Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uimarit hoi!

maril
 Share

Recommended Posts

Juoksu on ilman muuta päälajini, mutta kun uiminenkin on niin kivaa! Siispä harjoitusohjelmaani ajatellen lähestyn palstan juoksija-uimareita, onko heitä?

Miten olette sisällyttäneet uinnin harjoitusohjelmaanne? Pidättekö uintia lähinnä palauttavana treeninä vai teettekö kovempiakin harjoituksia uiden? Itselläni tuntuu välillä uidessa nuo sykkeet pomppivat korkeallakin, joten pohdiskelin vastaako se kuitenkaan kuvittelemaani pk-vauhtia? Ja miten pitkiä matkoja/aikoja pitäisi uida, että harjoitusta voisi todella sanoa kunnon harjoitukseksi?

Hirveästi kysymyksiä, mutta ei kysyvä tieltä (tässä tapauksessa radalta) eksy... :smiley:

• Replies 294
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Mä olen yrittänyt käydä kerran viikossa uimassa, mutta pahasti olen siitä lipsunut. Oisko tullut reilu kymmenen kertaa käytyä tänä vuonna. Matkoina uin 500m-2km, ja yleensä menen pelkkää rintaa, kun en vieläkään ole oppinut kunnolla vaparia ja selkää, vaikka olen tekniikka kurseillakin käynyt. 500m mulla menee aikaa 12-15 minsaa ja tehot on melkein täysiä. Eli ei ne nyt ihan lepposaa harjoittelua kuitenkaan. Yleensä olen loppuun/alkuun sisällyttänyt tekniikka harjoituksia, jossa sykeet ovat paljon matalemmat.

Juoksu on ilman muuta päälajini, mutta kun uiminenkin on niin kivaa! Siispä harjoitusohjelmaani ajatellen lähestyn palstan juoksija-uimareita, onko heitä?

Miten olette sisällyttäneet uinnin harjoitusohjelmaanne? Pidättekö uintia lähinnä palauttavana treeninä vai teettekö kovempiakin harjoituksia uiden? Itselläni tuntuu välillä uidessa nuo sykkeet pomppivat korkeallakin, joten pohdiskelin vastaako se kuitenkaan kuvittelemaani pk-vauhtia? Ja miten pitkiä matkoja/aikoja pitäisi uida, että harjoitusta voisi todella sanoa kunnon harjoitukseksi?

Hirveästi kysymyksiä, mutta ei kysyvä tieltä (tässä tapauksessa radalta) eksy...

En ole kaksinen juoksija enkä uimari, mutta liikuntaharrastus on alkanut uinnista ja olen vasta myöhemmin ryhtynyt juoksemaan, niin että ...

Uinnissa käytössä on kokolailla toiset lihakset kuin juostessa. Kovankaan uintitreenin ei luulisi haittaavan juoksemista. Uin melkein pelkästään kroolia, joka on lähinnä käsivetoja, jalat heiluvat vain sen verran, että asento pysyy vaakasuorana. Rintauinnissa tilanne saattaa olla toinen, kun potkusta tulee (pitäisi tulla) jotain 75 % tehosta. Ja tietenkin perhosessa, mutta siinäkin vars. työtä tekee (pitäisi tehdä) vatsa ja selkä.

Minulla uinnissa syke saattaa nousta yli 160, kun juostessa hankittu max on 185. Keskisyke tunnin keikalla on tyypillisesti 130-150 välillä.

Ehkä sinulle turha neuvo, mutta suosittelen tekniikkakurssi(e)n käymistä. Veden vastus on pari kertaluokkaa ilmaa suurempaa ja väärällä tekniikalla eteneminen on tuskaa. Ja kroolissa uhkana on "uimarin olkapää". Espoossa Cetus <http://www.cetus.fi> järjestää useita erilaisia kursseja, valitse tarpeidesi mukaan.

Toinen vinkki. Ainakin minulla uiminen sujuu paremmin seurassa. Uinnisssa on käytössä ns masters -- aikuiset vähän vakavammat uinnin harrastajat noin 25-75 v väliltä. Taso vaihtelee ent. kilpauimareista vanhoihin mummoihin. Mastersit järjestävät enemmän tai vähemmän ohjattuja treenejä silloin, kun hallit ovat polskijoille kiinni. Espoossa mastersseilla on vuoroja 6 päivänä viikossa.

Minä olen uinut juoksun ohella syys-talvikaudella parisen kertaa viikossa, lähinnä korvannut peruslenkkejä uinnilla. Toissa talvena en jalkavaivojen takia päässyt ollenkaan juoksemaan puoleen vuoteen, vaan vetelin uintia kolmisenkin kertaa viikossa ja kesällä juoksu kulki ihan mallikkaasti, maratonenkkakin tuli kolmen kk:n juoksutreenin jälkeen. Että ainakin meikäläisellä uinti on hyvin korvannut juoksua, ja pitäisi taas aloittaa uinnit ensi kesän triathloneja silmällä pitäen..Tähän asti uintitreenit on kyllä olleet aika tasapaksua puurtamista, tunnin verran putkeen (noin 2,5 km) rintaa ja vaparia vaihdellen, lähes ilman taukoja. Ei varmaan optimaalinen uintitreeni, mutta lähinnä peruskestävyyttä olen sillä hakemutkin.

Sykkeet pysyy hyvin alhaalla, semmoista 120-130 tunnin treenissä (maksimi mulla on yli 200). Ongelma onkin että tuolla vauhdilla jaksaisin "loputtomasti", mutta jos yritän nostaa tehoa niin voimat loppuu kuin seinään. Ehkä juuri ja juuri 160 olen sykkeen saanut uinnissa nousemaan..

Kyllä tältä palstalta todellakin löytyy niitä, jotka sekä uivat, että juoksevat. Roadrunnerin lähteeseen pitää varmaan sanoa, että I so sorry, I was young and stupid and I needed the money.

Jos maril haluat pitää juoksun ykköslajina, johon uinnista haluat tukea, niin tilanne on hieman eri, kuin jos haluaa kehittyä molemmissa lajeissa yhtä aikaa ( kuten triathlonisteilla ). Jos uinti on tosi vahva, niin sillä pystyy jonkun verran kompensoimaan juoksun hapenottokykyä, vauhtikestävyyttä ja peruskuntoa. Joskus olen jalkavammojen takia joutunut jopa kilpailukauden keskellä pitämään juoksukuntoa yllä pääosin uimalla, pyöräilemällä ja voimaharjoittelulla, koska juoksua jalat on kestäneet vain kilpailujen verran. Pitemmän päälle juoksua ei kuitenkaan voi juoksematta kehittää tai kovaa juoksukuntoa edes ylläpitää.

Heikompitasoinen uimari ei välttämättä pysty tekemään niin kovia tai pitkiä uintiharjoituksia, jotta niillä voisi korvata juoksun hapenottokykyä tai vauhtikestävyyttä. Sensijaan huonompikin uimari voi uinnin avulla saada juoksuharjoitteluun lisää motivaatiota, palautumista edistävää harjoittelua jaloille, peruskuntoa lisäntyvien tuntien myötä. Kohtuullista uintikuntoa voi käyttää hyväksi myös juoksukilpailuihin valmistauduttaessa, esim. maratonia edeltävinä päivinä korvaa juoksua uinnilla, jotta jalkojen rentous saavutetaan, mutta totaalitaukoa ei tule. Motivatiivisesti uinti on hyvä vaihtoehto, kun yrittää kerätä peruskuntokaudella harjoitustunteja, mutta ei halua lähteä joka liukkaalle tai räntäsateeseen juoksemaan. Kovien juoksutreenien jälkeen tai seuraavana päivänä uinti toimii hyvänä palauttavana harjoitteluna, jos osaa uida rennosti.

Uinti ei kuitenkaan millään tasolla korvaa sitä iskurasitusta, joka jalkoihin tulee juoksussa. Sen vuoksi moni uintipohjainen triathlonisti kärsii jalkavammoista, koska he ( me ) ovat ikäänkuin kovempikuntoisia juoksemaan, kuin mitä jalat kestävät.

Mitä sykkeisiin ja uintimatkoihin tulee, niin jos sinulla nousee uinnissa helposti syke liian korkealle, niin syynä voi olla esim. turha lihasten jännittäminen tai väärä hengitystekniikka. Rennossa uinnissa syke pysyy kyllä yhtä alhaalla, kuin reippaassa kävelyssä. Tosin täysvauhtinenkin uinti jo jossain määrin rentoa. Maksimisykkeet minulla on uinnissa vain pari lyöntiä alhaisemmat, kuin juoksussa. Sopiva palauttava uintiharjoitus voi olla vaikka 20 - 40 min, riippuen omasta kuntotasosta. Peruskuntoa kehittävä uinti voi olla vaikka yli tunnin. Uinnin yläkroppaan tuoma voima voi myös auttaa juoksussa, kunhan yläkroppa ei muodostu liian painavaksi juoksumatkasta riippuen.