Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vajaan satasen vaeullus..


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Moi.

Ensi kesänä tulee pyöreitä vuosia täyteen ja lupasin kulkea jalan mökille synttäripäivänä.

Matkaa tulee sellaiset hiukan reilu 90km. Tarkoitus on mennä se jonkinlaiselle kävelyn ja juoksun vuorottelulla.

Uskoisin, että 1/3 hölkäten ja loput sitten kävellen. Reitti on aika mäkinen joten ylämäet varmaan kävelen suosiolla ja alamäet sitten juostaan.

Suunnitelmana on, että harjoittelu koostuu päivittäisestä työmatkojen kävelystä/juoksusta 4,5km suunta ja viikonloppuna sitten pitkä kävellen tai juosten tai yhdistelmällä.

Onnistuuko projekti tämäntyylisellä treenillä? Pohjakuntoa on hiukan, mutta esim. Maratonia ei ole alla.

Link to comment
Share on other sites

Kova urakka on varmasti edessä. Juuri tuli pyöräiltyä 80km ja jos toi matka pitäisi kävellä sekä hölkkäillä, en tiedä mitä siitäkin tulisi. Ja tohon vielä 10km lisää treeniä...Huh huh. Toki onhan toi hiton inspiroiva tavoite kaikessa kovuudessaan.

Mitä tulee treenaamiseen niin keskittyisin raudanlujan peruskunnon kehittämiseen sekä lihaskuntoon. Treenaisin pitkillä kävelyvaelluksilla, pitkillä, mutta kevyillä juoksuilla tai juoksun ja kävelyn yhdistelmillä sekä esim. pitkillä pyörälenkeillä ja uimalla. Jos aiot juosta osan matkasta, on sitäkin hyvä treenata jo ihan sen takia, että jalat tottuvat iskutukseen. Mielestäni olisi hyvä tehdä myös lihaskuntoa ja etenkin keskivartaloa, jotta paketti pysyy kasassa pitkän reissun ajan.

Mitä tulee itse matkan tekoon niin neuvoisin kävelemään myös ainakin kovimmat alamäet, koska alamäissä juokseminen rasittaa paljon etureisiä. Parempi säästää jalkoja, koska matkaa kyllä riittää.

Ei muuta kun tsemppiä treenaamiseen!

Link to comment
Share on other sites

Jos voit rauhassa kävellä ison osan matkasta, niin jalkojen nivelten ja luuston peruskestävyys on luultavasti avainasemassa.

Suosittelisin treeniä, jolla menee ainakin 30 km hölkäten putkeen. Lisäksi välillä pitkiä kävelyitä (esim. 4-6 h mittaisia) pienillä lepotauoilla ja muuta monipuolista pitkähkökestoista tai lihaksia kehittävää liikuntaa, niin uskon onnistuvan. Vaeltaminen olisi erinomaista harjoittelua.

Ja alamäkikävelystä vähän samoilla linjoilla kuin rifish, alamäet on yllättävän kovia nivelille ja monelle kokeneellekin juoksijalle "riskialtis paikka".

Mutta onnea projektiin, muista kertoa miten meni!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Olen kulkenut tuon saman matkan kahtena vuotena pyörällä ja juuri siitä sainkin päähäni, että tarvitaan uusia haasteita. :)

Lihaskuntoa tulee tehtyä pari kertaa viikossa kahvakuulalla. Vähän etuheilautusta, pystypunnerruksia jne.

Juoksuharjoittelua on tullut tehtyä vuosittain, mutta yleensä vain keväästä-syksyyn. Täytyy yrittää pitää juoksulenkit mukana nyt myös talvella. Tosin älyttömiä juoksukilometrejä en aio tehdä, koska yli 30 kilsan viikoista alkaa yleensä ongelmat. Olen sen verran iso kaveri (195cm/100kg+), että joutuu paikat koville juoksussa, mutta niinkuin sanoin tässä onkin tavoitteena matkan kulkeminen jalan, eli vaellus tyyppinen homma ei niinkään ultrajuoksu. :)

Olin kuukausi sitten huoltamassa parin kaverin 100 kilsan juoksua härkätiellä, silloin päätin, että ei prkl mää en tommoseen lähde sittenkään, mutta pakko se on. Veri vetää kokeilemaan. :)

Link to comment
Share on other sites

Pari kommenttia ajattelin heittää. Retken aikaista syömistä kannattaisi varmaan suunnitella ja testailla etukäteen. Jos matkan varrelta löytyy kauppoja tai kioskeja, niin matkan voisi jakaa vaikka kolmeksi etapiksi, ja suunnitella huollot sen mukaan että hankkii täydennystä matkan varrelta. Näin voisi olla myös korvien välin kannalta helpompi lähteä liikkeelle.

Työmatkat ja viikonlopun pitkä lenkki kuullostaa ihan perustreeniltä. Toki ohjelmaan kannattaa suunnitella nousujohteisuutta, ja lisäillä viimeisinä kuukausina ennen suoritusta pitkän lenkin pituutta. Myös työmatkalenkkiin voisi pari kertaa viikossa lisätä mittaa jollain ketunlenkillä.

Lihaskuntoa tarvitaan, ja kahvakuula on siihen hyvä väline. Markon Youtube-videosta voi katsoa mallia, noilla ohjeilla on juostu pidemmällekin!

Alamäkien käveleminen olisi tietysti etureisien kannalta varman päälle turvallista, mutta koska ensimmäisen ultrasuorituksen jälkeen ovat koivet paskana joka tapauksessa (vähän aikaa vaan...), niin kyllä alamäkien juoksemistakin kannattaa harkita. Tässä on hyvin aikaa treenata alamäkijuoksun tekniikkaa ja hommata reisiin lisää jerkkua. Vaikket ihan Kilian Jornet -tasolle pääsisikään, niin olisihan se sääli jättää hyödyntämättä maan vetovoiman ja yli 100 kg:n massan väliset synergiat!

Link to comment
Share on other sites

Reitti kulkee Forssasta Hauholle Torvoilaan, joten syömisjutut aattelin hoitaa Tammelassa, Parolassa ja Alvettulassa. Niistä kun löytyy kaupat jne. Reppu muuten keveni huomattavasti kun tajusin, että mitä sitä kaikkea kantamaan kun pari seteliä riittää, ja juomarakko täyttyy siellä myös.

Kahvakuulilla on tullut treenailtua jo vuosia jonkinverran ja suosittelen sitä ihan kaikille, jotka haluaa nopean ja tehokkaan reenin kotona.

Olen itse hieman samalla kannalla cornerin kanssa, ainakin mieli tekisi juosta ne alamäet kun se on se ainoo millon mulla tulee hölköttelyyn se lentovaihekkin. Pyöräilyretkistä on myös jäänyt, mieleen, että mäkiä sillä reitillä riittää. Ylämäet alkaa noin 20km jälkeen ja loppuu sitten perillä. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy