Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Moe Szyslak

Pyöräilykypärä

Recommended Posts

Olen ajellut 'aina' pelkästään normaalilla pyöräilykypärällä ja monessa expossa hypistellyt pisarakypärää. No sillähän nyt ei normilenkkejä kehtaa ajella, niin ajettelin että lyön kaks kärpästä yhdellä iskulla ja ostin Giron Air Attackin visiirillä. Pelotti lähinnä pisarakypärässä se, että a) on raskas päässä ja kee) on herkkä pyöräilyasennolle.

Eilen sitten ensilenkki ko. kuupalla. Eihän tuo mun vauhti muuten mitenkään ihmeellistä ole, mutta alamäissä pääsee vähän vauhdikkaammin ja pystyi vertailemaan kypärän hyvyyttä vanhaan Trekkiin.

Päässä ei tosiaan tuntunut patopainetta ja vaikka tuli ihan testimielessä pyöriteltyä päätäkin kuin huuhkaja konsanaan, niin olo oli kuin tyhjiössä ajaisi.

Onkos muilla kokemuksia 'Ilma höökistä'?

Slowtwitchin 'absoluuttisen totuuden' mukaan ns. Aero Road mallisista paras on Spessun Evade, kakkosena Louise Garneaun Course ja kolmantena Giron Air Attack. Tuulitunnelitestin perusteella.

http://forum.slowtwitch.com/cgi-bin/gforum.cgi?post=5016386

Minulla LG Course ja siihen tyytyväinen, Evanscycles.co.uk myy niitä kohtuulliseen hintaan. Evaden saatavuus on ollut todella huono ja Giro AA sekä kalliimpi että 'huonompi'. Oma asento pyörän päällä ja pään yhteensopivuus vaikuttavat toki myös. Itsekin ostin jo monta kertaa melkein Giron, mutta päädyin sitten lopulta Courseen.

Muokattu

Itselläni on Air Attack. Mukana tulevaan visiiriin olen ollut tosi tyytyväinen, sillä silmälasit mahtuvat ongelmitta sisäpuolelle. Muutenkin on sopinut päähän hyvin. Tuuletusreikiä voisi olla enemmän, nyt kehittää lämpöä. Toisaalta tukan saa märkänä vedettyä hienosti taakse, kun juoksua varten vaihtaa lippiksen päähän.

Vähän samoista syistä olen funtsinut tuota Air Attackia.

Tähän sakka olen ajellut Met:n jollain maastomallin kypärällä, en tosin tiedä mitä eroa sillä on maantiemalliseen pottaan.

Mutta onko noin että eron huomaa jopa "nuppituntumala"

Rookie

Kyllä mulla ainakin se Trekin kypärä 'otti ilmaan kiinni' kun vähän pääntä käänteli. Tunne oli kun olis lippis päässä tuulisessa kelissä. Air Attackilla näin ei käynyt.

Itselläni on Air Attack. Mukana tulevaan visiiriin olen ollut tosi tyytyväinen, sillä silmälasit mahtuvat ongelmitta sisäpuolelle. Muutenkin on sopinut päähän hyvin. Tuuletusreikiä voisi olla enemmän, nyt kehittää lämpöä. Toisaalta tukan saa märkänä vedettyä hienosti taakse, kun juoksua varten vaihtaa lippiksen päähän.

Juu, lämmin oli. Itse tosin käytän normaaleissakin juhannuskeleissä buffia kypärän alla, saati tänä 'kesänä'.

Sain tänään Spessun Evade kypärän. En tykkää Air Attackin mallista yhtään, joten ulkonäkösyistä Evade. Sopii päähän kuin valettu. Täysmatkan pitäisi heilahtaa 3,5 min nopeammin tämän ansiosta verrattuna aikaisempaa Giron johonkin peruspottaan. Kokeilin aiemmin keväällä lyhyesti päähäni myös Spessun McLaren TT aerokypärää, mutta se puristi ikävästi korvia (koko oli mahdollisesti väärä) ja oli hankala saada päähän. Lisäksi se maksoi aika paljon. Olkoon se sitten myöhemmin ostettava päivitys.

Specialized Evade testattu. Mukavasti toimii ilmastointi ja kypärä suorastaan imee ilmaa sisäänsä päälaen kohdalla olevista "venttiileistä" ja tulee ulos niskahaivenet hulmuten. Nopeudesta ei treeneissä pysty sanomaan mitään, mutta ainakin kypärä oli täysin hiljainen verrattuna edelliseen peruskypärään.