Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Roskakilometrejä juoksumatolla?

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Perheeseen tuli juoksumatto. Lapsiperheessä ongelmana on ollut löytää aikaa juoksuun, mutta maton myötä tähän tuli nyt helpotusta. Nyt voisin juosta periaatteessa vaikka joka ilta muutaman kilometrin samalla, kun lapset harjaavat hampaita. Mutta onko tällaisista roskakilometreistä mitään hyötyä, jos perimmäisenä tavoitteena on maratonajan parantaminen? Pitäisikö vain juosta jatkossakin avaintreenejä ja unohtaa palauttelut ja muut turhat juoksut?

Link to post
Share on other sites

Aika kauan teillä pestään hampaita :) Kyllähän sillä on hyvä juosta palauttelut ja perus pk:t. Se voi sitten olla eri asia saako sillä matolla juosta sillon kun muut menee nukkumaan tai on vielä nukkumassa. Mutta jos päivälläkin löytyy aikaa vaikka se 30min palauttavan juoksemiseen niin onhan se tyhjää parempi.

Link to post
Share on other sites

No lähinnä tuollaiset kahden-kolmen kilometrin pituiset hölkät matolla. Onko niistä mitään hyötyä?

Juuri luin Sami Inkisen blogista kuinka hän paransi juoksukuntoaan tyyliin 10 % neljässä viikossa. Yhtenä ideana oli pitää juoksukertojen määrä korkeana käyttäen 10-15 min hölkkiä ja näin kehittää lihaskestävyyttä. Kts. tämä linkki: http://www.samiinkinen.com/post/86569183902/hacking-your-run-10-faster-in-four-weeks

Link to post
Share on other sites

Ei ainakaan mitään haittaa jos kokonaiskuorma pysyy hanskassa.

Ja sillon kun matto oli sisätiloissa ei haitannu kenenkäön unia. Hieman ääntä hiljentää sellanen kumimatto tassujen alla. Toinen on sulkea iv venttiilit, ei kantaudu ääni putkia pitkin niin voimakkaana.

2009-2011 60% hölkistä matolla. 4 lapsen perheessä hyvä keino ;)

Malttia alkuun mattokilsoille, ettei tule vammoja.

Link to post
Share on other sites
Juuri luin Sami Inkisen blogista kuinka hän paransi juoksukuntoaan tyyliin 10 % neljässä viikossa. Yhtenä ideana oli pitää juoksukertojen määrä korkeana käyttäen 10-15 min hölkkiä ja näin kehittää lihaskestävyyttä. Kts. tämä linkki: http://www.samiinkinen.com/post/86569183902/hacking-your-run-10-faster-in-four-weeks
No toi on kuin nakutettu mulle. Vantaalla olen jo ihan hirmuiskussa.
Link to post
Share on other sites

Tuntuu säästävän jalkoja juoksumatto aika paljon, varsinkin polvia jos vertaa asfalttiin. Puumurske vastannee jalkojen rasituksen osalta mattoa. 4 kk (570 km, ka 4-5 lenkkiä viikossa) juoksennellut olen nyt enimmäkseen matolla. Suunnistusta, asfalttia ja muuta alustaa ollut vain noin 25% kokonais määrästä. Eka lenkki keväällä 2 km / 15 min, ei kulkenu happi oikein jaloissa.. Muutaman lenkin jälkeen maksimitonni oli reilusti päälle 5 minuuttia matolla. Nyt olen juossut jo helpohkon tonnin 3'20". Kehitystä melko tasaiseen noin 10% kuukaudessa, kun vähennetään tuo alun kunnon hyppäys pois. Viime kesältä oli tosin pohjaa noin 300 km verran, joka talven aikana hävisi pois. Oma paino tippunut lähes 10%, varaa on vielä tiputtaa 15%, jotta olisi kestävyysjuoksijan painossa. Alan pikkuhiljaa uskoa, että kun juoksee vaan kovempaa, niin happea käyttää sitä kautta enemmän. Ennen kuvittelin, että on olemassa joku happimäärä tai hapenottomaksimi, johon on tuomittu loppuiäksi ja vieläpä niin, että se heikkenee koko ajan. Olisipa joku kertonu aiemmin.. tältä foorumilta olen saanut uskoa juoksuun aikas paljon, kun olen lueskellut ihmisten tarinoita.

Link to post
Share on other sites

Tuleeko matolla herkemmin vammoja kuin ulkona? Onko muuten jotain muuta esim. askellukseen liittyvää, mitä pitäisi ottaa huomioon?

Ei siinä sen enempää tule kuin muuallakaan, mutta äkillinen alustan muutos voi sen tehdä. Tyyliin eka vkolla 1 lenkki matolla muut ulkona toisella 2 ja loput ulkona jne....

Itte juoksen matolla kengillä missä vaimennys suht vähänen, saa jalka eri lestiä ja vaimennetut on turhia matolla.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy