Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Anders

Tri-kisavauhtien arviointi lajien vauhdeista

Recommended Posts

Moro vaan.

Tässä on triathlonialoittelija sormi suussa ja huuli pyöreänä kaikesta infermaation määrästä, mitä on koittanut tankata. Yksi asia kuitenkin kiinnostaa jonkun verran, ja se olisi kisavauhtien suurinpiirteinen arviointi harjoitusvauhtien/lajien kisavauhtien perusteella.

Itsellä tulossa ensimmäinen puolimatka tahkolla, ja tahtoisin olla kunnialla maalissa. Ajalla nyt ei ole niin väliä, mutta parhaani tahtoisin antaa toki. Lähinnä siis kiinnostaa, että millaisilla vauhdeilla suhteessa harjoitusvauhteihin yleisesti porukka lähtee liikenteeseen.

Jos siis poljen suht kevyellä teholla 30kmh (syke ~130/180), ja kovatehoiset lenkit (noin 30km) menee 34-35kmh yksinajossa (syke ~165/180), mikä olisi ns. järkevä vauhti lähtee kisassa liikenteeseen, kun paukkuja kumminkin pitää jättää juoksuun? Uskaltaako sitä lähteä ollenkaan nostaan tuolta pk/130bpm vauhdeista?

Juoksussa taas puolimaratonennätys 1,33, niin en osaa yhtään arvioida, olisiko uinnin ja pyöräilyn jälkeen järkevää lähte 4,45 vauhtia vai vielä reilusti hiljempaa.

Se mikä tässä on ehkä pointti, niin millaisella sykerasitustasolla yleisesti on ammuttu puolimatkan mittaselle liikenteeseen, että on vielä suht voimissaan myös loppupäässä kilpailua? Kuten viestistä varmaan käy ilmi, niin aiempaa kokemusta triathlonista ei ole, nyt tullut tehtyä jotain yhdistelmäharjotuksia, mutta ovat olleet lähinnä tosi kevyt pk- pyöräily ja päälle reipas juoksu, yhteensä 2h-2,5h.

En vastaavaa ketjua /arviota löytänyt. Jos semmonen johonkin on hautaantuneena, saa linkittää. Juoksuun on olemassa mcmillan, millä voi kisavauhtejaan vähän arvioida lyhyemmistä vedoista. Jotain vähän samantyyppistä taulukkoa kaipaisin triathlonvauhteihin.

Kiitti vastauksista etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Triathloniin en ole koskaan laskuria nähnyt ja sellainen taitaa olla vaikea toteuttaa yksilölliset erot huomioiden. Kun eri lajien painotus (kuinka kovaa menet kisassa vs oma maksimivauhti kyseiseen lajiin).

Syke on kuitenkin aika hyvä mittari, ettei vedä itseään "kyykkyyn". Mitään vauhteja ei kyllä osaa neuvoa kerrotun perusteella. Puolikkaan mittaisessa kisassa jokainen eri laji alkuun rauhassa. Siitä juontaen sanoisin, että juoksuvauhdiksikin kannattaa otta pari eka kilsaa 5min luokkaa. Siitä alkaa sitten nostella jos siltä tuntuu. Pyöräilyssä kiva puristus vaikuttaa huimasti juoksun rasittavuuteen ja vauhtiin. Eli pitäis onnistua tunnistamaan omasta kehosta sellainen "kynnysnopeus" tai paremminkin rasitustaso, jota ei sitten ylitä kuin korkeintaan hyvin lyhyiksi hetkiksi. Muutenkaan ei sitä vauhtia kannata niin tuijottaa. Reitti ja kelikin vaikuttaa keskariin paljon.

Omasta puolesta (sykealue n. 40-190) mulla puolikkaan kisasykkeet menee jotenkin näin: uinti avg 160, pyörä 150, juoksu 155-160. Näillä sitten mennään päivän kunnon ja muiden tekijöiden mukaan sitä mitä pääsee.

Ja mulla henk koht vasta 5km juoksun jälkeen selviää miten se pyörä oikeasti rasitti. Alku menee tunnostellessa ja pyörästä jää hieman vauhtisokeus, eli tuntuu että mönkii vaikka menis ihan riittävää kisavauhtia.

Eipä tästä paljoa apua ole, mutta jotain sentään.

Ekan puolikkaan jälkeen olet viisaampi. Mikään neuvo ei voita omaa kisakokemusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta.

Juu sinänsä varmasti edes ohjeellisten vauhtien antaminen on käytännössä mahdotonta, mutta juuri tuota rasittavuuden vaikutusta etenkin pyöräilyn osalta mietin. Onneksi tässä on aikaa, niin se pitää varmaan lähtee hakemaan kisavauhtia jollain muttamalla 50km+7km pyörä/juoksu yhdistelmillä. Tommoset pitemmät kisavauhtiset tuppaa vaan helposti olemaan niin kuluttavia, ettei niitä viitti ihan jokaviikko tehdä. Parempi kai se on tietysti lähtee liian hiljaa kun liian kovaa, joten tarvii vaan koittaa pitää maltti mukana. Vähän vaan kuumottaut ajatus, että pienelläkin pyörävauhdin nostamisella tuosta PK:sta painan itteni niin lukkoon, että juoksu mene ihan mönkään. Toivottavasti oman kehon tuntemus paranee tässä kesän aikana, kun saa enemmän erivauhtista harjoitetta ja yhdistelmäharjotuksia alle. Nyt on vähän niinkun lähtemässä kohti tuntematonta, mutta niinhän se tietysti ennen ensimmäistä puolikasta/kokonaista maratooniakin ollut, kun ei ole ollut mitään tietoa miten jaksaa. Mutta ehkä sitä pitää optimoida sykealueet, millä jokainen suoritusta yksinään menee suhteellisen helposti, ja lähtee sitten niitten mukaan survoon. Tavoite alle 6h, mutta se ei perustu oikeastaan mihinkään. Siihen olisi budjetoitu tunti uintiin, ja pyöräily 3h ja juoksu 2h sillä ajatuksella, että pyöräilystä ja juoksusta ottaa sen verran reippaamman , että saa edellisen vaihtoajan kurottua umpeen. (kun en oikeen osaa arvioida vielä, kauan niihinkin siinä saa tärvättyä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ainakin lähden fillarilla aina liian kovaa. Jos sitten maltan katsoa sykemittaria niin himmaan sopivan sykkeen. Usein en tai liian myöhään. No, kai tuo on opittava kantapään kautta.

Juoksu on sitten helpompi kun juoksee minkä tuntee jaksavansa. Jos sitä löntystelyä sitten juoksuksi voi kutsua.

Jos puolimaraennätys on 1½ tunnin luokkaa niin 6 tuntia menee rikki jos yhtään osaat kellua ja pyörä pysyy pystyssä. Mulla kestää myös 6 tuntia mutta puolimara parhaimmmillaan 2:06 (eikä fillaroinnin päätteeksi)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä unohdan kokonaan nuo aikatavotteet, niitä voi sitten miettiä jatkossakin, kuhan nyt ekasta saa vähän perstuntumaa lajin luonteeseen. Jotenkin sitä vaan, hermostunut nyt ehkä on väärä sana, mutta ärsyyntynyt, kun ei oikein tiedä mitä tuleman pitää. Mutta fiilis ollu varmaan kaikilla sama ennen ekaa kertaa. Täysmatkan marat menny päin honkia suhteessa puolikkaisiin (paras 1/1 3,54, kovat jalkakrampit sillonkin) Siks ehkä toi pitkä suoritusaika tuossa pelottaa. Mutta mikäli olen oikein käsittänyt, niin puolimatka on armollisempi jaloille, kun marathon? Olen itse aika koookas (tällä hetkellä 181/90) joten tuo maran mittanen matka on vähän liikaa ehkä koiville tällä elopainolla.

Ps. Ei varsinaisesti ollut ajatus, että tästä ketjusta tulisi "neuvoja antin ekalle reissulle" vaan yleisempi vauhtien/aikojen arvioimiseen liittyvä ketju, mutta kiitti että otitte kantaa myös yksilötasolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä (syke n. 40-200) uinnista ei hajua, rennon reippaasti uiden kuitenkin. Sen vauhtia ei pysty edes pahemmin tarkkailemaan paitsi tuntemuksesta. Pyöräily meni viime vuonna Joroisilla 158bpm vauhdilla 37,4kmh. Olin ajanut 12vrk ennen kisaa 64km tempon täysin samoilla sykkeillä ja vauhtikin oli melkein sama. Aika hyvin osui kisassa tuntemus tuohon. Pari viikkoa aiemmin olin ajanut 169bpm sykkeillä 50km tempon, vauhti siis vähän kovempaa, ja tuntemus oli, ettei tuota kyllä jaksa, hyvä jos puhtaasti pelkkää pyöräilyä, juoksusta puhumattakaan. Juoksussa oli helppoa, koska jos pyöräilyn ja uinnin on mennyt sopivilla tehoilla, pitäisi puolikkaalla juoksun mennä sileän maratonin vauhtia, ja sitä vauhtia itsekin juoksin, syke oli myös n. marasykkeet, 169bpm. Olinko tietoinen, että vauhti kantaa maaliin asti? En tietenkään, mutta kyllä matkalla tuntemus oli, että kyllä voisi pysyä jos ei kramppaa.

tänä vuonna uinti menee samalla tyylillä, rennon reippaasti, ja juoksu n. maratonvauhtia ja pyöräilyyn haetaan seuraavan kuukauden aikana tuntuma, mikä on se hyvä fiilis. Syke on varmaan samanlainen jokatapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä lähtökohtaisesti hieman kovempaa uskallat lähteä eka kerrallakin kuin tuo 130bpm. Lonkalta noiden epämääräisten kuvailujen perusteella sanoisin että 140-150bpm voi olla se kisasyke, yleensä pyörällä syke on vähän matalampi joten siinä ehkä lähempänä 140 ja juostessa lähemmäs 150. 5h alitus voi olla ihan mahdollinen, mutta ei varmaa. 5,5h ei pitäisi tuottaa ongelmaa ellei tule totaalikatkeamista. Kannattaa lähteä joka osuuden alkuun tietoisesti hieman rauhallisemmin kuin minkä arvelee järkeväksi keskivauhdiksi koska etenkin eka kerralla on innoissaan helppo lähteä hyvävoimaisena liian kovaa mikä voi pilata kisan loppuosan energian lopahtamisen myötä. Muista myös juoda ja ennen kaikkea tankata energiaa tasaisesti kisan aikana, kun nuo pitkät matkat ei ole kerran olleet se vahvuus juoksun puolellakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä vertailuksi.

Mulla puolimaran enkka pelkälteen on 1:52:xx ja puolimatkan kisan olen pyristellyt parhaimmillaan 5:15:xx.

Viime keväänä ideapark 1:54:xx ja joroisilla juoksu 1:55:xx. Ehkä hieman juoksukunto parani tuossa välissä, mutta ei nyt mahdottomia.

Kaikissa noissa olen vetänyt just niin kovaa kun rahkeista lähtee joten ei ole passailtu noissa puhtaissa juoksuissa.

Yksilöllistä, mutta mulla tämmösenä diisselinä ei ihan kauheen paljon hitaampaa juoksu mene tri kisassa. Sanoisin että 5min voisi olla ero. Jollain toisella saman tason juoksijalla voi olla 15-20 minuutiakin.

Erot riippunee myös paljon siitä miten paljon treenaa ja kisaa pitkäkestoisia juttuja noin muuten ja millä tehoilla. Mulla tahtoo tehot livetä aikas koviksi myös pidemmissä treeneissä, etenkin hiihtokauden alussa.

Eli kuten TT heitti, niin 5 tiimaa vois olla lähempänä jos välttävästi uit.

Rookie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, erinomaisia vastauksia.

Tämän ja tulevan parin kuukauden aikana varmaan alkaa karvottuun aika hyvin, miten sitä kannattaa lähteä miettimään, ettei jauha itteensä tohjoks ennen aikojaan, mutta ei jätä ihan hirveesti löysääkään (tosin varmaan ekalla puolimatkalla ei mitenkään hirveen fressinä oo maalissa, vaikka menis kuinka hiljaa. :) Pitänee kovana valmistavana tehä sittemmin vaikka uinti 500 + pyörä 50km vaika tuolla 150pbm, ja lähtee karvottaan miltä vaikka vitosen juoksu menee siihen päälle. Jos sen jälkeen ei oo tyystin hakattu, niin luulisi sitten hyvin levänneenä tuosta löytyvän aika hyvin kisavauhti / ainakin tuntemus mihin päin se siitä sijoittuu.

Uinti tarvii ottaa kovalle painotukselle nyt tästä eteenpäin. Kyllä se 2k vaparia ihan hyvin yhteensoittoon hallissa menee, mutta avovedessä en oo ikinä uinu pitempään. Nyt sain märkäpuvun lainaan, niin pitää lähtee kokeilemaan miten se alkaa sujumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksilöllistä, mutta mulla tämmösenä diisselinä ei ihan kauheen paljon hitaampaa juoksu mene tri kisassa. Sanoisin että 5min voisi olla ero. Jollain toisella saman tason juoksijalla voi olla 15-20 minuutiakin.

Minä olen sellainen toinen ääripää. Puolimaran enkka 1:27.xx ja puolimatkan tri-kisassa paras juoksu 1:39.xx

Huono kestävyys ja liian kovaa pyörällä on syynä.

Kestävyys onkin iso osa hommaa ja sitä ei voi vielä puolimaran tuloksen perusteella arvioida suuntaan taikka toiseen. Maraton tulos ehkä paremmin korreloi puolimatkan tri-kisan tulosta. Eli jos kunnolla konttaa, niin niitä minuutteja tulee hyvin nopeaan lisää. Itse sain kokea tuon viime syksynä Nastolassa.

Itsekin heitän Andersille, että noilla kerrotuilla vauhdeilla ja tuloksilla tavoite sinne viiden tunnin pintaan. Aikalailla samoista lähtökohdista meni oma eka puolimatka ja tavoite oli 5.5h. Oli sitten "hienoa" alittaa tavoite puolella tunnilla. Eli ei pitäis hirveästi aliarvioidakaan omia kykyjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, hyvää kokemusperäistä kommenttia satelee. Kai sitä uskaltaa sitten vähän kiristää suunnitelmaa tosiaan. Kuulostelee sit tarkkaan vaan tuntemuksia juurikin etenkin tuossa pyöräilyosuudella. Onneks tässä on aikaa vielä tehdä monia hyviä harjotteita kisa silmälläpitäen (ja en pane pahakseni jos pari kiloakin tippuis, nyt on vähän talia kannettavana, viitisen kiloo enemmän kuin tuolla viime syksyn puolimaraton-ennätyksellä, joten ihan siinä tikissä ei tässä tällä hetkellä olla)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kovasti olen itsekin pohtinut, mihin rahkeet riittävät elokuun lopussa Käringsundin puolikkaalla. Juoksussa 21km menee kahteen tuntiin ihan iisisti. Viime viikolla juoksin 15km 1,5h ja siitä kiristin niin, että sain alitettua 2h. Ihan hyvät fiilarit tuon lenkin jälkeen. Eilen kokeilin vähän nopeampaa tahtia kympillä ja 47min meni siihen. Vimppa kilsa piti louhia vielä ylämäkeen. Uinnissa realistinen kisavauhti voisi olla 40-45min olosuhteista riippuen. Paras 75km fillarilla on mennyt 34km/h keskarilla. 33km/h pitäisi olla ihan ok ja juoksunkin pitäisi kulkea vielä sen jälkeen. 70km/10km juoksu settiä olen ajelut 33,5km keskarilla ja juoksu siihen päälle 55min, niin ettei tarvitse tappaa itseään. Kai sitä uskaltaisi lähteä 5h30min tavoitetta hakemaan. Sitä en tiedä, meneekö transitiot enää tuohon haarukkaan... Jos on kovin mäkinen maasto ja kovasti vastatuulta, ei pyörä kyllä kulje noita aikoja. Kohtuulisessa vastatuulessa 30-31,5km/h alkaa olla jo kovaa puurtamista.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy