Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Pasi_P

Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa

Recommended Posts

45 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

Kuulostaa kyllä erikoiselta, kun lähemmäs 50-vuotiaana aletaan harrastaa juoksua ja maratonia. Ja tavoitteellisesti haetaan ennätyksiä. Jotenkin luulen, että monella ei siinä iässä oikein nivelet tykkää juoksemisesta tai selkä tai jotain muuta.

 

Mitäs erikoista siinä on? Juoksuhan on täysin luonnollinen liikkumistapa ihmiselle, eikä lähes 50-vuotiaan perusterveen nivelissä pitäisi olla tapahtunut mitään juoksun biomekaniikkaan liittyvää estettä.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekin sit vielä, että ihmisillä on erilaisia juttuja, jotka motivoi ylipäänsä liikkumaan ja jopa pitää liikkeessä pitkällä aikavälilläkin. Yksi motiivi voi olla terveydelliset syyt (aerobinen kunto erittäin tärkeä osa tätä) ja aika monella liikkeessä pitävänä voimana on tavoitteellinen tekeminen. Kuten elämässä muutenkin, joillakin on tavoitteita enemmän, joillakin vähemmän (ei kannata tulkita tätä nyt väärin, että mollaisin niitä ketkä ei juokse maratonia tai ole ammatillisesti tavoitteellisia tms.).

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, huh huh kirjoitti:

Kuulostaa kyllä erikoiselta, kun lähemmäs 50-vuotiaana aletaan harrastaa juoksua ja maratonia. Ja tavoitteellisesti haetaan ennätyksiä.

 

Nimenomaan se motivoi monia, että voi kehittyä ja saavuttaa (omia) ennätyksiä vielä vanhemmalla iällä. Jos on nuorena ollut huipulla jossain lajissa niin selvästi nuoruusvuosia heikommat mutta muuten ihan kovatasoiset tulokset eivät varmasti motivoi samalla tavalla.

 

Minä olin melko innoissani kun uin 43 v iässä ensimmäisen kerran 100 m alle minuuttiin. Parhaat pojat uivat siihen n. 13 v iässä ja muutaman vuoden vanhemmille se ei ole kummoinenkaan tulos. Jos olisin itse ollut oikeasti kova uimaan lapsena, niin ei tuo kovin kummoiselta tuntuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarpeeksi vanhana kun aloittaa tavoitteellisen treenaamisen, kuten minä, niin parhaat tulokset tulevat vasta yli kuuskymppisenä. Nuorena nopeutta ja hapenottokykyä oli enemmän ja samaan coopertulokseen en enää pysty, mutta kympistä eteenpäin en ollut näin kovassa kunnossa ja kehitystä tulee vieläkin. Terveyttä kunhan vielä riittää, jotta voi treenata vielä maltilla nousujohtoisesti. Geenit eivät kyllä välttämättä kovin hyvät, kun nuoremmalla veljellä on jo tekonivel lonkassa ja vanhemmalla pallolaajennus sydämessä, muuta onneksi itsellä ei vielä noita vaivoja ole.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 tuntia sitten, huh huh kirjoitti:

Kuulostaa kyllä erikoiselta, kun lähemmäs 50-vuotiaana aletaan harrastaa juoksua ja maratonia. Ja tavoitteellisesti haetaan ennätyksiä. Jotenkin luulen, että monella ei siinä iässä oikein nivelet tykkää juoksemisesta tai selkä tai jotain muuta.

 

Koska tämä oli kommentti minun alkuperäiseen kirjoitukseen, niin muutama henkilökohtainen näkemys aiheeseen. Se on totta, että juoksun aloittaminen myöhemmällä iällä ja varsinkin tavoitteellinen kuullostaa hieman erikoiselle ja sitä on moni tuttava itseni lisäksi hieman ihmetellyt. Se ei tietenkään kaikilta onnistu, vaan täytyy ensin olla näin hirvittävän vanha. Tuttava pariskunta aloitti keilaamisen n. 50 vuotiaina, mutta minä valitsin lenkkeilyn ja toistaiseksi sitä ei ole tarvinnut katua. Syyt lenkkeilyn/kestävyyskuntoilun aloittamiseen olivat lääkärin suositus pallolaajennuksen jälkeen, lajin helppo aloittaminen ja harjoitteleminen, sekä kestävyyskunnon ylläpito tai jopa kehittäminen iän myötä. Oma lihasskunto jne.. on kuitenkin aika hyvä johtuen suhteellisen pitkästä itsepuolusstuslajien harrastuksesta, johon kuului säännnöllinen lihaskunnosta- ja voimasta huolehtiminen. Alussa ei ollut mitään tavoitteellisuutta, mutta niin siinä kävi kuin varmasti hyvin monelle muulle että tavoitteet tuovat harrastamiseen mielekkyyttä. Tähän mennessä tapahtumissa juoksut ovat olleet vaan kilpailuja itseni kanssa. Ehkä, jos tämä harrastus jatkuu suotuisissa merkeissä, niin voihan sitä kokeilla omissa ikäluokissa kilpailla toisiakin vastaan. Ja saahan siitä tyydytystä kun joku nuorempikin saattaa joskus jäädä selän taakse. Näin myöhemmällä iällä aloitteneena ainakaan vielä ei ole juoksusta/iskutuksesta johtuvia ongelmia, joten täytyy maltilla edetä ja lisäksi tällä hetkellä kyllä riittää " nälkää" juoksun suhteen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajat ovat muuttuneet, eikä juoksemisen pitäisi olla enää mikään iso juttu kenenkään mielestä. Muistan, että kun 25 vuotta sitten nuorena miehenä aloitin juoksemisen, huudeltiin kylillä ivallisesti perään. 

 

En nyt kuitenkaan tiedä, miksi juuri jokin maraton on sellainen, johon pitää tähdätä. Vähempikin voisi riittää, jos rapakunnosta lähdetään kehittämään kuntoa. Ja pitääkö motivaation tähden olla jokin numeerinen tavoite? Suorituskeskeinen yhteiskunta, tulosvastuu jne. heijastuvat myös kuntoilussa, jotta kuntoiluun käytetty aika olisi perustelvavissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jokaisella on omat motivaationlähteensä. Itsellä 3h maraprojekti lähti kaverin synttärien "et varmasti pääse"-kommentista ja siihen liittyneestä pikku panoksesta, mutta totesin jo silloin että vaikka häviäisinkin skaban ja 3h jäisi alittamatta niin olen voittaja siinä mielessä että olen päässyt taas mahan kasvattamisen sijaan harrastamisen makuun. Ja ehkä myös kroppakin tykkää treenauksesta. Nyt on 14-15kk vedetty ilman flunssiakin. Olenkin duunissa sanonut että olisi "pitämättömiä sairaslomia" käyttämättä mutta on into käydä lenkillä, eikä sh:lla oikein kehtaa tehtaan ympäri juosta. Saa sitten muut sairastaa täällä.

 

Toinen motivaationlähde on oma kehitys. Kun tuntuu edelleen olevan käyrä ylöspäin. Pakkohan se on katsoa kuin ylös se yltää.

 

Ja kolmas syy on se että saa muuta funtsittavaa silloin kun sitä eniten tarvitsee. Olenkin sanonut että mitä pidempi ja henkisesti rasittavampi (tytön) sairaalapalaveri... sitä pidempi ja kovempi lenkki. Jotain maksimikymppiä juostessa ei paljon tartte juoksun ulkopuolisia asioita murehtia.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, onhan se tosi hyvä tilanne, jos pystyy ja jaksaa vaikka 50-vuotiaana kuntoilla tavoitteellisesti. Vaikka oikeastaan olen viime vuosina oppinut, että eihän tuo 50v mikään korkea ikä edes ole. Kun jotkut tutut on sen ikäisiä. Ja samahan se nyt on, minkä ikäisenä aloittaa juoksulenkkeilyn. Mutta tosiasiassa erittäin pieni osa 50-vuotiaista harrastaa juoksua, kun tuntuu että erittäin harva 20-vuotias tai 30-vuotiaskin sitä harrastaa. Salilla käyminen ja koiran ulkoilutus on yleisimmät harrastukset.

Enkä ole yhtään perillä siitä, millaisia tuloksia veteraanisarjoissa tekevät Suomen parhaat. Siihen voisi perehtyä jossain vaiheessa, mutta ei taida olla oikein tämän ketjun aihe.  Mutta sen kyllä tiedän, että Yrjö Pesonen juoksi yli 50-vuotiaana jotain 2.30, voisihan sen Googlesta tarkistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmasti kävely ja salit tms, ovat suositumpia kuin juoksu, mutta sen verran pitkään olen juossut ja katuja mittaillut, että tiedän juoksemisen olevan nyt suositumpaa kuin esim. 90-luvulla. Jopa veljeni alkoi muutama vuosi sitten juoksemaan, vaikka ei aikaisemmin siitä ollut yhtään kiinnostunut. Eikä monen kohdalla ole kyse mistään pikku juoksulenkkeilystä, vaan maratonille tähdätään. Noh, nuoria näkee juoksemassa yhtä vähän kuin ennenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest if nylkken

Kestävyysharjoittelu sopii hyvin keski-ikäisille. Nuorempana kestävyyden kehittäminen oli hankalaa, koska oli helppo turvautua väärään rekisteriin,  itsensä pieksemiseen ja siitä toipumiseen. Enää sellaiseen ei pysty eikä jaksa. Varmaankin nuorena olisi saanut aikaiseksi parempia tuloksia, jos olisi epämukavuuden sietämisen sijasta osannut kehittää kestävyyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pannaas tänne omista treeneistä esimerkkiviikko pari kuukautta ennen kuin juoksin maratonin alle 3 h.

Ma: lepo

Ti: tv-reipas 16 km @4.08/km (+verkat 7km)

Ke: 12 km kevyttä (5.30/km)

To: 11 km kevyttä (5.00/km)

Pe:  15 km kevyttä (5.20/km)

La: Viikin viitonen  (5km) 19.09 (+verkat 10 km)

Su: 28 km kevyttä (5.10/km)

 

Tuolla kaavalla tahkosin oikeastaan koko vuoden niin, että määrät ja tehotnousivat syksyä kohden. Joka kolmas viikko oli kevyempi,  jolloin reipas oli lyhyempi ja loppuviikosta oli yksi lepopäivä lisää ja usein lauantain vk jäi kokonaan pois.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

Pannaas tänne omista treeneistä esimerkkiviikko pari kuukautta ennen kuin juoksin maratonin alle 3 h.

Ma: lepo

Ti: tv-reipas 16 km @4.08/km (+verkat 7km)

Ke: 12 km kevyttä (5.30/km)

To: 11 km kevyttä (5.00/km)

Pe:  15 km kevyttä (5.20/km)

La: Viikin viitonen  (5km) 19.09 (+verkat 10 km)

Su: 28 km kevyttä (5.10/km)

 

Tuolla kaavalla tahkosin oikeastaan koko vuoden niin, että määrät ja tehotnousivat syksyä kohden. Joka kolmas viikko oli kevyempi,  jolloin reipas oli lyhyempi ja loppuviikosta oli yksi lepopäivä lisää ja usein lauantain vk jäi kokonaan pois.

Vaikuttaa ihan kelpo kaavalta. Tuleehan tässäkin jo sitä potkua, joten ei voi sanoa, että alle kolmen meni kuin ilman satsausta. Ja tuo rytmitys kanssa hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

Pannaas tänne omista treeneistä esimerkkiviikko pari kuukautta ennen kuin juoksin maratonin alle 3 h.

Ma: lepo

Ti: tv-reipas 16 km @4.08/km (+verkat 7km)

Ke: 12 km kevyttä (5.30/km)

To: 11 km kevyttä (5.00/km)

Pe:  15 km kevyttä (5.20/km)

La: Viikin viitonen  (5km) 19.09 (+verkat 10 km)

Su: 28 km kevyttä (5.10/km)

 

Tuolla kaavalla tahkosin oikeastaan koko vuoden niin, että määrät ja tehotnousivat syksyä kohden. Joka kolmas viikko oli kevyempi,  jolloin reipas oli lyhyempi ja loppuviikosta oli yksi lepopäivä lisää ja usein lauantain vk jäi kokonaan pois.

Oliko Viikin vitonen "laikka punaisena" vedetty? Jos oli, niin ensi vuonnahan tässä voisi olla mahdollisuuksia alle 3 tunnin juoksemiseen. Aika paljon kuormaa tuossa on ainakin alla ennen vitosen kisaa. Jokatapauksessa yllä oleva reeniviikko on kait yli 100km ja toivottavasti joskus omatkin paikat kestäisi riittäviä määriä. 

 

Tämä vuosi menee itsellä kyllä juoksemiseen totuttelemiseen, ei ole kauhean helppoa saada jalkoja kestämään riittävää juoksumäärää, kun taukoa juoksusta oli käytännössä +10 vuotta vaikka kait sitä tuli 100-200 kilsaa liki joka vuosi juostua tuossa välilläkin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy