Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Rakkolaastari

Kevyt, hyvin vaimennettu maratonkenkä supinoivalle jalalle?

Recommended Posts

Uusi ketju vanhojen ketjujen ja kenkämallien jatkeeksi :)

Treenaan toiselle maratonilleni ja etsin neutraalia, kevyttä ja hyvin rullaavaa kenkää, jolla myös vauhtijuoksu sujuu lennokkaasti. Olen kevytrakenteinen juoksija ja tykkään minimalistisesta kengästä, kunhan vaimennusta on lievää supinaatiota ajatellen tarpeeksi.

Mainittakoon, että juoksin urheiluliikkeen myyjän minulle tyrkyttämillä pronaatiotuetuilla kengillä useamman vuoden, kunnes selvitin alaraaja-analyysissä, että ongelma on juuri päinvastainen...

Ainakin näitä kenkiä olen silmäillyt, onko näistä tai muista vastaavista malleista kokemuksia?

Adidas Boost

Adidas Energy Boost

Asics Gel Nimbus

Puma Faas

Puma Mobium Clite

Aika laajalla skaalalla katselet; Nimbusta ei kai kukaan pidä kevyenä.

Mun keveimmät on Puma Complite Eutopiat mut maksimissaan puolikkaan juoksisin noilla. Ainoat marat olen juossut Mizuno Precision tossuilla jotka sijoittuu johonkin keskiraskaaseen sarja n (koko 44 painaa 290g). Rullaavus on paljon parempi kuin Nimbuissa ja vaimennus ei lopu kesken pitkälläkään matkalla.

Nämä siis molemmat neutraaleja kenkiä.

Guest Rekisteröimätön

Itsellä Adidas Energy Boost ollut jalassa maantielenkeillä huhtikuusta asti. En voi kuin kehua, kevyet ja nopea tuntuiset entisiin Pumiini ja Adidaksiin verrattuna. Kengän kangas on saumaton eikä ole alkanut pidemmilläkään lenkeillä hankaamaan (max. 2 h lenkkejä). Omakin jalka kohtalaisen voimakkaasti supinoiva ja kenkä antaa sopivasti periksi sen suhteen. Ainoaksi ongelmaksi tullut ulkopohjan kuvioinnin voimakas kuluminen ulkoreunasta askelluksestani. Kulutuspintaa on ohuenlaisesti ennen vaahtomaista materiaalia ja n.500 km jälkeen alkaa tulla jo kenkien uusiminen vastaan, mutta elopainoa on itsellä kohtalaisesti ja lenkki pelkkää asfalttia...

Hinta energy boosteissa kirpaisi mutta ovat olleen sen arvoiset!

Minulla on korkeaholvinen, supinoiva jalka. Ostin syksyllä Brooks Ghostit ja olen ollut niihin erittäin tyytyväinen. Nyt onkin jo toinen pari käytössä. Ghostista puuttuu kiertojäykiste, joten se on kohtuullisen kiertolöysä, mistä on etua supinaation kannalta. Pohjan uritus ohjaa kuitenkin askelta kantapäältä päkiälle. Ainakin itselläni kenkä toimiikin pohjan kulumisesta päätellen juuri niin kuin pitääkin: pohja on kulunut kannan ulkosyrjältä ja päkiän keskeltä.

Kaikkein kevein kenkä Ghost ei ole, mutta esimerkiksi Nimbusiin verrattuna selvästi kevyempi ja notkeampi. Kenkä istuu omiin jalkoihini erinomaisesti esimerkiksi pehmeän iltin ja sopivasti pehmustetun kantakupin reunan ansiosta. Maratonia en ole juossut, mutta 2-2,5 tunnin pitkillä lenkeillä ei ole tullut minkäänlaisia hankaumia jalkoihin ja vaimennus riittää mainiosti vaikka juoksisi koko matkan asfaltilla.

Brooksin saatavuus Suomessa on aika huono, mutta Ghosteja on myynnissä ainakin Intersporteissa.

Muokattu
Korjattu kirjoitusvirheitä

Minulla on korkeaholvinen, supinoiva jalka. Ostin syksyllä Brooks Ghostit ja olen ollut niihin erittäin tyytyväinen.

Tämähän kuulostaa siltä että voisi sopia minullekin. Samantyyppinen jalka on mullakin.

Onko sulla tuo uusin 7 malli? Intersportissa sen hinta nyt 129,-

https://www.intersport.fi/fi/tuote/brooks-ghost-7-m-juoksukengat-juoksukengat-56441041/