Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
SimoKuula

Triathlonpyörä Alu vs Kuitu

Recommended Posts

Terve kaikille.

Mulla olis edessä ensimmäisen triathlonpyörän ostaminen, tähän saakka on menty cresentin "hybridillä".

Oon suht tuore harrastaja ja tällänen nuorimies kun olen niin budjetti on perin rajallinen, pyörii jossain 1500e paikkeilla.

1500e budjettiin mahtuu alumiinirunkoisia pyöriä, kuin myös muutama hiilarirunkoinen vaihtoehto.

Kiinnostaisikin ihmisten mielipiteet runkomateriaalista tälläisissä hinnoissa. Onko parempi ostaa alurunkoinen paremmilla osilla kuin hiilarirunkoinen huonommilla osilla? Onko tolla runkomateriaalilla oikeasti niin paljon eroa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Molemmista materiaaleista saadaan hyviä ja huonoja runkoja. Pyörän mitoituksen sopivuus pilotille ratkaisee.

Vähän fiilis että alurungot on nykyään lowend malleissa, eikä niissä välttämättä ole edes parempia osia kiinni.

Kantsii ehkä katsella myös käytettyjä, jos haluaa rahalle hyvää vastinetta...

Suosittelen myös käytettyjen katsastamista. Saattaa hyvällä tuurilla saada hiilikuituisenkin ihan kohtuu hintaan. Tärkeintä kuitenkin pyörän sopivuus mittojen puolesta itselle. Pyöräliikkeessä sanoivat mulle joskus, että osia on halvempi sitten päivittää parempiin jos/kun on tarvetta kuin sitä runkoa. "Huonommassa" (painavampi, ei niin aerodynaaminen) rungossa hyvillä osilla et saa paljoakaan sekunteja verrattuna samaan runkoon huonommilla osilla. Minun vinkki on: osta niin hyvä runko kuin omassa budjetissa on varaa vaikka sitten vähän amatööriosilla. Saattaa ne halvemman hintaluokan osatkin osoittautua ihan toimiviksi kamppeiksi kuulemma. Lisäksi tämä vanha sanonta: köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa ja halpaa. Itse olen tehnyt pyörään sijoituksia sillä mielellä, että ei ihan heti tee mieli parempaa.

Kuitu on kyllä mahtava materiaali. Nimim. Molemmat löytyy.

Hiilikuidusta saadaan helpommalla tehtyä aerodynaamisen muotoinen kuin alumiinista.

Jos pituus on jotain 180-188 cm väliltä niin ihan kelvollisen kuituisen saa todella halvalla saksasta:

http://www.fun-corner.de/index.php/de/Felt-B16-Triathlon-2014/c-WG001008/a-A015553

(mutta tuossa on vaan tuota 56-kokoa jäljellä, eli ei muunmittaisille)

Ainoa huono puoli tuossa pyörässä on painavahkot vanteet, mutta eipä se tasaisella ajaessa niin paljoa haittaa ja vanteet monilla menee muutenkin vaihtoon pian.

Tankosysteemin säädöt on tuossa mallissa erinomaiset niin pitäisi kyllä saada aika hyvin säädettyä kohdalleen vaikkei ihan tarkkaan kokoskaalan keskelle osuisikaan.

Muokattu

Kiitos kaikille vastauksista, oon noita pyöriä tuolta saksanmaalta ja muualta myös katsellut mutta kyllä ostan ainakin tän ekan pyörän ihan livenä, että pääsen koeistumaan/ajamaan ennen ostoa. Eli tuo Felt B16 voisi olla hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi?

Joroisten jälkeen voisi tulla joku pieni piikki käytettyjen myynnin osalta? pitänee ainakin katsoa se alta pois.

Juuri saman tilanteen läpikäyneenä voin kertoa ettet ihan helposti löydä tietyn merkkistä ja mallista pyörää liikkeestä ja varsinkaan pääse koeajamaan sitä niin, että siitä olisi jotain hyötyäkin. Halusin itsekin ostaa ekan fillarin livenä ja soittelin läpi pk seudun liikkeet kun yritin päästä katsomaan B16:ta. Hiljaista on mutta Chebici liikkeestä Järvenpäästä löytyy.

Varaudu kuitenkin siihen että siellä sinulle halutaan myydä maantiepyörä. Jos saat myyjän ylipuhuttua siihen, että laittaisi filoon polkimet ja säätäisitte sen mitoillesi koeajoa varten (epäilen), et varmaankaan saa siitä lyhyellä koeajolla sen kummempaa tuntumaa jos ei ole vertailupohjaa. Pyyntihinnastakin saa aika paljon tinkiä että pääsisi lähelle tuota fun cornerin hintaa.

Itse käytin tuon fun corner -kortin ja tilasin halvan Feltin.

Vaikka edelrad, s-tec sports, salden.nl, canyon ja iso kasa muita. Alumiinisen kanjonin sais varmaan aika sopivasti. Runkoa voi päivitellä sitten, kun sopivaa tulee vastaan ja hyviä kiekkoja ei yleensä saa edullisesti minkään filon mukana. Planet-x myös ihan hyvä vaihtoehto, jos niillä sattuu olemaan jotain myytäväksi asti.

Itseasiassa 2ke hintainen alumiininen kanjoni oli varusteltu aika hyvillä komponenteilla. Sram redit, Reynolds aerokiekot jne.

Muokattu