Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
0201346

Movescount

Recommended Posts

2 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

olen tästä jo aiemmin kirjoittanut, mutta Android appit alkavat toimia jollain konstilla Windows 10:ssä. Uskon tuon olevan se ratkaisu. PC, missä on Windows 10, niin siihen saadaan Suunto app toimimaan.

En saa tästä kiinni, tarkennatko. Tarkoitatko, että Android sovellusta pyöritetään Windows:ssa ja se korvaa Movescountin. Mitä tämä ratkaisee ?

Minulla on vain Ambit 2.

Olen käsittänyt näin ?

- Movescount käsittää pilvessä olevan datan sekä verkkopalvelun (ja mobiilisovelluksen). Tuonne kellon voi synkata Moveslink-sovelluksella

- Suunto App käyttää eri pilveä ja sitä käyttää myös sports-tracker ?. Tuonne on voinut synkata BT-yhteydellä Suunto App:n kautta

Yllä olevasta viestistä voisi päätellä, että Movescount ei jatku vaan Suunto App ja Sports-tracker

Viitataanko yllä ratkaisuun, jolla Ambit(2) voi synkata Auunto App:n pilveen ? Eikö tämä pitäisi onnistua vain uudella versiolla Moveslinkistä ?

Jos Movescount lopetetaan, tulevatko kaikki Ambit (2):n asetukset Suunto App:n ?

16 minuuttia sitten, kari.t kirjoitti:

...mihinkään puhelimeen tänä pävänä

Välipaloja eri USB liittimiin löytyy kyllä. Noita eri liitäntöjä laitteissa on kai nykyään jo ainakin 4 erilaista markkinoilla, ellei jopa enemmänkin. 

https://www.google.fi/search?q=usb+konvertteri&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=fi-fi&client=safari

Miksi Ambit(2) tulisi saada puhelimeen piuhalla kiinni ?

Olen käsittänyt, että nykyinen Moveslink sovellus, johon Ambit 2 kytketään, lähettää datan pilvessä olevaan tietokantaan.

Saman tekee Suunto App, johon uudemmat kellot ovat kiinni Bluetoothilla. Se ilmeisesti lähtettää tiedot uudempaan kantaan, jota käyttävät Suunto App ja Sports Tracker.

Miksi nykyistä Moveslink-sovellusta ei voi muuttaa lähettämään tietoja tuohon uuteen kantaan ?

Nythän kun Moveslink siirtää tiedot vanhaan kantaan, siirtää Movescountin palvelin halutessa tiedot tuonne uuteen Suunto App:n kantaan. Miksi Moveslink ei voi suoraan niitä sinne siirtää ?

Enkö vain tajua jotain juttua

37 minuuttia sitten, Jim kirjoitti:

Enkö vain tajua jotain juttua

Meitä Suunnolla ei hirveästi kiinnosta panostaa laitteisiin joista saatiin fyrkat jo 5v sitten. Kattellaan jos joku kesähessu ehtis veivata Moveslinkistä version joka veivaa noiden museovehkeiden lenkkidatat Suunto Appiin.

(ylläoleva viesti on sarkasmia ja fake news, en ole siellä duunissa enkä tiedä mitä siellä ajatellaan. Se Moveslinkin korvaavuuteen liittynyt viesti oli käsittämätöntä corporate bullshittia ja ratkaisu tulee jos on tullakseen)

55 minuuttia sitten, mm75 kirjoitti:

Meitä Suunnolla ei hirveästi kiinnosta panostaa laitteisiin joista saatiin fyrkat jo 5v sitten. Kattellaan jos joku kesähessu ehtis veivata Moveslinkistä version joka veivaa noiden museovehkeiden lenkkidatat Suunto Appiin.

(ylläoleva viesti on sarkasmia ja fake news, en ole siellä duunissa enkä tiedä mitä siellä ajatellaan. Se Moveslinkin korvaavuuteen liittynyt viesti oli käsittämätöntä corporate bullshittia ja ratkaisu tulee jos on tullakseen)

Jos Moveslinkin koodaa lähettämään tiedot Suunto App:n käyttämään kantaan, ei pitäisi olla iso homma. Tuota softaa ei pitäisi tarvita päivittää juuri koskaan ja halvin tapa pitää Ambit (2) käyttäjät tyytyväisinä.

Itse olen ajatellut, että suurin haaste olisi se, että jos Movescount ajetaan alas ja siinä olleet Ambit (2):n asetusten (näytön) muuttaminen olisi vietävä Suunta App:n.

Ilmeisesti sekä Suunto App, Sports Tracker sekä Movescount on koodattu jollain JS-kirjastolla. Nykytavan mukaan ilmeisesti Reactilla ja mobiili React Nativella. Näyttäisi siltä, että Suunto App:n ja Sports Trackerin näytöissä käytetään samoja JavaScript-komponentteja ?

Aika kökköä tavaraa nuo Sport Tracker ja Suunto App. Onko Suunnolla vain pari kaveria koodaamassa.

Olisikohan niin, että Reaktor koodasi Movescountin, mutta kun Spartan 1. versio meni poskelleen, päätti Suunto itse lähteä koodaamaan myös frontit ja tuo ei ihan suju. Heimoillaan Agilesti Tribella ja homma menee sähellykseksi. Sulautetut ilmeisesti ovat aina itse suunnitelleet ?

4 tuntia sitten, Jim kirjoitti:

En saa tästä kiinni, tarkennatko. Tarkoitatko, että Android sovellusta pyöritetään Windows:ssa ja se korvaa Movescountin. Mitä tämä ratkaisee ?

Minulla on vain Ambit 2.

Olen käsittänyt näin ?

- Movescount käsittää pilvessä olevan datan sekä verkkopalvelun (ja mobiilisovelluksen). Tuonne kellon voi synkata Moveslink-sovelluksella

- Suunto App käyttää eri pilveä ja sitä käyttää myös sports-tracker ?. Tuonne on voinut synkata BT-yhteydellä Suunto App:n kautta

Yllä olevasta viestistä voisi päätellä, että Movescount ei jatku vaan Suunto App ja Sports-tracker

Viitataanko yllä ratkaisuun, jolla Ambit(2) voi synkata Auunto App:n pilveen ? 

Juuri niin.

Ambit 1 ja Ambit 2 eivät toimi bluetoothin kanssa joten niistä ei saa suoraan puhelimeen harjoituksia. Suunto haluaa kuitenkin luopua desktop-systeemeistä ja siirtyä appiin. Se onnistuu ainakin niin, että se puhelimen näyttö peilataan tietokoneen näytölle. Teknisesti ei minulla oikein tietoa miten se menee, mutta joku sisäpiiriporukka kokeillut sitä Samsungeilla ja Onepluseilla. Microsoft siis tuo ratkaisun, jolla pitäisi olla mahdollista peilata kännykän näyttö tietokoneen ruutuun.

Toki voi olla, että Suunnolla on jokin muukin ratkaisu, mutta tuota kautta pitäisi olla mahdollista saada siirrettyä harjoitus kellosta tietokoneelle ja sitä kautta appiin. 

Ok, eli jos Android sovellukset pyörivät jatkossa Windows:ssa emulaattorin päällä ja jos Ambit(2):n liittää USB:n johdolla ja jos Android App kykenee sitä kautta Ambittia lukea, niin synkkaus voisi toimia.

Olisiko se etu se, että Suunnolla ei tarvita työasemasoftan kehittäjiä (C/C++ ?) vaan mobiilikehittäjät (JavaScript ?) tekisivät tuon synkkauksen App:n päässä. Toki Suunnolla edelleen tarvitaan sulautettujen kavereita (C/C++) ja näköjään tekevät rekryilmoitusten mukaan Azuren pilveen mikropalvelut SpringBootilla (Java)

Toki jos Moveslink ei ole vaatinut pitkiin aikoihin päivitystä, olisi se aika helppo ratkaisu. Aika näyttää, kuinka helppo tuo Android Winkkarissa on asiakkaalle, miten toimivat päivitykset Android App:n jne.

Ilmeisesti Ambit 3:n näytön konfiqurointi on jo Suunto App:ssa ja ilmeisesti se on Ambit 2:n kaltainen eli se ei vaadikaan työtä Ambit (2):n vuoksi kuten oletin

Movescount on ohjelmistona kertaluokkia parempi kuin Suunto app tai Sportstracker. Iso PC-ruutu mahdollistaa käyttöliittymän, jossa harjoitusten analysointi on ylipäätänsäkään järjellistä. Olen myös käynyt läpi useimmat kolmannen osapuolen tuotteet löytämättä parempaa.

USB-kaapeli tarvitaan kellon lataamiseen, jolloin samalla myös harjoitukset siirtyvät analysointiohjelmistoon. Tässä kohtaa Suunto muiden kellonvalmistajien tavoin on tehnyt pari karhunpalvelusta asiakkailleen. Ensinnäkin se epävarma valmistajakohtainen hauenleuka. Toiseksi moveslink-synkronointiohjelmisto, joka sitoo järjestelmän tiukasti Windowsiin ja Suunnon pilvipalveluun. Olisin ollut tyytyväinen siihen, että kellon massamuisti näkyy levynä PC:llä, josta voin siirtää harjoitukset omalle PC:lle, Dropboxiin ja haluamaani analysointipalveluun. Ohjelmistojen ja asetusten päivitys onnistuu vastaavalla tavalla. Tehty ratkaisu kuormittaa monimutkaisuudellaan tukipalvelua aivan tarpeettomasti.

Suunnon Bluetoothia en ole edes kokeillut, mutta muuallakaan kuten Polarin M430:ssä en ole saanut kunnollista käyttäjäkokemusta. Miksi kellon ylipäätänsäkään pitäisi olla jatkuvasti kytkettynä puhelimeen?  Ainoa paikka, jossa mobiiliapplikaatio tuntuu hyödylliseltä on intervalliharjoituksen ohjelmointi kelloon.

Suunto näkee Movescountin Ambit2 tuen jatkamisena eikä huomaa, että Movescountin alasajo haittaa uusien kellojen myyntiä. Itse siirryin Polariin enkä sielläkään lippulaivamalliin.

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta alkaa tuntua siltä, että urheilukellojen aika voi olla ohi. Puettavat anturit ja silmälaseihin heijastettava näyttö olisi kova sana.

• Like 2

Myös omasta mielestäni Movescount on paras treenien analysointiin. Minulla kaikki liikunta menee sinne ja pyöräily lisäksi Garmin Connectiin parempien tehojen analysointien vuoksi. Lisäksi siirrän kaikki Stravaan, josta ne on helppo julkaista useaan muuhun palveluun (MyFitnessPall, HRV4Training..)

Aika moni palvelu integroituu useaan palveluun ja näyttää dataa, mutta harva vielä sitä analysoi. Uskon, että tulevaisuudessa datan analysointi lisääntyy. Palautumisen voi laskea paremmin, kun on tiedossa paitsi liikunta, myös päivittäinen syke/aktiivisuus, uni/lepo, verenpaine, paino...., ehkä jatkossa myös ruoka, kun sitä ei tarvitsisi manuaalisesti syöttää tyyliin MyFitnessPal. Jo nyt ruoka-annoksien ravintoarvot (Pizzat, Hampurilaiset..) saisi ravintolasta automaattisesti maksun yhteydessä välitettyä haluttuun palveluun.

Itselläni toisinaan polvi kipeytyy ja se johtuu jostain kombinaatiosta siitä, millaisia lenkkejä olen tehnyt, kuinka usein ja millä kengillä jne.. Jos joka päivä merkkaisi kalenteriin tag-arvoparin tyyliin "polvi = 2". Tuo arvo voisi olla 0-10 ja 10 tarkoitaisi "ei kipua" ja 0 "erittäin kipeä".

Olisi tämän jälkeen helppo laskea korrelaatio kaikesta käytettävistä olevasta datasta sille, mikä aiheuttaa polven kivun (eli Polvi=0).

Analyysi voisi kertoa miten kannattaa treenata, että polvi ei ole kipeä esim. millä kengillä kannattaa juosta millaiset lenkit ja kuinka usein voi tehdä kovia. Onko välillä pyöräiltävä jne.

Toki noita tag-arvopareja voi keksiä itse esim. Väsynyt=x (jossa x on 0-10).

Lisäksi kun koneoppinen (ML) lisääntyy, voisi palvelu oppia jatkuvasti enemmän käyttäjästä. Pitkällä tähtäimellä ML ennusteet voisivat laskea tuloksia reaaliaikaisesti ja liikunnan aikana näyttää tiedon kellossa (kun LowEnergy wireless IoT-laitteisiin yleistyy)

Jo nykyisellä datalla saa paljon aikaan ilman "ihmiseen upotettuja siruja".

Eli joku Movescountin tyyllinen palvelu, jonka voi helposti integroida kaikkiin tuleviinkin datan tuotajien avoimiin rajapintoihin. Näin siihen voisi lisätä enemmän analysointi ja voisi käyttää eri valmistajien tuotteita eri tarkoituksiin.

Unta olen jo nähnyt siitä, että lähden tuota itse koodaamaan 🙂 kun nuo nykyiset nassikat osaavat vain jotain yhtä helppoa kieltä esim. JS( React ja Nodejs), säheltävät sillä ja tekevät asioita hitaasti

• Like 4

On 28.5.2019 at 22.23, Jim kirjoitti:

Jos Moveslinkin koodaa lähettämään tiedot Suunto App:n käyttämään kantaan, ei pitäisi olla iso homma. Tuota softaa ei pitäisi tarvita päivittää juuri koskaan ja halvin tapa pitää Ambit (2) käyttäjät tyytyväisinä.

Ei tosiaan pitäisi olla iso homma, vedän itse tuotekehitystiimiä ja vaikka tuossa Moveslinkissä ainakin 90% toiminnallisuudesta on pinnan alla niin ei siltikään pitäisi olla iso homma. Mutta kaikki maksaa ja on muusta pois. 

Toki effortti pitää tuplata koska tuosta on myös Mac-versio. 

4 tuntia sitten, mm75 kirjoitti:

Ei tosiaan pitäisi olla iso homma, vedän itse tuotekehitystiimiä ja vaikka tuossa Moveslinkissä ainakin 90% toiminnallisuudesta on pinnan alla niin ei siltikään pitäisi olla iso homma. Mutta kaikki maksaa ja on muusta pois. 

Toki effortti pitää tuplata koska tuosta on myös Mac-versio. 

Itsekin vedän tuotekehitystä isossa yrityksessä ja toimin sitä ennen sw-arkkitehtina mm. J2EE/Java,, automaatio, C ja sulautetut. Tosin päätin poistua oravanpyörästä ainakin hetkeksi, pitää katsoa pääseekö vanhempi vielä takaisin kun haluaa :)

Tosin huvikseni nyt koodailen noilla JS-kilkkeillä kuten React ja Nodejs ja olen käynyt käytännössä eri taustatekniikat läpi (mm. SpringBoot, Serverless/mm.Lambda). Hieman ML:n alkeita Pythonilla. Tosin seuraavana testailen tapahtuma-arkkitehtuuria (Kafka) ja siihen liittyviä ML-juttuja Javalla. Tuo on tulevaisuutta, jota isot yritykset eivät vielä tajua. EA on murroksessa.

Ennen poistumistani työelämästä oli tuon tapahtuma-arkkitehtuurin, "mikropalveluarkkitehtuurin", DevOpsin ja nämä kaikki integroivan ketterän prosessin ("Safe") käyttöönotto saavutukseni. Muutama innovaatio on tuonne firmaan tullut tehtyä, jota kuluttajat nytkin käyttävät.

Kai Moveslink siirtää tehokkaasti sen Ambitin tiedoston pilveen, jossa se prosessoidaan ja tallennetaan tietovarastoon. Luulisi, että sekä Mac, Win ja Suunto App:ssä tuo pilviosuus voisi olla sama ja Client on kevyt.  Hyvin dokumentoidun softan ylläpito ei ole vaikeaa, vaikka sitä harvoin päivitettäisiin. Toki jos @Baltsu mainitsema Winkkari android emulaattori tulee ja se toimii niin ok

23 tuntia sitten, Jim kirjoitti:

Aika moni palvelu integroituu useaan palveluun ja näyttää dataa, mutta harva vielä sitä analysoi. Uskon, että tulevaisuudessa datan analysointi lisääntyy. Palautumisen voi laskea paremmin, kun on tiedossa paitsi liikunta, myös päivittäinen syke/aktiivisuus, uni/lepo, verenpaine, paino...., ehkä jatkossa myös ruoka, kun sitä ei tarvitsisi manuaalisesti syöttää tyyliin MyFitnessPal. Jo nyt ruoka-annoksien ravintoarvot (Pizzat, Hampurilaiset..) saisi ravintolasta automaattisesti maksun yhteydessä välitettyä haluttuun palveluun.

Itselläni toisinaan polvi kipeytyy ja se johtuu jostain kombinaatiosta siitä, millaisia lenkkejä olen tehnyt, kuinka usein ja millä kengillä jne.. Jos joka päivä merkkaisi kalenteriin tag-arvoparin tyyliin "polvi = 2". Tuo arvo voisi olla 0-10 ja 10 tarkoitaisi "ei kipua" ja 0 "erittäin kipeä".

Olisi tämän jälkeen helppo laskea korrelaatio kaikesta käytettävistä olevasta datasta sille, mikä aiheuttaa polven kivun (eli Polvi=0).

Analyysi voisi kertoa miten kannattaa treenata, että polvi ei ole kipeä esim. millä kengillä kannattaa juosta millaiset lenkit ja kuinka usein voi tehdä kovia. Onko välillä pyöräiltävä jne.

mä olen täysin samaa mieltä. Mähän näen tulevaisuuden sellaisena, että järjestelmä tekee itsenäisesti päätökset kenkähankinnoista ja uusia tossuja tulee sitten postissa ja ne veloitetaan luottokortilta tai tililtä ilman, että juoksija edes osallistuu siihen hankintaprosessiin. Esim. Under Armour on hankkinut paljon IT-alan puljuja omistukseensa, muttei oikein vielä hyödynnä niitä. 

Mä toivoisin, että noi appit ja vastaavat sisältäisivät jonkun "paremman" version, jonka saisi Smart TV:n näytölle. Jengillä alkaa olla nyt jotain 55 tuumaisia ruutuja kotona ihan yleisesti, joten miksei sitä näyttöä hyödynnetä harjoitusdataa tarkastellessa.