Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Juha Tuomola

Nike Pegasus

Recommended Posts

Kokeilin lenkin jälkeen, kuinka hiljaa Pegasuksilla voi juosta. 5.40 min/km vauhti oli vielä ihan jees. Se tuntui sellaiselta kevyeltä köpöttelyltä aika pitkälti päkiöillä. Sitten kun laski vielä nopeutta ja yritin juosta 5.50 min/km, niin tossu tuntui vähän kovalta. Se maakontakti on varmaan ongelmallinen noissa nopeuksissa. Muutenkin alkoi tuntua hirveältä se meininki. Tuntui, että olisi joku rappioalkoholisti, jolla on kuset ja paskat housussa, kun se oli niin pystyyn kuollutta touhua. En pystynyt hölkkäämään niin hiljaa, mutta jos hölkkäisin noin hiljaa ja kuuntelisin samalla vaikkapa musaa, jotta kestäisin sen tappavan tylsän vauhdin, niin sitten ottaisin vaimennetumman tossun. Eli varmaan Vomerot (toimituksen huomio: en ole koskaan kokeillut Vomeroa jalkaani).

Ihan hyvän jutun kirjoitit Baltsu blogiisi Pegasuksista. Minulla meni tovi ennen kuin osti 34:n jälkeen 35:t. Eka syy oli se että koko 12 tuntui pieneltä, mikä taas ennen oli passeli. Enkä enää ikinä osta kenkää mikä tuntuu kaupassa pieneltä. Koon 12.5 löytäminen tuotti tuskaa esim. Intersportissa koot loppuivat kokoon 12. No Stadiumista löytyi. Myyjän mukaan kenkiä toimitetaan sellaisissa erissä että perus satsi on kokoon 12 asti. 12.5 ja isommat tulevat sitten omana toimituksena kun tulevat. Nikeltä muutenkin löytyy välillä huonosti noita isompia kokoja. Muutaman kerran olen yrittänyt etsiä Zoom Flyta kokoa 12.5, mutta eipä tärpännyt. Olisin varmaan ostanut jos etsiessä olisi löytynyt. Nyt taas niiden ostamiseen halut ovat hyytyneet. Käsitykseni mukaan Nike toimittaa tuotteitaan vähän miten sattuu siis toimitus aika voi olla ihan v... pitkä. Ainakin fudis vaatteissa meni ihan tolkuton aika, jos vaikka vertaa Macronin nykyiseen toimitusaikaan.

Eipä ole Turbosta vielä 12.5 kauppaan kokeiltavaksi saapunut.

Ostin alkukesästä Intersportista Vomero 13:sta 70e:llä ja muutama pari Pegasus 35:ia oli hintaa 70e mietin silloin että olikohan kyseessä hinnoitteluvirhe. Eihän noita Vomeroita saa mistään 70eurolla.

Kauden eka mattopitkis tehty eilen, joten pääsin vihdoinkin lämpötilan vuoksi pureutumaan yhteen Pegasuksia kohtaan koettuun huolenaiheeseen. Olen nimittäin ajatellut, onko kenkä päällisensä vuoksi kuuma lämpimällä kelillä. Lyhyillä lenkeillä en ole mitään huomannut, vaikka salilla olisi ollut lämmin, mutta 30 km matka sai kyllä jalat jonkin verran hikoamaan. Ei pahasti, mutta vähän sellainen fiilis tuli, ettei tämä ehkä ykkösvaihtoehto olisi hellekengäksi, eikä toisaalta pakkasillekaan, koska volyymi ei ainakaan omalla kohdallani riitä paksulle sukalla. Se on siis parhaimmillaan 10-20 asteen keleissä.

Mielenkiintoinen lisähavainto. Jotkut ovat sanoneet, että se päällinen jotenkin luhistuu tuohon jalan päälle ja tuntuu häiritsevältä. Olen miettinyt mistä pirusta se voisi johtua. Okei, se on todella joustavaa matskua, mutta ei minulla ole mitenkään niin tapahtunut, joten ajattelin, että sen täytyy johtua kengän kastumisesta eli jos sataa, niin se voi alkaa painaa. Salillahan sitä ei voi simuloida oikein millään tavalla ellei kastele tossuja. En sitä viitsi tehdä ja sillä kertaakin kun sukkanikin olivat likomärät, kun juomapullo oli kaatunut laukkuun, niin minulla ei ollut Pegasukset mukanani, vaan Zoom Elitet. En ole siis tuota testannut, mutta eilen huomasin, että kun sukat hikoavat, niin ehkä se päällinen alkaa siinä vähän vaikuttaa sillä tavalla, mikä voisi jonkun mielestä tuntua kummalliselta. Ei se minua häirinnyt, mutta ymmärrän huolen ja oikeasti jos sade piiskaisi tossut likomäriksi, niin päällinen voi olla ongelma.

Muutenhan Pegit toimivat pitkiksellä moitteettomasti kuten olettaa saattaa ja ovat edelleen minusta paremmat kuin 34:t. 

Oon tutustunut sellaiseen tyyppiin, joka on juossut loppuun joku 12-13 paria Pegasuksen 33, 34 ja 35 -malleja. Hänen kanssaan on vähän spekuloitu ja verrattu tarkemmin 34:sta ja 35:sta. Molemmat on tultu siihen lopputulokseen, että toi 35 menettää vaimennuksensa nopeammin kuin 34 ja hän on sitä mieltä, että 35 tuntuu jäykältä lenkillä parilla ekalla kilsalla. Se oli kumma, kun mulla tuntui jossain 400-500 km välillä, että vaimennus olisi todellakin heikentynyt paljon, mutta nyt kun niissä on 600 km, en huomaa enää sitä eli onko se niin, että kun se vaimennus heikkenee, se alkaa vaivata ja myöhemmin asiaan ei kiinnitä enää huomiota. Ei se liian huono voi olla, koska asia ei tosiaan vaivaa, mutta varmasti heikompi kuin 34:ssa, koska kun ne jätin pois juoksukäytöstä 1018 km jälkeen, niin vaimennus oli edelleen hyvä. 35 on muuten parempi juoksukenkä kuin 34, koska se on nopeampi, mutta nyt ihan viime aikoina olen huomannut sellaisenkin asian, että se päällinen on sellainen, että hiki haisee, jos kengät ovat kastuneet kunnolla kuumissa olosuhteissa juostessa. Kun ne kuivuvat, niin se haju jää niihin kenkiin. Joku muovisemman oloinen engineered mesh (kuten Zoom Elite 9:ssä) päällinen on sellainen, ettei siihen tartu mitään hajua, mutta nämä ovat erilaiset. Niitä pitäisi huuhdella tyyliin koko ajan, mutta sitten menee aikaa kenkien kuivumiseen. Oikeasti se on vähän ärsyttävää, että 34 ja 35 ovat niin erilaiset keskenään, kun niitä tulee pakosti vertailtua koko ajan. Jos en olisi ikinä juossut niillä 34:lla, olisi helpompi juosta nykyisellä mallilla. Siis vaikka nykyinen on mielestäni parempi, niin edeltävässä mallissa oli jotain asioita, mitkä oli paremmin ja se haittaa asennoitumista.