakin siis sileellä korkeammat sykkeet? Ylämäistäkö/hapotuksestako tuo sitten johtuu. Näin minullakin siis ja asiaa olen ihmetellyt.

Link to comment
Share on other sites

33 minuuttia sitten, TeTi kirjoitti:

Sullakin siis sileellä korkeammat sykkeet? Ylämäistäkö/hapotuksestako tuo sitten johtuu. Näin minullakin siis ja asiaa olen ihmetellyt.

 

Ei varmaan (itselläni) riitä kestovoima ja kunto juosta maastossa yhtä kovillä sylleillä(?mutu?). Tekniset alamäet saattaa tiputtaa myös vauhtia ja sykeitä. Maastokisoissa kyllä ylämäissä on monesti kakkosella alkavat lukemat. Toki maastot on kestoltaa pidempiä.

Link to comment
Share on other sites

Olettaisin, että saman pituisessa (ajallisesti) maasto- vs tasamaasuorituksessa keskisyke on hippasen korkeampi tasamaalla. Maastossa suorituksesta tulee enemmän intervallityyppinen. Tasamaalla voi pumppua hakkoittaa tasaisesti rajoitinta vasten.

 

Ja oletuksena on se, että kumpaakin lajia on harjoitettu ns. yhtä paljon.

Link to comment
Share on other sites

20 minuuttia sitten, tb2 kirjoitti:

Olettaisin, että saman pituisessa (ajallisesti) maasto- vs tasamaasuorituksessa keskisyke on hippasen korkeampi tasamaalla. Maastossa suorituksesta tulee enemmän intervallityyppinen. Tasamaalla voi pumppua hakkoittaa tasaisesti rajoitinta vasten.

 

Ja oletuksena on se, että kumpaakin lajia on harjoitettu ns. yhtä paljon.

 

Lienen sitten poikkeus, joka vahvistaa säännön. Tai sitten en mahdu tuohon @tb2:n viimeisen lauseen määritelmään.

 

Esim. viime syksynä Vaarojen Ultrassa ensimmäisen kierroksen (~5 h) keskisyke oli 155 (eli syvällä VK2-alueella). Sileällä juoksemalla en saa vastaavaa keskisykettä millään edes tunnin VK-pätkälle. Ei riitä tekniikka/pää/hapenotto tai joku muu mikä.

Link to comment
Share on other sites

Maastokisoissa aina maratonille asti ovat rytminvaihtelut paljon suurempia kuin missään asfalttikisassa. Esim. maastomaratonin startissa saattaa joutua painamaan hetken kympin kisasykkeillä, jotta saa itselleen hyvät asemat poluilla eikä jää mihinkään ruuhkaan jumimaan. Muutenkin esimerkiksi ylämäkiä juostessa sykkeet nousevat ja niitä sitten pitää vain osata tasaisella vähän pudotella, jotta ei kone sakkaa ennen aikojaan. Väittäisin, että erilaiset intervallit, vauhtileikittelyt ja maasto-VK ovat erityisen hyödyllisiä kaikille maastomatkoille treenatessa ultria lukuunottamatta.

 

Viime kesänä hämmästelin, kun juoksin 26 km polkukisan (2:35) samalla keskisykkeellä 168 bpm kuin muutamaa viikkoa myöhemmin sileän puolikkaan (1:28), joista jälkimmäinen oli kovasta helteestä johtuen aivan maksimisuoritus. Tuossa 26 km polkukisassakin meni useampi kilsa alussa MK-sykkeillä, joilla toki sai pudoteltua heikommat kisakumppanit kyydistä ja pystyi sitten jatkamaan maaliin rauhallisemmilla maratonsykkeillä. Maalissa oli kyllä olo hirveä.

 

Polku 26 km

Polku26km.jpg

 

Tie 21 km

Tie21km.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy