Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Liian hidas?

marsu
 Share

Recommended Posts

Puolikas on edessä lokakuun puolivälissä, ja tein testilenkin. Juoksin 1h45min hitaasti 120-140 sykkeellä, olo oli hyvä eikä lenkin jälkeen ollut kummoista väsymystä. Järkytys tuli, kun mittasin matkan: vaivaiset 13 km!

Seuraavan lenkin juoksi kovemmalla sykkeellä 140-150 , matkaa taittui 7 km 52 minuutissa. Ja lenkki väsytti. Nyt iski paniikki. Neljä vuotta hölkötellessä on mennyt, ja kuvittelin olevani valmis puolimaratonille... nyt näyttää siltä, että järjestäjät lähtevät kotiin ennenkuin pääsen maaliin. Mitä ennätän tehdä asian korjaamiseksi??!!

No, sykkeistä on vaikea sanoa mitään, kun et kerro ikääsi tai maksimisykettä. Olen itse 38-vuotias ja puolikkaalla ei syke juuri alkumetrejä lukuunottamatta laske alle 155 ja pysyttelee pääosan matkasta 160 paremmalla puolella, joten kyllä sulla saattaa olla tosta vielä vauhdissa kirivaraa. Maksimisykkeeni on jotain 180-185.

Toisaalta, kerrot vain "hölkkäilleesi" ja jos sillä tarkoitat ainoastaan hidasvauhtisia lenkkejä, ei vauhtikestävyytesi ehkä ole kehittynyt samaa tahtia kuin peruskestävyytesi. Kuukaudessa et enää tehdi juri mitään muuta kuin pitää kuntoasi yllä ja ehkä hakea vähän terävyyttä hieman nopeammalla juoksulla.

Jos tuo 13 km on pisin tekemäsi lenkki, voisit harkita vielä paria hieman pidempää myös alle ennen kisaa.

Hitaita ollaan täälläkin.

En ole juuri välittänyt ajanotosta muuten kuin että haluan tietään kauanko olen juossut. Ei siis miten nopeasti. (vaikkakin vähän käsi kädessä menevätkin)

Ihan kuntoilupohjalla ollaan siis. (ja läskienpolttopohjalla).

Mutta kilpailutapahtumatilanteessa tuo vauhti kuitenkin vääjäämätta nousee. Sitä lähtee seuraamaan jotakuta edessä olevaa juoksijaa ja sitten kattoo et miten kunto kestää.

Jos syke nousee likaa niin valitsee jonkun hitaamman. niin minä ainakin teen.

Onko tuolla väliä ehtivätkö järjestäjät koota kamppeet ennen kuin tulet maaliin, pääasia että voitat itsesi ja yleensäki pääset maaliin! Itse olen juossut 12 puolimaratonia ja vauhti on pysynyt aina hitaana: ajat vaihtelevat 2:18-2:38 välillä. Maalissa on kuitenkin voittaja-olo ja uudelle puolikkaalle tulee aina lähdettyä samasta pisteestä :)

Kilpailussa sykkeet nousevat järettömästi mutta se kertoo osittain vain jännityksestä. Itse olen aina koittanut pitää vaan vauhdin tasaisena, sillä jaksaa pisimpään. Pisin lenkkini ennen ensimmäistä puolikasta taisi olla juuri 13km mittainen ja hyvin jaksoi. Lepoa vaan edellisinä päivinä ja ruokaa tarpeeksi.

Joo hitaita ollaan täälläkin!

Nyt ajattelin panostaa hieman myös vauhtiin. Tällä hetkellä ei ole juoksutavoitetta, mutta ajattelin yhden viikkolenkin käyttää esim. intervalliharjoitukseen. Helposti jää juoksemaan joka kerta samalla vauhdilla ja samaa lenkkiä. Vaihtelua kehiin!

• 1 month later...

Joo tuo matka on paremminkin "pää"asia ja nopeus lähtee sen alapuolelta.

kyl se(vauhti) monelle on äärimmäisen tärkeetä kummiskin.

Olen kyllä välillä ihmetelly et mikä tässä juoksemisessa on se ns. driving force. Ei se lenkkeilykään aina niin herkkua ole, ja kilpaa juokseminen on yhtä tuskaa, mut silti on vaan pakko jatkaa. MIKSI?????????????

• 4 months later...

Ai että miks jatkaa??? No mä ainakin siks kun huomaa menevän hiukka paremmin kun joskus ennen, niin joa vain on naama kun Hangon keksi:yaya: ja kummasti on taas intoa seuraavalle lenkille. Itelleni on kova juttu myös se kun voi itse määrätä tavotteen ja se on ihan vaan omissa käsissä pystyykö siihen vai ei.

Ja se tunne, "ajelehtiminen", siellä lenkillä, kun ajatukset menee vaan omia polkujaan ja kiukku ja stressikin häviää. Ja jos vielä aurinko paistaa...:035: mitkä onkaan fiilikset kun pääsee kotiin!