Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pasi_P

Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa

Recommended Posts

3 minuuttia sitten, X-Caliber kirjoitti:

Ainakin 198 miestä + 17 naista. Sitä en tiedä kuinka paljon tuloksia Tilastopajasta puuttu, yhden varmuudella puuttuvan lisäsin lukemaan.

nimim. "Perusterve viimeksi vuonna 2008"

juoksija-lehden tilaston perusteella 186 kpl, viimeisen aika 2:59:58. Terveydestä en tiedä.

21 minuuttia sitten, Ticot kirjoitti:

Oliko tässä ketjussa jo aiemmin puhetta siitä, että mikä sitten mahtaisi olla perusterveen naisen vastaava aika? Jos sitä vaikka joskus siirtyisi maratonia juoksemaan, niin tietäisi tavoitteen 🙂

On kuulemma sama kaikille, myös yli viiskymppisille ja vielä vanhemmille.

• Like 3
  • Sad 1

59 minuuttia sitten, ForrestG kirjoitti:

Aerobisella alueella, sehän on selkeästi tuotu esille. 

No ei se ihan selkeästi tuotu esille.

Happojen mittaaminen on ihan hyvä keino mitata maratonkestävyyttä. Aerobisella alueella joo, mutta tarkoittiko Kimmoke että pk-alueella, jossa laktaatti ei juuri nouse lepotasostaan? Ja mikä ero kolmen tunnin ja 2:06 maratoonareilla on suorituksen laktaateissa?

31 minuuttia sitten, Pasi_P kirjoitti:

No ei se ihan selkeästi tuotu esille.

Happojen mittaaminen on ihan hyvä keino mitata maratonkestävyyttä. Aerobisella alueella joo, mutta tarkoittiko Kimmoke että pk-alueella, jossa laktaatti ei juuri nouse lepotasostaan? Ja mikä ero kolmen tunnin ja 2:06 maratoonareilla on suorituksen laktaateissa?

Minä en sitä tiiä mitä kimmoke on tarkoittanut, tiedän vain miten ymmärrän yksikertaisen asian, ja minä ymmärsin sen ihan aerobisena, en pk:na. (Joskin aerobinen treeni koko skaalallaan kyllä kehittää myös pk:ta). 

Etkös sinä tee jonkinlaista valmennushommia? Kyselet vielä typeriä...

• Like 1

2 tuntia sitten, X-Caliber kirjoitti:

On Holmenin mallissa periaatteessa jotain ideaa ja muutamat ovat noilla ohjelmilla juosseet ennätyksiään, mutta käytännössä se on silti järjetön tapa harjoitella maratonille.

Olin jo perusterve kun aloitin Holmenin 2:45 ohjelman ihmiskokeena. Noin kovaa aikaa en tavoitellut enkä saavuttanut, mutta ennätys parani mukavasti. Ohjelma ei tuntunut järjettömältä vaan oikein miellyttävältä. Järjetöntä tavoitteellista maratonharjoittelua olisi esim. pitkien lenkkien puuttuminen ohjelmasta jne.

• Like 4

31 minuuttia sitten, ForrestG kirjoitti:

Minä en sitä tiiä mitä kimmoke on tarkoittanut, tiedän vain miten ymmärrän yksikertaisen asian, ja minä ymmärsin sen ihan aerobisena, en pk:na. (Joskin aerobinen treeni koko skaalallaan kyllä kehittää myös pk:ta). 

Etkös sinä tee jonkinlaista valmennushommia? Kyselet vielä typeriä...

Joo, teen. Asiat on mulle kyllä ihan selviä, älä huoli.

Kimmokkeen vastaus kuitenkin on tulkinnanvarainen. Jos annetaan hänen itsensä vastata, niin selviää varmasti.

2 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Joo, teen. Asiat on mulle kyllä ihan selviä, älä huoli.

Kimmokkeen vastaus kuitenkin on tulkinnanvarainen. Jos annetaan hänen itsensä vastata, niin selviää varmasti.

En nyt tiedä kysymystä niin paha vastata, mutta ?

Niin nämä on aina vähän tulkinnanvaraisia, kun puhutaan vähän erilailla samoista asioista.

Eli siis 3h maraiilija juoksee siinä aerobisen kynnyksen tasolla tai vähän sen yläpuolella, olkoon se mun puolesta sitten PK-VK1 eli toisinkin sanoen ns. reipasta juoksua maralla. Sehän riippuu täysin sitten henkilösta millä tasolla pystyy juoksemaan näihin kynnystasoihinsa nähden maratonin simahtamatta täysin ja pitämällä tasaista vauhtia yllä koko kisan ajan.

edit.tarkoitin kaiketi,  että mara on aerobinen suoritus vauhdista riippumatta ?

• Like 1

4 edellistä kuukautta 200-200-250-300-kilometriä. Seuraavaksi koitetaan pari kuukautta 350km/kk ja itsekurilla hoitaa muutkin elämän osa-alueet niin hyvin että kevään lopputrimmauksella 3h olisi rikottavissa. Vammat voivat jälleen pilata kaiken, mutta toisaalta voidaan aina miettiä, olenko halunnut tarpeeksi tehdä lihashuoltoa yms. tavoitteen toteuttamiseksi. Itsestä siis on aika paljon tuokin kiinni ja peiliin saa varmasti siinäkin katsoa jos projekti ei kanna maaliin saakka.

Taidan jättää tämänkin ketjun jälleen innokkaammille kirjoittelijoille ja pysyä omalla hiekkalaatikolla eli treeniketjussa. Jotenkin keskustelu tuntuu saavan taas sellaisia sävyjä mitä ei ole ollut (juoksufoorumilla) ikävä. 

1.30 tavoite aika - puokki.. vauhdit --muillakin tavoilla pääsee tohon aikaan ..

pk - 5.02      vk    4.11   vo2 max vauhti  3.46     vauhti-nopeus  3.29   pitkis  5.59

eli pk t + muut vauhdit antavat vain suuntaa...pääasia on et palautuu 

ja pitkis tärkeä juosta ..jokainen juoksee niillä omilla ajoilla ja km 

määrillä...yhtä sabluunaa ei ole...

• Like 1