Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuntopyörällä ajaminen

Juoksija83
 Share

Recommended Posts

Elikkäs..onkos palstalaisilla millaisia kokemuksia kuntopyörällä ajamisesta? Mulla on tuo juoksufiilis hieman kadoksissa ja varsinkin, kun työajat on nyt hieman tyhmät (10-n. 18 ) ja kotona sitten ennen seiskaa niin ei vaan sitten ole jotenkin energiaa ja intoa lähteä tuonne pimeään juoksemaan. Kuntopyörällä tulee ajettua ja se kyllä maistuu siinä samalla tv:tä katellessa, mutta pysyyköhän ajamisella kunto millaisena?

Ostin pari vuotta sitten kuntopyörän, kun olin juoksukiellossa. Nyttemmin poljen kerran viikossa. Halvatun tylsäähän se on, mutta tosiaan telkkua tulee ohessa katsottua.

Sen verran olen huomannut, että syke ei nouse samalla tavalla kuin juostessa. Pidänkin hommaa enemmän palauttavana. Ei saa samoja viboja kuin lenkistä.

On kuntopyörä ja olen käyttänytkin. Syke siinä ei tosiaan nouse samalla tavalla. Tosin eipä tarvikaan, kun yläkroppa ei rasitu juoksun malliin. En ole käyttänyt sitä pääasiallisen atreenivälineenä, mutta vaihtelun tuojana ja korvaajana kylläkin.

Tässä muutamia treenejä, joita sillä voi tehdä juoksijakin mainiosti. Nopeustreeniksi esim. 10*10-15s spurtteja, jossa spurtti lopetetaan, jos takapuoli alkaa pomppimaan. Kevyehkö vastus ja rento pyöritys.

Perustreenissä hommaa voi jaksottaa vastuksen ja pyöritysnopeuden vaihtelun avulla. Esim. 5min 80pyöritystä, sitte 5min 90 ja 5min 100, sarjan jälkeen 5min 70-80 kevyellä vastuksella palauttelua. Tärkeintä juoksijan kannalta on pitää pyöritystiheys korkeana, mieluummin 90-100. Kun jalat tottuu voi nostaa pyörityksiä yli sadankin. Tiheä pyöritys on lähempänä juoksun askelfrekvenssiä.

Toki voimaakin voi treenata, jos haluaa. Siihen voimaosioiden aikana pyöritykset 60-70. Välillä voi laittaa kovan vastuksen ja sillä 80-90 pyöritystä ja väliin palauttavia jaksoja.

Vaihtelua hommaan saa siis kun tekee jonkin ohjelman, jossa pyöritysnopeudet ja vastukset vaihtuu 1-5min välein. Tunti yhtä ja samaa vauhtia ja vastusta käyttäen on varmasti tylsempää. Palauttavana treenimuotona kuntopyörä on varmasti hyvä vaihtoehto myös.

Kuntopyörä on pölyttymässä makkarin nurkassa. Talvella sillä tulee muutama lenkki heitettyä pahimpien pakkasten aikaan. Nyt vaan tuo maikkarin sähläys jääkiekon sm-liigan kanssa pilasi sen sunnuntain lenkkiajankin. Ennen oli hyvä lätkää katsellessa polkaista sellainen parin tunnin pk-lenkki.

Sykkeitä ei kuntopyörällä tosiaankaan tahdo saada nousemaan, niinkuin edellä jo todettiin. Tai siis saahan ne ylös, mutta selalisilla vastuksilla, että polvet huutavat silloin hoosiannaa ja loukkaantumisriski nousee liian suureksi.

Ensi keväänä olisi kuitenkin tarkoitus polkea hieman enemmän treeniä työmatkapyöräilyn aloittamista pohjustaakseni.

Sykkeitä ei kuntopyörällä tosiaankaan tahdo saada nousemaan, niinkuin edellä jo todettiin. Tai siis saahan ne ylös, mutta selalisilla vastuksilla, että polvet huutavat silloin hoosiannaa ja loukkaantumisriski nousee liian suureksi.

Juoksua vastaaviin rasitustasoihin päästään pyöräillessä yleensä n. 10 pykälää pienemmillä sykelukemilla. Yksilöllisiä eroja löytyy kuitenkin tässäkin asiassa.

Kuntopyörän käyttöä treenissä olen suunnitellut itsekin. Viime viikolla kokeilin hieman pari kertaa. Viikonlopun kymppi tuntuu vielä pohkeissa sen verran, että taidan tehdä tämän päivän palauttelevan kuntopyörällä.

Pientä lisäinnostusta kuntopyöräilyyn sain viime viikolla, kun hommasin spinningiä varten pyöräilykengät ja samalla otin lukkopolkimet kuntopyörään.

Oletteko mitenkään viritelleet kuntopyöräänne? Minulla on jokusia vuosia vanha magneettikuormitteinen Tunturi F400. Tanko on siinä niin lähellä, että seisaaltaan polkeminen ei onnistu. Joskus mietityttää, että voisikohan sen puoli metriä leveän satulan vaihtaa.

Oletteko mitenkään viritelleet kuntopyöräänne? Minulla on jokusia vuosia vanha magneettikuormitteinen Tunturi F400. Tanko on siinä niin lähellä, että seisaaltaan polkeminen ei onnistu. Joskus mietityttää, että voisikohan sen puoli metriä leveän satulan vaihtaa.

Pitäishän tuota viritellä, kun se nykyinen satula on tosiaankin sellainen sohva, että se aiheuttaa istumalihasten ja koko persauksen puutumisen jo puolen tunnin polkemisen jälkeen. Koiville siinä on selaiset muoviset lenkurat, jotka pitävät jalat polkimilla.

Mensongelta tulikin jo hyviä harjootusvinkkejä, joten eipä tässä juuri oo lisättävää. Ihan palauttavinakin toimii tosiaan hyvin semmoset lyhyet ajot >95 kadenssilla ja pienellä vastuksella jotta syke pysyy alhaalla. Itse olen ajanut nyt vähän aikaa sisällä maantiepyörällä & harjotusvastuksella. Lisäksi oon ajellu sisällä myös rullien päällä, mutta siitä tuo naapuri jaksaa hieman purnata ni on ollu pakko sitä vähentää.. Lisäksi salilla tulee joskus jähyteltyä ja lämmiteltyä semmosella Tunturin kuntopyörällä, jossa se satula kyllä hankaa toisinaan ikävästi tavallisissa shortseissa ajaessa. Lisäksi jos kovalla vastuksella alkaa ajamaan niin niillä kumilenksupolkimilla on vähän hankala pyörittää sujuvasti.

• 1 month later...

Nytpä tytyy kertoa mitä pukinkontista putkahti, vähän etukäteen...

Nimittäin Yorkin upouusi kuntopyörä!

Eilen sitä tuli tunnin verran testailtua, ja on kyllä hienon oloinen peli.

Mittaa sykkeet, kadenssin, matkan, nopeudet, kalorit ym.....

Ja mikä oli hienoin juttu, sähkökäyttöisenä siitä löytyy erilaisia valmiita treeniohjelmia, esim. erilaisia "mäki"- ja intervallitreenejä. Ei tarvi kuin polkea ja kone hoitaa loput! On se ihme vekotin...

Eilen ajoin seuraavanlaisen valmiin treenin. Reilun minuutin välein vastus kasvoi, ja sitten rasitushuipun jälkeen palautui taas lähtötasolle...

Ihan tuli ikävä sitä vanhaa kaverin nurkista pelastettua remmivastuksella varustettua vanhaa kuntsia. Infernaalista meteliä vielä täydensi käryävän hihnan juhlava tuoksu....

Täytyypä tänään ajella joku toinen noista valmiista treeneistä!

Taitaa jiivee innostua :innostunut Aattona on kinkulle tilaa :) En oo koskaan tollasia valmiita ohjelmia päässy tekemään, siis pyörään ohjelmoituja. Varmasti mukavia ja helppoja käyttää. Tärkeintähän niissä on, ettei polkemisesta tuu liian junnaavaa, kun vastus vaihtee ihan ittekseen. Pyöritykset kun vaan pitää tarpeeksi tiheinä, niin avot.

Nytpä tytyy kertoa mitä pukinkontista putkahti, vähän etukäteen...

Nimittäin Yorkin upouusi kuntopyörä!

Onko siinä hyvä satula?

Meillä on semmonen Tunturin olikohan F-305 tjsp. ja siinä on sellainen lehmänpaskasatula, jolla ei voi ajaa kuin puolisen tuntia ennenkuin persaus on ihan puuduksissa. Joskus olen polkenut parinkin tunnin lenkin lätkämatsia katsoessa, mutta tommosen jälkeen koko navan alapuolinen kroppa on liki eloton. En yhtään ihmettele, jos pyöräilyn kerrotaan aiheuttavan impotenssia...

Arg! yhdyn edelliseen.Mulla kans Tunturi F-250 varustettuna norsunkorva penkillä,kolmenvartin lenkit aika maksimaalisia.Tympeetä hommaa,eipä tuu kelailtua muuten kun jos ulkona kauhee keli ja uimaankaan ei viitsi lähtee (ja on muka pakko urheilla just tänään),tapahtuu noin 10 päivänä vuodessa.

no joo, sen verran vedetään innostusta takaisin... :-)

..että kyllähän se satula on sellainen norsunkorva...

Kumma juttu että niitä ne vaan tuntuu olevan.

Tosin tunturin mallistosta löytyi yksi kilpapyörää jäljittelevä malli, jossa oli myös kunnon satula..

Ja jos negatiivisia puolia oikein hakemalla haetaan, niin se hinta oli vähän reilu kolme tonnia... siis euroissa!!!

Eli välillä vaan kun tempoo putkelta, niin perse kyllä kestää paremmin tuota mummosatulaa kun parin kuukauden tilin lovea lompsassa... :viheltely