Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Ziippi

ziipin taival

Recommended Posts

Hei kaikille,

Olen 36 vuotias kolmen pienen tytön isä ja aloitellut arjen vastapainoksi juoksuharrastuksen. Viime syksynä jo hieman aloittelin, mutta jalkapalloillessa sattunut pieni nilkan murtuma pilasi syksyn ja vasta tammikuussa saatiin jatkettua.

Pikkuhiljaa olen saanut varusteita hankittua ja vihdoinviimein myös sykemittarin :tennis: Lenkkejä tulee vaihtelevasti parista hölkästä aina viiteen kertaan viikossa, mutta vakaa aikomus olisi jalkossa se 4-5 lenkkiä viikossa hölkkäillä.

maanantaina 46,32 min 7,87km 10,1km/h keskisyke 139 max 151 (peruslenkki, joita määrällisesti eniten)

tiistaina 69,12 min 10,3km 8,9 km/h keskisyke 126, max 134 (hidas pitkis vauhti, lenkki olisi voinut olla pidempi)

keskiviikkona 38,34min 7,39 km 11,5km/h keskisyke 159 max 167 (kovavauhtinen testi, ei kuitenkaan hampaat irvessä)

Tavoitteeena olisi 28.9 pääkaupunkijuoksussa alle 2h ensimäisellä puolikkaallani. Miten harjoittelua kannattaisi rytmittää tuota silmällä pitäen? itse ajatellut rytmiksi 2-3 pk,1 vk ja 1 pitkis viikkoon. Ovatko sykkeet suunnilleen järkevillä tasoilla alkuviikon juoksuissa? leposyke 49, max en tiedä. Entäs tavoite, mahdollinen vai liian kova?

-ziippi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloittelija joo, koska ei aiempaa juoksutaustaa ja muutenkin aktiivisemmasta liikunnasta on vierähtänyt se perus 15-20 vuotta:)

Kai mulla jonkinlaiset edellytykset juoksuun on, kun aika nopeasti pystyin alkaa juoksemaan kaverin kanssa 7-8 km lenkkejä. Tosin mulle ne oli tosi kovia rääkkejä ja kaverille kevyttä hölkkää... Syksyllä tai keväällä tulee kääntymään sit toisinpäin, ainakin käyn lenkillä paljon tiheämmin ja kunto on suhteessa parantunut enemmän. Tän kaverin kanssa se aikatavoite sovittiin, kävi viime vuonna ja sai 2.07 ajaksi, joten tähtää tänä vuonna sen alle.

Normaalisti oisin pitänyt kyllä välipäivän, mutta uus sykemittari poltteli ranteessa ja pitihän sitä päästä testaamaan erivauhtisien lenkkien sykkeitä. Huilataan tänään ja huomenna pitkis.

Lenkkejä tänä vuonna 66, joista lyhyimmät 4km luokkaa ja pisin pitkis reilun 18km. Alussa perusvaivat alaselän ja kipeytyneiden polvien muodossa, ja tais siinä pisimmillään parin viikon taukokin olla, kun tosissaan luulin että polvi menee rikki. Onneks niistä on päästy ja nyt juoksu maistuu

kiitti kommentaista ja palaillaan

-ziippi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitikin mennä kirjoittamaan, että polvivaivoista on päästy. Tuli viikon suunnittelematon tauko, kun lähdettiin sukuloimaan ympäri puolen suomen ja aina iltaisella oli ohjelmaa tai sitten rauhoituttiin hotellille. joka päivä oli mielessä, että huomenna mennään lenkille ja kamat kulki mukana, mutta huomista ei koskaan tullut ennenkuin päästiin takaisin kotiin.

Kotona lähdin sitten lenkille ilman venyttelyjä tai kummempaa alkulämmittelyä. Tuntui, että kengännauha oli oikeassa jalassa liian tiukalla, mutta en malttanut sitä alkaa löysyttämään. Voisiko tämän seurauksena nilkan liike jäädä vajaaksi? Joka tapauksessa polvi kipeytyi ihan suhteettomasti ja lenkki jäi pitkästä aikaa kesken ja jouduin kävelemään loppumatkan kotiin.

Nyt pari päivää tuon lenkin jälkeen polvi tuntuu olevan täysin kunnossa. Ainakaan kävellessä, tai polvea painellessa en löydä edes mitään arkaa kohtaa, outoa. Huomenna pitää käydä testaamassa kestääkö myös juoksentelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen en taas kerinnyt suunnitelmasta huolimatta lenkille, mutta tänään kävin kokeilemassa. Jalka ei edes oireillut, ihme kipuja sitä näin vanhemmiten tuleekin, mutta näyttävät myös paranevan pian... Peruslenkki vajaa 8 kilometriä ja 48 minuuttia. Ilmahan oli sellainen, että hiki tuli, mutta mukavahan tuolla oli pitkin joenrantaa juoksennella merelle päin. Tais olla eniten pussikaljoittelijoita matkan varrella nauttimassa säästä mitä muistan.

Normaali reittini on siis Vantaanjokea pitkin Pikkukoskelle, siitä Vanhankaupungin lahdelle ja pikku lenkki Arabianrannassa, kunnes sama toisinpäin. Silmä ja mieli lepää reitillä, eikä Helsinkiläisenä parempaa lenkkimaastoa kotiovelta voi juuri toivoa. Noh nyt jännittämään kun Brassit vie ja Saksa joutuu nöyrtymään...

-Ziippi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin juuri kävelyltä ja alan katsomaan jalkapalloa. En malttanut olla kommentoimatta sillä ajattelin kertoa että illan ottelun voittaa Saksa. Kyseessä ei ole toiveeni, kumpikaan joukkueista ei ole suosikkini mutta pilaan kisajännityksen kertomalla että loppuottelussa Saksa voittaa Argentiinan. Jäljelläolevista neljästä joukkueesta menestystä soisin mieluiten Hollannille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo ei brassit ihan ollut vahvimmillaan. Toivottavasti tänään tulis tiukempi vääntö ja sais jännittää enemmän ku 20 minuuttia. Hollanti taitaa voittaa, ellei Messi ja kumppanit saa hurmosta päälle.

Tänään tuli mentyä 9,22km vauhdilla 10,2km/h eli 54 minuutin veto. Lisäksi aamulla lastenvaunuja työntäen ja kävellen lähes samanmoinen lenkki, eli liikunnallinen päivä kokonaisuudessaan.

Huomenna mökille niin tulee välipäivä, mutta jos kerkeis vaikka ylihuomenna taas lenkkipolulle.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olipa hyvä lenkki!

Kaveri tuli mökiltä käymään kaupungissa ja saatiin lenkki sovittua tälle illalle. Malmin kenttä kahdesti ympäri, eka kierros 32min ja toka vähän alle 31min. Ihan hyvin on kunto noussut alkuvuodesta kun jaksaa/pystyy tälläisiä lenkkejä tekemään.

Matka 11,6km 1.02.49, eli 11,1km/h

Sykkeet oli aika reippaat, 156 keskisyke ja 166 lopussa maksimi. Ekat 6-7km sykkeet pysyi alle 150, mutta tokan kierroksen aikana nousi väkisin 160 ja yli kun vauhti nousi. Näilläkin sykkeillä pystyi kuitenkin ihan hyvin keskustelemaan ja lenkin jälkeen oli heti hyvä olo. Ainoastaan viimeinen kilometri, kun mentiin 11,7km/h ja syke +160, niin puhe vaimeni..

-ziippi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvältä näyttää menosi kunhan vain paikat pysyvät ehjinä! Kannattaa varmasti nostaa lenkkien pituutta ja vauhtia harkiten niin että keho ehtii sopeutua juosemisen rasituksiin. Palautumisellekin tarvitsee antaa aikaa, vaikka noin nuori mies tietenkin palautuu nopeasti esimerkiksi minuun verrattuna :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei MarttiM,

Maltti pysyy onneksi mukana ja mitään isompia revittelyjä ei ole tullut tehtyä. Mitä nyt välillä vähän testailee pysyykö paikat ehjinä kun kokeilee reippaampaa tai pidempää lenkkiä... 90% mennään kuitenkin alueella, jossa olis varaa kiristää tai juosta pidempään.

Viikko olis taputeltu ja neljä kertaa tuli laitettua lenkkarit jalkaan. Tiistaina oli toi kaverin kanssa juostu reipas lenkki, torstaina mentiin sama reitti hitaammin, aikaa kului silloin n.70 min. Perjantaina kävin vain hiukan palauttelemassa ilatasella 5,5km ja tänään tuli reipas kymppi siihen tuntiin juostua. Kilometrejä kertyi yhteensä 39, eli ihan kelpo suoritus omalla mittapuullani.

-ziippi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy