Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vaarojen maraton Kolilla

Recommended Posts

Relaa.comista lainattua:

" I VAAROJEN MARATON

Lauantaina 14.10.2006

KOLI (ukko-koli)

Lähtöaika

klo 11.00

Sarjat

Solo; miehet, naiset

Duo; maastopyörä+juoksu (pari voi itse jakaa matkan aikana pyöräily-juoksu- osuudet)

Reitti

Maratonreitti kiertää kolin vaaramaisemissa. Reitti kulkee pääosin metsä- ja hiekkapoluilla sekä metsäteitä pitkin. Vaativuuden takaavat lukuisat kolin vaarat, lisämausteena myöhäissyksyn arvoitukselliset sääolosuhteet.

Osanottomaksu

Solo 20 €/hlö

Duo 40€/joukkue

Ilmoittautuminen

Myöhemmin ilmoitettavaan sähköpostiosoitteeseen.

Kilpailuohjeet tarkemmin kisasivuilla, jotka aukeavat lähiaikoina. Tiedotamme asiasta näillä sivuilla, sekä multisportin sivuilla.

Tervetuloa seikkailu- ja juoksukauden syyskauden kovaan koitokseen!

Vaarojen Maraton r.y.

Mika & Wainamoinen "

Tommi K: Tarkempaa tietoa ei ole. Vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Nyt on lisäinfoa tapahtumasta näkyvillä: http://www.kolumbus.fi/vaarojenmaraton/ -Tarkoitus on ilmeisesti juosta Herajärven kierros omaan huoltoon nojaten (järjestäjät tarjoavat yhden vesipisteen puolivälissä). Pituudeltaan hieman vajaa taitaa tämä "maraton" kyllä olla... Viitsisiköhän lähteä tuonne kun Vaajakoskelle ei kunto takuulla riitä?

Kuinka moni on lähdössä? Itseä rupesi hirvittämään tuo oma huolto!!! Jos olen ainoa naispuolinen rämpijä, jää lähtemättä. Tosi kiinnostava tuo tapahtuma olisi, mutta ehkä on yritettävä pitää järki päässä.

Itse en ole lainkaan varma että lähden, mutta harkinnassa on. -Jos jää väliin ei syy kyllä ole huollon puute vaan ennemminkin se että tapahtuma on tuhottoman kaukana täältä syrjäiseltä etelärannikolta katsoen: ei jaksaisi lähteä itsekseen ajelemaan ja lisäksi kustannuksia tulee vielä miltei pakollisesta 1-2 yön yöpymisestäkin.

Jos/kun olet jo valmiiksi alueella, niin ei tuon huollon takia kannata jättää mielenkiintoista kokemusta väliin: käsittääkseni tuo yhden tai vain muutaman huoltopisteen politiikka on varsin tavanomaista maailmalla maastomaratoneilla ja -ultrilla (mm. RuÃ¥tsin Ursvik ultra); lisää hieman homman haastavuutta kun ei ole ketään juomaa tarjoamassa muutaman kilometrin välein. Homma pitää vaan hoitaa oman juomarepun ja energiageelien ja/tai -patukoiden avulla; 1,5-2 litrainen juomareppu riittää hyvin tuohon puolen välin vesipisteelle ja kun siellä täyttää taas tankin niin pääsee sujuvasti maaliin kuivumatta kesken matkan.

Juu, oma huolto vain lisää tapahtuman kiinnostavuutta ja haasteellisuutta, joten mukaan vain, jos kerran olet valmiiksi tapahtumapaikan nurkilla. Elämys voittaa taatusti kliiniset asfalttimaratonit. Ellei täältä syrjäiseltä etelärannikolta olisi tuonne noin tajuttomasti matkaa niin voisin itsekin harkita osallistumista.

Lokakuussa ei liene edes pelkoa helteistä, joten parin litran juomarepulla pärjää taatusti (vajaan?) maratonin kun sen täyttää puolimatkan huoltopisteessä. Lisäksi muutama energiapatukka reppuun niin homma ei taatusti jää huollosta kiinni.

Kiitos Opa ja X. Tilaisuus kovasti harkinnassa. Ikinä en ole noin maastossa maratonia juossut. Juomareppua en omista, joten sellainen pitäisi varmasti hankkia. Minulla vanhemmat asuvat 30km:n päässä ja veli Kiviniemiessä, joka taisi olla lähtöpaikka. Hulluutta minulla kyllä riittää, mutta eniten pelkään sitä, että tulee pimeä ennen maalia. Otsalamppu mukaan?

Otan vastaan PALJON neuvoja ja vinkkejä tuollaisessa maastossa juoksemiseen. Kiitos!

• 4 weeks later...

Kaksi viikkoa on takaraivossa jokin pikkuinen ääni inttänyt "koli, koli, koli", niin ettei edes työnteosta tahdo tulla mitään. Joten pakko tässä on taipua. Pistin ilmoittautumisen tuonne tänään ja nyt alan viimeistelemään matkasuunnitelmia ja varusteita.

Ketä muita Seppolaisia on lähdössä Kolille juoksemaan?

Jos olen ainoa naispuolinen rämpijä, jää lähtemättä. Tosi kiinnostava tuo tapahtuma olisi, mutta ehkä on yritettävä pitää järki päässä.

Ainoana naisena on oikeastaan ihan mukavakin juosta kisassa! Ainakin suoritus huomataan.....Ja palkintosija on varma. :)

Otan vastaan PALJON neuvoja ja vinkkejä tuollaisessa maastossa juoksemiseen. Kiitos!

Kolin maastot eivät ole tutut minulle, mutta jos et ole pururadalla kovin paljon tähän mennessä juossut, neuvoisin kokeilemaan ainakin pari kertaa ennen kisaa. (Tässä kisassahan mennään osuuksia pururatoja pitkin?) Hyvä olisi tehdä yksi pitkä lenkkikin maastossa/pururadalla, mutta siihen ei taida enää aika riittää. Jalkaan kannattaa ottaa mahdollisimman hyvin nilkkaa tukevat jalkineet, tukevat lenkkarit tai maastolenkkarit. Viimeisillä kilometreillä, kun paitsi jalat myös mieli alkaa olla väsynyt, voi olla aika tekeminen sovitella askeleitaan ja silloin hyvistä kengistä on iloa.

Lisäys: ai ei siellä olekaan pururatoja. Siinä tapauksessa lähimetsään vaan!

Minulle asfaltilla juoksemaan tottuneelle kesti hetken ennen kuin jalat sopeutuivat pehmeään ja epätasaiseen alustaan. Mutta aika lyhyen harjoittelun jälkeen homma alkoi sujua varsin hyvin. Vauhti putosi aika lailla treenatessa alkuun myös. Oma näkemykseni onkin, että ehkä maastossa ei kannata pyrkiäkään samoihin vauhteihin kuin asfaltilla.

Vaajakoskella alusta oli latupohjaa, osittain puruttamatonta ja paikoitellen kivistä ja juurakkoista. Jotkut pätkät tuntuivat aika kovilta, maastolenkkareissani (nuo jotka näkyvät avattaressa) ei ole vaimennusta samalla tavalla kuin tavallisissa juoksukengissä. Ja vaatetus mieluummin ala- kuin yläkanttiin, maastossa tulee hiki!

Huollon suhteen en osaa neuvoa oikeastaan, ottaisin itse ehkä vyöhön vettä ja urheilu/maltojuomaa. Tai sitten ihan tavallisen pienikokoisen repun ja sinne evästä.

Tässä muutama seikka, kysele vain lisää jos on tarvis.

Oliko kukaan juoksemassa? Miten meni?

Palasin juuri reissusta kotiin. Siihen meni pitkä viikonloppu, mutta ei tarvitse katua. Ei taida löytyä toista tapahtumaa jossa pääsee juoksemaan pitkää matkaa kunnon metsäpoluilla. Korkeuseroja, kiviä ja kantoja löytyi ihan riittävästi.

Voittaja selvitti reitin aikaan 4:08, jota jaksettiin illalla ihmetellä. Minulla meni aikaa reittisekoilujen kera 6:45. Maratonlegenda Kalevi Saukkonen selvitti reitin ajassa 11:45 (olikohan uusi henkilökohtainen ennätys).

Pistän pidemmän selostuksen huomenna.