Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa

Recommended Posts

• Replies 1,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Perusterve! Berliinin maratonilta 2:59:17. Pari vuotta meni projektissa ja juoksu alkoi kummasti kulkea, kun sai ylimääräisen laardin pois ja alkoi tehdä PK-treenit riittävän kevyinä. 

Itse saavutin tänä keväänä 39-vuotiaana tämän "perusterveen" statuksen juoksemalla Oulussa 2.55'41, pohjalla viitisen vuotta juoksuharjoittelua (2011 juoksin ekan maratonin aikaan 4.36h). Nopeutta ei

Kävin hankkimassa perusterveen paperit (sertificado de salud basico), joskin muistelisin, että se alkuperäinen perusterveen raja oli 2.45, mikä kai pitääkin olla se lopullinen tavoite, jos itseään jot

Posted Images

38 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Jos pysyttäisiin nyt kaikki tässä aiheessa. Tämä ei ole suomi24. Jos on tarvetta alkaa nälvimään muita niin sen voi tehdä muualla. 

Sikäli näitä viestejä oikeasti täältä poistelet, niin ala poistella sitten vähän tiheämmällä kammalla. 

Edit: Mä en poista tämän jälkeen enää yhtään vaan alan laittamaan tilejä jäähylle. Ihan päivän selvä asia eikä tästä pitäisi nyt moneen kertaan joutua muistuttamaan. Jos ei ole mitään muuta sisältöä kuin tässäkin viestissä ollut niin sen voi jättää kirjottamatta.  t. seppo

Muokattu
21 tuntia sitten, korkeala kirjoitti:

Kai tuo 10km päivässä ainakin jonkin aikaa kehittää.

No totta kai kehittää. Kun kunto nousee, nousee vauhditkin, ja se kehitys voi jatkua todella pitkälle kun annostelee levon ja rasituksen sopivasti. Tietysti kehitys on vielä paljon parempaa jos vähän rikkoo rutiineja. Siis välillä pidempään, välillä kovempaa jne.

Se on vähän olkiukkoilua rakentaa näitä malleja joissa pitäisi esim. juosta aina samalla vauhdilla, eikä koskaan muuttaa mitään. Eihän kukaan sillä tavalla toimi. Paljon järkevämpi olisi pitää vaikka syke tasaisena. Kas kummaa, vauhdit lähteekin nousemaan.

Oma mielipiteeni on, että pitkät lenkit on yliarvostettuja. Ei joku yksittäinen pitkä lenkki kerro paljon mistään, mutta kaikki se mitä tehdään pitkän lenkin ympärillä kertoo jo paljon enemmän.

Minun ajatusmaailmani on siis täysin päinvastainen tästä @huh huh:n ajatuksesta, että riipaistaan silloin tällöin joku hemmetin pitkä treeni ja jätetään se perustekeminen vähemmälle huomiolle. Minulle se tylsä, päivittäinen, rutiininomainen, aika usein suorastaan vastenmielinen (erityisesti talvisin kun on kylmä ja pimeä) perusjunnaaminen on kaiken kulmakivi. Sen ympärille se kaikki rakentuu. Kun se hoituu ilman että tarvitsee edes ajatella mitään, voi aloittaa varovasti miettimään että mitäs tässä oikein sitten treenattaisiin.

Olen vain eri mieltä, eikä siinä ole mitään vaarallista tai ihmeellistä 😉

Kuntoilijan ja urheilijan ero on se että urheilijalla harjoittelu on päivittäistä, mutta kuntoilija haluaa ottaa niistä muutamasta viikkokerrasta kaiken irti. Tässä on filosofinen ero. Sitten kun päälle sotketaan säännöllistä hyötyliikuntaa kuten työmatkapyöräilyä, niin kuntoilija saattaa kuitenkin hyötyä enemmän jos treenit ovat hiukat kuormittavampia. Kyllähän joku saattaa tällaisella kuntoilusysteemilläkin päästä 3h alle.

1 tunti sitten, X66 kirjoitti:

Kuntoilijan ja urheilijan ero on se että urheilijalla harjoittelu on päivittäistä, mutta kuntoilija haluaa ottaa niistä muutamasta viikkokerrasta kaiken irti. Tässä on filosofinen ero.

En koe tällaista jakoa omalla kohdallani kovin mielekkääksi. En ainakaan ole koskaan tuntenut kuuluvani kumpaankaan leiriin (ehkä totuus olisi sitten liian karvas - olisin joko paska urheilija tai tyhmä kuntoilija).

Mutta jos tällaista jakolinjaa on pakko käyttää, sanoisin että ottaen ketjun aihe huomioon, suurimmalle osalle alle 3h maraton vaatii enemmän urheilullista tekemistä kuin tällaista @huh huh:n kuvaamaa suuria elämyksiä tavoittelevan "boheemijuoksijan" asennetta. Siitähän koko keskustelu lähti liikkeelle: hän kuvasi boheemijuoksijaa, joka vain tavoittelee enkkapitkiksiä mutta sivuuttaa tylsät ja ei-kehittävät peruslenkit ja sitten ihmettelee, että kuinka ne muut pystyy vetää alle 3h. Siihen sitten heitin pienen piikin, että ehkäpä ne muut tekee niitä tylsiä peruslenkkejä.

Hyvää keskusteluahan tämä on ollut. Aika harvoin tällä foorumilla ylipäätään enää mistään varsinaisesti väännetään, joten täytyy ottaa ilo irti aina kun siihen on mahdollisuus.

urheilijalle juoksu tai mikä tahansa muu laji.. on enemmän  työtä..jos-ku n sitä tekee joka päivä..tai vaikka 14 kertaa viikossa tai enemmän...sitä taas ei kukaan tiedä onko n.10 vuoden päästä miljonääri ..mutta vaikka ei olisikaan.voin omasta kokemuksesta sanoa..liike kannattaa aina..jopa heikoilla jäillä....loput tarinasta voitte kirjoittaa itse..

8 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Minun ajatusmaailmani on siis täysin päinvastainen tästä @huh huh:n ajatuksesta, että riipaistaan silloin tällöin joku hemmetin pitkä treeni ja jätetään se perustekeminen vähemmälle huomiolle. Minulle se tylsä, päivittäinen, rutiininomainen, aika usein suorastaan vastenmielinen (erityisesti talvisin kun on kylmä ja pimeä) perusjunnaaminen on kaiken kulmakivi.

6 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

hän kuvasi boheemijuoksijaa, joka vain tavoittelee enkkapitkiksiä mutta sivuuttaa tylsät ja ei-kehittävät peruslenkit ja sitten ihmettelee, että kuinka ne muut pystyy vetää alle 3h.

Aika eri tilanteessa tässä tosiaan ollaan. Sinullahan näkyy olevan jopa 13 lenkkiä viikossa ja tavoitteet vuosissa 2021-22. Minulla taas melkeinpä off-season menossa, en ole varma. Ja sitä kun ei tiedä, miten tästä pystyy jatkamaan.

Vaikka kirjoitin, että miten ihmeessä ne pystyy juoksemaan alle kolmen, niin ei oikeastaan ollut kyse siitä ettenkö tietäisi, vaan enemmän arvostuksesta maratoonareita kohtaan. Kyllä se kovaa kuntoa vaatii ja ennen kaikkea hyvää valmistautumista. 4.15/km eikä saisi pitkän matkan lopussakaan kovin pahasti jalat hyytyä. Sehän se taitaa olla suurin haaste.

Minulla on ollut vaikeuksia hahmottaa noita laskurin antamia aikoja. Että miten puolimaratonin 1.25.30 ja 10km 38.22 juokseva voi jaksaa alle kolmen tunnin. Mutta se vaan pitää harjoitella sitä matkaa varten ja saada tehtyä sataprosenttinen suoritus. Se on ihan eri laji kuin puolimaraton.

Lisäksi nuo välimallin vauhdit ei ole oikein tuttuja. 5.15 ja 3.15 on tuttuja, mutta miten pitkään jaksaisi 4.15 vauhdilla.

Toki puolivälissä saisi olla 11 minuuttia perässä puolimaratonin ennätystä, helpolta se kuulostaa siinä mielessä. Jos on kunnossa.

Se on juoksussa hyvää, että kaikki voi valita ne harjoitukset millä uskoo pääsevänsä haluamaansa kuntoon, tai sitten ne mitä huvittaa tehdä. Jos @puujalka pitää pitkiä lenkkejä vähän yliarvostettuina, niin omasta mielestäni vastaavasti liian usein tyydytään siihen peruslenkkiin. Kun vauhtiaan voisi parantaa myös lyhyillä vedoilla ja voimalla ja sitten pitkillä vedoilla, ja voisi juosta ylämäkeen ja hiihtää ja halutessaan keksiä vähän omiakin harjoituksia maantielle tai radalle.

Samaan tulokseen voinee päästä monella eri tavalla.

Se oli erikoista SM-hallien yhteydessä, kun oli kyse 400m juoksija Erik Backista. Oli siis englantilaisessa ryhmässä juossut aiempaa enemmän happovetoja, jotta "ei sitten kisoissa tunnu niin pahalta". Sehän kuulostaa aivan väärältä harjoittelulta pikajuoksijalle ja mille tahansa juoksijalle, ihan kun olis joku amatööri kyseessä. Mutta hyvä kuulla jonkun tekevän jotain vähän radikaalia.

Niin, tärkeintä kai on kuitenkin reenata ja yleensä tulee tehtyä eniten harjoitustunteja=>parempi kunto kun tekee sellaisia treenejä mistä itse tykkää. Tämä ainakin näin kuntoliikkujan näkökulmasta.

Itse olen tehnyt nyt talvella PK juoksulenkkejä 13-22 km, hiihtoa eri vauhdeilla, Wattbike Atom+Sufferfest intervalleja sekä lihaskuntotreenejä omalla painolla. Harjoituskuormaa olen seuraillut TrainingPeaksin kautta. Tuollainen PK juoksentelu on itselle hauskaa puuhaa eikä siinä juuri fyysisesti rasitu, mutta tekee hyvää kropalle. Sufferfest tyylinen harjoittelu yksinomaan tehtynä voisi käydä henkisesti aika raskaaksi pidemmän päälle, mutta muutama harjoitus silloin tällöin on mukavaa vaihtelua lihaksille ja mielelle.

Minulla on ollut maratonharjottelussa tärkein treeni kymppi hiukan maratonvauhtia kovempaa viikossa ja kolme kertaa ennen maratonia n. 30 km parin viikon välein, jossa lievästi kiihtyen eka kymppi pk 1 ja toinen pk 2 ja kolmas n. maratonvauhtia tai viimeisessä vähän kovempaa. Jos ei tuota pysty kovin helposti tekemään, niin tietää, että aiottu vauhti on liian kovaa.  Minulla se maratontavoite on ollut 3:40. Välillä kun juoksen lyhyempiä ultria niin silloin ei tuollaista, vaan rauhallista puolipitkää 10-20 km ja joku vauhtitreeni joskus väliin.

13 tuntia sitten, huh huh kirjoitti:

Jos @puujalka pitää pitkiä lenkkejä vähän yliarvostettuina, niin omasta mielestäni vastaavasti liian usein tyydytään siihen peruslenkkiin.

Tarkennetaan nyt vielä. Itsekin joskus olen sortunut siihen, että juoksin liian usein liian pitkiä lenkkejä, koska "niin kuuluu tehdä" ja koska "kaikki isot pojat". Tietenkin on tärkeä totutella kroppaa pidempään suoritukseen matkasta riippumatta, mutta pitkät pitäisi tehdä suorituskyvyn ehdoilla, eikä niitä tarvitse välttämättä edes joka viikko, eikä maratonille tarvitse mitään säännöllisiä 30km lenkkejä. Yksi sellainen voi olla henkisesti tärkeä tehdä ennen maratonia, varsinkin jos ei ole koskaan aikaisemmin juossut niin pitkään. Hyvä nyrkkisääntö voisi olla vaikka 90-120 minuuttia pitkä lenkki. Kuinka moni peruskuntoilija vetää 30-35 km siinä ajassa?

2x15 on lähes yhtä tehokas kuin 1x30, ja paljon parempi jos ja kun sitä voi pyörittää viikosta toiseen ilman loukkaantumisriskiä. Siihen kun välillä, vaikka joka toinen tai kolmas viikko tempaisee sen 20-25, niin kyllä se useimmille riittää.

Tätä ei nyt pidä tulkita yhtään mitenkään. Jos tykkää juosta pitkiä lenkkejä eikä ne ole ongelma tai riski, niin anti palaa vain, vaikka joka päivä, vaikka 3-4h. Mutta jos ne on pakkopullaa tai riskialttiita, voi olla vaikka aloittelevalle juoksijalle ihan huojentava tietää, että ei niitä nyt tarvitse hinkuttaa sellaisella hartaudella kuin monet tekevät.

Ja sitten vielä sellainen huomio omana mielipiteenäni, että viikon kokonaismäärä on oleellisempi tekijä kuin yksikään yksittäinen harjoitus, mukaanlukien yksittäisen pitkät lenkit. Juoksijan tasosta kertoo siis eniten se onko hän 50km, 100km, 150km juoksija. Se mitä tapahtuu noiden viikkojen sisällä on vähemmän oleellista.

Tässä siis se mitä tarkoitin pitkien lenkkien yliarvostamisella. 

6m km 35km on ajassa 3h 30...mutu on ettei kovinkaan moni...saati sitten kovempaa...

5.30   35km  on       3h 17 . 30   

5         35       on       3h 05           

4         35       on      2h 20

50km kävelyn maailman ennätys 3.32+.. valentin kononen 3.39+.. suomen enkka..

6 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Tässä siis se mitä tarkoitin pitkien lenkkien yliarvostamisella. 

Fysiologisesti tietääkseni tässä on kyse kahdesta eri asiasta. 1) Saada jalat kestämään riittävä määrä iskutusta ja 2) Valmistaa keho riittävän pitkäkestoiseen suoritukseen. Olen samaa mieltä, että 1) hoituu kyllä maratonia varten ihan vain perusharjoittelulla, jos joku päivä juoksee yhteensä sen 25-30km vaikka parina lenkkinä ja lisäksi muistaa tehdä erilaisia vauhtiosioita väsynein jaloin, niin tuo homma on kunnossa ilman 30km lenkkiä! Sen sijaan tämä osio 2) on vähän monimutkaisempi. Nimittäin keholla on tapana vaipua "horrokseen", jos sitä ulkoiluttaa kovalla teholla merkittävästi pidempään kuin mihin se on tottunut. Joten hyvä olisi harrastaa vaikkapa erittäin kevyttä liikuntaa edes sen 1-2 kertaa ennen maratonia, sen ajatellun maratonin keston ajan. Eli harrastajalle vaikkapa kevyesti suoritettu 30km. Ensikertalaisille toimii myös henkisen uskon lujittamisharjoituksena tai miksi sitä haluaakaan kutsua. 

10 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

ja yksi melko tärkeä osuus on eliitti juoksijoiden keskuudessa ..myrkyt.  palautuu ihan eri lailla ! vuosi tasolla voi iskee koneeseen määrää + tehoja.. ei ylikunnon vaaraa- palautuu..mikä on tärkeää myös....

No miksipä ei myös 3h maratoonareille 😄

Käsittääkseni douppaaminen on kasvava trendi kuntoilussa. En yllättyisi siitä, että moni kuntoilijakin olisi doupattu HCM:lla.

Sitten on vielä tämä varsinkin ameriikassa kovasti yleistyvä meidän pappaikäisten testosteronihoito. Jos näette jonkun tutun kaverin yhtäkkiä laihtuvan ja reipastuvan ja leuka on kuin hirvellä, hän on todennäköisesti korvaushoidossa 😄

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy