Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Pasi_P

Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa

Recommended Posts

tunti sitten, second kirjoitti:

Invalidelta, esimerkiksi pyörätuolipotilailta, voi kysyä tätä asiaa. 

 

Mikä laitetaan rajaksi perusterveelle pyörätuolipotilaalle? Puolitoista vai kaksi tuntia?

 

3h aikaan saa pyörätuolilla pysähtyä mäkkärissä jo toiseenkin kertaan.

 

li-facebook-joshcassidy-620.jpg

 

Kuvan kaveri muuten taittaa täyden matkan nopeammin kuin kovin moni täällä puolikkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuuttia sitten, juusok kirjoitti:

 

Mikä laitetaan rajaksi perusterveelle pyörätuolipotilaalle? Puolitoista vai kaksi tuntia?

 

3h aikaan saa pyörätuolilla pysähtyä mäkkärissä jo toiseenkin kertaan.

 

li-facebook-joshcassidy-620.jpg

 

Kuvan kaveri muuten taittaa täyden matkan nopeammin kuin kovin moni täällä puolikkaan.

 

Kerran noin innokkaana olet niin tsekkaapas vaikka kyseisen lajin maajoukkuerajat, perusterve alkaa olemaan aikalailla niillä huitteilla. 

 

Ymmärrän että kaikilla meillä on haasteensa, mutta juoksusta tässä kuitenkin oli kyse. Ei pyörätuolikelauksesta, tai miksi ikinä sitä kutstutaankaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12.11.2018 at 14.31, tb2 kirjoitti:

Eikö tuo alle 3 h ole enemmän todiste oikeasti haluamisesta kuin perusterveydestä?

 

Tähän mä haluan uskoa. Vaikka halua on nyt enemmän kuin koskaan niin vieläkin huomaan ettei halua (itsekuria) ole ollut ihan niin paljon kaikissa asioissa kuin mitä olisi voinut. Unen määrä nyt vaikka esimerkkinä sellainen. Myös keskivartaloharjoittelua voisi olla enemmän.

 

Kaikesta huolimatta uskon että halua on tarpeeksi ja raja alitetaan v.2019 aikana.

 

edit: lisätään vielä se etten ymmärrä termiä "pyörätuolipotilas". Mulle ja taloudessa asuvalle pyörätuolia käyttävälle se on apuväline. Potilaita ollaan silloin kun ollaan esim. sairaalassa.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli mielenkiintoista lukea Juoksija-lehdestä Matti Rauman juoksu-urasta. 23-vuotiaana maraton 4.30, seuraavana vuonna 3.31 ja nykyään ennätys 2.26.  Vahva jalkapallotausta, että siinä on tietysti tullut paljon juoksua. On kyllä isoja askeleita ottanut kehityksessä vuosien mittaan.

 

Tiedän sitten pari muutakin, jotka on aloittaneet vähän myöhemmin kuntojuoksun, ja noin 30-vuotiaana on päästy toinen puolimaratonin 1.10 ja toinen maratonin 2.31 (sekä puolimaraton 1.10 - 1.11).

 

Tämä viesti olisi kyllä sopinut paremmin ketjuun "Kehittymispotentiaali"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entinen työkaveri juoksi maratonin 2:29:xx, aloittaen 35 vuotiaana juoksun. Eka maraton liki 30 kilon laihdutuksen jälkeen 2:5x:xx. Tarkkaa aikaa en enää muista ja tilastopajaan ei ole oikeuksia. Mutta ne ajat ovat menneet, jolloin "hölkkääjät" veti noita alle 3h aikoja. Nykyisin ne vaatii ikämiehiltä jo aika paljon panostusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kehittyminen maralla on 80% ominaisuuksista kiinni. Voimailupuolelta joka on mulle tutumpi niin Kirk  Karlowskikin kyykkäsi elämänsä ensimmäisen kyykyn 14v ja heti 140kg.Siinä on on kropassa nivel kulmat ja jänteiden kiinnityskohdat kohdillaan. Nuo on ne ominaisuudet jotka ei harjoittelulla muutu. Ihan perusfysiikkaa.Joku kyykkää syväkyykyn 300kg pysäyttämällä ja toinen ei edes pääse syväkyykky asentoon ja joku ei edes omalla painolla nouse ylös. 

Toiset kehittyy alle 3h Marajuoksijaksi muutamassa vuodessa ja joltain menee 10v. 

Eli siis ominaisuudet kuhunkin lajiin pitää olla kohdillaan mikä itselle tuntuu parhaalta ja helpoimmalta (luonnollisimmalta). Itselle se on pyöräily juoksu on vaan sivulaji. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omassa lajissa venäläisten nyrkkisääntönä oli että nuori ja urheilua harrastanut kaveri (ei edes lahjakas, mutta ei perus-kuntoilijakaan joka välillä hölkkäilee) noustaa kansallisen tason tuloksen vuodessa, ja seuraavan vuoden lopuksi jo kansallisen huipputason tuloksen. Sen jälkeen on enemmän urheilijan lahjakkuudesta kiinni mihin asti yltää. Yksi pikantti yksityiskohta oli että harjoittelu alkaa erikoistua lajinomaiseksi vasta kansallisella huipputasolla, sitä ennen suositeltiin vääntämään punttia, juoksemaan ja ylipäätään kehittämään perusominaisuuksia.  Varmaan katsottiin että perusominaisuudet on nyt huipussaan lajin kannalta joiden päälle alkaa rakentaa lajiin erikoistunutta kykyä ja toisaalta katsottiin että tuolla tasolla urheilija alkaa jo itse tietää missä on heikkouksia ja säädellä harjoittelua sen mukaisesti.

 

Maratontulokseen jos noita heijastelee niin kansallinen taso on alle 3 tuntia ja kansallinen huipputaso vissiinkin alle 2:30. Venäläisillä nuo menee niin että kansallisen tason kaveri on samalla B-raja kansainvälisiin kisoihin ja kansallinen huipputaso A-Raja. Toki ainakaan tuo meikäläisen laji ei vaatinut huippuominaisuuksia missään (toki hapenottokyky loppupeleissä rajoittaa miten paljon jaksaa töitä tehdä), sekin on varmaan aika iso tekijä siihen että katsottiin että kuka vain nuori ja urheilutaustaa omaava pääsee kansalliselle huipputasolle kohtuu helposti ja vasta sitten lahjakuustekijät vaikuttaa enemmän.

 

Itsellä yli 30vuotiaana aloittaneena, 10 vuotta tupakoineena ilman urheilutaustaa, kansallisen tasolle pääsemiseen meni 5 vuotta, ja missään vaiheessa hommia ei tehty vasemmalla kädellä ja voisi sanoa että kehitys stoppasi siihen; kansalliselle huipputasolle ei mitään asiaa (ainakaan lähivuosina). Samalla muutama nuori kaveri meni ohi niin että heilahtaa, yhtenä päivänä sitä näkee hyvän tulokastuloksen ja kisa kisalta tulokset kasvaa järkyttävää vauhtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 23 November 2018 at 19.46, huh huh kirjoitti:

Oli mielenkiintoista lukea Juoksija-lehdestä Matti Rauman juoksu-urasta. 23-vuotiaana maraton 4.30, seuraavana vuonna 3.31 ja nykyään ennätys 2.26.  Vahva jalkapallotausta, että siinä on tietysti tullut paljon juoksua. On kyllä isoja askeleita ottanut kehityksessä vuosien mittaan.

 

Tiedän sitten pari muutakin, jotka on aloittaneet vähän myöhemmin kuntojuoksun, ja noin 30-vuotiaana on päästy toinen puolimaratonin 1.10 ja toinen maratonin 2.31 (sekä puolimaraton 1.10 - 1.11).

 

Tämä viesti olisi kyllä sopinut paremmin ketjuun "Kehittymispotentiaali"...

 

Väittäisin mistään mitään tietämättä, että jos nuorena ei harrasta juoksua, niin jalkapallo luo muista lajeista (jätin nyt jonkun hiihdon pois laskuista) parhaan pohjan kestävyysjuoksulle. Jaloille tulee iskutusta ja pelit/harjoitukset ovat kestoltaan kuitenkin 1,5-2h. Mitään varsinaista peruskuntoa laji ei kuitenkaan luo, koska suurin osa treenaamisesta on lajinomaista eli lyhyitä spurtteja ja sitten taas hölkkää/kävelyä jne. Cooperin testissä moni kuitenkin pystyy revittelemään 3200-3400 joten ns yläkierrokset löytyvät ja jos tuohon jaksaa rakentaa pohjan niin ollaan aika nopeastikin hyvissä mara-ajoissa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎26‎.‎11‎.‎2018 at 21.57, Jau kirjoitti:

Mitään varsinaista peruskuntoa laji ei kuitenkaan luo, koska suurin osa treenaamisesta on lajinomaista eli lyhyitä spurtteja ja sitten taas hölkkää/kävelyä jne. Cooperin testissä moni kuitenkin pystyy revittelemään 3200-3400 joten ns yläkierrokset löytyvät ja jos tuohon jaksaa rakentaa pohjan niin ollaan aika nopeastikin hyvissä mara-ajoissa.

Kyllähän jalkapallosta saa tosiaan hyvin sellaista ketteryyttä ja nopeutta, kun monta vuotta harrastaa. Hyvää juoksuharjoitusta siinä kertyy. Ehkä noissa ohjatuissa harjoituksissa ei juuri väsy, mutta jos on peli tai liikuntatunti tai jotkut lähiökentän pelit, niin kyllä niissä  kuntokin kehittyy.

Joskus Toni Roponen kiven kovaan väitti, että hän tietää parhaiden jalkapalloilijoiden juoksevan Cooperin testissä jotain 3800-4200. En nyt ihan uskoisi tuota, paitsi jotain poikkeuksia voi olla ja italialaisilla ja espanjalaisilla palloilujoukkueilla varmaan ollut epot käytössä.

Tuleehan siellä huipputasolla jopa yli 11km juoksua pelin aikana ja osa kovalla teholla, mutta paljon on myös seisoskelua ja kävelyä. Monesti muutama juoksee ja loput kävelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juokseminen tasaisella vauhdilla ja jalkapallo pelinä on aikalailla yö ja päivä noin vertailumielessä. Jos ottaa jonkun perusterveen ja laittaa sen vaikkapa 2-3 divarin peliin pallon perässä juoksemaan, niin ukko on aivan naatti about 30min pelaamisen jälkeen. Ja taas vastaavasti 3 divarin futarit todennäköisesti pysyy max 5-10km 3 tunnin maravauhdissa mukana. Jalkapallossa jo ihan peliasento on tyystin erilainen ja myös pelin sisällä on erilaisia rooleja, joissa liikkuminen voi vaihdella lukuisten peräkkäisten 20-60m täysivauhtisten spurttien ja max 5m pikakiihdytysten välillä. Ero tulee osittain toki myös siitä, että suunnanmuuttaminen vaatii ihan erilaista voimaa kuin eteenpäin suuntautuva juoksu. Ei kannata antaa myöskään tuon kävelyn hämätä, se on ihan oikeasti aika hurjaa kuntoa vaativaa puuhaa tuo jalkapallon pelaaminen. Juoksettu kokonaismatka on myös about turhin mittari ikinä, enemmänkin kannattaisi katsoa täysivauhtisten spurttien lukumäärää, matkaa yli 20km/h vauhdeissa tai muita mittareita, jos haluaa kuvan lajin fyysisyydestä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo jalkapalloilijat hyötyy varmaan eniten pikajuoksu harjoittelusta ja intervalleista. Olisi kyllä hauska tietää heidän mara tai vaikka 10km juoksukuntoja. Aika harva varmaankin pääsisi alle 3h siis ilman maratreeniä. Ei jalat kestäisi kun on tottuneet pehmeään nurmeen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy