Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maksimisyke cooperissa


Capula
 Share

Recommended Posts

Kävin tuossa jokin aika sitten raastamassa cooperissa uuden oman ennätyksen. Vauhdinjako ei ollut optimaalinen, sillä saavutin korkeimman sykkeen (181) jo viiden minuutin paikkeilla, josta se laski 175:n paikkeille yhdeksän minuutin kohdalla. Siinä se sitten pysyi loppuun asti. Luultavasti rauhallisemmin aloittamalla olisin ehkä päässyt muutamia metrejä pitemmälle. Ainakin sama tulos olisi tullut pienemmällä tuskamäärällä.

Kysymykseni ei kuitenkaan liity vauhdinjakoon vaan maksimisykkeeseen. Kuinka lähelle olette päässeet cooperin testissä omaa maks.sykettänne? Veikkaisin, ettei oma pumppuni enää paljoa tiheämpään toimi. Lisäämällä tuohon muutaman lyönnin saataisiin mukava luku, 185, jota olen nyt sykerajoja määritellessä käyttänyt. Tuo jää kolmetoista lyöntiä 220-ikä -kaavalla lasketusta, mutta se ei varmaankaan ole tavatonta.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä kysymys aloittajalta. Itse saavutin maksimisykkeen 180 (siis luulin että tuo olisi maksimini) kun elokuussa juoksin yksin Cooperin testin. Tuosta Cooperista kolme viikkoa myöhemmin juoksin ratakympin kovassa seurassa ja saavutin maksimisykkeen 187. Tuosta tein itselleni heti mieluisan johtopäätöksen että todennäköisesti kovassa seurassa olisi mahdollista parantaa myös hiukan omaa Cooper ennätystäni (3320)? G-DK järjestetäänkö "Cooper kapinat" joskus lokakuussa?

Link to comment
Share on other sites

Jos tietäisi oman max-sykkeen, niin olis helpompi vastata :)

Sykemittarin ennätyslukema on 209, mutta epäilen hiukan. Uskoisin paremmin, että oma max on oikeesti jotain 202-203, ja tuo 209 on joku haamulukema.

Perjantaina kun kävin tuon kuupperin vetäsee, niin vikalla kiekalla oli avg 197, ja max oli tullut samalla kiekalla 201. Että semmosta :)

PS. Mielenkiintosta puuhaa! (Siis jälkikäteen analysoida, EI itse cooper-juoksu :tongue0014: )

Link to comment
Share on other sites

Juoksin cooperin viimex 2,5 v sitten ja polarilla max-sykkeeksi tuli 198. Puoli vuotta myöhemmin olin Teskun maratonkoulun järjestämällä testillä (6x1000m ja väliin maitohapot), jossa maksimisykkeeksi tuli 198. eli aika lähellä toisiaan.

Itse olen pitänyt cooperin testiä hyvänä tapana katsoa oma max-syke. Jotta sen vois saavuttaa, tulisi se tehdä sopivasti levänneenä, jotta sen maximin voi myös esiinsaada. Jos on takana tiukkoja treenipäiviä just ennen cooperia, todennäköisesti käy niin, ettei jaksa paukuttaa ihan kunnolla siten et se myös hakisi sen maksimisykkeen.

Lisäksi jossain vaiheessa tarttis myös mennä maksimivauhtia, jotta se vihoviimeinen syke sieltä löytyisi eli ihan puolivaloilla suoritettuna cooperissa ei maxsyke taida löytyä.

Link to comment
Share on other sites

Maksimisykkeen määrittäminen , niinkuin moni varmaan jo maininnutkin,on äärimmäisen vaikea laji.

Oikean maksimi sykkeen määritykseen tarvitaan mielestäni raskas keli (helle) ja reitti, riittävän pitkä alkurasitus n. 1,5h kiihtyvällä vauhdilla sekä pitkä maksimivauhtinen loppu(vähintään 5 min).

Itse sain keväällä Cooperin testissä maksimiksi 199 3.50km vauhdilla, peesi apu olis varmasti nostanut muutaman pykälän. 10km maantie juoksussa (n.4.10/km) loppukirissä talviolosuhteissa olen mitannut 205. Luusalo GP:ssä puolikkaassa (n. 15km), lämpötila yli 30c, ei varjo paikkoja PB syke 207 (alku n.5min/km 180-190/sykkeellä, viimeinen kilometri n.4 min). Epäilen että tuossa juoksussa olisi menty yli 210 hieman loivemmin kiihtyvällä ``loppukirillä``.

Omaa maksimisykettä en tiedä, korkein mitattu on kuitenkin siis 207.

Link to comment
Share on other sites

Kysymykseni ei kuitenkaan liity vauhdinjakoon vaan maksimisykkeeseen. Kuinka lähelle olette päässeet cooperin testissä omaa maks.sykettänne?

Cooperia en ole armeijan (1991) jälkeen juossut, mutta kahden mailin (3,218 km) kisa ajassa 11.11 ajanee lähes saman asian.

Suurin sykelukema tuossa kisassa oli 177, ja keskivauhti 3.27/km.

Treenissä suurin mitattu syke nousi 184:ään loivaan ylämäkeen tehdyssä noin 300 metrin vedossa. Vauhti on hetkellisesti käynyt vähän alle 3.00/km-tasolla.

Testeissä en ole käynyt, mutta aika lähellä maksimia tuo jälkimmäinen luku lienee.

Vastataan vaikka 177/185, joka tekisi noin 95 prosenttia maksimista.

Itse olen pitänyt cooperin testiä hyvänä tapana katsoa oma max-syke. Jotta sen vois saavuttaa, tulisi se tehdä sopivasti levänneenä, jotta sen maximin voi myös esiinsaada. Jos on takana tiukkoja treenipäiviä just ennen cooperia, todennäköisesti käy niin, ettei jaksa paukuttaa ihan kunnolla siten et se myös hakisi sen maksimisykkeen.

Mä tein ton Cooperin siinä mielessä levänneenä, että edellispäivä (maanantai) oli täyslepoa. Edellisellä viikolla ohjelmassa oli lähinnä kevyttä hiipimistä 107 kilometriä, joka on mulle iso määrä. Lauantaina jolkottelin 25 kilometriä (5.45/km, syke 121), sunnuntaina samoin 25 kilometriä (5.31/km, 130).

Link to comment
Share on other sites

Oikean maksimi sykkeen määritykseen tarvitaan mielestäni raskas keli (helle) ja reitti, riittävän pitkä alkurasitus n. 1,5h kiihtyvällä vauhdilla sekä pitkä maksimivauhtinen loppu(vähintään 5 min).

Siis puolentoista tunnin alkuverryttely!? Taitaa mennä useimmilla jo väsymyksen puolelle tuossa vaiheessa. Ja niillekin, joilla ei mene, lyhyempi verra on varmasti parempi.

Vartissa saa jo hien pintaan, ja siihen pari spurttia, niin jo pitäisi olla valmis kuupperiin, jossa maksimi löytyy.

Testeissäkin pyritään max 30min rasitukseen, koska sen jälkeen alkaa jo väsyä, eikä huippua täten saavuteta.

On myös muistettava, että kropan on oltava levännyt, kun maksimia haetaan. Treeniväsymys ja päivän vire voivat heitellä "päivän maksimia" paljonkin.

Itse en ole kymmeneen vuoteen edes yrittänyt hakea maksimia yksin, koska tiedän, etten saa revittyä itsestäni kaikkea ilman "kilpailutilannetta".

Viime toukokuussa rasitustestissä (hyvin levänneenä) pääsin 188:aan.

Korkein mittaamani syke viime vuosilta on 2005 Forssan kympin maaliviivalta, loppukiritaistelun jälkeen, 192. Tätä käytän maksiminani.

Link to comment
Share on other sites

Niin, se vastaus kysymykseen unohtui....

Kesäkuussa juoksin ennätykseni cooperissa, kaksi päivää kympin maantiekisan jälkeen. Hiukan painoi jaloissa tuo kymppi vielä. Silti, max 189.

Tuoreempana olisi noussut varmaan vielä muutaman pykälän.

Eli kyllä se kuupperissa maksimiin menee, jos ei ihan törkeässä treenijumissa juokse.

Link to comment
Share on other sites

Vähän samoilla linjoilla.. Rasitustestissä mitattu 186, maantiekympin loppukirissä 189. Omissa treeneissä en ole saanut kuin kauhealla rutistuksella ylämäkeen 182. Käytän maksimina 190 kun se on kiva tasaluku :). Polar antanut muuten maksimit 223 maratonilla. Se on varmaan se helteen vaikutus..

EDIT: itse asiasta.. Olen täysin vakuuttunut että cooperin testissä saa aikaiseksi maksimit.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minä ainakin saan maksimini esiin 12 minuutin aikana, kunhan lämmittelyt on tehty huolella. Kysymys on vaan siitä, yrittääkö sitä tarpeeksi kovasti, sillä maksimisykkeen esille saamiseksi pitää mennä aika pitkälle yli mukavuusvyöhykkeen rajojen. Ilman riittävää motivaatiota tehdä aivan maksimaalinen suoritus loppukirirutistuksineen sykemaksimitkin jäävät saavuttamatta.

Tässä valossa kisatilanteessa voi hyvinkin olla paremmat mahdollisuudet päästä maksimiin, jos vain kelloa vastaan juostu cooper ei riittävästi sytytä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy