Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kisakilometrien osuus maratonkeräilijöillä

Hietsu
 Share

Recommended Posts

Siirrään erään toisen ketjun sivupolun omaksi aiheeksi.

Kysyin:

No nytpä mä saankin hyvän tilaisuuden kysyä jo pitkään mielessä ollutta asiaa: Kuinka iso osuus kilometreistä sulla [esan] (tai jollain muulla keräilijällä) on kisakilometrejä? Heinäkuussa 2005 siis 100 prosenttia, mutta entäs koko vuonna?

Johon vastasivat:

Esaniin verrattuna mä olen pikkutekijä, mutta kysymys oli kiinnostava. vuonna 2005 totaali oli noin 3500 km ja juoksin 14 maraa (590 km), eli kisakilometrien osuus oli 17%.

Tilastotietoa:

2005: 3389 km, johon sisältyy 55 maraa

2004: 4007 km, johon sisältyy 45 maraa

2003: 3653 km, johon sisältyy 41 maraa

2002: 3066 km, johon sisältyy 26 maraa

2001: 2601 km, johon sisältyy 10 maraa

2000: 2240 km, johon sisältyy 5 maraa

1999: 2173 km, johon sisältyy 3 maraa

1998: 2131 km, johon sisältyy 3 maraa

1997: 2168 km, johon sisältyy 2 maraa

1996: 2380 km, johon sisältyy 2 maraa, joista ensimmäinen oli ensimmäiseni

1995: 1669 km (eka vuosi, jolta kumulatiiviset kilometrit on valmiiksi laskettuna)

Päiväkirja alkaa vuodesta 1980, jolloin juoksua n. 250 km ;-)

Tässä vielä esanin maratonien osuus vuoden kokonaiskilometreistä:

1996: 3,5 % (maratonkilometrit 84 / vuoden kilometrit 2380)

1997: 3,9 % (84 / 2168)

1998: 5,9 % (126 / 2131)

1999: 5,8 % (126 / 2173)

2000: 9,4 % (211 / 2240)

2001: 16 % (422 / 2601)

2002: 36 % (1097 / 3066)

2003: 47 % (1730 / 3655)

2004: 47 % (1899 / 4007)

2005: 64 % (2321 / 3389)

Minulla on Esanin kanssa aika samanlainen juoksu-historia. Joten laitan minun vuosittaisen juoksu km ja maratonieni määrän. Ensimmänen maraton juostu 1995(HCM).

2005: 3306 km johon sisältyy 24 maraa + 1 x 6H =62km

2004: 3484 km johon sisältyy 34 maraa

2003: 2830 km johon sisältyy 24 maraa + 1 x MasU=69km(keskeytys)

2002: 3761 km johon sisältyy 45 maraa

2001: 2791 km johon sisältyy 27 maraa

2000: 2392 km johon sisältyy 19 maraa

1999: 1995 km johon sisältyy 12 maraa ja lyhyempiä matkoja(10,5-33km) 3kpl

1998: 1624 km johon sisältyy 6 maraa ja lyhyempiä matkoja(10,5-33km) 4kpl

1997: ei ole tietoa 4 maraa ja lyhyempiä matkoja(10,5-33km) 3kpl

1996: ei ole tietoa 3 maraa ja lyhyempiä matkoja(10,5-33km) 2kpl

1995: ei ole tietoa 2 maraa ja lyhyempiä matkoja(10,5-33km) 2kpl

Yhteensä 200 maraa + 2 ultraa

Esanin arvailu on ihan oikea, minun paras maraton vuoteni oli 2002, siis 45 maraa juostu vuosi ja 3:30 alitus tapahtui 36 kertaa, sivutuotteena oma maraton ennätyskin juostu. Mutta siitä alkoi jyrkkä alamäki ja pariin vuoteen en edes kertaakaan pystynyt alittamaan 3:30. Syynä on ehkä siinä että olen vähentänyt maratonien määrä ja aloitin HARJOITTELEMAAN, ehkä liian yksipuolisesti, juoksua !!! En ole varma mutta Esanin paras vuosi tähän menneessään on 55 maraa juostu vuosi ? Ehkä meille sopii juosta yhden tai kahden maraton joka viikko. En tiedä sopisiko muille mutta kokeilemisen arvoista on.

Esanin arvailu on ihan oikea, minun paras maraton vuoteni oli 2002, siis 45 maraa juostu vuosi ja 3:30 alitus tapahtui 36 kertaa, sivutuotteena oma maraton ennätyskin juostu. Mutta siitä alkoi jyrkkä alamäki ja pariin vuoteen en edes kertaakaan pystynyt alittamaan 3:30. Syynä on ehkä siinä että olen vähentänyt maratonien määrä ja aloitin HARJOITTELEMAAN, ehkä liian yksipuolisesti, juoksua !!! En ole varma mutta Esanin paras vuosi tähän menneessään on 55 maraa juostu vuosi ? Ehkä meille sopii juosta yhden tai kahden maraton joka viikko. En tiedä sopisiko muille mutta kokeilemisen arvoista on.

Hyppään nyt alueelle, josta en kovin paljon tiedä, kun kahta maraa enempää en ole vuodessa juossut, mutta minusta kyllä tuntuu, että tuollaisia km-määriä juoksevat kaverit pistelisi kevyesti alle kolmen tunnin, jos harjoittelu olisi siihen tähtäävää, eikä kroppaa rasitettaisi ylipitkillä lenkeillä joka viikonloppu.

Hyppään nyt alueelle, josta en kovin paljon tiedä, kun kahta maraa enempää en ole vuodessa juossut, mutta minusta kyllä tuntuu, että tuollaisia km-määriä juoksevat kaverit pistelisi kevyesti alle kolmen tunnin, jos harjoittelu olisi siihen tähtäävää, eikä kroppaa rasitettaisi ylipitkillä lenkeillä joka viikonloppu.

Minä yritin 3 tunnin alitusta keväällä 2003 vähentämällä selvästi maratonin määrän ja harjoittelin juoksija-lehden ohjelman mukaan, mutta epäonnistuin aika pahasti ja loppukesällä palasin takaisin tuttuun tyyliin kun ei ole kykyä eikä tarmoa. En pärjää ”laadulla” niin tyydyin maratonien kerääjäksi. Kun kerran tottuu juoksemaan melkein joka viikko maraton, ei se niin vaikeata ole. Sittemmin olen kiinnostunut ultrajuoksusta ja maratonien juoksentelu jää väkisin vähälle.

En malta olla nyt laittamatta tätä tänne väliin, vaikka onkin ihan asioiden sivusta, mutta tuli vaan tuosta mieleen, että jos Pekalta kysyttäisiin, mikä on paras mitta peruskestävyyskaudelle, vastaus saataisi olla yksinkeratisesti: n. 45 päivää, tasavauhtista kevyttä juoksua vähän reilu satku/päivä.

Monella ultrajuoksijalla on myös aika korkea tuo kisakilometrien osuus. Kankaansyrjä taisi juosta n. 10 000km sinä vuonna, kun juoksi 5100km euroopan halkijuoksussa,

Kyllä vain. Kankaansyrjä juoksi 2003 Lissabon-Moskova-juoksun ja yhteensä 10 000 kilometriä. Viime vuonna riitti 6 000 kilometriä. Justiinsa silmiin osui Kunto & terveys -lehdestä (4/2006) Kankaansyrjän haastattelu, jossa mies toteaa tulostason parantuneen reilusti, kun kilometrimäärää on laskettu.

Jannen mukaan jossain vaiheessa kilometrejä täytyy mättää, kun peruskuntoa luodaan. Mutta kun kunto on riittävä, määrää on syytä pudottaa ja keskittyä laatuun.

Ymmärtääkseni sama periaate on monella muullakin ultraajalla. Ennen ekaa pitkää kisaa kilometrejä rutosti, mutta kun kisakokemusta karttuu, vähempikin riittää.

Harjoittelu ei Jannelta vie nykyisin aikaa kuin kaksi tuntia päivässä. Se ei ole valtavasti, eikä vaadi kauheasti uhrauksia. Tältäkin palstalta löytyy kirjoittajia, jotka ainakin silloin tällöin treenaavat 14 tuntia viikossa.

Jannen mukaan jossain vaiheessa kilometrejä täytyy mättää, kun peruskuntoa luodaan. Mutta kun kunto on riittävä, määrää on syytä pudottaa ja keskittyä laatuun.

Ymmärtääkseni sama periaate on monella muullakin ultraajalla. Ennen ekaa pitkää kisaa kilometrejä rutosti, mutta kun kisakokemusta karttuu, vähempikin riittää.

.

Määrä on laatua kun rakeenetaan kestävyyttä. Yllä oleva on harvinaisen totta. Mainittakoon kuitenkin että monet todelliset huippu-ultraajat mättävät sitä määrää edelleen kuuriluontoisesti kisa-ohjelman mukaan. Ja siis todella kvia määriä. "Ultrajuoksijan harjoittelu"-kirjasta voi mennä katsomaan esim. Don Ritchien harjoitusohjelmia 24 h kisaan. Siellä mätetään päivästä toiseen 30 km/päivä, joka viikonloppu 50 km ylipitkä. Ei lepopäiviä, ei palauttavia päiviä, ei kevyitä viikkoja... Määrät huippussaan karvan alle 300 km/vko. Ja tulokset: n. 50 km kovempia kuin Kankaansyrjällä. Satasella maailman ennätys 6.10, ja sielläkin aikamoista määrämättöä ennen kisaa.

Se ei ole niin että "laatu" sulkee valtavat määrät pois, kun kyseessä on pitkät matkat. Kokonaisuus kun on hallinnassa, on monta tapaa tehdä kovia tuloksia, mutta vasta sitten tosiaan pitkissä ultrakisoissa, kun sitä määrää on huomattavasti enemmän kuin kohtuuden ystävillä takana.

Se joka on paljon harjoitellut aivan liian väsyneenä, ei kisassa hätkähdä kun kroppa ilmoittaa että nyt on taas ne energiat loppu, ja kivut on kauhiat; se on jokapäiväistä arkea, ja päässä on varma tieto että homma jatkuu ongelmitta, kunhan syö ja juo pikkuhiljaa mennessään

Maratonkeräilijät jotka juoksevat usein peräkkäisinä päivinä kaksi maratonia, ovat valmiit tekemään aika mukavia tuloksia esim. 24 h juoksussa, varsinkin jos nuo maratonit pystytään juoksemaan 3:lla alkavilla ajoilla. Mutta harva heistä viitsii haaskata kuntoaan yhteen ylipitkään kun tavoite on tietysti maratoneilla. Psyyke ja fysiikka piisais kyllä.