Jump to content
Juoksufoorumi.fi

SM täysmatka 2014 Nastola 16.8.2014


Lauri.H

Recommended Posts

  • Replies 46
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aquaterralaiset edusti hyvin. :) Mulla oli eka täysmatka ja meni kyllä ihan yli odotusten - 10:56, ei pahempia ongelmia ja kisan nopein nainen! Enpä olis uskonut.. Parempi puolisko vielä tempas miesten kolmanneksi ajalla 9:30, harmi ettei tajunnut vaihtaa yleiseen sarjaan. Kiitoksia hienosta kisasta ja kilpakumppaneille kannustuksista reitin varrella - ne oikeesti auttoivat ja oli älyttömän kivaa kisata vaikka saihan siinä vähän raaston äärellä ollakin. :D Ens vuonna uusiks Lahdessa tai Tahkolla!

Link to comment
Share on other sites

Hienoa, että kisat meni hyvin monelta!

Itsellä ei valitettavasti mennyt. Tässä kuitenkin raportti, toivottavasti tästä on edes jotain hyötyä tuleville täydenmatkan menijöille, etenkin ensikertalaisille.

Kaikki loppuvalmistelut meni omasta mielestä ihan nappiin. No tietysti tuo olkapään ruston repeämä josta syystä olkapää voi lähteä sijoiltaan vähän milloin missäkin aiheutti uintiin epävarmuutta vaikka sen teipillä aika hyvään kasaan saikin, mutta muuten kaikki tekeminen Joroisten jälkeen meni hyvin, pyörä kulki ja juoksu myös, ei mitään ongelmia ollut treeneissä.

Toinen kerta kun oli jo kyseessä niin edes jotain tavoitteita piti asettaa ja se nappitavoite oli 12:30 ja ehdottomasti alle 13 tunnin piti mennä (ensimmäinen meni 13:42). Treenejäkin oli edellisvuoteen verrattuna noin 30% enemmän, pyörällä enemmän mäkeä ja talvellakin voimaa ja juoksua samaan malliin kuin ennekin, painotus erityisesti peruskestävyydessä ja pitkissä lenkeissä, uinnin painottuessa hyvin paljon tekniikkapuoleen.

Lisäksi Joroinen ja Vantaa Tri antoivat myös odottaa tuommoista noin 12:30 aikaa. No parani se aika viime vuodesta sentään melkein hulppeat 4 minuuttia, mikä oli kyllä aivan täydellinen pohjanoteeraus.

Positiivista oli että maaliin päästiin ja missään vaiheessa ei tullut mieleen lopettaa kesken, mutta erityisesti juoksu oli aivan täydellinen fiasko ja tuskallisin maraton ikinä. Alla lisää ja pohdintaa syistä.

Uinti oli mielenkiintoinen. Ihan alussa kädet tuntui vähän raskailta, että olisi pitänyt verrata enemmän (ensi kerralla verraa ennen uintia - check). Ei siinä sinänsä mitään. Olin funtsinut, että lähden oikeasta laidasta ja menen virran mukana niin kauan kun edessä riittä menijöitä, koska ei ole tummennettuja uimalaseja joten siinä alkurytinässä vasta aurinkoon ei kuitenkaan näe paljoa. No niin teinkin ja ensimmäiselle poijulle lähestyttäessä en ollut viimeisien joukossa, vaan siinä jossain vaiheessa letkaa. Siinä vaan kävi yhtäkkiä täysi nokkakolari päät yhteen vastaan tulevan uimarin kanssa. Oli käynyt niin että pieni ryhmä oikealta lähteneitä uimareita (minä mukaanlukien) oli ajautunut aikalailla suoran linjan oikealle puolelle (lähtörannasta katsottuna) ja nopeimmat uimarit ketkä olivat jo poijun kiertäneet ja kääntyneet takaisin päin tulivatkin siitä suoraan vastapalloon. Siinä pari tähteä tuli silmiin, mutta onneksi lasit pysyivät päässä ja ei olkapäälle tullut lisävammaa. kumpikin rysäyksen uhri pyyteli toisiltaan anteeksi siinä. Siitä vedestä kun tilannettä pikaisesti kartoitti, niin näytti että kumpaankin suuntaa oli uimareitä vähän suorasta linjasta väärällä puolella ja siksi siinä piti vähän väistellä sitten kun moottoritiellä vääräänsuuntaan konsanaan. No vähän oli uinti parisataa metriä sekaisin tästä (ensi kerralla älä luota muiden navigointiin - check). Muuten uinti meni semmoista omaa tasoa, paitsi että toisella ja kolmannella kierroksella suunnistin sen vasta-aurinko osuuden erityishuolella. Aika oli tasan 10 minuuttia parempi kuin viime vuonna, mutta jäi silti 4km harjoitusuinnin tuloksista ja tavoitteesta jäätiin semmoiset 5min.

Pyörä alkoi ok. Mielenkiintoinen oli siinä ennen sitä jyrkkää ylämäkeä alussa yksi kisaaja oli pysähtyneenä keskellä tietä eikä tiennyt minne mennä, kun tien laidassa oli kyltti "Triathlon vasemmalle". Huusin, että se on juoksua varten ja herra lähti perääni sotkemaan mäkeä ylös. Mielestäni järjestäjien puolesta erittäin huono kyltti kun itsekkin piti alkaa oikein miettimään sen nähdessä kun toinen oli siinä pysähtyneenä. Siinä olisi voinut lukea "Juoksu vasemmalle". No pyörällä eka kierros meni ok, olin siinä parin pyöräilijän letkassa missä muuten välit pysyivät erittäin hienosti. No sitten piti rampata kuselle ja jäin siitä letkasta mutta perään tuli vielä isompi letka jonka mukana menin vajaan kierroksen (taas kaikilla erittäin hienot välit), kunnes piti taas pysähtyä kuselle. No sitten poljinkin loppumatkan yksin ja tyhjennyksellä piti edelleen rampata 1/kerta per kierros. Kolmannella kierroksella oli mäkiosuudella se aivan järkyttävä puolen tunnin vesisade, jossa ei nähnyt eteensä ja itsellä ei pää riittänyt vaan piti alamäkiin hidastaa, kun ei nähnyt aurinkolasien takaa tien pomppuja ja uria. Onneksi sade loppui juuri kun alkoi tuntua että nyt alkaa tulla vähän kylmä. Energiat upposi todella hyvin, join noin aerodrinkin urkkaa per kierros ja otin 23min välein geelin tai puolikkaan patukan. Lisäksi 3 suolatablettia (4 putosi suusta pompussa juuri kun olin horppäämässä juomaa päälle). Kuitenkin lopputuloksena oli vain vajaat 5minuuttia parempi aika kuin viime vuonna. Jalat kuitenkin tuntuivat hyviltä ja varsinkin viimeiset 15km säästelin.

No juoksu lähti ihan alussa jotenkuten kulkemaan, itseasiassa yllättävän hyvin, ei ollut mitään Joroisen tuntuisia reiden tykytyksiä ollenkaa, vaan heti tuntui juoksu juoksulta. No ensimmäisen kierroksen jälkeen kuitenkin alkoi pohkeissa tuntumaan, ei kramppia, vaan ne vaan tuntui kivikovilta ja joka askel pikkuhiljaa sattui ja sattui enemmän ja kova kuumotus päällä. Toinen kierros vielä meni jotenkuten, mutta kolmannella kierroksella eivät pohkeet toimineet oikein ollenkaan ja homma meni aivan täydeksi laahustamiseksi. Siis todella kipeää teki pohkeisiin ja voimia ei ollut niissä ollenkaan, piti selkälihaksilla yrittää korvata pohkeet mäkiä kammetessa ylös ja koko loppu oli aikamoista kärsimysnäytelmää ja vaikka vauhdit oli mitä oli niin ei ne pohkeet oikein missään vaiheessa helpottaneet, loppuun asti sattui joka askeleella. Ihme juttu koskaan ei ole vastaavaa ollut. Nyt jälkikäteen olen analysoinut, että kompressiosäärystimillä oli jotain tekemistä asian kanssa. En ollut käyttänyt niitä tänä vuonna kun keväällä viimeksi ja nyt tässä kisassa. Illalla kävi vielä niin, että piti pistää illalla hetkeksi säärystimet jalkaan, mutta nukahdin illalla kompressiosäärystimet jalassa ja aamulla sitten kun ne oli jo valmiiksi jalassa niin siitä vaan suoraan kisaan. Olisi pitänyt kisassa kokeilla ottaa ne pois, mutta silloin tuumin, että ei se lokaali verenkierron boosti pitäisi vaan parantaa asiaa. (kompressiosäärystimiä ei enään ikinä kisaan - check, älä nuku säärystimet jalassa - check) Energiat kyllä upposi juostessa ja pidin huolen ettei ne lopu kesken, kokista meni paljon ja aina kummallakin kääntöpaikalla geeli ja lopussa laahustaessa väleillä myös ja suolatabletti / kierros, että energioista moinen ei ollut kiinni. Viime vuoden IM maratoni oli mäkien takia ja ensikertalaiselle hidas, mutta tämä oli kaikkien aikojen pohjanoteeraus. Maratoni enkkani on 4:06 ja tavoite oli 4:30-4:45 haarukkaan vetää tämä. Viime vuonna meni sillä mäkisellä reitillä vähemmillä treeneillä 5:06 ja nyt 5:23, eli ihan täydellinen floppi ja ja huonoin maratoni ikinä. No hyvää oli että tosiaan mieleenkään ei tullut lopettaa, vaan maaliin mennään keinolla millä hyvällä, vaikka kontaten jos tarvii, onneksi ei tarvinnut edes kontata. Eli ihan ala PK alueilla laahustettiin. Seuraavana päivänä tosiaan muuten oli oikein hyvä olo, kaikki muut paikat ok, mutta toinen pohje (ja siis pohkeen yläosa ja jänne juuri ennen polvitaivetta) oli niin kipeä että ihan luukkaamiseksi meni koko päivä. Nyt maanantain on vähän parempi jo, mutta edelleen pari ensimmäistä askelta pitää klenkata.

Että tämmöistä tällä kertaa. Ensi kertaan sitten, hienoa jos tuonne Lahteen pääsisi ensi vuonna, mutta riippuu koska tuon olkapään saa sitä ennen leikattua. Iho ei tykkää, kun joka uintikerralle pitää pistää puoli rullaa teippiä käteen.

Sitten järjestäjille palautetta:

Kisajärjestelyt oli ihan saman kaavan mukaan kun viime vuonna, paitsi että hinta 50eur kalliimpi ja ei saannut edes uutta uimalakkia. Ei oikein juurikaan kehitystä ollut tapahtunut.

Plussat:

+ Juomapisteiden henkilökunnalle ja tarjoilulle plussaa, se toimi paremmin kun viime vuonna, erittäin skarppina oltiin ja sai mitä tilasi pyörällä.

+ Paljon hienompi finisher paita

+ Parempi juoksureitti

Miinukset:

- Hinnannostolle miinusta, alkaa jo lähestymään esim. Challenge kisojen hintaluokkaan.

- Reittiopasteille miinusta.

- Juoksusta se puomi siellä metsässä; Miten sitä metsässä olevaa puomia ei saa kisaan auki, sentään SM kisat?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kerrotaanpas jotain omasta kisastakin painottuen energia-asioihin :)

Minulle kyseinen kisa oli ensimmäinen täysmatka johon ilmottauduin mukaan melko spontaanisti ilman sen kummempaa pidemmän ajan valmistautumista kyseiseen tapahtumaan. Toki lepäsin viimeisen viikon ja söin kahtena kisaa edeltävänä päivänä tavanomaista reilummin.

Olen huono uimari ja nousinkin järvestä toiseksi viimeisenä yli puolitoista tuntia uintiin käyttäen. Eniten ennen kisaa minua oli askarruttanut energioiden riittäminen. Uinnin aikana tulikin juotua kierrosten täyttyessä ja ennen ja jälkeen uinnin. Vaihdossa kiskaisin lisäksi palautusjuomaa ja söin banaania.

Pyöräily alkoi melko yksinäisissä merkeissä, sillä takaa tulevia nopeampia pyöräilijöitä ei tässä tapauksessa ollut. Pyöräilyn aikana yritin huolehtia nesteytyksestä juomalla "väkisinkin" yli litran tunnissa. Lisäksi söin jokusen (n. 6kpl) geelin, kaksi banaania ja kolme patukkaa. Missään vaiheeessa ei tullut nällän tunnetta tai energiavajetta. Tähän saattoi osiltaan olla syynä sekin, että vauhtini oli sen verrran hidas (29,8km/h), että keho käytti hyväkseen pääasiassa rasvavarastoja. Lisäksi minulla oli rungossa yksi "jäykempi" pullo, jossa oli n. 3-4dl maissintärkkelystä ja reilu desi dexal heavya ja loput vettä. Se tuli nautittua pikku hiljaa pyöräilyn aikana.

Pyräillessä ohittelin muutamia letkoja, joissa kaikissa oli välit kunnossa. Kuulin, että lähellä kärkeä olisi jonkinlaista peesaamistakin tapahtunut, mutta minä en sitä nähnyt. Kaikki kierroksella minut ohittaneet kärkipään miehetkin (n.10kpl) polkivat kiltisti yksinään. ja siis itsekään ei tullut ketään peesattua.

Pyörä-juoksu vaihdossa join toisen, kait maitopohjaisen, palautusjuoman ja söin jotain. Minulla ei ole ollut koskaan kisoissa mahan kanssa ongelmia, mutta tällä kertaa liian suuripiirteinen valmistautuminen kisaan kostautui. Olin haalinut mukaani kaikkia kotoa löytämäni geelit ym ostellut muita ns. random-patuikoita. Tämä kipeyttikin, yhdessä erilaisten juomien kanssa, mahan, josta sain kärsiä noin 10 kilometriä. No se meni ohi ja haitta ei ollut järin suuri.

Ensi kerralla pitää kuitenkin ostaa valmiiksi mukaan jotain tiettyjä kokeilemiaan tuotteita.

Juoksu meni muuuten ihan hyvin, eikä energia ongelmia ollut, vaikka kipeän mahan takia join kahden kierroksen aikana pelkkää vettä. Tähän saattoi taas vaikuttaa se, että vauhtini oli niin hidas, että elimistö hyödynsi rasvojaan. Juoksun aikana söin sipsejä (n. 150g) ja geelejä (200g) ja join urheilujuomaa, paitsi niillä kahdella kierrroksella.

Minulla maratonaika oli noin tunnin hitaampi kuin se olisi ilman pyöräilyä ym. juostuna ja viimeinen kilometrini olikin ylivoimaisesti nopein juoksukilometrini.

Kokonaisuudessaan mahtava kokemus, pääsin alle 12h ja ensi vuonna uudelleen. Itse haluan ensi vuonnakin tukea jotain muuta, kuin sitä suurinta ylihinnoittelevaa tapahtuman järjestäjää, ja osallistua lahden täysmatkalle.

Link to comment
Share on other sites

Erilaisia versioita kisakuulumisia on tullut laitettua sinne tänne ja laitetaan tännekin jotain omasta viikon takaisesta ensimmäisestä täysmatkan kisasta. (Tekstissä on turhaa lajista jo jotain tietäville tai paikalla olleille, koko tekstiä en kuitenkaan nyt alkanut uusiksi tekemään.)

Läpi pääsin – (liian) helposti.

[TABLE="width: 500"]

[TR]

[TD]Sijoitus[/TD]

[TD]15/17 (76/91)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Uinti 3.8 km[/TD]

[TD]01:11:04[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]T1[/TD]

[TD]00:05:47[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Pyörä 180 km[/TD]

[TD]06:20:08[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]T2[/TD]

[TD]00:03:33[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Juoksu 42.2km[/TD]

[TD]04:55:49[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Loppuaika[/TD]

[TD]12:36:24[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Paras sijoitus minulle SM-kisoissa tai suhteessa selvästi huonoin, miten tuon nyt haluaa muotoilla, en kuitenkaan jäänyt viimeiseksi ;)

Aamulla lähes tyyni auringonpaiste, vesi noin 21 astetta. Aurinko paistoi lähtösuoralla lähes suoraan edestä. Saihan siitä noin suunnan, tarkempi suunta olikin sitten vaikea saada, muuta vaikeaa uinnissa ei ollut, uinti on minun paras laji. Mitä nyt joku pahasti reitiltä eksynyt ui päin selvästi ensimmäisen käännöksen jälkeen. Olkapäässä oli mustelma monta päivää kisan jälkeen.

Uintiosuus meni tavoitteen (1:10) mukaan, varsinainen uintiaika oman kellon mukaan oli noin 1:08:45. Voisi olla jopa oman sarjan M35 paras ja kisan noin 20. (Minä en mennyt suoran rannasta vaihtoon, muutama siinä meni ohi ennen vaihtoaluetta).

Positiivista lisämakua siitä, että uin yksin noin 2500m ilman vetoapua. Voin vaan arvailla mikä olisi ollut aika, jos olisin pysynyt jonkun pesässä, jota vajaan kilometrin peesasin aluksi, mutta sinne se vasta-aurinkoon pääsi katoamaan. Uinti tuohon tasoon menee nykyään nätisti pk syketasolla, ei tarvitse enää uida täysiä, eihän tällä matkalla se tietysti ole järkevääkään.

Pyöräily meni lähelle tavoitetta (6:15). Kesän huikeat kaksi yli 90km pituista harjoitusta, joista pidempikin vain 120km perusteella, olin kovemmista tavoitteista luopunut. Koskaan ennen en ollut myöskään ajanut näin pitkään yhdeltä istumalta. Jälkikäteen mietittynä tässä kohtaa ehkä kisataktiikka oli pielessä, rohkeammin olisi pitänyt ajaa. Keli oli vielä aluksi erinomainen lähes tyyni, lämmintä keskimäärin 19 astetta. Kolmannella kierroksella alkoi sataa, vaikka onhan se vähän inhottavaa, luulen että sen viilentävä vaikutus oli kuitenkin vain plussaa. Suurin osa kilpailijoista ohitti minut nyt pyöräilyosuudella, normaalisti niin käy juoksussa. Pyöräilyn syketaso jäi uintia alhaisemmaksi.

Juoksukin meni vähintään tavoitteen mukaan (5:00), kun en etukäteen uskonut 5h alituksen oikeasti onnistuvan. Huoltopisteissäkin vietin reilusti aikaa, kiire ei ollut enää minnekään. Reitillä oli kuusi kierrosta, joista kolme ensimmäistä juoksin kokonaan. Siitä eteenpäin ensin isot ja lopussa lähes kaikki ylämäet kävellen (tuohon tyyliin tuota reittiä olin aikaisempina vuonna nähnyt kisattavan). Mitään isompaa ongelmaa ei oikeastaan ollut juoksussa.

Etukäteen paljon mietityttänyt juominen ja syöminen kisan aina meni sekin ongelmitta. Kisan aikana käytin 14 GUn geeliä ja urheilujuomaa, juoksuosuudella myös banaania ja suolakurkkuja.

Mikä oli tunnelma maalissa, ehkä vähän outoa, ei oikein minkäänlainen, tässäkö tämä nyt oli…

Enemmän mieltä lämmitti huoltopisteen tapahtumat, minun vanhemmat olivat juoksun kääntöpaikan juomahuollossa ja kun uskalsi sanoa viidennellä kierroksella, 10 km ennen maalia, että kyllä tämä onnistuu. Viimeisellä kierroksella oteiin kuvia jne. vähän juhlistettiin etukäteen…

Jälkikäteen mietittynä, vähän tai oikeastaan aika paljon, jäi kisasta maku, etten uskaltanut yrittää ja liikaa varmistelin. Nyt tuntuukin siltä, että ensi vuonna uudestaan ;) Silloin 12h rajan kimppuun. Jos kisapaikka on Lahti, olisi reitit ainakin Pajulahtea nopeammat.

Ensi vuoden reitillä uinti Mukkulassa vaikuttaa tuuliherkältä, pari kertaa olen reitillä nyt uinut. Tarkka pyöräilyreitti on vielä auki, yksityiskohtaisia vaihtoehtoja on monta ja voi olla, että viranomaistahoillakin on sanottavaa liikennejärjestelyiden toteutuksen suhteen, Pulkkilanharjua pyritään kuitenkin ajamaan täysmatkalla. Juoksuosuus on käytännössä tasainen Lahden satamassa. Tervetuloa kilpailemaan täysmatkalle 2015 Lahteen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy