Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
pölhö

Täyden matkan SM 2015 Lahdessa

Recommended Posts

Kisan web sivullahan on alustava kartta: http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=61.000975~25.645815&lvl=13&sty=h&cid=1ABF43B97F17B014!3071&form=LMLTCC

Näyttää kartan perusteella helpommalta kuin Nastolan reitti, jossa minun GPS mukaan oli nousukilometrejä 1,7km pintaan....mutta kun en ole paikkakuntalainen niin arvaustahan tämä on ;-)

Löytyihän se tämän pikkukisan ketju kun vähän selaili.Olen lähdössä suureen tuntemattomaan elämäni ensimmäiseen täyden matkan kisaan. Harrastamisen aloitin kesällä 2012 Hauhon jokamiestriathlonilla.Kahtena ensimmäisenä vuotena reeniä kertyi 6-7 h/viikko. Viime syyskuusta toukokuuhun harjoiteltua tuli n.12h/viikko.Kaikkineen tämä on 12. triathlon startti. Pisimmän kisan kesto ollut 3 tuntia. En siis ole puolikastakaan vielä tehnyt. Onkohan ahneella nyt se kuuluisa loppu edessä? Aikataulu on seuraavanlainen: uinti 1.30- pyörä 6.30- juoksu 5.00, vaihdot 10+10 min. ja puskatauot 10 min. Näin loppuaika 13.30. Mutta niin omasta kuin kisajärjestäjienkin mielestä kuitenkin alle 15 tunnin pitäisi mennä.:2vrolijk_08:

Löytyihän se tämän pikkukisan ketju kun vähän selaili.Olen lähdössä suureen tuntemattomaan elämäni ensimmäiseen täyden matkan kisaan. Harrastamisen aloitin kesällä 2012 Hauhon jokamiestriathlonilla.Kahtena ensimmäisenä vuotena reeniä kertyi 6-7 h/viikko. Viime syyskuusta toukokuuhun harjoiteltua tuli n.12h/viikko.Kaikkineen tämä on 12. triathlon startti. Pisimmän kisan kesto ollut 3 tuntia. En siis ole puolikastakaan vielä tehnyt. Onkohan ahneella nyt se kuuluisa loppu edessä? Aikataulu on seuraavanlainen: uinti 1.30- pyörä 6.30- juoksu 5.00, vaihdot 10+10 min. ja puskatauot 10 min. Näin loppuaika 13.30. Mutta niin omasta kuin kisajärjestäjienkin mielestä kuitenkin alle 15 tunnin pitäisi mennä.:2vrolijk_08:

Suunnilleen samanlainen plani mulla, eka täysmatka kyseessä eikä mullakaan puolikasta alla. Trikisoja peräti kaksi, tältä kesältä :D

Mun inhorealistinen laskelma siis on uinti 2h, pyörä 7 h, juoksu 5 h, ajat sis vaihdot eli noin 14 tunnissa maaliin. 

Tsemppiä kisaan!

Eka kisa myös täällä, ja lupaavasti pientä nuhan tunnetta näin viime vaiheessa. Melkein salaa toivon, että tulisi kuume ja voisi kunniallisesti luistaa tapahtumasta...

Plani on seuraava: uinti 1.05-1.10, pyörä sis vaihdot 6.00 - 6.30 ja juoksu 3.45 - 4.15. Jos uinnin alun saan otettua tarpeeksi rauhassa ja pyörällä samoin, niin että ravinto imeytyy hyvin, niin noiden välien keskivaiheille voisi päästä ja loppuaika siinä 11.30. Yllätyksiä voi toki tulla eikä aika ole mikään kriittinen tavoite. Pyörällä ja juostessa pitäisi saada syke pysymään tarpeeksi alhaalla. Juoksu olisi kiva saada alle neljän tunnin, ja siinä kohdassa annan itselleni luvan ensimmäisen kerran rypistää kohti jotain aikatavoitetta.

Vieläkin arvon yksiosaisen tri asun ja pyöräily / juoksushortsien välillä. Joroisissa nyt kolme kertaa puolikas takana, enkä ole kertaakaan pysähtynyt puskaan. Täydellä matkalla on pakko saada niin paljon nestettä alas, että puskassakin pitää käydä, ja kaksiosainen asu olisi siinä mukavampi.

Suunnitelmissa tulla asuntoautolla Mukkulan leirintäalueelle, toivottavasti on tilaa tai muuten menee plani pahasti sekaisin. Odottelen jo innolla kahta rentouttavaa lomayötä, kun ensin saa hermostuneena ja sitten tuskaisena tuijottaa auton kattoa. Siinä välissä herätä järjettömän aikaisin jotta voi väkisin yrittää syödä 1000 kilokalorin aamupalan, pulahtaa kylmään veteen siihen aikaan kun yleensä vielä kääntää kylkeä, ja sitten veivata koko päivä tien päällä takamus hiertyneenä ja jalat rakoilla.

• Like 1

Vieläkin arvon yksiosaisen tri asun ja pyöräily / juoksushortsien välillä. Joroisissa nyt kolme kertaa puolikas takana, enkä ole kertaakaan pysähtynyt puskaan. Täydellä matkalla on pakko saada niin paljon nestettä alas, että puskassakin pitää käydä, ja kaksiosainen asu olisi siinä mukavampi.

Mun ei tartte arpoa.  Tiedän kusevani kerran tai kaks jo fillarin aikana. Mikäli aamumörkö lähtee liikkeelle mustalla kahvilla, ei sitä tartte enää sen päivän aikana murehtia :D  Herätys on vaan vähän liian aikaisin kellontarkalle mahalle.  Mä vedän Tri-shortseilla ja kylmän kelin varalle otan ihan pyöräilypaidan, irtohihat ja tuuliliivin.  Kattoo sitten vaihdossa, mitä menee päälle.  Märkkärin alle toppi ja sillä mennään, jos ei tunnu liian kylmältä.  Sain vielä tänään fillarinkin siihen kuntoon, että kaikki tarvittava mukana.  Yks varatuubi, pumppu ja 2x co2.  Litkut vielä illalla renkaisiin, niin on siinä nyt vähän pahan päivän varaa.  Juomat saavat luvan kulkea FC25 säiliössä ja yhdessä pullossa penkin takana. runkolaukussa geeliä ja patukoita. 

pulahtaa kylmään veteen siihen aikaan kun yleensä vielä kääntää kylkeä

[/quote]

Mä en yllä mee, ennen ku pilliin vihelletään.  Sen verran inhoan tuota kylmää vettä ja märkkäri on semmonen, että saan sen hyvin päälle kastamattakin.

Photo%2030.7.2015%2014.29.31.jpg

Mun plääni on seuraava:

Uinti about 1h:15-20min 

Fillari 33-34km/h keskarilla (mitä se sitten tekeekään ajassa...)

Juoksu 3:45-4:00 haarukkan.  Juoksu on kyllä ihan kyssäri, kun en oo maraa juossut, mutta 5:07-5:15min/km vauhdilla meno on ollut aika leppoisaa.  Kattoo sitten, millaista kyytiä syke sallii ukon kulkea.  Vimpalla kympillä sitten vähän erivapauksia sen suhteen, mikäli halua ja virtaa enää on.

Siihen sitten vaihdot päälle. Niihin en juuri ajatellut aikaa kuluttaa.  Vaatteiden vaihto, geeliä naamaan ja matkaan.

Edit:

Näyttäis olevan enimmäkseen 4m/s sivutuulta Länsi luode suunnasta.  Ei meinaa mitään, pääasia ettei oo vastatuulta.

Muokattu

Nyt se on tehty. Odottelin sitä 13.30 aikaa, mutta tuli pöljä päivä. Loppuaika 12.22,31. Uinti 1.19,58(tav.1.30). Pyörä 6.19,22(6.30) ja juoksu 4.32,22(5.00). Uinti oli yllättävän helppo vaikka aallokko riepotti melkoisesti. Ekalle poijulle lähes pelkkää sammakkoa ja sitten ruuhkan helpotettua vaparia.Pyörä taasen oli aika normaalia vääntämistä. Pisin ajettu matka ikinä. Juoksussa 2 ekaa lenkkiä normaalia juoksua, 3 kierros juoksua ja kävelyä( henkisesti kovin kierros) ja viimeinen kierros sitten taas juoksua. Vaihdot noin puolta nopeammin kuin kuviteltu 10 min. Kaksi vessareissua. Sen pituinen se. Olen erittäin tyytyväinen.

• Like 4

Onnittelut hienosta suorituksesta! Itse olin katsomassa niin pitkän matkalaisten uintia kuin juoksua ja on toi vaan hienoa meininkiä. Ei voi kuin arvostaa. Etenkin toi aallokko uinnissa nosti itsellä lisää kunnioitusta kaikkia osallistuvia kohtaan.

Juoksusta muuten sen verran, että reitin seuraaminen näytti olevan Pikku-Veskun osalta vähän ongelmallista. Ainakin yksi juoksia ilmeisesti epähuomiossa oikoi, kun hän ei Pikku-Veskun kierrettyään palannut sillan kautta takaisin kohti Karirantaa ja Sibbataloa vaan posotteli siitä suoraan. No hyöty oli vain tyyliin 10 s. Ensi kerralla järjestäjän kannattaa laittaa siihen kohtaan joku puomi yms.

Vieras

Juu, oli kyllä kovat setit.  Ensimmäinen täysmatka ja eka marathon.  11h siihen meni.  Kaiken kaikkiaan olen kyllä tyytyväinen.  Mullakin jäi sieltä niemen kärjestä yksi lenkki kiertämättä, mutta otin sitten tuplakiekat seuraavalla kierroksella :) No eksyi siellä reitillä kuulema joku linja-autoasemallekin ja soitteli sieltä neuvoa kavereille, että mihin täältä pitää jatkaa.  Sen viivan olis toki voinut maalata koko matkalle.  

Mulle suurin ylläri oli se, että ei niitä koipia niin kauheasti tarvinnut pyörässä säästellä (nousumetrejä tuli muuten 1500) ja silti juoksu kulki suht ok.  No ei se 3.57  nyt mikään ihme aika ole, mutta kyllä siihen ihan tyytyväinen voi tässä kohtaa olla. tuohon kun mahtui vielä yksi huussikeikkakin :D Vain viimeiset 5km oli ihan kunnon kärvistelyä, jalkoja särki ja jomotti, ei muuta.   Hienot happeningit ja hieno kokemus. Nyt tarttis vaan saada ukko takas iskuun kuun viimeiseen päivään mennessä.  Silloin olis Käringsundin puolikas. 

Eka täysmatka kanssa takana lahdessa, olihan se aikamoista sorvaamista. Itekkin meinasin hölkötellä pienen oikasun siellä lampialueella, mutta toisen harhamatkan korjasi katselija, ja toisen huomasin itse. Sen verran vintti pimeenä tuli mentyä, ettei ihme, että välillä meni vähän sekavaksi. GPS- jäljeltä piti oikein tarkistaa, ja oli sentään oikein mennyt lopulta kaikki.

Mun mielestä myös pyöräosuudella oli yksi vähän huonosti merkattu kohta. Paluumatkalla kun reitti kääntyi pyörätiellä sinne oikealle alas juuri ennen siihen taajamaan saapumista, oli vähän huono kyltitys. Siinä kohti oli pari pyöräilijää kokonaan pysähtyneenä levittelemässä käsiään kun saavuin paikalle. Kuuseen oli viritetty semmionen suoraan kyltti kyljelleen, joten siitä ei voinut olla yhtään varma, onko se vaan kaatunut. Varsinkin, kun reitti ei tullut sitä kautta, vaan kiersi menomatkalla maantietä pitkin.

Itseisarviointi omasta tekemisestä (ajat noin aikoja)

Uinti 1h30min

Pyörä 6h15min

Juoksu 4h40min

Kokonaisaika 12h38min.

Uintireeniä tälle vuodelle ehkä noin 15km, viime vuonna noin sama, ja en omaa lajin kanssa sen kummemmin historiaa, eli tämä meni ihan perusuimataidolla, mikä on satunnaisesta uinnista kertynyt. Vauhti oli luonnollisesti hidas, ja se oli ennakkoon odotettavissakin. En ollut ikinä noin pitkää uintia tehnyt, puolimatkakin on tuntunut jo melko karsealta. Tämä meni kuitenkin hitaudestaan huolimatta oikein mukavasti. Jostain syystä aallokko ei haitannut itseäni juurikaan, sain ihan mukavan hengitysrytmin pidettyä, ja suunnistaminen tuntui sujuvan helpommin kuin on ennen sujunut. Ehkä siksi, että tajusin vasta ottaa kiintopisteitä poijujen takaisesta maastosta, jotka näkee aika paljon helpommin ja nopeammin kuin kaukana olevan poijun (joka on saman värinen kun suuri määrä edessä meneviä uimalakkeja)

Pyöräilyssä huomasin, että en ollut riittävän tottunut aeroasentoon. Noin 120km meni tosi mukavasti, sen jälkeen alko vähän nyppiin, ja loppu 30km oli todella tuskaa. Niska, hartiat ihan lukossa, päätä jomotti, keskivartalo puutunut. Tässä vaiheessa tapahtui jo pieni henkinen luovuttaminen. Loppumatkasta ajattelin, että en jaksaisi polkea enää 42 kilometriä, miten jaksaisin sen juosta? Ajattelin, että leikki jää kesken.

Ennen vaihtoa mietin, miten olen helposti luovuttavaa sorttia. Aina kun mennään vähän epämukavuusalueelle, niin hanskat on menossa tiskiin. Nyt ajattelin, että tällä kertaa en luovuta. Tätä sankarillista "minä taistelen"- tunnetta kesti pari minuuttia, sitten taas tuttu epätoivo ja luovutusmieliala hiipi taas paikalle. Piti keksiä jotakin muuta psyykkaan. Ajattelin sitten, että jos nyt jätän kesken, joudun ensivuonna uudestaan tähän paXXXXn, joten parempi nyt kärsiä tavalla tai toisella tämä läpi. Ajattelin, että vedän tossut jalkaan, ja tunnustelen kierroksen. Suunnitelma oli, että jos pystyn jotenkin hölkällä tulemaan puoliväliin, niin sitten voin  vaikka kävellä loppuun. Yllätyksekseni koko juoksun aikana ei tarvinnut kuitenkaan kävelyaskelia ottaa, huoltopisteitä lukuunottamatta. Viimeselle vitoselle sain nostettua vauhtia, koska olin lukenut kelloa tokkurassa väärin, ja luulin, että en ehdi mitenkään alle 13h.

Maalissa oli kyllä tyytyväinen olo. Tuntu mukavalta, että noin pahasta kanveesista saikin itsensä vielä toimintakykyiseksi. Matkan aikana koitin tsempata muita parhaani mukaan, ja huomasin, että loppua kohden myös muilta tullut tsemppi alkoi tuntua entistä mukavammalta. Eikä sovi myöskään vähätellä yleisöstä tullutta kannustusta, kyllä se vähän lisää virtaa, ja nostaa mielialaa. Juoksussa noin pari kilsaa ennen kierroksen loppua, missä käännytään oikealle rannasta kohti huoltopistettä, kökötti isäukkoni kameran kanssa meuhkaamassa ja mölyämässä itselleen ominaiseen tapaan. Kuulemma muutamakymmenen henkilöä oli sitten maalialueella käynyt erikseen kiittämässä tsempistä, joten kai se kaikille hyvää tekee saada vähän positiivista kannustusta siinä vaiheessa, kun meno alkaa maistuun puulta.

Mutta hieno kokemus kokonaisuudessaan.

• Like 2

Tuli vahingossa tuossa ylempänä kirjoiteltua vieraana, kun en huomannut olleeni kirjautunut ulos.  No samapa tuo.  Mun mielestä kovimmat pisteet kannustuksesta meni kahdelle juniorille, jotka huusivat kuin full metal jacketin kessu; "jos on oikea triathlonisti, jaksaa juosta loppuun asti"  Pikku-vesijärven puistikkoi raikui, kun nämä kaksi nuorta miehenalkua mellastivat siellä tulppa punaisena.  Taisi siinä olla iskäkin mukana.  Olivat kaivelleet kilpailijoiden nimiäkin selville ja kanustivat nimellä.  Tuo veti kyllä hymyn takaisin huulille aina kun alkoi ilme mennä vakavaksi.  Jo suurimman kannustusjoukun kadottua reitin varrelta nämä sankarit jaksoivat painaa samaa tahtia kilpailijoiden kanssa.  Mukavasti oli porukkaa kannustamassa kilpailijoita.  

Muokattu

Olipa tuskainen kokemus. Uinti meni täysin suunnitelmien mukaan, lähdin verryttelyfiiliksellä ja yritin pitää vauhdin aisoissa alussa. Sen jälkeen omaa uintia välillä tekniikkaa vähän miettien. Varsinkin toisella kierroksella aallokkoa tuntui olevan, mutta ei pahasti. Aika 1.04 mihin olen ihan tyytyväinen.

Fillari lähti käyntiin myös omaa rauhallista aavistuksen yli 30 km/h keskaria, josta olin valmis vähän pudottamaankin loppua kohti. Ensimmäinen takaisku oli, ettei sykemittari toiminut. Edellisenä yönä heräsin johonkin piippaukseen, liekö mittarin akku lopussa vai mikä. Tarkoitus oli mennä koko kisa sykkeen perusteella, mutta eipä sitten menty. Sykevyö sai kuitenkin ulkoilua koko rahalla.

Jossain 80 km kohdalla sitten minut pysäytti auto, josta hyppäsi joku nainen ulos ja kysyi että olenko minä siinä kisassa. Numerolappu selässä en kiistänyt. Hetken epäuskon aiheutti ilmoitus, että muut olivat kääntyneet jo reilusti yli 5 km aikaisemmin. Uskoin lopulta, ja lähdin ajelemaan takaisin "aavistuksen harmistuneena". Kohta tuli toinen kisaaja vastaan, ja selitin hänelle tlanteen. Seisoimme siinä tiellä jonkun aikaa muistelemassa reittikarttaa. Löytyihän se oikea risteys lopulta ja matka jatkui.

Jossain 120-140 km tienoilla alkoi ajoasennon pitäminen olla tukalaa, erityisesti niska jumitti mutta muutenkin tunne oli paha. Loppumatkasta odotin, että olisi tullut ylämäki että olisi päässyt ajamaan yläasennosta tai seisten. Matkan näyttäessä 180 km tuli toisen aallon vitutus kun ajattelin, että vielä 12 km tuskaa. Lähellä vaihtoa ajoin vielä uudestaan harhaan. Pysäytin jonkun tytön, ja kysyin että missäköhän on Mukkulan uimaranta. Hän ystävällisesti neuvoi, ja tulin vaihtoalueelle sitten eri suunnasta kuin muut. Tuosta lenkistä tuli ehkä korkeintaan puoli km ylimääräistä. 

Juoksun alkumatkasta mahaa väänsi, mutta se tuskin oli syynä ainakin puoli tuntia tavoitetta hitaampaan maraan. En uskaltanut kiristää töpöttelyvauhdista, kun oli tunne että siinä on liikaa riskiä. Päässä meinasi humista eikä aikatavoitteisiin ollut enää mahdollisuuksia, joten tavoitteena oli vain maaliin pääsy.

Kävin matkan varrella laskujeni mukaan kuusi kertaa puskassa, joten jotain outoa kropassa oli vatsan vääntelyn lisäksi. Juoksussa joka asemalla join paljon ilman ongelmia, mutta silti välillä tuntui, että enemmänkin voisi mennä.

Loppuaika 12.47, mikä on yli tunnin heikompi kuin mitä lähdin tekemään. Reilu puoli tuntia tuli fillari pummista, mutta taisi Joroinen painaa selvästi enemmän kuin kuvittelin (tai toivoin). 

Niin paljon jäi hampaankoloon, että pakko yrittää jossain vaiheessa uudestaan.

• Like 1