Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Työmatkapyöräilyn huomioiminen treenatessa


poormansstubb
 Share

Recommended Posts

Ensimmäinen puolimaraton tähtäimessä parin kuukauden kuluttua ja alle 1:45 pitäisi päästä. Olen kohtuu aktiivinen liikkuja, mutta pääpaino pallopeleissä ja kuntosaliharjoittelussa.

Tavoitteena on nyt lisätä juoksukuntoa, mutta ylläpitää myös nykyistä lihaskuntoa. Auto sopivasti levisi ja pers aukisena työmaalle kuljetaan nyt pyörällä. Työmatka on puoli tuntia sivu n.130 sykkeellä eli 5tuntia viikossa. olen huomannut pyräilyn syöneen tehoja muista treeneistä.

Tällä hetkellä treenaan viikossa futis/sähly x2, puntti x1 ja juoksulenkki 10-15km x1.

Antaako mennä vaan vaikka lisääntynyt pyöräily selkeästi tuntuu muissa treeneissä vai pitäisikö levätä enemmän?

Ikää 32 jos se olennaista...

Link to comment
Share on other sites

Jos yhtäkkiä lisätään 5h treeniä viikkoon, vaikkakin kevyttä, kyllä se varmasti jossain tuntuu. Koska töissä on kuitenkin käytävä niin minä keventäisin jostain muusta. Kun puolikas tavoitteena niin en ainakaan juoksusta vähentäisi.

Tuo pyöräilymäärä ei todellakaan ole paljon ja nopeasti siihen tottuu mutta kannattaa määriä nostella pikkuhiljaa.

Link to comment
Share on other sites

^ Jos vetää ne työmatkapyöräilyt kevysti, niin ei pitäisi kyllä hirveästi vaikuttaa alun totuttelun jälkeen. Itse liikun fillarilla töihin lähes poikkeuksetta, ja vauhti on sellaista, että lähes kaikki tulee ohi (ihan tarkoituksella). Jos on kova vastatuuli, niin silloin tulee väistämättä hieman liikaa kuormitusta, joka saattaa jo vaikuttaa päivän treeniin.

Link to comment
Share on other sites

Tästä asiasto olen monesti keskustellu ja kantaa on vaikka mitä. Itellä työmatkaan fillarilla menee 33min, kevyesti poljettuna. Mie reenaan ~10h/vkossa, niin kyllä tuo työmatka fillarointi kuluttaa ja tätä mieltä oli yks työkaveri joka on ihan SM-tason hiihtäjä ollut aikoinaan, et tuosta pyöräilystä ei ole mitään hyötyä vaan lisää turhaa kuormitusta. Son liian lyhyt treeniksi, jos ei 100 lasissa polje. Eihän sitä työmatkaa kehtoo täysiä vetää ja silloin ainaki rasitus kasvaa.

Monesti olen töihin mennessä polkenu 10-20km pitemmän lenkin pohjille niin silloin siitä tulee jo jonkinlainen harjoitus.

Sitä en osaa sanoa miten se soveltuu vähemmän reenavalle....

Link to comment
Share on other sites

Tästä asiasto olen monesti keskustellu ja kantaa on vaikka mitä. Itellä työmatkaan fillarilla menee 33min, kevyesti poljettuna. Mie reenaan ~10h/vkossa, nii

Sitä en osaa sanoa miten se soveltuu vähemmän reenavalle....

Pakko vastata kun tänään fillarilla töissä 2 x 20,4km. Voit fillaroinnit muuttaa juoksuksi ajatuksena kun jaat ne kilometrit 2,5 tai 3:lla elikkä joku 60km fillarointi vastaa parinkympin juoksulenkkiä siten 5h viikkofillaroiinti vastaa siis yhtä tai kahta juoksulenkkiä.

Ainoa vaan että täytyis fillaroinnista saada askellus kuntoon elikkä tarvitaan kyllä muutaman viikon juoksu painotteista treeniä. Puolimaralle itse valmistaudun pari kuukautta vähintään muun talvitohelluksen (lue hiihto) jälkeen. Eli pyöräile hissukseen noi työmatkat ja juoksutreeni siihen päälle sitten, jos et tee fyysistä työtä..

Keskelle viikkoa yksi lepo.

Juoksu hiukka kärsii pyöräilystä. Noista muista sun mainitsemistasi urheilulajeista kuten sähly tai futis en ymmärrä olevan juuri näin pitkään juoksuun juurikaan hyötyä (1/2M) paremmin sen ajan voisi kuluttaa juoksemalla jos aikoo juosta puolimaran lujaa.....(No ehkä provosoin ja teen sen tahallani)

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista. Itselle tuntuu hullulta ajatus, että lisääntyvästä liikunnasta olisi haittaa kuntoa kohottaessa, mutta kai se uskottava on. Työmatka sisältää yhden kunnon nousun, johon on tullut otettua kaikki irti. Viimeisin huippu oli 168 ja koko lenkin keskisyke 134. Ei tahdo pyöräillessä syke nousta millään, lienee tottumiskysymys pyörittämiseen. Sählyreeneissä huiput lähempänä 180 ja pyöräillessä aivan hapolla 165 jälkeen. Juoksulenkeilläkin kohtuu pienessä nousussa 160, ilman pahempaa hapotusta. Sykereservi liikkuu 35-180bpm.

Kai se täytyy ainakin välillä pyörittää rauhallisemmin ja pitää työmatka enemmän palauttelevana, jos ei kerran kuntoa kohottavaa vaikutusta..syödä pitää kyllä niin mahottomasti kun jo työmatkat kuluttaa useamman sata kaloria..

Link to comment
Share on other sites

Pyöräily ei vissiin kohota sykettä sen takia että siinä on niin vähän liikkuvia osia ja normaalisti ajetaan aika isolla vaihteella - raskas vääntäminen ei nosta sykettä kovin paljoa, pitäisi ilmeisesti mieluummin olla hieman kevyempää ja nopeampaa pyöritystä. No en kyllä tiedä, tollasia vaan muistelen lukeneeni jostain.

Link to comment
Share on other sites

Niinkuin moneen kertaan jo mainittu niin lisääntyvästä liikunnasta ei ole haittaa jos määriä nostaa pikkuhiljaa ja nämä työmatkat polkee rauhallisesti. Ja jos niillä jotain kunnollista treenivaikutusta hakee niin ajaa joko mennessä tai palatessa pidemmän lenkin. Sopiva kadenssi pyörii siinä 90-110 välillä. Liian suurella vaihteella ajaessa rikkoo vaan polvensa. Tietysti jos on sinkula niin sitten sopivan välityksen hakeminen on hankalampaa. Menee rattaat vaihtoon.

Link to comment
Share on other sites

Tästä asiasto olen monesti keskustellu ja kantaa on vaikka mitä. Itellä työmatkaan fillarilla menee 33min, kevyesti poljettuna. Mie reenaan ~10h/vkossa, niin kyllä tuo työmatka fillarointi kuluttaa ja tätä mieltä oli yks työkaveri joka on ihan SM-tason hiihtäjä ollut aikoinaan, et tuosta pyöräilystä ei ole mitään hyötyä vaan lisää turhaa kuormitusta. Son liian lyhyt treeniksi, jos ei 100 lasissa polje. Eihän sitä työmatkaa kehtoo täysiä vetää ja silloin ainaki rasitus kasvaa.

Monesti olen töihin mennessä polkenu 10-20km pitemmän lenkin pohjille niin silloin siitä tulee jo jonkinlainen harjoitus.

Sitä en osaa sanoa miten se soveltuu vähemmän reenavalle....

Itse olen kyllä ihan eri linjoilla.

Pyöräilystä, kuten muustakin liikunnasta, tekee kuluttavaa vääränlainen harjoittelu ( yleensä liikaa tasaisen kovaa menoa ) sekä puutteet lajitekniikassa.

Kysyjälle vastaisin että tee pyörälenkit huomattavasti kevyemmällä rasituksella. Jätä mm. ylämäkihuuatukset kokonaan pois. Puolentunnin palautava pyörälenkki kahdesti päivässä viitenä päivänä viikossa antaa hyvän pohjan tehdä 2-3 todella kehittävää juoksuharjoitusta viikossa.

Myös pallopelit kuuluvat koviin/kuluttaviin harjoituksiin. Pelasin itsekin nuorempana parikolme kertaa viikossa eri pelejä.

Kuluttavien treenien lisäksi tarvitaan mahdollisimman paljon mahdollisimman kevyttä palauttavaa harjoittelua. Monikaan ei pysty juoksemaan riittävän kevyesti. Pyöräily on tässäsuhteessa mitä mainioin laji kevyeen harjoitteluun. Pitää vain muistaa mennä maltilla.

Kuten "BorntoRun" mainitsikin, antaa muiden mennä ohi. Harva heistä on kuitenkaan paremmassa kunnossa :)

Link to comment
Share on other sites

Kysyjälle vastaisin että tee pyörälenkit huomattavasti kevyemmällä rasituksella. Jätä mm. ylämäkihuuatukset kokonaan pois. Puolentunnin palautava pyörälenkki kahdesti päivässä viitenä päivänä viikossa antaa hyvän pohjan tehdä 2-3 todella kehittävää juoksuharjoitusta viikossa.

Samaa mieltä. Kun pidät vaihteen riittävän kevyellä ja sitä kautta pyöritysnopeuden helposti 90:ssä, tuo toimii hyvin tukevana treeninä.

Enempi keskittyisin siihen, että saisin ainakin toisen juoksutreenin viikkoon, vaikka jakamalla tuon 15 km lenkin kahteen osaan ensi hätään.....ja lisäämällä yhden kerran vielä kaupan päälle.

Link to comment
Share on other sites

Laske tehoja, jätä pyörä johonkin kohtaan matkaan ja juokse/lenkkeile loppu matkasta. Aikaa kuluu enemmän, mutta varmasti vähemmän kuin jos vain laskisit tehoja ja lisäisit lenkkeilyn erikseen johonkin kohtaan päivää.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy