Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
Guest Rekisteröimätön

Pyörän välitykset aloittijalle

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Hei!

Asiantuntevalta raadilta kyselisin vinkkejä pyörän välitysten suhteen aloittelevalle triathlonistille.

Alla kulkee cyclo, jossa tällä hetkellä edessä kammet 46/36 ja takana pyörii 12-30. Jyrkimmät ylämäet täytyy kivuta "pienimmällä" vaihteella, mutta sitten alamäessa ja joskus jopa tasamaalla välitykset auttamatta loppuu kesken. Eli "tyhjää" joutuu pyörittelemään...

Mikä olisi sellainen hyvä kombinaatio, jotta alamäissäkin pääsisi eteenpäin, mutta toisaalta ylämäissä ei tulisi noutaja vastaan? Onko mitään järkeä siinä, että vaihtaisi vain toisen kammen isommaksi (50) ja muuten pitäisi kokoonpanon samana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on vähän sanat sekaisin, kampi on se varsi sinne polkimelle, ratas on se missä on niitä piikkejä.

46/36 on melko pieni ero isomman ja pienen rattaan välillä joten isomman eturattaan vaihtaminen isompaan muun pysyessä ennallaan kuulostaa ihan järkevältä. Iso ratas on vieläpä melko helppo ja nopea vaihtaa.

Uutta ratasta ostaessa pitää huomioida, että onko pyörän kammissa "kompakti" (110mm) vai "perinteinen"(130mm) kiinnitysväli rataille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ellei kampiin sovi 50 ratas niin sitten helpoin on vaihtaa pakka esim 11-28 (tai 11-32). Sillä tulee minimaalisesti pitempi välitys kuin eturattaan vaihdolla.

Ellet tarvitse noin lyhyttä ykköstä mitäei maantiellä yleensä niin voita vaihtaa vielä tiuhemman pakan kuten 11-25 tai jopa 11-23.

Jos sitten lähdet maastoon krossailemaan voit vaihtaa 12-30 pakan takaisin. Oletan että joudut myös vaihtamaan sileän katurenkaan kuviolliseen eli helpointa on toinen kiekko valmiina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa melkeen ettiä semmonen taulukko vaikka excel muodossa mistä saa suoraan katottua välitykset ja kampinopeudet ja nopeudet niin voi arvioida mikä omilla tavoitteilla riittää mullakin on semmonen mutta en tidä miten sen voi tänne liittää

Näin! http://www.surplace.fr/ffgc/

Edit. Tuo laskuri ei näköjään ota kampien pituutta huomioon. Tämä on parempi http://sheldonbrown.com/gears/

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kammen pituus toki vaikuttaa vääntömomenttiin mutta se ei määrää kampinopeutta. Tiettyä kampinopeutta vastaava pyörän vauhti voidaan laskea suoraan välityksistä kuten ensin mainittu laskuri tekee, huomioimatta kammen pituutta.

Juuri näin. Kammen pituudella ei ole mitään tekemistä välityksen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy