Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
villea

Joroinen 2015

Recommended Posts

Guest peesissä

No, joo. Olin pyöräosuudella katsomassa kisaa. Varsinkin ikäsarjoissa aivan käsittämättömiä possujunia. Joku kirjoitti, että olin ohituskaistalla 50 km, eikä uskaltanut kertoa, että siinä välissä peesissä. VAI?

Vieras

Fillarilla taas alkumatkasta hirveä sumppu, 2-3 rinnakkain melkein koko ajan. Jos peesausohjeita noudattaisi kirjaimellisesti (ohittajasta jättäydyttävä kun se on rinnalla) niin joutuisin käytännössä pysähtymään pitkäksi aikaa. Niitä 10 metrin välein olevia peesausohjeviivoja saisi olla enemmän, nyt huomasin peesaavani liian kaukana (12 m). Fillari on selkeästi heikoin lajini, kuten tiedossa oli.

Tuo on totta - ja toki odotettavissakin, että alkumatkasta hieman kasaantuu. Sen sijaan huvitti tilanne matkalla, olisko noin 40km ollut takana? Kuulin takaa lähestyvästä huohotuksesta, että ohitse ollaan menossa, joten hiljensin vauhtia. Vauhtia saikin sitten hiljennellä melko pitkään - ryhmän koko oli noin 30 henkeä, parijonossa nätisti. Noin hyvin toimivaa ryhmää en huomannut edes Pirkan Pyöräilyn reitillä... :) 

Mutta - on tämä kyllä hienosti järjestetty tapahtuma, ainakin omasta mielestäni. Tuo peesaaminen on ihan omasta asenteesta kiinni eikä minun suoritusta juurikaan häiritse.

Hieman omaa suoritusta latisti nesteiden hölskyminen vatsassa. Pyöräilyn aikana sai juotua yhden pullollisen urhelujuomaa ja juoksussa neljäosamukin per huoltopiste. Onneksi tavoite oli testailla IM-vauhtia ja siinä mielessä ihan ok. Hieman toki huolestuttaa tuo juoman imeytymisen vaikeudet. Pitänee vielä harjoitella tuotakin. 

Vieras

Tuo on totta - ja toki odotettavissakin, että alkumatkasta hieman kasaantuu. Sen sijaan huvitti tilanne matkalla, olisko noin 40km ollut takana? Kuulin takaa lähestyvästä huohotuksesta, että ohitse ollaan menossa, joten hiljensin vauhtia. Vauhtia saikin sitten hiljennellä melko pitkään - ryhmän koko oli noin 30 henkeä, parijonossa nätisti. Noin hyvin toimivaa ryhmää en huomannut edes Pirkan Pyöräilyn reitillä... :) 

Niinpä. Näitä vastaavia junia oli useita eikä havaittavissa ollut kyllä minkäänlaista aikomustakaan levittää välejä sääntöjen mukaisiksi. Yritin alkuun painaa peesaajien kisanumeroita mieleen, mutta niitä oli liikaa. Mikään määrä peesivalvontaa ei riitä, jos jengillä ei ole halua noudattaa sääntöjä. Omapa olisi muuten häpeänsä, mutta käsittämätöntä miten monella peesikärpäsellä oli jonkun tiimin rytkyt päällä. Sama se jos itsensä ja oman suorituksensa munaa, mutta enpä itse kehtaisi omaa seuraa häpäistä noin. Jatkossa GoPro pyörään kiinni ja todistusaineisto kaiken kansan nähtäville? :icon_razz:

Olin aika skeptinen tämän vuoden kisan suhteen ennen lähtöä. Pieniä vastoinkäymisiä oli jonkin verran ja vähän pelkäsin, että viime vuoden romahdus juoksuosuudella toistuu tänä vuonna. Alkuviikosta kattoremontista sain hartiat ja niskan aika jumiin. Keskiviikkona astuin kunnolla naulaan ja kävely perjantai-iltana oli hieman tuskallista. Ja sitten vielä olin hukannut kisakenkäni pikanauhoineen. Sen lisäksi alkuvuonna uintia oli harjoiteltu vain 8km ja juoksua hieman yli 200km. Vaikka pyöräilyä olikin enemmän kuin viime vuonna, niin kovin luottavaiselta tilanne ei lauatai-aamuna näyttänyt.

Uinti lähti kulkemaan aika hyvin, kun otin reunasta oman uintilinjani. Olin ajatellut selviäväni 35 minutissa rantaan ja olin aika tyytyväinen, kun kello näytti hieman päälle 34 min ylös vedestä noustessani. Pyöräilyn alku meni uskomattoman kovaa meikäläiselle; 20km kohdalla aikaa oli kulunut 31min. Siihen saakka olin saanut käytännössä ohitella koko ajan muita. Siitä eteenpäin meitä oli sellainen 4-6 polkijan joukko, joka meni suurinpiirtein samaa tahtia. Mun mielestä peesaus välit olivat suurimman osan aikaa hyvät, mutta muutamissa ylämäissä ja ohitustilanteissa porukka sumppuuntu. Ilmeisesti mun edellä ajnut kilpailija veti wattimittarilla, koska ylämäissä menin hänestä aika usein ohi ja hän vastaavasti ohitti meikäläisen alamäissä. Puolenmatkan jälkeen matka alkoi painaa ja tyydyin polkemaan muiden takana peesirajan verran takana. Vaikka sykkeet oli pienemmät kuin viime vuonna niin lajoissa ei ollut oikein varaa kiristää. Tosin keli taisi olla jonkin verran viilempi kuin 2014, joten heikommat sykkeet saattoivat johtua siitäkin. Vauhti laantui alun hurjastelusta, mutta keskinopeus oli yli 38km/h vaihtoon tullessa. Ikinä en ole noin kovaa pyöräillyt, joten olin aika tyytyväinen juoksukamoja päälle pukiessa. Juoksu lähti liikkeelle alle 5min/km, eikä sykkeetkään olleet kauhean korkealla, joten olin jo ekan kierroksen puolivälissä aika varma, että tänään pystyn juoksemaan koko matkan, mikäli ei mitään ongelmia vatsan kanssa tule. Meno oli tasaista, mutta ihan sellaista herkkyyttä juoksemissa ei ollut. Viimeiselle kierrokselle lisäsin vähän vaihtia, mutta aika pian piti hieman himmata ettei tarvi käydä puskassa isolla hädällä.  Vähäisten harjoituskilometrien johdosta olin kuitenkin erittäin tyytyväinen 1.41 juoksuaikaan. Loppuaika oli sekunnin alle viiden nelosen, joka on vartin verran kovempi kuin osasin kuvitella. Viime vuoteen nähden parannusta tuli uinnissa 1,5 min, pyörällä 9min ja juoksussa 16min. Kaiken kaikkiaan joka laji meni yli odotusten.

Se pitkä parijono ei tainnut sitten olla edes mikään hetkellinen ilmiö kun niin moni on sen kohdannut. Itse näin kaksikin tällaista ryhmää. Kun en itse taistele sijoituksista vaan ainoastaan omaa kelloani vastaan niin asia ei jäänyt kuitenkaan vaivaamaan mieltä. Jos kärkipään sijoituksia ratkottaisiin tuolla tyylillä niin vastalauseen paikkahan se olisi.

Mullapa oli Virb mukana pyörässä ja dokumenttia löytyy :)
Periaatteessa se ei multa ole pois kun ei kilpailla rahasta ja sijoituksetki on vielä kaukana kärjestä, mut oliha siitä monelle hyötyä ja moni tuttu sanoi suoraan et oli hyvä juna. Sehän auttaa vaikka meet säännön sallimissa rajoissa, jos siinä eessä menee 30hlöä. Ite on sen verta heikko räpeltäjä fillarilla etten pysy kauvaa nuiden perässä.
Taso senku lujoo. Mie paransin omaa aikaa 5:02.35-->4:53.58 ja sijoitukset sen kuin huononi :)
Mut tosi tyytyväinen itse suoritukseen oon :)

Se pitkä parijono ei tainnut sitten olla edes mikään hetkellinen ilmiö kun niin moni on sen kohdannut. Itse näin kaksikin tällaista ryhmää. Kun en itse taistele sijoituksista vaan ainoastaan omaa kelloani vastaan niin asia ei jäänyt kuitenkaan vaivaamaan mieltä. Jos kärkipään sijoituksia ratkottaisiin tuolla tyylillä niin vastalauseen paikkahan se olisi.

Oli noita ryhmiä, isompia ja pienempiä useampiakin. Ja osassa mentiin varmaan siinä ja siinä sääntöjen rajamailla. Kuten varmaankin aina suuremmissa kisoissa. Mutta tuo yksi suurempi ryhmä minkä huomasin, siinä kyllä mentiin ihan maantiepyöräilystä tutussa muodostelmassa. Vaan ei tosiaan ollut minulta pois, paitsi sen muutaman sekunnin, kun päästin jonon menemään ohitse.

Tuleekohan nyt ihan nimimerkillä läpi - viimeksi tuli vieraana, vaikka olin mielestäni kirjautunut sisään? Ilmeisesti en kuitenkaan. 4-sivun ensimmäinen Vieras olin siis minä.

Onko maalikamerakuvia jossain? Joo, liikaa pyöräilijöitä reitillä. Ei voi mitään. Jos ei halua kokonaan pysähtyä niin välillä oli pakko ajaa ryhmässä. Ja uinnissa porrastus ei riitä kun hitaampia tuli "pakettina" vastaan. 10min porrastus ja maksimissaan sata kerrallaan startissa?

Guest money

Järjestäjä ottaa ihan likaa kisaajia, mutta "money talks" !  Isoissa kisoissa on ongelmia peesivalvonassa. Raaempaa liputusta tai numerot muistiin ja penaltiboxsiin vaihdossa.  Ärsyttää, että röyhkeimmät peesaajat pääsevät tuoreilla jaloilla juokseen ja osa kuitaa palkintosijoja. Vai?

Jokavuotinen peesikeskustelu ☺ Tavallinen pulliainenkin painelee yli 36km/h keskareilla Joroisilla. Joroisten pyörävauhdeista ei voi kyllä paljon päätellä omasta pyöräkunnosta. Totuus valkenee kun menee tempokisoihin, jolloin Joroisten vauhdeista ei voi edes haaveilla. Tollasella 38-40km/h keskarilla voisi meinaan osallistua jo sm-tempoihin elitessä (44km),  eikä jäisi edes viimeiseksi.

Tänä vuonna jäi Joroinen väliin, mutta ehdottomasti Suomen ykköskisa, oli sitten peesausta tai ei.

Jokavuotinen peesikeskustelu ☺ Tavallinen pulliainenkin painelee yli 36km/h keskareilla Joroisilla. Joroisten pyörävauhdeista ei voi kyllä paljon päätellä omasta pyöräkunnosta. Totuus valkenee kun menee tempokisoihin, jolloin Joroisten vauhdeista ei voi edes haaveilla. Tollasella 38-40km/h keskarilla voisi meinaan osallistua jo sm-tempoihin elitessä (44km),  eikä jäisi edes viimeiseksi.

Tänä vuonna jäi Joroinen väliin, mutta ehdottomasti Suomen ykköskisa, oli sitten peesausta tai ei.

Toki eliteen voisi mennä, mutta häntäpäässä siellä juhlitaan. Kyllä siellä taidetaan hieman eri kategoriassa - onneksi - ajella, eri säädöillä ja esim. tämän vuoden Porin kisan keli oli aika karu ja reitti haastava, joten 40kmh keskari siellä olisi ollut jo kova suoritus trinisteillekin.