Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
pölhö

Täyden matkan SM 2015 Lahdessa

Recommended Posts

Postaanpa kisaraportin tännnekin.

Alunperin olin ottanut kunnianhimoisen 11 tunnin tavoitteen, mutta en silloin ihan tiennyt millainen reitti ja sää on. Edellinen ennätykseni oli viime vuodelta Nastolasta 11:39:10, melko mäkiseltä reitiltä.

Valmistautumisen viimeiset vaiheet eivät menneet ihan hirveän suunnitelmallisesti tai optimaalisesti, viimeiset viikot kun olisi vielä voinut treenata kovaa olin Italiassa työmatkalla jossa ehdin vain kahtena päivänä treenaamaan kunnolla, ja kisaviikon maanantaina edellinen yli 10km juoksulenkki oli itseasiassa juostu edellisessä kisassa, 27 päivää ennen tuota täyden matkan kisaa olleessa puolimatkan kisassa. Tätä piti sitten paikata maanantaina 20km "kisavauhtisella" juoksulenkillä. Uintiakin oli tullut järvessä alkukesän kisojen lisäksi vain reilu kilometri, osasyynä olkapään rasitusvamma, osasyynä kylmät vedet. Puolimatkan triathlon ja maraton olivat kuitenkin kulkeneet ennätysvauhtia, joten tavoitteet oli korkealla vaikka viimeiset treeniviikot menikin vähän epäoptimaalisesti. 

Kaiken lisäksi eräs kaverini järjesti höntsäily-7-ottelun torstaina eli kaksi päivää ennen tuota täyden matkan kisaa, enkä malttanut olla menemättä. Tämä sitten kadutti perjantaina, kun olkapää oli kipeä kuulantyönnön jäljiltä, pakarassa tuntui jonkun hypyn jäljiltä ja myös takareidet olivat vähän kipeät. Onneksi tuo olkapää- ja pakarakipu meni ohi lauantaiaamuun mennessä ja takareisienkin kipu oli vain pientä harmitonta doms-kipua.

Sain vähän yli viiden jälkeen perjantai-iltapäivällä pakattua kamani autoon ja lähdin ajelemaan kohti Lahtea. Juuri ennen lähtöäni huomasin, että kisainfo olisi ollut kuudelta, sen siis missasin, koska Tampereelta ajaa lahteen yli puolitoista tuntia. Kävin hakemassa numerolappuni ja katselin vähän kisakeskuksen järjestelyitä, ja sittne lähdin subiin viimeiselle tankkausaterialle. Olin saanut majapaikan sukulaisteni mökiltä Vääksystä, 30km päästä Lahdesta, ja ajelin sinne osittain samaa reittiä kuin mitä kilpailun pyöräreitti menee ja tutustuin samalla reittiin. Nukkumaan pääsin joskus noin kymmenen aikoihin, tosin unta en saanut ihan heti, herätyksen asetin klo 4.50, koska startti oli klo 7.00. Mökissä parvelle kiivetessä tuntui vielä takareisissä selvästi edellispäiväinen 7-ottelu, mutta onneksi triathlonilla ei tarvi missään vaiheessa nostaa jalkoja niin korkealle kuin tikkaita kiivetessä, juostessa riittää muutama sentti ja pyöräilyssä ne jalat kyllä nousee poljinten mukana ylös.

Aamutoimiin ja pakkaamiseen meni n. tunti, sitten nokka kohti Lahtea. Pukiessani märkäpukua meni vähän sähläämiseksi, kelloni päätyi vahingossa "siviilivaatteiden" mukana autolle ja piti vielä käydä märkäpuvulla ja ilman kenkiä se hakemassa sieltä.
Optimoin vielä mahani tilannetta ja menin kymmentä vaille 7 vielä rannassa olevaan vessaan, sen jälkeen meinasi tulla vähän kiire ehtiä järveen ajoissa lähtöön, kiitoksia kaverille joka auttoi märkäpuvun pukemisessa kiireessä.

Sää oli melko tuulinen ja järvi melko aaltoinen. Reitti oli kolmio, jossa ensimmäinen sivu oli ehkä n. 700m, toinen sivu ehkä n. 900m ja kolmas sivu ehkä n. 300m, ja uintikierroksia oli kaksi, välissä käytiin maalla. Ensimmäisellä sivulla tuuli puhalsi melko suoraan sivulta, ja ajauduin selvästi harhaan oikealle. Toisella sivulla ajauduin myös hiukan oikealle, vaikka tuuli oli vastatuulta ja vasemmalle. Kolmannella en harhautunut mitenkään pahasti, hiukan kiersin oikean kautta tälläkin välillä, mutta reitillä oli hiukan vesikasvillisuutta, mikä häiritsi. Ensimmäiseen kierrokseen meni aikaa 38:24 min, melko lailla tavoitteen mukainen.

Toisella uintikierroksella ajauduin taas melko samalla tavalla sivuun kuin ensimmäiselläkin, paitsi että nyt reitin korjaamiseksi tehtävä liike lähellä ensimmäistä kääntöpistettä tuntui ehkä hiukan vaikeammalta, jouduin uimaan hiukan enemmän ja hitaammin vastatuuleen kuin ensimmäisellä kierroksella. Toinen sivu meni melko samalla tavalla kuin ensimmäiselläkin kierroksella, kolmannella yritin vähän välttää vesikasvillisuutta menemällä hiukan enemmän vasemmalta kuin ensimmäisellä kierrokselta. Uinnin lopussa koitti yllätys: aikaa oli kulunut yli 1.21.55. Olin siis kuluttanut toiseen uintikierrokseen melkein neljä ja puoli minuuttia kauemmin kuin ensimmäiseen, enkä oikein ymmärrä, mihin se oli kulunut.

No, ei hidasta uintia voinut jäädä ihmettelemään vaan nopeasti vaan juoksemaan kohti vaihtoaluetta. Skippasin kisajärjestäjien tarjoamat juomat koska minulla oli vaihdossa oma pullo odottamassa juomista, sekoitus reco2-palautusjuomaa ja vitargo-hifistely-hiilihydraattia, n. 60 grammaa hiilaria jolla pitäisi jaksaa pitkälle pyöräilyyn. Märkäpuku pois; sukat, kengät ja paita päälle, vähän geelejä taskuun, numerolappuvyö päälle ja kypärä päähän. Vaihtoon kokonaisuudessaan meni kuitenkin yllättävän paljon aikaa, 6min 5sek, en mm. meinannut ensin saada paitaa päälleni. Vaihtojen pitäisi olla vahvin lajini, nyt olin tässä huonompaa puolikasta kaikista osallistujista.

Lähtiessäni polkemaan huomasin, että mittarini bugaa, se oli edelleen uintimoodissa vaikka sen pitäisi automaattisesti vaihtaa alalajia ollessaan triahtlonmoodissa. Piti vielä stopata ja startata se että sain sen pyöräilymoodiin. 

Pyörä kulki aluksi ihan mukavasti, pystyin pitämään yli 31km/h keskinopeutta, ja ensimmäistä kertaa moneen vuoteen olin triathlonkisassa, jossa minä ohittelin pyörällä muita enemmän kuin muut minua, yleensä olen uinnissa vahvempi kuin pyöräilyssä jolloin minusta menevät monet ohi pyöräilyn aikana. Tällä kertaa olin päättänyt myös vaihtaa hiukan pyöräilyn voimanjakostrategiaani: Aiemmin olin yrittänyt pysyä kokoajan PK-alueella, nyt päätin, että ylämäkiin saa mennä selvästi suuremmalla teholla, koska vauhti pysyy silloin tasaisempana, jolloin kokonaisenegiankulutus on pienempi. (koska ilmanvastus menee toiseen tai kolmanteen potenssiin nopeuteen nähden). Sääennustuksen mukaan tuulen piti olla sivutuuli, oikeasti se oli tässä vaiheessa takaa sivulta, tätä en tajunnut, olin vaan tyytyväinen, että kylläpäs pyörä kulkee hyvin.

Jossain n. 60 km kohdalla oli pyöräilyssä mutka, jossa tuulen piti kääntyä myötätuuleksi. Tässä vaiheessa alkoikin tulla enemmän ylämäkiä, ja tuulikaan ei muuttunut yhtään myötäisemmäksi, ja vauhti alkoikin pudota hiukan. Jossain n. 72km kohdalla tuli seuraava mutka, jossa alkoi vastatuuli, ja mäkinen osuus jatkui, vauhti putosi jälleen. Tämä osuus ajettiin kolmeen kertaan, kahteen suuntaan etelään, kerran pohjoiseen. Tässä vaiheessa pääsi näkemään muita kilpailijoita vastaantulijoina, ja pystyi laskemaan, kuinka paljon on heitä edellä tai takana. Reittiä oli etukäteen mainostettu "tasaisena" reittinä, mikä viimeistään tässä vaihessa paljastui palturiksi, mutta ilmeisesti se tasaisuus koski vain juoksuosuutta..

Pyörän juomastrategian ytimenä minulla oli itsesekoittamani "mönjä" jossa oli sekaisin palautumisjuomaa, urheilujuomaa, vitargoa sekä maltodekstriiniä, yhteensä n. 200g hiilaria ja hiukan proteiinia pyörän juomapullossa, ja tämän lisäksi toinen pullo jossa normaalia melko laihaa urheilujuomaa, ja toista pulloa voi sitten vaihtaa kilpailunjärjestäjiltä saataviin urheilujuomapulloihin. Alkuperäinen tarkoitus oli juoda normaalia urheilujuomaa monta kertaa enemmän kuin "mönjää", mutta sään ollessa kylmä tarvi juoda vain hyvin vähän ja join molempia yhtä paljon. Mönjäni loppuikin jo n. 110km kohdalla. Tämän lisäksi minulla oli kyllä mukana paljon muutakin hiilaria, ja loppumatkasta sitten otin pari kappaletta 100g geelejä(todellinen hiiilarimäärä n. 73g/geeli). Osa geeleistäni oli pyöräni istuimen alla vaakaputken takaosassa olevassa geelilaukussa. Huomasin, että sitä oli mahdoton saada auki vauhdissa, vetoketju oli aivan liian takana penkin alla. Onneksi nuo kaksi geeliä olivat paidan taskussa, niin ei tarvinnut pysähtyä geelien kaivamisen takia.

n. 130km kohdalla saavutin pikkuhiljaa erästä naista(taisi olla Maisa?) jonka vauhdin totesin aika lailla täydelliseksi omaan vauhdinjakosuunnitelmaani Jäin sitten peesirajan taakse n. 15 metrin päähän(sääntöjen mukaan pitää pitää vähintään 10 tai 12 metriä väliä edelläolevaan) roikkumaan seuraaviksi n. 20 kilometriksi, mutta lopulta hänellä vauhti hiipui yhdessä ylämäessä sen verran että päätin mennä ohi. Viimeisellä 30 kilometrillä tuli vielä muutama selkä vastaan, mutta tässä vaiheessa viimeistään iski myös kunnolla konkreettisesti päin naamaa tajuaminen siitä mistä päin se tuuli oikein puhaltaa, se olikin tuossa vaiheessa sitten vastatuuli eikä sivutuuli. Nivusissa alkoi myös tuntua pientä hiertymää, mutta se ei ollut niin pahaa että olisi sen takia pitänyt hidastaa.

Kokonaisuudessaan pyörä meni ihan mukavasti. Keskinopeus oli n. 30.4km/h mikä jäi vähän alle tavoitteen 31km/h, mutta reitti oli paljon mäkisempi kuin mitä odotin ja pyöräosuudella oli kuitenkin melko paljon vastatuulta. Mittari näytti noususummaksi 1170m (viime vuonna nastolan mäkiseksi julistetulla reitillä noususumma 1025m). Keskisyke oli 141 eli yhden pykälän korkeampi kuin Nastolassa. AIkaa pyöräilyyn meni 5:56:17 , eli n. 14 minuutin parannus viime vuoden Nastolaan nähden. Tyytyväinen olen, olosuhteet huomioonottaen meni hyvin.

Kakkosvaihto meni nopeasti. pyörä telineeseen, kypärä pois, pari geeliä lisää taskuun, ja kenkien vaihto. Vaihtoaika 2:38 oli koko kisan kahdeksanneksinopein, ja sisälsi n. juoksun ensimmäiset 300 metriä. Kakkosvaihdossa tuli kuitenkin tehtyä yksi pieni moka, jonka huomasin liian myöhään: kahden ison geelin sijasta olin ottanut repusta yhden ison ja yhden pienen geelin, mikä tarkoitti että geeleinä minulla ei ollut mukana niin paljon energiaa kuin mitä pystyn juoksun aikana syömään. Numerovyössäni oli kuitenkin kiinni hätävarana olevat energiapatukat, joten sitten vaan päätin turvautua niihin viimeisellä kierroksella.

Juoksuosuus koostui neljästä n. 10.5km kierroksesta hyvin tasaisella reitillä vesijärven rannan lähellä.
Juoksu kulki alussa todella hyvin, ensimmäinen kymppi meni n. 5min/km eli 12km/h vauhtia mikä tarkoittaisi n. kolmen ja puolen tunnin maratonaikaa. Laskin, että 11 tunnin alittaminen voisi vielä olla mahdollista, jos juoksuvauhti säilyy. Yllättävää oli, että en kuitenkaan ensimmäisellä kierroksella mennyt kenestäkään ohi, vaikka vauhtini oli todella kova.
Ekan kierroksen jälkeen juoksu kuitenkin hidastui hiukan, jonnekin n. 5.25min/km eli 11.2km/h luokkaan.

Toisen kierroksen jälkeen sitten iski seinä. Vauhti tippui 6min/km eli 10km/h luokkaan, ja välillä myös vatsaakin meinasi pistää. Myös virtsarakossa alkoi neste painaa, ja kävin puskassa.
Geelinikin alkoi lähestä loppuaan, mutta sitten jollain muullakin kanssakilpailijalla oli myös ongelmia vatsan pistämisen kanssa, ja hän totesi, ettei pysty syömään geeliään, että heittää sen menemään. Noukin tuon toisen kilpailijan poisheittämän geelin sitten ja söin sitä omani loputtua, eikä tarvinnutkaan korkata "hätävaranani" olevia energiapatukoita.

Viimeisellä kierroksella alettiin juomapisteillä tarjoamaan kolaa(saattoi sitä olla aiemmminkin tarjolla muttei mainostettu, enkä tajunnut pyytää), ja se oli mukava piriste. Vaikka urheilujuoma periaatteessa imeytyykin paremmin, kolan sokerinmaku piristää paremmin, ja kofeiini on ihan tutkitusti toimivaa laillista dopingia.

Aloin laskeskella kellostani, että onko neljän tunnin maratonaika mahdollinen, ja sain laskettua, että onnistuu vaikka sama hyytynyt vauhti pysyy.

Maalin lähestyssä aloin miettimään, että alkaisi olla loppukirin aika, mutta etureisissä tuntui siltä, että ne ovat melko lähellä kramppauspistettä, enkä uskaltanut aloittaa normaalia kolme kilometriä ennen maalia-loppukiriäni. Lopulta aloitin sen reilu kilometri ennen maalia, ja nopeus nousi n. taas toisen kierroksen vauhtini tasolla, eikä reidet krampanneet.

n. 300 metriä ennen maalia oli pieni alamäki, jossa vauhti lisääntyi luonnollisesti. Siitä sitten aloitin loppukirin toisen vaiheen, en hidastanut tasaisen alettua vaan heitin vaan lisää pökköä pesään, ja maalisuoralla vielä vähän lisää. Kunnon loppukiri pitää aina ottaa, jos vaan irtoaa, vaikka onkin yli 11 tunnin suoritus takana.

Virallinen juoksuaika 3:51:50, todellinen maratonaika n. puolitoista minuuttia enemmän, koska juoksun ekat n. 300m laskettiin vaihtoaikaan eikä juoksuaikaan. Juoksun keskisyke 145, ja juoksuaika siis reilut kymmenen minuuttia nopeampi kuin viime vuonna Nastolassa, tosin juoksureitti oli nyt helpompi ja selvisin vähemmillä vessakäynneilä.

Kokonaisaika siis 11:18:48, parannusta viime vuoden Nastolaan n 20 minuuttia. Näissä olosuhteissa olen tyytyväinen tähän suoritukseen, vaikka jäinkin n. 19 minuuttia alkuperäisestä aikatavoitteestani smile emoticon
Sijoitus sarjassani (M35) 7/13 eli juuri puolivälissä, kaikista kilpailijoista 37/101.

Maalissa huomasi kyllä tehneensä jotain; kun kerran kaatui nurmikolle, ei paljoa huvittanut nousta, kaverit hakivat minulle syötävää ja juotavaa maalihuollosta. Tosin kaverit tajusivat myös potkia minua siitä liikkeelle etten palellu, koska sää oli melko kylmä. Saunan puute oli jonkinlainen pettymys, kun siellä rannassa olisi ollut se saunakin.. 

Suihkun jälkeen jäin vielä kisapaikalle katselemaan yhden kaverin maalintulon yms.

Loppuillasta ajoin vielä vähän ylimääräistä ajaessani kaverille saunomaan, aika hyvin pystyi kuitenkin autolla ajamaan melkein 300km. Mutta yöllä herätessäni vessassa käymään oli vasen nilkka ihan kunnolla kipeä eikä taipunut oikein mihinkään. Onneksi tämä meni jo sunnuntaina illasta/iltapäivästä ohi, ei vaivannut pitkään.
Yhteen varpaaseen oli kuitenkin tullut rakko, ja tyhmänä menin repimään sen auki sunnuntai-illalla, mikä maanantaina sitten sattui.

DOMS-kivut olivat maanantaina pahimmillaan mutta nyt keskiviikkoaamullakaan eivät vielä täysin ohi.
Suurin yllätys oli, että olkapää, joka vielä perjantaina oli ollut kipeä, ei ollut kisan jälkeen missään vaiheessa yhtään kipeä. Vasemmassa etureidessä myös tuntuu jotain muutakin kuin pelkkää doms-kipua.

Mietteitä vielä seuraavaa kertaa varten:

Pyörästrategia toimi, kyllä niissä ylämäissä voi mennä suuremmalla teholla.

Paita olisi pitänyt olla märkäpuvun alla jo uinnissa, sen päällelaittaminen oli yllättävän hidasta.

Uinnissa jos tietää että kokoajan menee samaan suuntaan sivuun, pitäisi tähdätä toiseen suuntaan sivuun eikä vain korjata suunta suoraan kohti poijua.

Pyörän ketjut olisi voinut rasvata ennen kisaa.

Olisi pitänyt juoksussa aiemmin tajuta, että siellä on kolaakin tarjolla.

• Like 2

Olisinkohan mä kiskonut sun vetskarin kii :)  Mulla oli profile designin märkkäri.  Vessan nurkalla ainakin jonkun vetskarin kiskoin kii.  Keskisykkeet mullakin ihan samanmoiset, pyörä 145 ja juoksu 144.  Se järjestäjän tarjoama uheilujuoma oli kyllä kamalinta tavaraa, mitä on tullut juotua.  Saattoi olla kuitenkin sisällöltään hyvää, kun ei krampit vaivanneet.  Vaihto meni mullakin ihan v*tuiksi, kun koitin ämpyillä irtohihoja paikoilleen.  Lopulta paiskasin ne kassiin ja vedin vaan continentalin tuuliliivin päälle.  Se oli kyllä kultaakin kalliimpi ekan 120km aikana.  Olisin palellut muuten melkoisesti. 

Safkaaminen pyörän selässä meni hyvin. Vuorotellen powerbar energize patukkaa ja xenofit geelejä 1/2 tunnin välein.  Juoksuun olis pitänyt olla yks geeli enemmän. Join 3 geeliä kympin välein ja vimpalle kierrokselle ei enää riittänyt geeliä.  Xenofitin elektrolyyttejä sisältävät geelit ovat toimineet itselle tosi hyvin.

Muokattu

Onnittelut kaikille Lahdessa maaliin päässeille! Hyviä raportteja, sitkeitä suorituksia. Hetken jo ehdin harkita Lahtea ensi vuoden täydenmatkan kilpailuksi, mutta taitaa valinta kääntyä ulkomaiseen Ironmaniin. Reitiltä eksyneitä tuntui Lahdessa olleen useampia ja talkoolaiset jättivät viimeiset taivaltajat yksin reitille. Lisäksi kun tietää suomalaisten kannustushalukkuuden, niin kyllä  houkuttelee ”suuren maailman meininki” enemmän… Eikä taida olla Lahden ensi vuoden kilpailupäiväkään tiedossa vielä? Kiinnostaisi tietää meneekö päälläkkäin / liian lähelle muiden SM-kisojen kanssa.

Edit: näköjään ensi vuoden Lahden kilpailu 6.8.2016, eli kolme viikkoa Joroisten jälkeen ja mahdollisesti päällekkäin Kuopion SM-perusmatkan kanssa (ellei sitä olla siirtämässä toiseen ajankohtaan).

Muokattu

Onnittelut kaikille Lahdessa maaliin päässeille! Hyviä raportteja, sitkeitä suorituksia. Hetken jo ehdin harkita Lahtea ensi vuoden täydenmatkan kilpailuksi, mutta taitaa valinta kääntyä ulkomaiseen Ironmaniin. Reitiltä eksyneitä tuntui Lahdessa olleen useampia ja talkoolaiset jättivät viimeiset taivaltajat yksin reitille. Lisäksi kun tietää suomalaisten kannustushalukkuuden, niin kyllä  houkuttelee ”suuren maailman meininki” enemmän… Eikä taida olla Lahden ensi vuoden kilpailupäiväkään tiedossa vielä? Kiinnostaisi tietää meneekö päälläkkäin / liian lähelle muiden SM-kisojen kanssa.

Täsmälleen sama ajatukset. Harkitsin vielä täysmatkan suorittamista kotimaassa mutta aika ankealta kuulostaa tuo että reitiltä on ylipäänsä mahdollista ajaa harhaan. Kun kuvittelen itseni yksin harhailemassa jossakin tienhaaroissa ilman yleisöä ja suuntaa niin siinä ei kyllä tunnelma olisi katossa. Siihen kun vielä iskisi vaikkapa vesisade päälle voisi itkuraivarit olla lähellä. Ei siellä ironmanillakaan varmasti pelkkää kunniakujaa ajeta yleisömassan keskellä mutta olen kyllä valmis maksamaan siitä ilosta että tunnen olevani suuressa urheilujuhlassa, enkä missään kylätapahtumassa.

Nää on tietty hankalia juttuja.  Jos sadasta pari eksyy, niin eihän se ole paljon, mutta kun kukaan ei saisi eksyä...  Opasteita oli, ei se reitti merkkaamaton ollut.  Opasteet olisi voineet kyllä olla isommilla kylteillä.  Mäkin ajan iman rillejä, niin se näkö ei oo ihan tarkin mahdollinen.  Olin käynyt ajamassa reitin läpi edellisenä päivänä autolla, niin en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata niiden seuraamisen vaikeudesta.   Jos on outo reitti, tuota taktiikkaa kyllä suosittelen.  Osaa jakaa voimat ihan eri tavalla, kun tietää, mitä on tulossa.   No mä kyllä poltelin kaikki tikut siitä huolimatta tasaiseen tahtiin.  Ehkä se auttoi sitten henkisesti :D  Suomi nyt on vaan semmonen maa, että täällä ei teitä saada suljettua mitenkään kilpailujen ajaksi. Silloin ei oo mahdollista  vetää risteyksiä nauhoilla.  Viivat voisi kyllä piirtää maahan.  Se onkyllä helvetin noloa, jos järjestäjät ovat jo vetäytyneet reiteiltä pois kisan aukioloajan puitteissa.  Mä huomasin juoksun vimpalla kympillä, että porukka oli kadonnut kuin tuhka tuuleen.  Sitten rupes jo tulemaan puutteita huollon tarjontaankin.  Taisin vetää vimpat kolat sen tiilimakasiinin nurkalla.  Silloin kokonaisaika oli jossain 10:45 nurkilla.   

^^ Itse mietin myös mahdollista täyttä matkaa ensi vuodelle ja taitaa valinta kuitenkin osua Tahkoon vaikka mäkisempi reitiltään ja varsin kaukana logistisesti. Osallistujia pitäisi olla täydelle matkalle tämän vuoden perusteella 2x enemmän. Lisäksi samassa yhteydessä järjestettävät lyhyemmät matkat takaavat toivottavasti sen, että yksin ei tarvitse matkata ja huolto sekä opastus toimii myös minun kaltaiselle hitaalle ensikertalaiselle.

Muokattu

En tiedä moniko veti väärin juoksussa ja/tai pyöräilyssä mutta lukemani mukaan selvästi enemmän kuin 2. Ja maaliin tuli 90 kilpailijaa.

Ainoa syy lähteä Lahteen on jos SM mitali kiinnostaisi niin paljon että sen takia. Kun sarjoja oli 16 niin kilpailijoita keskimäärin 5,5 per sarja ja muutamaa isompaa lukuunottamatta mitalit lähtevät aika halvalla. Joka ei tarkoittaisi etteikö suoritus itsessään olisi vähintään saman arvoinen kuin muuallakin. Eikä sitä että itse pääsisin palkintopallille.

Vieras

Kyllähän Lahden fillarireitti oli varsin hieno.  Hyvää tietä valtaosin ja kivat maisemat.  Itselle merkkasi paljon se, että päästiin asumaan vaimon sukulaisille 10km päähän kisapaikasta. Iso plussa myös ankarasta suhtautumisesta peesailuun pyöräilyssä. En tiedä jaettiinko penaltyä, mutta ainakin tehtiin briiffissä selväksi, että ei kannata kokeilla.  En ainakaan nähnyt mitään junia.

Mua vähän ihmetytti näin juoksijana, että juoksureitillä ei näkynyt juurikaan toimitsijoita. Periaatteessahan siellä olisi jokainen voinut tahallaan tai vahingossa hölkkäillä aboaut mitä reittiä tahansa. Edes vähänkään asiallisesti järjestetyissä juoksukilpailuissa on kyllä toimitsijoita ympäri reittiä vähänkään epäselvillä kohdilla. Lisäksi on selkeät kyltit, viivat ja nauhat opastamassa juoksua. Nyt tadettiin Pikku-Vesku hölkkäillä ympäri ilman ainuttakaan toimitsijaa. Oliko lähimmät siellä Sibbatalon parkkipaikalla? Pikkuveskun lisälenkin suihkulähteen ympäri ja paluun sillan kautta olisi voinut jättää helposti tekemättä. Suositulla kävelyreitillä noi maahan piirretyt viivat kuluu ja ne kyltit oli melkosen pienet. Mitään esteitä ei ollut oikein missään ohjaamassa juoksua.

En siis yhtään ihmettele, jos jengillä on ollut vaikeuksia pysyä reitillä vaikka siihen olisi ollut halua. Kyllähän kisoissa kuitenkin nämä perusasiat pitäisi olla hoidettu kuntoon, jotta kilpailija voi keskittyä täysillä vain siihen suoritukseen.

Fillarireitti oli kyllä hieno. Jollain pätkällä siinä loppuvaiheessa oli tosin aika huono asfaltti. 

Se kohta missä jotkut ajoivat enemmän tai vähemmän harhaan oli ensimmäinen risteys jossa ei ollut ketään ohjaamassa. Oikeastaan tästä syystä ajoin sen ohi. Muutenkin liikenteenohjaajat tuntuivat olevan kiinnostuneita vain autoista eivätkä ohjanneet pyöriä. Useimmiten sitä ei tosin tarvinnutkaan. Alussa tuli myös kannustusta, lopussa heilläkin taisi olla kisaväsymystä. Peesailua ei näkynyt, mikä on melko luonnollista kun pyöräosuudelle lähdetään harvakseltaan.

Minäkin näin yhden oikaisun juoksussa siinä lammen kohdalla. Ei varmaan auttanut kuin 20 m. Reitti oli kyllä ennätyssyheröinen, ja mahdollisia tahattomiakin oikaisupaikkoja oli todella monta. Keskimmäisellä (muistaakseni) juomapaikalla ohjasivat oikeaan suuntaan ensimmäisellä kierroksella ja juoksussa  juomapaikoilla oli muutenkin avuliasta porukkaa. Viimeisellä kierroksella oli pää sen verran jo pökerryksissä, että piti kysyä uudestaan neuvoa. Löysin juostessa shortsien taskusta 20€ setelin, ja hetken mietin että pitäisikö antaa tippiä. Oli ehkä vähän liian iso raha siihen.

Tässä vielä lopulliset osuusajat:

uinti 1.04.10

T1 5.30

pyörä (193 km) 6.58.16

T2 6.10

juoksu 4.33.09

Vedin pyöräilyyn tavallisen juoksupaidan ja pyöräilyhousut, ja juoksuun vaihdoin housut shortseihin. Bilteman pyöräilyhousut eivät ehkä olleet parhaat tähän, ja juoksupaita lepatti pyörän päällä. Pitää seuraaviin kisoihin hankkia oikea kaksiosainen tri asu.