Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
KooTee

Kehonhuolto/venyttely

Recommended Posts

Kuitenkin (urheilulääke)tiede on se työkalu joiden kautta useimmat tarkastelevat (urheilu) maailmaa(onneksi). Tiede ei tiedä kaikkea mutta pyrkii mahdollisimman järkevään ja loogiseen selitykseen sen hetkisten tutkimusten ja tiedon valossa. Ja muokkautuu sen mukaan mitä on uusia tutkimustuloksia saadaan. Toisin kuin uskonnot ja uskomukset joita on ihan riittämiin kaikenlaisia hihhulointeja. Itsellä ei ole tarvetta keksiä pyörää uudestaan vaan luotan (suurimmaksi) osaksi tieteeseen. Omilla aivoilla saa yrittää ajatellakin. Koska nykymaailma on sen verran korruptoitunut että kaikkiin (tutkimuksiin ei voi luottaa) mutta pääsääntöisesti varmasti urheilulääketiedekin pyrkii sen hetkisen tietämyksen perusteella parhaaseen mahdolliseen selitykseen. Eli se mitä(fysiot.) koulussakin opetetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahhaa, hauska toi paljasjalkailufoorumin juttu! Tietysti se ei oo hauskaa, et paikat hajoo. :) Mut ootko

varma, et syyt ovat erityisesti venyttelyn puutteessa?

En, mutta se oli sellanen yleinen konsensus sillä foorumilla, siellä oli useampaa eri sortin vaivaa.

Totta puhuen en tiedä oliko venyttelemättömyydellä oman vammautumisen kanssa mitään tekemistä, veikkaan että se oli osatekijänä.. Juoksin siis pari vuotta ilman venyttelyä ja parhaimmillaan siinä oli 500 kilsan kuukausikin eikä tuosta määrähuipusta mitään seurannut. Sitten yhtenä keväänä alkoi yhdellä kovemman määrän viikolla (128 km). Uskoisin että tuli liikaa istumista (koulunpenkki ja automatka sinne) joka oli merkittävämpänä osatekijänä. Nivustaipeen kipu, mutta fyssarin mukaan vika oli laiskasti aktivoituvassa pakarassa, sitä on nyt tullut jumpattua jotain 5 kuukautta ja nyt se toki toimii eikä kipuja ole. Istumisen yhteys tuli esille tässä ihan hiljattain kun hokasin että autossa istuminen on se joka jumittaa pakaran, jomottaa kokonaan toista puoliskoa kankkua ja tuntuu myös siellä nivustaipeessa asti, melko pitkälti samalta kuin silloin kun se juostessa vaivaa. Vähemmän autolla ajoa ja penkin säätö - selkänoja paljon pystympään ja penkki lähemmäs rattia. Tää on haettu kokeilemalla, ei niinkään logiikalla, ei oo viime aikoina takamus jumittunut enää. Ei maailman loikoisin asento, mutta ei tarvitsekkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Venyttelyllä on vaikutusta vaivoihin. Itselläni oli viime syksynä luupiikki kantapäässä. Hankin muotoillut pohjalliset, jotka teki HML-mehiläisen fyssäri Eero. Lisäksi hän antoi ohjeet pohkeiden venyttelyyn ja jalkapohjien vahvistamiseen(pyörittelyä tennispallolla jalkapöydän alla). Vaiva hellitti. Onneksi.

Tänä keväänä oli kyljessä (reiden ja selän yhtymäkohdassa ja lantion ja polven välillä sivussa kipua). Sain venyttely ohjeita reiden ulkosyrjän lihasten venyttelyyn HML:n mehiläisestä. Lisäksi itse olen venytellyt säännöllisesti ja olen käynyt kolme kertaa kesäkuussa selkähieronnassa. Nyt on liikkuvuus ja vaivat parantuneet.

Mielestäni venyttely kannattaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istumisen yhteys tuli esille tässä ihan hiljattain kun hokasin että autossa istuminen on se joka jumittaa pakaran, jomottaa kokonaan toista puoliskoa kankkua ja tuntuu myös siellä nivustaipeessa asti, melko pitkälti samalta kuin silloin kun se juostessa vaivaa. Vähemmän autolla ajoa ja penkin säätö - selkänoja paljon pystympään ja penkki lähemmäs rattia. Tää on haettu kokeilemalla, ei niinkään logiikalla, ei oo viime aikoina takamus jumittunut enää. Ei maailman loikoisin asento, mutta ei tarvitsekkaan.

Kappas, minulla oli viime syksynä pieniä ongelmia oikean pakaran ja sitä myötä nivustaipeen kanssa ja tein analyysin, että se johtui lisääntyneestä (ala)mäkijuoksusta asuinpaikan vaihdoksen myötä ja ennen kaikkea runsaasta autolla ajamisesta. Tuli tosiaan sinä kesänä ja syksynä istuttua auton ratissa 2-3 h päivässä ja se tuntui vetävän pakaraa jumiin.

Noin muuten ketjun aiheeseen, niin minä päätin tuossa joitain kuukausia sitten lopettaa venyttelyn, kun en havainnut siitä hyötyä, mutta nyt ovat paikat olleet niin jumissa, että aloitin sen taas. Kovempien treenien päälle ei tule vieläkään venyteltyä juurikaan, mutta keveiden lenkkien päälle teen perusteelliset venyttelyt. En tee kovinkaan paljon pitkiä ja staattisia venytyksiä, vaan ennemmin sellaisia parin sekunnin mittaisia venytyksiä sarjassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen artikkeli venyttelyn mahdollisista hyödyistä ja haitoista:

It's a generally accepted part of running lore that you loosen up before you start. But does it really help? Some exercise physiologists are suggesting it can be worse than useless

- -

Stretching is certainly beneficial for runners who have detectable mobility restrictions as this can result in more severe injuries. Runners who suffer from lower-back problems may find that this emanates from stiffness in the hip.

"If there's an obvious restriction in the movement pattern of a runner, this means their stability through each stride is coming from the stiffness in their body rather than true mobility in their joint or tissue which can lead to injuries," Andersen says.

"But once again static stretching may not be the best technique to loosen that tissue. Other strategies like roller massage or working with a massage therapist may be the better approach to allow it to organise into a longer form, to allow more efficient movement."

Kirjoitin myös blogiini hieman enemmän ajatuksiani venyttelystä ja lähinnä siitä, että minä en ole venyttelyvastainen. Mielestäni jokaisen täytyy saada venytellä tai olla venyttelemättä; me kaikki olemme yksilöitä ja jotkut asiat tai periaatteet eivät vain sovi kaikille. Jokaiselle täytyy silti antaa vapaus venytellä tai olla venyttelemättä. Me juoksemme ja mielestäni meidän täytyy juosta yhdessä, vaikka yksin juoksisimmekin.

Happy trails! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy