Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Pasi_P

Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa

Recommended Posts

Ei tässä varmaan ajatuksena kenelläkään ole ollut se (toivottavasti), että suoraan futiksesta mennään juoksemaan huima maratonaika, mutta jos ketjun aihetta mietitään, niin ei siitä futistaustasta ainakaan haitaksi ole, jos mietitään 3h rajan alittamista. Tuo nopeuden hankkiminen lienee kun on usein normipulliaisella se vaikeimmin aikuisiällä kehitettävissä oleva ominaisuus.

 

Itsekin uskoisin että omaan myös enemmän etua kun haittaa futistaustastani, vaikka ei olekaan kuin vahva junioritausta. Kuitenkin 15-16 vanhana meni pelkillä futistreeneillä Cooper 3200 tuntumaan ja pohjat se piti vielä intissäkin 3t tasossa vaikka silloin jo kaljan juominen oli ollut pitkään kivempi harrastus kuin urheilu. Toki tuo 15v kausi oli treenillisesti tosi kova. 3-4 omaa treeniä per viikko ja 4-5 vanhemman ikäluokan (B, 1-div) treeniä ja molempien pelit. Oli vielä sen verran huonompi jengi että vasempana pakkina (johon oli -75 jengissä istutettu) sai vähän liikaakin spurtteja. Omassa pumpussa sitten pääsi ylemmäksi ja ehkä vähän helpommalla. 

 

+30v jälkeen huomasikin ettei pohjat enää kanna, mutta aika nopeasti sitä jälleen sporttailun aloittamisen jälkeen pääsi edes johonkin kuntoon, ja vakaasti uskon että junnufutistaustan 6-16v ansiosta.

 

Edit: toki myös aikuisiällä vähän futistaustaa, mutta lähinnä vain pelailua. Pari polvileikkausta jäi sieltä muistoksi ja v.2002 pelattu 4-div matsi viimeiseksi viralliseksi peliksi. 1+2 oli jo nousevalle oikealle pakille taskussa 1.puoliajan jälkeen, mutta lopulta viivan alle jäi vain eturistisideleikkaus = Game Over

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totta. Toisaalta.. ei alle 3h maratonaika vaadi oikeastaan juuri ”minkäänlaista” juoksunopeutta. Lähinnä vain pitää sietää hidasta juoksua pitkään. Tietysti nopeusominaisuuksista ei mitään haittaakaan ole, mutta ei niitä juuri kyllä tarvita. Itsekin olen hidas, 800m ennätys 2.28min, millä ei joidenkin laskurien mukaan pitäisi vielä edes olla mahdollisuuksia alle kolmoseen. Esim. Mcmillan ennustaa 3.05.51 tuolla 800m ajalla. Mut juu, futis nuorena kyllä kehittää varmasti nopeusominaisuuksia ja niistä on kyllä hyötyä vanhempana maratoneja takoville. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, makez76 kirjoitti:

Totta. Toisaalta.. ei alle 3h maratonaika vaadi oikeastaan juuri ”minkäänlaista” juoksunopeutta. Lähinnä vain pitää sietää hidasta juoksua pitkään. Tietysti nopeusominaisuuksista ei mitään haittaakaan ole, mutta ei niitä juuri kyllä tarvita. Itsekin olen hidas, 800m ennätys 2.28min, millä ei joidenkin laskurien mukaan pitäisi vielä edes olla mahdollisuuksia alle kolmoseen. Esim. Mcmillan ennustaa 3.05.51 tuolla 800m ajalla. Mut juu, futis nuorena kyllä kehittää varmasti nopeusominaisuuksia ja niistä on kyllä hyötyä vanhempana maratoneja takoville. 

Näin on kyllä tuo on ihan aerobinen suoritus maran juokseminen ei siinä juoksunopeutta/maitohappoja mitata. Tietysti sitten ihan eliittijuoksijoilla anaerobisen kynnyksen nostaminen mahdollisimman lähelle max. sykettä on ratkaisevammassa asemassa.

Alle 3min/km ajat maralla on siltikin aika käsittämättömiä ja harva pääsee edes km tuota nopeutta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, kimmoke kirjoitti:

Näin on kyllä tuo on ihan aerobinen suoritus maran juokseminen ei siinä juoksunopeutta/maitohappoja mitata. Tietysti sitten ihan eliittijuoksijoilla anaerobisen kynnyksen nostaminen mahdollisimman lähelle max. sykettä on ratkaisevammassa asemassa.

Alle 3min/km ajat maralla on siltikin aika käsittämättömiä ja harva pääsee edes km tuota nopeutta.

 

 

Millä tavalla suorituksen hapot eroavat 3:n tunnin maratoonarilla ja 2:06 maratoonarilla?

Tulkitsinko oikein, että mielestäsi 3:n tunnin maraton juostaan pk-alueella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Tosiasiahanon, että meillä on paljon kuntolijoita, jotka juoksevat tasoonsa nähden todella paljon roskakilometrejä. Toinen asia on sitten kokonaan alhaisella intensiteetillä tehdyn liikunnan terveysvaikutukset, jotka ovat hieman toisenlaisia kuin kolme kertaa viikossa tehdyllä kohtalaisen tehokkaalla kestävyysharjoittelulla, mutta vaaa'n toisella puolella ovat sitten sen aktiivisemman 

siviilielämän tuomat edut.  @ lähde Euroopan mestarilta kovahkot ohjeet maratonille

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

Yllätyin syksyllä, kun Juoksija-lehden verkkosivuilla oli Holmenin tekemä ohjelma jossa pidetään paljon lepopäiviä, mutta kun juostaan niin se on usein joku laadukas harjoitus. Eli suuri osa palauttavista lenkeistä on jätetty pois, ja palautuminen ja kunnon kasvu hoituu välipäivien avulla.

https://www.juoksija-lehti.fi/janne-holmenin-maratonohjelmat-kolmella/

 

Toisaalta uusimmasta Juoksija-lehdestä luin, että usein tehtävät. melko lyhyet lenkit on tehokkaasti kuntoa kehittävä menetelmä. Minulle tuo on kyllä vieras ajatus, mutta toisaalta kuulostaa järkevältä. Tavallisellakin lenkillä saa aina "koneen käyntiin" ja se kestää esimerkiksi tunnin, mutta ei suuremmin väsy, vaan lenkki tavallaan katkaistaan ennen kuin se muuttuu enemmän rasittavaksi. Ja seuraavana päivänä sama uudelleen.

Taisi keväälläkin olla lehdessä jotakin juttua, että parempi tehdä kaksi puolikovaa harjoitusta kuin yksi tosi kova. Palautuu paremmin, ja noissa puolikovissakin tulee rasitusta ja jotakin kehittävää tekemistä.

Mutta minulla on kyllä aika tiukasti ollut sellainen ajatus, että joko juoksen hiljaa tai sitten kovaa, välimallin vauhdit ja Mari Laukkasen sanoin "keskiketterä" on aika vähissä. Sami Jauhojärvikin sanoi joskus Hiihtolehdessä jotenkin näin, että pikkukova harjoittelu ennemminkin puurouttaa sitä tekemistä ja johtaa keskinkertaiseen lopputulokseen.

Omalla kohdalla tarkoittaa mm. sitä, että palautukset on pitkiä (eli ns. täydellinen palautus) tai sitten lyhyehkö hölkkäpalautus. Ei  sellaista, että palautus on välimallia ja vauhti on välimallia. Vaikka tietysti itse kullekin rasitustaso on lopulta tärkeämpi asia kuin vauhdit ja palautukset.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maratonharjiottelu on siinä määrin yleismaailmallista toimintaa, että mitään dramaattisia mullistuksia siihen on aika mahdotonta enää keksiä. Ainakaan sellaisia, jotka toimisivat pidemmän päälle. On Holmenin mallissa periaatteessa jotain ideaa ja muutamat ovat noilla ohjelmilla juosseet ennätyksiään, mutta käytännössä se on silti järjetön tapa harjoitella maratonille. Luulen Jannen kehitelleen mallinsa vain saadakseen maratonohjelmansa myytyä paremmin kuin jos hän olisi tuonut markkinoille Lydiardin linjaan perustuvan, tiomivaksi todetun, mallin.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

em mestaruus Holmenilla...ainakin hyvä meriitti...Holmen halus jousta kovaa ja harjoitella kovaa ..ehkä monet muut eivät halua...

 jos monet juoksis tolla ohjelmalla vaikka ennätyksiä

 se ois jo hyvin...kovaa juokseminen on kovaa duunia..

 montako suomlaista juoksis 3h ..

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuuttia sitten, spiros kirjoitti:

tyhmä kysymys montako juoksi alle 3 h tänä vuonna perustervettä (itse en kuulu joukkoon )

 

Ainakin 198 miestä + 17 naista. Sitä en tiedä kuinka paljon tuloksia Tilastopajasta puuttu, yhden varmuudella puuttuvan lisäsin lukemaan.

 

nimim. "Perusterve viimeksi vuonna 2008"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy