Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Guest Rekisteröimätön

Tonni kolmeen minuuttiin?

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Ikäkausiurheilijana joskus 70-luvulla jäi kolmen minuutin raja tuhannen metrin ratajuoksussa saavuttamatta. Nyt kun ikää on 50+ ja polvet ei oikein kestä maratonin mittaista juoksemista tai edes siihen tarvittavaa harjoittelua, niin on tullut mieleen että alkaisi tavoitella tuota tonnin 3 minuutin "haamurajaa".

Saanokaapa viisaammat, että onko mitenkään saavutettavissa, jos ei lapsena onnistunut ja armeijassakin cooperit meni vain n. 3000metrin tuloksilla. Kestävyyttä varmaan voisi olla riittävästi, mutta tuohon tarvitaan 18 sekunnin satasia, mikä on jo melkoista pikajuoksua.

Toisaalta olen ajatellut niinkin, että vaikka ei aikatavoite onnistuisikaan, niin jo pelkästään tuon tavoitteleminen vaatii monipuolisempaa harjoittelua kuin pelkkää pitkää lenkkijunnaamista. Ei välttämättä huono asia ollenkaan tässä iässä :-)

ei muakaan nuo pitkät matkat kiinnosta !! maran enkka on 2.40 ! mut siitä aikaa ...tonnin enkka joku 2.52+ ! nyt pisin lenkki joku 18km ! ikää 44 v ! on se mielestäni jo aika nopeaa juoksu nuo 18 s sataset ! ei kaikkin tartte junnaa perus lenkkii jotka tähtää maralle ! Tosin holmen vetää täl hetkellä 3 reenii viikossa ja juoksi maran just 2.27+ !! mikä on varsin kelpo aika !! eikä treenamisen tartte olla tylsää puurtamista!! kyl se 3m alitus vaatii niitä pitkiksiä ja vetoja jos alle 3m meinaa . ja vauhti kestävyyttä missä kaikilla on parannettavaa... REENI INTOA ! ! !! ! ! ! ! !:038:

Ei se pikajuoksua ole mutta vaatiihan tuo jonkinlaisen perusnopeuden, eli 100 m pitäisi ehkä mennä vähintään 14-14,5 s ja 400 m 63-64 s, jotta ei jää nopeusreservistä kiinni. Sitten vaan kehittämään nopeuskestävyyttä siihen päälle. Jos 800 m kulkee 2:20 ja 1500 m 4:45, niin silloin pitäisi tonninkin liikahtaa alle 3 min.

Yli viiskymppisenä 3min tonni on erinomaisen hyvä haaste.

Kun viiskymppisenä innostuin treenaamaan, laitoin tonnin tavoitteeksi nuorena juoksemani ajan 3:10 (omin päin tehty testijuoksu). Silloin kävin lenkillä vain satunnaisesti, fiilisten mukaan. 50++:laisena meni kuitenkin vain 3:17 (tämäkin testijuoksu omin päin), ja siihen tarvittiin kaksi kesää säännöllistä lenkkeilyä, maratonohjelma, paljon keveämmät ja paremmat lenkkarit jne. Luultavasti olisin saanut jokusen sekunnin paremmankin ajan, mutta puolen kierroksen mittaisessa loppukirissä alkoi vähän hirvittää, jos vaikka pumppu pettää tms, enkä uskaltanut heittää päälle sitä viimeisintä pykälää.

Muokattu
huom/tämä aihe kuuluisi "harjoittelu lyhyille matkoille" osioon.

3min on todella kiinnostava, mutta samalla kaamea haaste. Mulla esim. maratontulosten perusteella pitäisi mennä alle - noh: herra McMillanin mukaan ainakin - mutta eipä varamsti mene nyt. 400-500m tarvittavaa vauhtia on kovimmassa vedossa mennyt -kun joskus harvoin lyhyitä tulee vedettyä. Siinä olo sellainen, että ei toivoakaan veivata samaa loppumatka. 100-500m vetoharjoittelua tarvisi jonkun kuurin, että saisi hilattua tulosta alas. Eri juttu muuten juosta tuollainen tappomatka yksinään kuin muiden kanssa, varmaan 2-3 sekuntia saa pois porukan paineessa.

Nuorempana meni 3:07 yksinjuoksuna kaverin henkisesti ruoskiessa vieressä. Aikas pienellä treenimäärällä. Nyt on treenimäärät kohdillaan, mutta nopeus taitaa olla ikuisesti mennyttä. Vai vieläkö sitä kerran yrittäis itsekin...

Ei ole helppoa päästä tuohon yli viisikymppisellä. Itse juoksin 16 vuoden iässä kolmen kuukauden harjoittelulla 2:45,5, mutta kun kerran kokeilin radalla jo viisikymmentä juuri täyttäneenä, pääsin hädin tuskin alle 3:10. Ja siihen aikaan Aktia cup meni 35:42 (jos oikein muistan). Kaverin kanssa vedettiin sitten useamman kerran polulla kilsan pätkää täysillä, mutta eipä koskaan alle kolmen minuutin päästy. Nyt 3:30 alkaa olla tekemätön paikka.

McMillanin mukaan 3 min /1000 metriä vastaava 800 metrin aika on 2.16,9 saa ainakin minut vastikään kasisatasta kokeilleena ymmärtämään että aika kovasta tavoitteesta on kyse. Huh. Toisaalta 8 x 18 s. eli 2.24 kasisatasella ei tunnu lainkaan mahdottomalta. Ehkä itse lähtisinkin tuota tavoitetta lähestymään matkan kautta ja testaamaan kuinka kauan tavoitevauhdissa pysyy.

Mitenkäs se tonni muuten pitäisi juosta? Tasavauhdilla?

mulle tuli myös mieleen tavoitella 3 min aikaa tonnilla (tai kasilla), kun vajaa 3 kk lenkkeilyä takana. matolla olen välillä juossut verryttelyjuoksun lomassa 1 minuutin pätkiä 3 minsan tonnin vauhtia pikku ylämäkeen. vauhti tuntuu melko helpolle rullailulle, minuutin jälkeen takareisissä tuntuu kuitenkin pientä maitohappoa. muissa lihaksissa tai hengityksessä ei tuossa vaiheessa vielä tunnu millekään. aerobinen juoksuteho on vielä olematon, jota pitäisi varmaan nostaa reippaasti, jotta olisi jotain pohjia alkaa reenata hapokkaampia vetoja tonnia varten. aikaahan tässä olisi vielä reenailla, kun ikää on vasta 40 vuotta. pitkän matkan juoksentelut eivät ole koskaan tuntuneet omalta jutulta ja pikajuoksijaksi ei viitsisi ryhtyä, koska siinä teloo itsensä taatusti. tonni olisi siinä mielessä hyvä "keskitie", että aerobinen ja anaerobinen työ ovat tuolla matkalla tasapainossa keskenään.

Eikös kaikki matkat mene parhaiten noin. Pienellä loppukirillä ehkä.

Muistelisin vanhoista onnistuneista tonneista, että 300m tavoitevauhtia on rallattelua - miten onkin helppoa trallallaa. Sitten alkaa turhan kovalla kulmakertoimella ahdistamaan. 500-600m on OMG-kohta/missä tulos tehdään. Siis jäljellä oleva matka tuntuu mahdottoman pitkältä ja tekisi niin mieli hiukan löysentää. Vasta 900m usko palaa, että maaliin jaksaakin tätä vauhtia.

Mielestäni aika kaamea matka. On kyllä 1500m myös, kumpihan on pahempi.

Mulle luontevin taktiikka olisi juosta 71s+72s+37s - siis hiukan loppua kohti hyytyen. Täytyy käydä jossain välissä itse testaamassa, olisiko saumoja alittaa tuo maaginen raja kerrankin.

Muokattu

Saapi tuossa tonnilla kolmeen minuuttiin astella lähemmäs 600 askelta eli 300 pomppua per jalka nopeudella 5,55 m/s. Enemmän ahistaa tuo askelten lukumäärä kuin vauhti. Juoksutekniikankin olisi syytä olla hyvä, jotta saisi jalat rasitettua tasaisesti. Tuppaa menemään takareisille herkiten rasitus omalla kohdalla.

800 metrillä juostaan käytännössä aina toinen kierros hieman hitaammin kuin ensimmäinen. Tällä taktiikalla maailmanennätyskin on tullut alas. Tonnistä en tiedä, koska kovat kisat puuttuvat, mutta arvelisin saman pätevän vielä tähänkin matkaan. Ensimmäinen 500-600 metriä kovaa ja lopussa taistelua.

800 metrillä juostaan käytännössä aina toinen kierros hieman hitaammin kuin ensimmäinen. Tällä taktiikalla maailmanennätyskin on tullut alas. Tonnistä en tiedä, koska kovat kisat puuttuvat, mutta arvelisin saman pätevän vielä tähänkin matkaan. Ensimmäinen 500-600 metriä kovaa ja lopussa taistelua.

Joo, ihan mielenkiintoinen kysymys, että meneekö tonnikin samanlaisella kovalla alulla. Itsellä ei ole tonnin kisastartteja vuoden 1983 jälkeen, joten huono mennä spekuloimaan (saati 3 min tonneja).

WR:n splitit olivat 49.66 / 53.88 / 27.34. Tuota edeltävä Coen klassikkoennätys syntyi vähän erilaisella juoksulla.

Muokattu

Guest Rekisteröimätön

Kuten alussa kirjoittelinkin, niin nimenomaan tarvittava monipuolisuus olisi yksi motivaatio tavoitella 3 minuutin tonnia. Pitää ehkä jopa vähän venytellä ja tehdä lihaskuntoa keskivartalolle ja nopeuttaa askelkontaktiaikaa ja mitähän kaikkea, että tuo melkein-pikajuoksu onnistuisi. Maratonin läpijuokseminen on minusta paljon yksinkertaisempi tavoite eikä samalla tavalla haasta monipuolisuutta. Tonnin ratajuoksussa tulee vielä ekstrana henkinen & sosiaalinen haaste: kehdata mennä radalle juoksemaan... :-/

Mitä olette noita tonnin aikojanne tänne kirjanneet, niin minä olen kyllä kaikista huonoimmassa asemassa kun jopa nuoruuden ennätykset vaatimattomampia. Mutta ehkä olen hulluin ja ainut joka lopulta onnistuu... Kouluaikoina 100metrin ennätys taisi olla jotain 14.5, joten eihän tässä minun tapauksessani mistään realismista ole kysymys.