Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kipeä nenä

henkilö
 Share

Recommended Posts

Do diin ! Dyt on sitten duha, ja seitsemän päivää aikaa Berliiniin. Nenä valuu sniiff..ja aivot valuvat serlaan. Eipä ole hääppöistä tavaraa tämä ihmisen aivokudos. Toisaalta, jos tuommoisen mönjän voimalla joutuu ajattelemaan, niin se selvittää koko maratonharrastuksen. Sitä olen vaan miettinyt, että mihin se kaikki räkä silloin menee kun ei ole nuhaa?

Sniif.. laajoissa kansalaispiireissä on yleisesti tiedossa että nuha tarttuu suutelemalla, tai jos ei, niin sitten siitä, että sylkee toista naamalle. Sitä kutsutaan pisaratartunnaksi. Allekirjoittaneen nuha ei tullut suutelemalla, sillä rintamalla on ollut vähän hiljaisempaa. Ilmeisesti joku työkavereista on alkanut sylkeä päin naamaa, ennen ne tekivät sen hienotunteisesti takanapäin.

Niin tai näin, olennaista ei ole mistä se on tullut, vaan kuinka siitä pääsee eroon. Rouvalleni lausuin lastentarhassa oppimani lorun: yskä lähtee yskimällä, nuha lähtee nu… ”Oletkos siinä”, keskeytti hän.

Vaimoni ei ole paha ihminen, vaikka pihi onkin. Niinpä hän teki aikamoisen moukun Yrttiviinasta, ja sanoi että tällä jos ei lähde niin on ihme. Seuraavana iltana sain tujauksen Jegermaisteria ja sitä seuraavana Kossua hunajateessä. Flunssa on ja pysyy, mutta näin kivaa ei ole ollut aikoihin. Lenkkarit ovat roikkuneet koko viikon naulassa kun isäntä röhnöttää sohvalla ja viheltelee Oolannin sotaa. Kyllä minä vielä joku ilta aion nuuskaistakin, saattepa nähdä!

Suomalainen filosofi Seppo Räty, on lausunut kuolemattomat sanat:”Saksa on paska maa.” Vaikka lausahduksessa on vahva provokatoorinen sävy, olen väkisinkin joutunut pohtimaan sen syvempää merkitystä. Viime vuonna nimittäin juoksin Frankfurtin läpi nilkka ja polvi vahvasti teipattuna ja kylkiluu murtuneena. Kerron tämän sisäpiirin juttuna, sillä lääkäri kielsi ehdottomasti juoksemasta. Minulta viedään kelakortti jos hän saa tietää.

Nyt oli tarkoitus tavoitella kahden tunnin alitusta Berliinissä, mutta taitaa jäädä haaveeksi tämän flunssan takia. Lääkäriin en viitsi mennä, tiedätte kyllä miksi. Sitä vaan olen miettinyt, että jospa vika onkin Saksassa, eikä minussa.

Atshii… Nyt vasta pääsin asiaan. Juoksijan viimeisimmässä numerossa oli mielenkiintoinen artikkeli kunnon kohottamisesta ja levon merkityksestä prosessissa. Normaalisti olisin juossut itseni henkihieveriin toiseksi viimeisellä viikolla ennen kisaa. Nyt olen ollut pikkuhiprakassa ja pakkolevossa koko viikon. Ensi viikko menee juoksukoneen alasajossa ihan luonnollisista syistä. On siis mielenkiintoista nähdä levon vaikutus suoritukseen.

Kirkkain otsin voin kuitenkin nousta Berliinin koneeseen kun tiedän jo etukäteen syyn epäonnistumiselle. Ei ole paineita kun on ollut koko viikon kipeä nenä.

Nenä on kipeä täälläkin ja Suomen Vantaa odottaa 1.10. Toivottavasti paranee siihen mennessä ja keuhkoputkien röhinät myös.

Oletko kokeillut syödä sipulia raakana? Paloiksi vaan, pureskelua ja pidetään vähän aikaa suussa, ihanat sipulikaasut tunkeutuvat poskionteloihin. Raakaa hommaa mutta saattaa auttaa.