Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
maril

Uimarit hoi!

Recommended Posts

Olin ajatellut Vortex Evolutionin keltaisia, mutta sait minut epäröimään. Olisko sittenkin ne punaiset tai jopa ihan jotkut toiset? Onko antaa suosituksia?

Mulla on nuo keltaiset Vortexit, olen ihan tykännyt joskin alkuun sain olkapäät kipeäksi. Voimantuotto on ehkä jäänyt toissijaiseksi tavoitteeksi noilla, se on sen verran iso että "pakottaa" käden oikeaan "catch"- asentoon ja liukuun.

=apuna tekniikassa.

Mutta nyttemmin olen kyllä tehnyt niin, että kevätpuolella en ole enää käyttänyt mitään apuvälineitä... syksyisin ihan vaihtelun kannalta.

Onko kellään kokemusta Total Immersion-opetus/valmennusmetodista tai mielipiteitä suuntaan jos toiseen? Onko suomessa järjestetty kyseisen metodin kursseja?

Kyllähän noita oppeja on tullut selailtua, ja niitä myös joissain triathlon-lehdissä nähtyä. Minusta ne sopivat hyvin itseopiskeluun, mutta kuitenkin on sanottava että millä tahansa tekniikkakurssilla tod. näk. kehittyy nopeammin. En tiedä uinnista tarpeeksi, jotta osaisin sanoa onko menetelmä jotenkin parempi kuin perinteisemmät uintivalmennusopit. Omien kokemusten perusteella uinti on tullut noilla opeilla rennommaksi kuin ennen, mutta vauhti ei ole ainakaan parantunut. Vaatii jonkin verran kärsivällisyyttä. Toinen samantapainen "metodi" on Shaw method of swimming. Nämä ovat näitä uintimaailman posetuksia.

Olen käynyt viime aikoina uimassa hieman aktiivisemmin (kävin aikuisten uimatekniikkakurssilla) kuin ennen, ja tuntuma on, että tulee vedettyä hieman liian kovilla sykkeillä/tehoilla. Johtuu varmaan liikayrittämisestä, mutta myös huonosta tekniikasta. Ajattelin, että TI:n opit voisivat olla mun tapauksessa yksi hyvä tapa jatkaa uintiharjoittelua. Tilasin aiheesta kirjan ja ihan hyvältä vaikuttaa noin periaatteessa...pitäisi käydä altaallaa kokeilemassa.

Kyllähän noita oppeja on tullut selailtua, ja niitä myös joissain triathlon-lehdissä nähtyä. Minusta ne sopivat hyvin itseopiskeluun, mutta kuitenkin on sanottava että millä tahansa tekniikkakurssilla tod. näk. kehittyy nopeammin. En tiedä uinnista tarpeeksi, jotta osaisin sanoa onko menetelmä jotenkin parempi kuin perinteisemmät uintivalmennusopit. Omien kokemusten perusteella uinti on tullut noilla opeilla rennommaksi kuin ennen, mutta vauhti ei ole ainakaan parantunut. Vaatii jonkin verran kärsivällisyyttä. Toinen samantapainen "metodi" on Shaw method of swimming. Nämä ovat näitä uintimaailman posetuksia.

Olen käynyt viime aikoina uimassa hieman aktiivisemmin (kävin aikuisten uimatekniikkakurssilla) kuin ennen, ja tuntuma on, että tulee vedettyä hieman liian kovilla sykkeillä/tehoilla. Johtuu varmaan liikayrittämisestä, mutta myös huonosta tekniikasta. Ajattelin, että TI:n opit voisivat olla mun tapauksessa yksi hyvä tapa jatkaa uintiharjoittelua. Tilasin aiheesta kirjan ja ihan hyvältä vaikuttaa noin periaatteessa...pitäisi käydä altaallaa kokeilemassa.

Mä en tiedä TI:stä mitään. Kun itse aloittelin uintia tekniikkakurssin jälkeen, muistan netistä tietoja etsiessäni tuohon törmänneeni. Mulle jäi vähän rahat-pois-rikkailta-hölmöiltä-posetusfiilis, mutta saatan olla ihan väärässäkin.

Joka tapauksessa uinti on paljon enemmän tekniikkalaji kuin juoksu. Kaikki mikä edistää oikeaa tekniikkaa ja torjuu väärän omaksumista, on hyväksi. Parasta olisi oppia tekniikka kerralla oikein. Pitkään jatkuneesta väärästä tekniikasta pois oppiminen on paljon vaikeampaa. Jos TI sulle toimii, kirjan hinta on hyvin pieni uhraus.

Yksi vaihtoehto voisi olla jatkotekniikkakurssit ja toinen kuntouintiryhmä. Ainakin Espoossa niitä järjestetään. Kolmas olisi masters. Mä menin jokunen vuosi sitten mastersryhmään uimaan mummojen ja pappojen radalle. Ei siellä kaikki ole nuoria kilpureita. Kysele lähialueiden seuroista.

Kyllähän tuo TI on aika hypetys-posetus-sävyyn kirjoitettu, mutta minä suosittelisin sitä silti itseopiskeluun. Kymmenisen vuotta sitten ryhdyin jalat rikki juostuani uimaan ja tilasin amazonista muutaman uintitekniikkaoppaan, ja juuri TI oli se, mistä oli apua. Lähtökohta minulla oli, että en päässyt vapaauintia edes altaanmittaa ilman, että piti joko pysähtyä puuskuttamaan ja pärskimään, tai vaihtaa rintauintiin. Muutamassa kuukaudessa edistyin kuitenkin siihen pisteeseen, että pystyin uimaan 30-45 minuuttia vaparia rennosti (joskaan ei ehkä kovin kovaa vauhtia). Opus varmasti ylikorostaa omaa vallankumouksellisuuttaan, mutta niistä tekniikkaharjoituksista oli ainakin minulle paljon apua, ja ohjeet on kirjoitettu niin, että niistä saa aika hyvin tolkkua itseopiskelulla. Nyt olen muutaman vuoden uimattomuuden jälkeen mennyt vapaauintikurssille, ja tuntuu siltä, että perusasiat tekniikassa ovat edelleen suurin piirtein kunnossa.

Tilasin Total Immersion - kirjan UKsta viikko sitten. Luettuani perusasiat voin todeta, että pidän kirjoittajan ajatusmaailmasta.

Harjoiteltuani itse kohtuullisen paljon kamppailulajeja ja vedettyäni ao. lajien harjoituksia, olen samaa mieltä hyvän tekniikan harjoittelun perusajatuksista. Kootaan kokonaisuus pienemmistä osista ja TI tapauksessa niin, että vanhat uintitavat eivät pääse pahimmiten häiritsemään uuden oppimista.

Takana ovat vasta harjoitteet 1-4 ja 2 allaskertaa, mutta liukuni on jo aivan eri mallilla kuin aikaisemmin. Samoin kellumisasento. Tein päätöksen, etten ui yhtään vanhanmallista vapaauintivetoa ennenkuin itseopiskelukurssi on lopussa. Katsotaan, mihin oppi vie. Minun teknisellä osaamisella ei voi mennä pahasti taaksepäinkään...

Suurin haaste on saada muut uimarit Fredriksbergin 25 metrin altaassa kiertämään minut, kun kuviokellun hitaasti eteenpäin. :goodvibes:

Usealla uintikurssilla, -ryhmässä tai - valmennuksessa olen kokenut ongelmaksi sen, että valmentaja ei opeta tekniikkaa kuin silloin tällöin. Suurin osa ajasta mennään eri tehoilla sillä rimpuilevalla tekniikalla, mikä joskus on tullut opittua. Hienomotorisen lajin harjoittelussa tämä pelottaa: väärä tekniikka ajautuu lihasmuistiin yhä syvemmälle.

Kun hyvät uintivalmentaja ovat harvassa, niin pitää yrittää hakea lisäoppia itse.

Muokattu
kirjoitusvirheitä

Mulla on samansuuntaiset ajatukset: siis TIn drillejä lääkkeeksi vaparin tekniikkaan. Kirjan lisäksi mulla on tilauksessa dvd, joka liittyy TI-vapaauintiin. Video varmaan selventää noita kirjan juttuja. Tosin, noita TIn drillivideoita löytyy myös YouTubesta aika paljon.

Tilasin Total Immersion - kirjan UKsta viikko sitten. Luettuani perusasiat voin todeta, että pidän kirjoittajan ajatusmaailmasta.

Harjoiteltuani itse kohtuullisen paljon kamppailulajeja ja vedettyäni ao. lajien harjoituksia, olen samaa mieltä hyvän tekniikan harjoittelun perusajatuksista. Kootaan kokonaisuus pienemmistä osista ja TI tapauksessa niin, että vanhat uintitavat eivät pääse pahimmiten häiritsemään uuden oppimista.

Takana ovat vasta harjoitteet 1-4 ja 2 allaskertaa, mutta liukuni on jo aivan eri mallilla kuin aikaisemmin. Samoin kellumisasento. Tein päätöksen, etten ui yhtään vanhanmallista vapaauintivetoa ennenkuin itseopiskelukurssi on lopussa. Katsotaan, mihin oppi vie. Minun teknisellä osaamisella ei voi mennä pahasti taaksepäinkään...

Suurin haaste on saada muut uimarit Fredriksbergin 25 metrin altaassa kiertämään minut, kun kuviokellun hitaasti eteenpäin. :goodvibes:

Usealla uintikurssilla, -ryhmässä tai - valmennuksessa olen kokenut ongelmaksi sen, että valmentaja ei opeta tekniikkaa kuin silloin tällöin. Suurin osa ajasta mennään eri tehoilla sillä rimpuilevalla tekniikalla, mikä joskus on tullut opittua. Hienomotorisen lajin harjoittelussa tämä pelottaa: väärä tekniikka ajautuu lihasmuistiin yhä syvemmälle.

Kun hyvät uintivalmentaja ovat harvassa, niin pitää yrittää hakea lisäoppia itse.

Poppeli, kritikoit uintivalmentajia. Ne ovat harvassa, lajista riippumatta. Väitän, että valtaosa uimaopettajista jakaa ajatuksesi - kootaan kokonaisuus osista.

Voi olla, voi olla.

Että keskustelu olisi mielekästä, tehdään määrittely:

• uintiopettaja: henkilö, joka ohjaa uimaria uinnin tekniikkaan
  • uintivalmentaja: henkilö, joka tekee uimarille valmennussuunnitelman ja valvoo sen toteutumista

Kokemusperäisesti olen havainnut, että monet henkilöt, jotka kulkevat nimikkeellä uintiopettaja, eivät siitä huolimatta kouli tekniikkaa, vaan teettävät erilaisia uintisuoritteita, ja tekniikkaharjoituksia. Jälkimmäisten osalla harva kuitenkaan kertoo miksi tehdään, ja tarkkaan miten, saati että valvoisi suorituksia korjaten virheitä.

Samaten uintivalmentajilla on empiirisesti "ammattitautina" tuoda altaalle uintiohjelma ja aloittaa jutustelu muiden valmentajien kanssa... Toivoisin, että uintivalmentajanikin seuraisi ryhmän tapahtumia, ja korjaisi myös tekniikkavirheitä.

Kuten sanoin, hyvät uintivalmentajat ja -opettajat ovat valitettavan harvassa... Jos hyvän löytää, hänestä kannattaa pitää kiinni!

Muokattu
kirjoitusvirheitä pois ja luettavuutta lisää

Tällainen hassu juttu tuli esille syksyllä, kun uimavedet viilenivät. Kun uimaveden lämpötila alkaa laskemaan sinne 16 asteen alle, niin ihmeellinen refleksi lyö päälle eli kun kasvot menevät veteen, niin voimakas sisäänhengitys. Jonkin verran totuttelu auttaa, mutta onkohan jollain ollut samantapaisia ongelmia ja voiko tällaisesta päästä eroon. Uiminen 16-asteisessa vedessä menisi muuten ihan hyvin, mutta kun on pakko vaan uida pää veden yläpuolella...

Uinnissa kohdannut aivan samaan kuin poppeli sun muut. Olen käynyt useilla kursseilla ja masters ryhmissä ja triathlon uintiryhmässä. Hankala on vaan saada sitä palautetta siitä mihin kannattaisi huomiota kiinnittää. Omalta osalta tuntuu kuitenkin tollaset tekniikka drillit tuntuneet pikku hiljaa alkaneen purra. Oivaltanut itsekseen useista mihin niillä pyritään vaikuttamaan (toisaalta luulisi opetuksen kannalta olevan parempaa, kun kerrottaisi vähän mitä yritetään tehdä)

Olen koettanut alussa omatoimisesti muutaman vuoden ajan parantaa tekniikkaa ja lueskellut ja yrittänyt ja yrittänyt. Nyt kun takana on kolme vuotta ohjattuja kursseja alkaa vasta pikku hiljaa hiipua ymmärrystä kokonaisuudesta. Alussa se oli aina joku pieni juttu jonka tajusi tuolla tunneilla ja sitten unohti jonkun joka oli juuri saanut korjattua. Vaikkei uintiopettajilta aina palautetta tulekaan niin osaksi syynä on etteivät he tunne täydellisesti sinun tyyliäsi, siksi eivät edes tiedä mitä tulisi kehittää juuri sinun osallasi. Taisin käydä pari kuukautta HSS mastersissa ennenkuin alkoi tulla sellaista palautetta josta pikku hiljaa on ollut hyötyäkin.