Jump to content
Juoksufoorumi.fi

VAAJAKOSKEN MAASTOULTRA 60km 23.9.2006

Edwin
 Share

Recommended Posts

Avataan tännekin tästä otsikko, eihän tähän seuraavaan suomalaiseen ultrakisaan ja ensimmäiseen maastoultraan ole enää kuin 10 päivää aikaa.

Vaajakosken tapahtumasta on jo keskusteltu tuolla Harjoittelu ultramatkoille -otsikon alla;

http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=1177

La 23.09.2006 VAAJAKOSKEN MAASTOULTRA

PAIKKAKUNTA, LÄHTÖPAIKKA ja KELLONAIKA: Jyväskylän mlk, Vaajakoski, urheilukenttä klo 10.

MATKAT JA SARJAT: Soolo-sarja: 60km M, M50; N. Joukkuekilpailu: 60km viestinä (2-5 nimettyä osanottajaa, joista jokaisen juostava vähintään yksi 5 km:n osuus) M, N ja sekajoukkueet. Sekajoukkueessa naisten osuus vähintään 1/3 (ts. 1/2, 1/3, 2/4 tai 2/5).

OSANOTTOMAKSUT JA ILMOITTAUTUMINEN: Os.maksut: Soolo-sarjat 35€, joukkue 50€ viim. 18.9. tilille 529047-27079. Jälki-ilm. 40€ ja 55€.

REITTI: Reitti: Vaajakoski-Halssilan pururataverkosto.

LISÄTIETOJA: Huom! Painetussa kilpailukalenterissa oli tilinumeron alkuosa väärin! Virhe oli kilpailuilmoituksen tekijän ei Juoksija-lehden.

YHTEYSHENKILÖ JA PUHELIN: Ari Surkka 040-5649085.

YHTEYSHENKILÖN SÄHKÖPOSTI: ari.surkka@moventas.com

JÄRJESTÄJÄSEURA(T): Vaajakosken Kuohu

• Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vielä siis aikaa ensi maanantaihin 18.9. saakka ilmoittautua halvemmalla.

Meiksi ilmoittautui toissapäivänä ja velipoika apo juuri äsken. Eli apo (potentiaalinen pistesijan tavoittelija SM-maratonilla) juoksee mieluummin Vaajakoskella kuin Joutsenossa. Takareisi on vaivannut (lokakuussa taas puukkoa ja huilia) pikkuveljeä koko vuoden ja kovavauhtiset treenit ovat jääneet vähiin, mutta siitä huolimatta on ihankohtuuallekakskolmeviismaratonkunnossa ...

Saa nähdä monellako kierroksella apo ohittaa minut?

Näillä näkymin olen lähdössä Vaajakoskelle, tavoitteeksi voisi (yltiö)optimisesti laittaa apon kanssa samalla kierroksella pysymisen. Masokistin jälkeen tosin olen satsannut harjoittelussa enemmän palautteluun kuin treenamiseen. Pitkiä lenkkejä olen tehnyt vain pari (tosin toinen niistä 14,5h) ja kovavauhtisia vielä vähemmän...

Järjestelyjä viimeistellään...

Palloliitto yllätti siirtämällä FCV:n pelin samalle päivälle, mutta koska kenttä oli varattu ultraan jo viime keväänä, niin saavat etsiä uuden pelipaikan tai päivämäärän. Kaikenlaista yllättävää sitä voi eteen tulla...

En tosiaankaan juokse, koska järjestelyistä on päävastuu. Lisäksi todennäköisesti kuulutan, kirjaan tulokset, lähettelen niitä eteenpäin, koulutan muut toimitsijat, merkkaan reitin jne. Sellainen pieni mahdollisuus on, että jos aikaa jää, niin voisin yhden osuuden juosta Kuohun joukkueessa.

Ilmoittautuneiden kokonaismäärään en tarkkaan tiedä, mutta tiedusteluista ja viikontakaisista ilmottautumisista päätellen ei mitään "kansanjuhlaa" ole tulossa. Veikkaisin, että osallistujia yhteenlaskien tulee 15 - 30, mutta yleensä tällaisiin kisoihin ilmottaudutaan vasta ihan viime metreillä, kun tiedetään terveystilanne ja tuleva sää. Toivotaan, että porukkaa tulee enemmänkin paikalle.

Toivotaan myös, että kelin puolesta natsaa.

Olisi Vaajakosken maastoultra ollut varmaan hyvä testikisa minullekin. Olen aloittanut nousujohteisen lenkkeilyn elokuussa, ja nyt huidellaan jo 90 km viikossa, tosin eilen jouduin jättämään lenkin kesken nilkan yläosan vihlovaan kipuu, joka minulla on ollut omituinen vamma ennenkin. Kipu alkaa ihan yhtä-äkkiä, ja jos vihlovalla jalalla juoksee vaikka 50 m, niin seuraavat noin 4-6 päivää saa linkuttaa hyvin varovasti toisella jalalla, tai jopa kyynersauvoilla. Jotain yhtäläisyyttä olen tämän vamman ja pohkeen lihasten jumin välillä havainnut, vaikka maalaisjärjellä luulisi säären etuosan kireyden olevan ennemmin syynä. Jos lenkin lopettaa heti ensimmäiseen kevyeeseen vihlaisuun, niin ehkä jo seuraavana päivänä voi juosta normaalisti ( no sen näkee tällä kerralla tänään illalla ). On sitä vammaa kuvattu röntkenillä, ja todettu muistaakseni ahtautta nivelsiteiden ja jalkapöydän luiden alueella. Lahden Urheilukoulun lääkäri sanoi, että ei tiedä mikä vamma se on, mutta on hän vastaavasta kuullut ennenkin. Kengän nauhojen kireys yläosassa on varma tapa saada tämä vamma alkamaan, etenkin jos juoksee ylämäkeä. Sen takia joudunkin juoksemaan niin, että kengän juuri ja juuri pysyy jalassa, ja kiviäkin tulee helpommin kerättyä löysiin kenkiin.

Itse aiheeseen. Olen jo varannut majoituksen 1.10. Kiiminkimaratoniin, koska ajattelin kuitenkin tehdä juoksutestin sellaisissa olosuhteissa, joissa loppuaika antaa helpommin vertailukelpoisen tuloksen. Samalla tulee myös testattua sitä, mitä jalat tykkäävät asfaltista. En tosin ole vielä ilmoittautunut kisaan, koska kurkkukin on ollut muutaman päivän kuin raastinrautaa hionut, eikä halvin osanottomaksu ole vielä ummessa. Ei muuta kuin hyvää kisaa Vaajakoskelle meniöille. Mielenkiintoista nähdä omalta osaltani miten menee maraton lähes pelkällä PK-lenkeilyllä ja vain 2 kk juoksuharjoittelulla. Tuntuisi siltä, että ei 3 h alitus ole mitenkään mahdotonta.

Ilmoittautuneiden kokonaismäärään en tarkkaan tiedä, mutta tiedusteluista ja viikontakaisista ilmottautumisista päätellen ei mitään "kansanjuhlaa" ole tulossa. Veikkaisin, että osallistujia yhteenlaskien tulee 15 - 30,

Kiitokset vastauksesta, Ana Grammi. Tsemppiä järjestelyihin. Saapa nähdä, minkälaisia kokoonpanoja joukkuekisaan tulee. Tuosta Vaajakosken Kuohun teräksenkovasta joukkueesta jo vihjaus saatiinkin.

Ilmoittautuminen on hoidettu ja majoitus varattu. Onko joku muukin kenties asettumassa Laajariin? Jos joku autoileva yöpyy pe-la Laajarissa, niin olisin hirmuisen kiitollinen jos mahtuisin kyytiin lauantaiaamuna kisapaikalle mentäessä. Muutoin tietenkin saa taksi viedä.

Tavoitteista en osaa sanoa muuta kuin että toivon pääseväni omin jaloin maaliin, ehkä jopa siedettävän tuntimäärän rajoissa. Eliminaatioaikaa ei kai ole yhäkään määrätty?

Kunhan ilmoittautumisaika päättyy, olisi kiintoisaa myös tietää kuinka paljon osallistujia on naisten soolosarjassa.

Olisi Vaajakosken maastoultra ollut varmaan hyvä testikisa minullekin. Olen aloittanut nousujohteisen lenkkeilyn elokuussa, ja nyt huidellaan jo 90 km viikossa, tosin eilen jouduin jättämään lenkin kesken nilkan yläosan vihlovaan kipuu, joka minulla on ollut omituinen vamma ennenkin. Kipu alkaa ihan yhtä-äkkiä, ja jos vihlovalla jalalla juoksee vaikka 50 m, niin seuraavat noin 4-6 päivää saa linkuttaa hyvin varovasti toisella jalalla, tai jopa kyynersauvoilla. Jotain yhtäläisyyttä olen tämän vamman ja pohkeen lihasten jumin välillä havainnut, vaikka maalaisjärjellä luulisi säären etuosan kireyden olevan ennemmin syynä. Jos lenkin lopettaa heti ensimmäiseen kevyeeseen vihlaisuun, niin ehkä jo seuraavana päivänä voi juosta normaalisti ( no sen näkee tällä kerralla tänään illalla ). On sitä vammaa kuvattu röntkenillä, ja todettu muistaakseni ahtautta nivelsiteiden ja jalkapöydän luiden alueella. Lahden Urheilukoulun lääkäri sanoi, että ei tiedä mikä vamma se on, mutta on hän vastaavasta kuullut ennenkin. Kengän nauhojen kireys yläosassa on varma tapa saada tämä vamma alkamaan, etenkin jos juoksee ylämäkeä. Sen takia joudunkin juoksemaan niin, että kengän juuri ja juuri pysyy jalassa, ja kiviäkin tulee helpommin kerättyä löysiin kenkiin.

Kuulostaa muuten täsmälleen samanlaiselta vaivalta, joka on mua kiusannut Mammuttimarssista lähtien. Vaiva vaikutti jo helpottaneen noin viikko Mammutin jälkeen, mutta viime sunnuntain kolmetuntisen loppukilsoilla se tuli takaisin ja eilisellä reilun tunnin lenkillä nilkan etuosa oli todella ikävän tuntuinen loppumatkasta. Pitänee välttää muutama päivä juoksemista ja toivoa että vaiva häviäisi ensi viikon loppuun mennessä. Pyöräilyssä tuo ei ainakaan minua vaivaa ollenkaan.

Olisihan se ollut mielenkiintoista, jos 226 olisi ollut samalla viivalla.

Onko joku muukin kenties asettumassa Laajariin? Jos joku autoileva yöpyy pe-la Laajarissa, niin olisin hirmuisen kiitollinen jos mahtuisin kyytiin lauantaiaamuna kisapaikalle mentäessä.

Laajarista on mullakin majoitus varattu ja näillä näkymin olen yksin liikenteessä. Edellyttäen ettei tuo pieni, mutta kiusallinen nilkkavaiva torpedoi meikäläisen osallistumista.

Minä en oo vielä ilmoittautunut Vaajakoskelle mutta teen sen maanantaina ellei säätiedotukset lupaa myrskyä ja räntäsadetta. Tavoitteena on päästä maaliin loppuajasta välittämättä. Ekan noin 20km otan liioitellun rauhallisesti vaikka jäisin muista kierroksen jo heti alkumatkasta. Pakko sanoa että eka ultra jännittää paljon enemmän kuin mikään urheilusuoritus aikaisemmin varsinkin kun reitti on RASKAS. Loppumatka tulee olemaan valtavaa tuskaa ja henkistä taistelua. Jää nähtäväksi kestääkö jalat tuollaista rääkkiä.

Laajarista on mullakin majoitus varattu ja näillä näkymin olen yksin liikenteessä. Edellyttäen ettei tuo pieni, mutta kiusallinen nilkkavaiva torpedoi meikäläisen osallistumista.

Voinemme siis siirtyä kisapaikalle samaa matkaa, sikäli mikäli..... Toivottavasti jalkasi paranee ajoissa!

Oma panokseni yleiseen kipu- ja särkylistaan: muutama päivä sitten tuolla pururadalla jokin vierähti tossunpohjan alla ja polvi muljahti ikävästi. Ei haittaa juoksemista mutta vihloo hiukkasen muina aikoina.

Voi kökkö! Tänään oltiin koko perheen voimin lenkillä ja ihan kaikessa rauhassa hölköteltiin, eikä edes pitkään, mutta nyt on oikea nilkka ja säären alaosa tosi kipeä sekä levossa, että kävellessä. Näinköhän se jää Vaajakoski väliin.. höh! Täytyy nyt vielä katsella, että josko se olisi jotakin ohimenevää..

Ilmoittautuminen ja maksu hoidettu joten Vaajakoskella nähdään. Ja Sinde äläpäs yritä keksiä verukkeita :icon_wink:

Nyt kun PH on saatu koukkuun, uskallankin pistää tänne hieman sääennusteita.

Farmit.net:in mukaan lauantaina etelässä on kuivaa ja pohjoisessa/idässä sataa ja raja tuntuu kulkevan juuri Jyväskylän tienoilla. Tämän päivän ennusteen mukaan Jyväskylän seudulla tulisi lauantaina vettä, n. 6mm/6h, eli olisiko tuo sitten vahvaa tihkua/kevyttä sadetta. Pitää vaan toivoa että se raja siirtyisi jonkin verran pohjoiseen. Lämpöä ennustetaan n. 10 astetta.

Seuraan tilannetta ja pistän loppuviikon puolella tänne tarkentuneita ennusteita.